Intresse koll 3dfx Voodoo 5 5500

Permalänk
Medlem

Intresse koll 3dfx Voodoo 5 5500

Hej!
Jag har ett sällsynt och eftertraktat grafikkort, 3dfx Voodoo 5 5500, som jag funderar på att byta. Kortet är i utmärkt skick och är ett måste för samlare eller retro gaming-entusiaster. Se aktuella priser på Ebay. Jag är intresserad av att byta mitt Voodoo 5 5500 mot ett Nvidia RTX 3090 eller ett ännu bättre grafikkort. Om du har ett sådant kort och är intresserad av att göra en bytesaffär, vänligen hör av dig så kan vi diskutera detaljerna.

Läs hela annonsen här

Permalänk
Medlem

AGP versionen är MYCKET mindre eftertraktad än PCI versionen som går att använda i en pcie-to-pci converter. I sverige kanske du får 2000kr för ett beggat 5500 AGP. Mellan 9 och 35k för ett PCI.
Tror inte nån skulle acceptera ett byte mot ett 3090 för AGP versionen.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Hejsan!
För ett tag sedan gav jag 4000 kr för ett Voodoo5 agp + 2st Voodoo2 12MB från tradera.
Jag håller med, runt 2000kr ligger priset på i Sverige för ett V5 AGP. Om du kan tänka dig att sälja för det så är det mitt bud. Då är du en bit på vägen mot ditt 3090 i alla fall! Faktum är att jag också är intresserad av ett 3090, haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

AGP versionen är MYCKET mindre eftertraktad än PCI versionen som går att använda i en pcie-to-pci converter. I sverige kanske du får 2000kr för ett beggat 5500 AGP. Mellan 9 och 35k för ett PCI.
Tror inte nån skulle acceptera ett byte mot ett 3090 för AGP versionen.

Skrivet av Bosendorfer:

Hejsan!
För ett tag sedan gav jag 4000 kr för ett Voodoo5 agp + 2st Voodoo2 12MB från tradera.
Jag håller med, runt 2000kr ligger priset på i Sverige för ett V5 AGP. Om du kan tänka dig att sälja för det så är det mitt bud. Då är du en bit på vägen mot ditt 3090 i alla fall! Faktum är att jag också är intresserad av ett 3090, haha.

Tack mina vänner. Man lär sig något nytt varje dag. Visste inte att det fanns två versioner. Avvaktar en liten stund och ser var det tar vägen. Bud noterad.

Permalänk
Medlem

Är inte då AGP mer retro, dyrare och eftertraktad? 🤣
Dom verkar säljas minst lika dyra som PCI på Ebay!?

Permalänk
Medlem

PCI-versionen såldes inte i alls samma volym som AGP gjorde. AGP var ju det nya snabba på den tiden (jag har för mig att PCI-versionen inte presterade riktigt lika bra heller). Men det gör ju också att PCI-varianten är lite mer sällsynt och det har blivit eftertraktat av nån anledning. Kanske pga det som @danedi säger, att man kan köra det med en adapter, men jag vet inte ärligt talat. Ebay är fullt av annonser med ockerpriser, du kan testa att lägga ut det såklart, men räkna med att du får vänta länge på att få sålt det, om alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosendorfer:

PCI-versionen såldes inte i alls samma volym som AGP gjorde. AGP var ju det nya snabba på den tiden (jag har för mig att PCI-versionen inte presterade riktigt lika bra heller). Men det gör ju också att PCI-varianten är lite mer sällsynt och det har blivit eftertraktat av nån anledning. Kanske pga det som @danedi säger, att man kan köra det med en adapter, men jag vet inte ärligt talat. Ebay är fullt av annonser med ockerpriser, du kan testa att lägga ut det såklart, men räkna med att du får vänta länge på att få sålt det, om alls.

Tack för infot. Underbart!

Permalänk
Medlem

Jag kan nog vänta tills rätt köpare dyker upp. Har ändå väntat några år sen sist jag använde kortet. Kan vänta några till! 🤣

Permalänk
Medlem

Nu är den säkert som en Volvo Amazon. Snart P1800!
Näst på tur blir säkert mina 4870x2... 🤣

Permalänk
Medlem

Haha ok, lycka till! Du får höra av dig om du ångrar dig