Många intressanta synpunkter här, tackar för all information och synpunkter. Och bra att veta att lagligt är det inget fel som gjorts då i alla fall.
Ser många tagit upp händelseförloppet med kontakt. Så kan beskriva det.
tis 2024-07-16 18:05: Jag fick svar ifrån kommunen efter min anmälan till dom , där de skrev:
"Jag har ett pågående ärende här redan. Den 12 juli meddelade "X företag" att de har sänkt basen och volymen efter de klagomål som inkommit men att jag ska återkomma om fler synpunkter inkommer, så jag kommer att vidarebefordra även ditt klagomål så att de vet att det fortfarande finns de som störs av bullret."
Det finns riktvärden för musik/buller nattetid, däremot så är det inte vi som ger tillstånd att bedriva denna typ av verksamhet utan det är till polisen som arrangören gör en anmälan.
Men jag tar detta vidare till verksamheten och återkopplar så fort jag har fått ett svar."
tis 2024-07-16 18:26 hade deras advokat skickat mail till kommunen med deras svar och ståndpunkt. (Fick se detta då kommunen bifogade deras svar till mig igår den 17/8 i sin helhet också)
tis 2024-07-16 18:33 fick jag mail ifrån verksamhetens advokat. (Samma person som svarat kommunen)
ons 2024-07-17 16:54 jag fick svar ifrån kommunen igen där de bifogar svaret som advokaten gett dom 18.26 16/7 som jag skrev ovan.
Kommunens rep skrev då:
"Hej
För kännedom, svar från "X företag". De kommer att mäta i helgen och jag har bett dem tänka på klagomålen. Är det framför allt ljudet från basen som hörs in i er lägenhet eller?"
----
I detta läget hade jag redan tagit diskussionen med advokaten den 16/8 efter de kontaktat mig. Där de först sa att de ej kommer göra något och att de ej tror på mig, då de mätt med mobilen så trodde de ej jag kunde höra musiken och begärde mobilinspelning ifrån min lägenhet för åtgärd.
Efter jag förklarade att det är omöjligt att spela in lågfrekventa ljud med mobilen på så "långt" (ca 300-350m) avstånd korrekt och lite hit och dit med mail att det inte är musiken utan basen som hörs tydlige etc så gick de med på sänka basen till helgen.
Icke relevant till ovan men skumt:
Sen finns det ju 2 andra tveksamma saker i detta ärende
Polisen jag talade med på plats sa att kommunen är de som ger alla tillstånd och de inte har något med den saken att göra. Kommunen säger tvärtom.
Företaget hänvisar till decibelmätningar gjorda med en mobiltelefon. Vilket ej är ett godkänt verktyg vad jag vet samt omöjligt kan mäta lågfrekventa ljud.
Man tycker en företagsgrupp som driver flera nattklubbar borde ha i alla fall en decibelmätare som är mer än mobilen.
Sen kanske inte alla har en dyr mätare som klarar av mäta allt som lågfrekventa ljud osv. Det verkar ju krävas speciella saker samt något filter.