Intel-instabilitet får spelutvecklare att byta till AMD-servrar

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Jag har aldrig sagt att något inte är fel jag säger bara jag skulle aldrig hosta viktiga saker på ej server hårdvara punkt.
Jag vet varför folk kör CPUrn mestadels är det pengar och vissa vill ha den extra lilla CPU single core du får.
Nästa sak är många vill ej betala för virtuella servers då det kostar satan i gatan jag vet jag hanterar runt 80 servers.
Jag har sagt vad jag tycker.
Jag inte sagt att det inte SKA gå göra på dessa CPUs och hosta spel servers.

Så det du säger är alltså att processorerna borde hålla men det är inte konstigt att de inte håller? Nej jag köper det inte.

Sålänge ett visst use case uttryckligen avråds ifrån så ska de inte komma undan.

Jag har haft en skrivare där det står "ej för kontorsbruk". Kaffemaskinen jag har nu står på första sidan i manualen att den är "endast för hemmabruk" och så vidare och så vidare.

Och som sagt så verkar det ju ha varit nemas problemas upp till 12th gen, så det har skett en försämring just med Raptor Lake vi aldrig tidigare skådat. Det här är både nytt och konstigt.

Jag säger inte att det inte är vettigt att köra servervaliderade processorer, ECC, hängslen, livrem och hjälm om man vill vara säker på att processorn inte kukar ur, men om Intel inte uttryckligen sagt att det specifikt går emot avsedd användning så är det osmakligt och märkligt att peka finger åt användarna snarare än Intel.

Sen är det som sagt specifikt Raptor-Lake det verkar gälla så det är inte ett dugg konstigt att folk "gör som de alltid gjort utan att fundera närmare på konsekvenserna när det alltid funkat tidigare.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Du får tycka vad du vill om det jag jobbar i marknaden och använder man vissa saker på ett sätt så har man högre risker punkt.
Jag säger inget om att sakerna inte ska klara det man öker bara sina risker.

Mining på konsument kort om du kör utan undervolt och ej ner sänkt load till 80-90 % på GPU så kommer kortet ej klara samma boost och degraderars över tid om du inte har enormt låg temp på korten med sänkt temperatur samma med en CPU om du kör den i 100% load i flera månader / år så kommer den degerar och du kommer få problem.

Problemet är väl snarare att konkurrentens varor(AMD) klarar dessa saker utan problem ....

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Va kör dom 13th gen 14th gen konsument CPUs som servers? bara där är redflag

Ja, de kör med 13900 och 14900 p.g.a dess extrema singlecore prestanda.

Skrivet av tvelander:

Finns ju Xeon med hög Singlecore men kostar därefter.
Jag vet att man gör det tycker bara är sjukt stor risk man tar.

Vad jag vet är dess prestanda mycket högre än Xeon varianter eller åtminstone vid samma storlek för 1/10 av priset.

Skrivet av tvelander:

Jag hostar så jag vet hur det funkar.
Har man ej redundans så visst kör hårt

" pratar han bland annat om att processorerna visar upp stabilitetsproblem när de konsekvent utsätts för belastning under längre tidsperioder."

Detta är ju sant dom är ej gjorda för 24/7 bruk men visst kör hårt...
Vill man ej köpa Xeon / AMD med ECC och Workstation mobo / Server så händer det där utan tvekan.

Jag förstår man inte vill betala för 1100-1800 dollar workstation CPU och mobo och RAM etc.

Vad får dig att tro att man inte har redundans för att man använder Consumer-grade processorer?
För det andra, dessa Developer studior / game hosters använder sig av Intel W680 moderkort d.v.s. workstation grade med ECC

För det tredje har de börjat gå över till AMDs 7950X för att de är stabila och hög singlecore prestanda. Så visst använder de AMD också.

Skrivet av tvelander:

Svarar igen efter Edit.
Har dom hosting i ett MMO spel på konsument CPUs så vet jag inte vad jag ska säga.

Tänk om WoW skulle hosta sina servers på konsument CPUs.
Ha så kul med DCs

Dessa consumer-grade noder har inte särskilt många spelare i varje kluster och om en nod havererar betyder det inte att hälften av alla spelare kastas ut.

Visa signatur

öh öh har den äran!

Permalänk
Datavetare

Testade 13900K och 13700K när de släpptes och konstaterade att båda var direkt vansinniga för krävande arbete då de rent krasst krävde vattenkylare, vilket inte kändes så "office compliant".

Var däremot positivt överraskad av 13600K/14600K, så har köpt i rätt många sådana system som desktop-office machines för programutveckling. De har fungerat hur bra som helst (och det gjorde även 3950X/5950X som användes innan).

Har sökt en del kring detta och hittar bara info om just 13700K/13900K/14700K/14900K.
Fråga: är det bara just dessa modeller som har problem? Vore inte helt omöjligt att det är ett HW-problem som bara drabbar dessa modeller då de använder en annan kretslayout än alla andra modeller.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Testade 13900K och 13700K när de släpptes och konstaterade att båda var direkt vansinniga för krävande arbete då de rent krasst krävde vattenkylare, vilket inte kändes så "office compliant".

Var däremot positivt överraskad av 13600K/14600K, så har köpt i rätt många sådana system som desktop-office machines för programutveckling. De har fungerat hur bra som helst (och det gjorde även 3950X/5950X som användes innan).

Har sökt en del kring detta och hittar bara info om just 13700K/13900K/14700K/14900K.
Fråga: är det bara just dessa modeller som har problem? Vore inte helt omöjligt att det är ett HW-problem som bara drabbar dessa modeller då de använder en annan kretslayout än alla andra modeller.

Spekuleras om att det har något med cache och e-cores att göra, bla pga en vanlig mitigation av problemet har varit att stänga av enstaka e-cores alltså inte P-cores, och naturligtvis toppmodellernas galna strömförbrukning är sannolikt en faktor

Alder Lake hade bara max 8 e-cores, nu har man upp till 16 stycken, lite mer trafik över interna bussar tex

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Jag skulle vilja påstå att ingen personbil klarar av att bli maxbelastad överhuvudtaget vilket konsumentprocessorer klarar så jämförelsen är rätt dålig.

Ja där har du helt fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om det är någon slags naturlag att "Man ska inte göra sådant som tvelander tycker är serverjobb på en konsument-processor" så är ju intel totalt intelligensbefriade i och med att de inte friskriver sig från sådan "felanvändning" vid RMA, och igen... Varför bara 13 och 14 Gen? Varför har det aldrig varit ett problem tidigare när själva use-caset har funnits typ lika länge som det funnits X86-processorer?

Var väl relativt få som körde "serverjobb" innan 24/7 uppkopplade bredbandsuppkopplingar till rimliga priser började bli vanligt.
Mestadels denna sidan millenieskiftet.

Medan X86 processorer fanns ganska långt innan.

Pentium Pro var väl Intels första steg mot något liknande Xeon ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan4:

Reklamera om du kan och byt till Ryzen 7000- eller 9000-serien skulle jag ha gjort. Om det är ett alternativ alltså.

Mja, ska testa en annan psu innan ,efter att ha undervoltat så händer det inte lika ofta (. Men ofta).
Kan va nå vrm historia med !

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Jag skulle vilja påstå att ingen personbil klarar av att bli maxbelastad överhuvudtaget vilket konsumentprocessorer klarar så jämförelsen är rätt dålig.

Skulle väl säga allmänt att det stämmer ja.

Men samtidigt, Saabs Talladegatest:

https://www.saabplanet.com/the-long-run-100000-km-at-212-km-h...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

jag köpte en 14th gen intel och slutade med att jag undervoltade den brutalt för att få vettig prestanda, "out of the box" experience var helt åt helvette

men kör den nu och har gedigen performance, samt minnet går i 8200mhz vilket jag inte sett på amd ännu, så får väll vara glad att jag inte fick ett defekt chip, men det hade nog fan varit defekt nu om jag inte undervoltat den

Kan du dela med dej av settings för din undervolt😁?mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

Det går bra nu, behöver de nog fixa detta ASAP, Har dock inte haft några problem med min 14900k, så har nog ett av EX som är tillhör det 50% som är bra då

Min jobbdators 13900K fungerade finemang när jag fick den. Ett år senare däremot så har jag behövt höja spänningen.

Så, you're not out of the woods yet!

Visa signatur

i9-10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 4070 Super Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Du får tycka vad du vill om det jag jobbar i marknaden och använder man vissa saker på ett sätt så har man högre risker punkt.
Jag säger inget om att sakerna inte ska klara det man öker bara sina risker.

Mining på konsument kort om du kör utan undervolt och ej ner sänkt load till 80-90 % på GPU så kommer kortet ej klara samma boost och degraderars över tid om du inte har enormt låg temp på korten med sänkt temperatur samma med en CPU om du kör den i 100% load i flera månader / år så kommer den degerar och du kommer få problem.

Verkar vara väldigt många som inte fattar det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Jag skulle vilja påstå att ingen personbil klarar av att bli maxbelastad överhuvudtaget vilket konsumentprocessorer klarar så jämförelsen är rätt dålig.

Porsche 911 Turbo S från 992 generationen verkar kunna köra Quarter mile (~ 402 meter) på under 11 sekunder (från stillastående start) rätt så konsekvent.
Upprepade gånger efter varandra, vanligtvis utan strul.

Då skulle jag ändå säga att upprepade dragraces efter varandra inte är att räkna som normal användning.

Exempelvis carwow på Youtube har haft med Porsche 911 Turbo S (992) flera gånger.

Men de funkar att köra på motorbana också där det är mycket gasande, svängande och bromsande (men normalt inte ändå ner till stillastående).

Det är så klart inget man gör dygnet runt.
Men man kan väl åtminstone kalla det för tillfällig maxbelastning ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moriquende:

Det av samma anledning som att en Volvo V70 inte klarar av ett 24 timmars race. Konsument prylar klarar inte av konstant belastning med höga temperaturer som följd.
Ibland finns det hårdvara som klarar av konstant belastning år efter år, i andra fall går den bara sönder eller kraschar under belastning på grund av slitage.

Vem har pratat om konstant 100% belastning och höga temperaturer?
En V70 klarar nog galant ett 24 timmars race om man kör den i 30km/h

Permalänk
Medlem

Låter inte alla här sin speldator vila 5 minuter per timme och vara avstäng över natten. Behöver några veckors semester varje år också.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Segt jag har en 13700k men Intel måste snart kommentera detta, imho. Kan vi också lägga ner bil diskussionerna? Alla fattar vad poängen som man ville få förmedlad va och kräver ingen ytterligare djupdykning och om så önskas kan väl detta göras i en annan del av forumet där bilar diskuteras?

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

Låter inte alla här sin speldator vila 5 minuter per timme och vara avstäng över natten. Behöver några veckors semester varje år också.

Ja, det är mycket rita gissa spring i den här tråden. Det är inga problem alls för dessa företag att köra "consumer-grade" processorer i ett par år innan de byts ut mot nyare generation. Framförallt när de körs med moderkort som kör med intels "default inställningar".

Visa signatur

öh öh har den äran!

Permalänk
Medlem

Kör en I9 13900K.. snabb som attan, energieffektiv och helt jädra amazing men jag kanske har haft tur i chiplet lotteriet ^^

I vilket fall.. det artikeln säger mig är att ett stort företag använder Intels consumer grade CPUer när dom istället borde använda enterprise grade CPUer som faktiskt är gjorda för sagd uppgift.. alltså, var är problemet?

Alltså, det finns väl ändå en anledning till varför det finns komponenter som riktar sig mot privatpersoner och företag?

Visa signatur

Core I5 11600k, GeFore GTX 1080Ti, 32GB Corsair, 2500GB Samsung 870 EVO SSD, Gigabyte Z590 Aorus Elite AX, Samsung Odeyssey G7 32" <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av HiGrip:

Kör en I9 13900K.. snabb som attan, energieffektiv och helt jädra amazing men jag kanske har haft tur i chiplet lotteriet ^^

I vilket fall.. det artikeln säger mig är att ett stort företag använder Intels consumer grade CPUer när dom istället borde använda enterprise grade CPUer som faktiskt är gjorda för sagd uppgift.. alltså, var är problemet?

Alltså, det finns väl ändå en anledning till varför det finns komponenter som riktar sig mot privatpersoner och företag?

Varför har det alltid funkat bra innan? Funkar ju bra med AMD processorer också.

Dessa problem, som inkluderar krascher, instabilitet och minneskorruption, är begränsade till processorer från 13:e
och 14:e generationen.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av HiGrip:

I vilket fall.. det artikeln säger mig är att ett stort företag använder Intels consumer grade CPUer när dom istället borde använda enterprise grade CPUer som faktiskt är gjorda för sagd uppgift.. alltså, var är problemet?

Att stora företag nu börjar påtala problemen beror inte på att de är de enda drabbade, utan på att de har såpass stora volymer hårdvara att de lättare kan se trender och problem som enstaka slutanvändare har mycket svårare att identifiera. De ha under en längre tid försökt få gehör hos Intel men har nu tröttnat på att vänta på att inget görs.

Det här är inte ett problem som är exklusivt för den här typen av företag, utan det drabbar även enskilda konsumenter. Det påtalas exempelvis i den video Level1techs släppte om ämnet att systembyggare som HP och Lenovo även de ser extremt höga felfrekvenser med just dessa processorer.

Problemet är alltså att det finns omfattande data som styrker att Intels processorer, ännu oklart i vilken utsträckning det drabbar andra än just 13900/14900, är behäftade med defekter, och att det verkar som processorerna degraderar över tid - även i situationer där de inte på något sätt pressas utanför eller ens i närheten av sina toleranser, och att Intel publikt ännu inte gjort ett skvatt åt saken.

Att dammen nu förhoppningsvis brister och tvingar Intel att faktiskt redogöra för vad de vet och vad de planerar göra är helt nödvändigt för alla konsumenters skull.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av HiGrip:

Alltså, det finns väl ändå en anledning till varför det finns komponenter som riktar sig mot privatpersoner och företag?

Vad tycker du då är lämpligt att köra på din splitternya 16-kärniga CPU för 10 papp, MS Röj?

CPU:er bör inte degradera så att de slutar att fungera, oavsett, om du nu inte ligger på tokhög spänning / olidliga temperaturer väldigt länge (gör du det så kör du förmodligen processorn out-of-spec).

Det privatpersoner kan göra, och ofta gör, är att köpa skitsaker, exempelvis billiga / dåliga moderkort / grafikkort / skärmar där det snålats på komponenternas kvalité. Dvs sådana som inte klarar högre temperaturer eller påfrestningar (exempelvis kondensatorer). Att en CPU kan grillas av ett kasst moderkort eller PSU, det är jag med på, men så länge man har kvalitetsgrejer runt om så ska den fungera. En 16-kärnig CPU som kan dra 300-500w skall inte köras på en budgetmoderkort, alls!

I detta fall körde dom ju på bättre moderkort, så det är ju rätt uppenbart att CPU:erna med gällande konfiguration var problemet (eller rättare sagt vart problemet efter ett tag).

Server-grade / enterprise komponenter blaha blaha sållar nog bort den värsta skiten när det gäller moderkort, PSU och liknande. Just CPU:n i sig tror jag inte det skiljer sig speciellt mycket förutom att de satt spänning/frekvens till något som passar kylarna bättre.

Sedan att Intels senare generationer "för privatpersoner" inte håller, det beror ju på att de tillåtit chippet att boosta mer eller mindre fritt med galen spänning och temperatur. Samt haft otydliga specifikationer som moderkortstillverkarna kunde tolka som dom ville.

Jag är övertygad om att processorer pallar en hel del så länge de är konfigurerade rätt och körs inom spec.
(jag är dock inte övertygad att billiga moderkort och nätaggregat klarar att driva CPU:n felfritt under längre tid)

Permalänk
Medlem

Warframe har tydligen också haft problem med Intel 13 och 14 gen.

https://x.com/3DCenter_org/status/1812200572780736918

Skrivet av 3DCenter.org:

96.7% of all crashes of "nvgpucomp64.dll" at "Warframe" game belongs to Core i7-13700K/KF, Core i7-14700K/KF, Core i9-13900K/KF/KS, Core i9-14900K/KF/KS (all Raptor Lake, btw).

ALL other CPUs from AMD & Intel: Just 3.3%.

Skrivet av [DE]Glen (Warframe Staff):

While investigating crashes in Warframe we came across a particular series that were not crashing in our code (they were crashing in nvgpucomp64.dll, a component of Nvidia drivers). After aggregating hundreds of reports from helpful players we discovered a pattern: almost all were coming from systems with 13th and 14th generation Intel processors.

Luckily we found a staff member who would encounter these crashes on his home computer. Curiously, his computer at the office was fine: he was playing with the same loadout, the same customizations, with the same people, but he would only crash at home.

He wasn’t over-clocking anything and it was a new machine so there was no reason to expect problems. We tried all of the usual fixes: he got the latest Windows Updates, he updated all his drivers, he disabled all third-party overlays being injected, he tested his RAM, and by all accounts everything was fine.

We ran aggressive stress-tests on similar machines: we used scripts to repeatedly open and close various user-interface components that were mentioned in crash reports, we ran endless simulated battles between squads of NPCs, and we even we made a test that would load up random levels, teleport around quickly to a whole bunch of vantage points to exercise the graphics driver, and then move on.

Everything was fine for us and yet he kept crashing doing the most basic things like launching the game and flying to a mission.

Because the crash wasn’t in our code it was hard to guess what we could be doing wrong but as we looked over the reports we noticed that these crashes tended to occur when the graphics driver was working very hard on all CPU-cores. The penny dropped when we realized that this was a particularly power-hungry state for the processor to be in and we were reminded of a recent report from Intel that suggested that a BIOS update might help.

BIOS updates aren’t usually delivered automatically by Windows Update although they are for certain OEMS: many of our office machines get regular updates from the vendor but the person who was crashing was using a custom-build gaming rig at home – he checked and it turned out that it was running the stock BIOS from 2022 and was missing over a dozen updates including one that “replaced tweaked system power settings.”

After updating his BIOS to the latest he hasn’t crashed in nvgpucomp64.dll since and we’re optimistic that the weird crashes that only he was getting won’t be back either. We’re not positive that it was the issue described by the report linked above but we’re happy that updating the BIOS helped.

Updating the BIOS is usually a simple process but it’s not something we would normally encourage people to do – usually the advice is “if it ain’t broke don’t fix it” – however if you’re crashing playing Warframe and other games, you have a 13th or 14th generation Intel processor, and you’ve updated everything else, then it’s something to consider (check with your motherboard vendor for updates and instructions).

If you happen to be playing on an AMD CPU or aren’t lucky enough to have a recent Intel processor, don’t worry: we have a bunch of fixes for crashes unrelated to this issue coming soon – we’re just waiting to get through cert on all platforms.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

håll bios uppdaterad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Tur man hade öppet köp på intel cpun och mobo.

Lider med de som inte har den möjligheten.

Du har alltid reklamationsrätt i 3 år. Spelar ingen roll om man bara har 2 års garanti tex. Konsumentköpslagen ger dig 3 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HiGrip:

Kör en I9 13900K.. snabb som attan, energieffektiv och helt jädra amazing men jag kanske har haft tur i chiplet lotteriet ^^

I vilket fall.. det artikeln säger mig är att ett stort företag använder Intels consumer grade CPUer när dom istället borde använda enterprise grade CPUer som faktiskt är gjorda för sagd uppgift.. alltså, var är problemet?

Alltså, det finns väl ändå en anledning till varför det finns komponenter som riktar sig mot privatpersoner och företag?

Du har haft tur. Dom är skrot, bevisligen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GuessWho:

Spontant känns det som hela Socket LGA 1700 är feldesignad.

Att man inte ska montera CPU på normalt sätt om man inte vill att den ska deformeras.
Utan istället ska man byta ut hela originalmonteringsanordningen och skaffa någon custom CPU-monteringsram om man inte vill ha en processor som deformeras och kyls sämre över tid.

För mig känns det som en anledning att undvika Alder Lake/Raptor Lake om det inte är typ en laptop eller Mini PC eller dylikt med fastlödd processor som då inte har Socket.

Hoppas Intels nästa Socket blir bättre än LGA 1700.

Kylningen på min raptor har inte förändrats sedan släpp.

Permalänk
Medlem

Inte direkt förvånande när Intel måste pusha dessa så otroligt mycket för att kunna vara någorlunda jämna med AMD.

Skrivet av tvelander:

Va kör dom 13th gen 14th gen konsument CPUs som servers? bara där är redflag

är det? Problemet med serverhårdvara är att det antingen är OTROLIGT mycket dyrare eller att fler spelare påvärkas vid ett fel.

Så har du en konsument CPU för säg 4 servrar och något går sönder så är det bara dom 4 servrarna som går ner, ska du ekonomiskt försvara att köpa riktig serverhårdvara så kommer man köpa en CPU som kanske kör 10 eller 20 servrar, och går den servern ner så påvärkar det extremt mycket mer spelare.

Gamers nexus hade en video om detta där det förklaras väldigt bra

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av norrby89:

Inte direkt förvånande när Intel måste pusha dessa så otroligt mycket för att kunna vara någorlunda jämna med AMD.

är det? Problemet med serverhårdvara är att det antingen är OTROLIGT mycket dyrare eller att fler spelare påvärkas vid ett fel.

Så har du en konsument CPU för säg 4 servrar och något går sönder så är det bara dom 4 servrarna som går ner, ska du ekonomiskt försvara att köpa riktig serverhårdvara så kommer man köpa en CPU som kanske kör 10 eller 20 servrar, och går den servern ner så påvärkar det extremt mycket mer spelare.

Gamers nexus hade en video om detta där det förklaras väldigt bra

Du kör alltid dubbel prop CPU med switch over så dör en CPU tar den andra över allt. JA det kostar jag vet jag hanterar det.
Är man riktigt hardcore kör man även fiberchannel sync/switch så dör en server migrerars hela andra servern till dom andra och märker 1-100ms delay.

Dock dör enterprise hårdvara extremt sällan.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Warframe har tydligen också haft problem med Intel 13 och 14 gen.

https://x.com/3DCenter_org/status/1812200572780736918

https://i.imgur.com/IhyDCSl.jpeg

Denna typ av statistik borde få även den mest inbitne apologeten att kanske tänka om en smula i vart fall, Intel har väldigt uppenbarligen någon form av HW problem med 13 och 14 serien och speciellt de högt klockade K och KF modellerna.
Det viktiga nu är väl egentligen att få Intel att medge detta och komma fram till en lösning, dels för att se om det kan lösas i mikrokod eller om det behöver ersättas en större mängd processorer och att de i så fall tar på sig och faktiskt ersätter alla de som drabbats.

Oavsett tillverkare så är en sådan sak som detta inte OK och hur Intel i slutändan hanterar detta kommer att vara avgörande, det är dock ett dåligt tecken hur Intel hitintills försökt tiga ihjäl det hela.
Sedan är det också av intresse vad som egentligen är orsaken i slutändan, är det en bug i HW som omedvetet slunkit förbi alla tester och valideringar eller är det ett medvetet designval för att komma ikapp konkurrenter även om det orsakar "smärre problem"? Det första kan alla råka ut för, det andra är däremot något man inte ska ursäkta.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Du kör alltid dubbel prop CPU med switch over så dör en CPU tar den andra över allt. JA det kostar jag vet jag hanterar det.

Det här företaget har inte på något sätt sagt att dom behöver 5 nines uptime. Det du pratar om är helt andra områden. Det är inte så att man alltid har dubbel prop med fail over, det är ganska ovanligt, även om det för dig är en självklarhet om man kör en webbserver åt typ farsans åkerifirma.