Nya Airpods-etui laddas ur

Permalänk
Medlem

Nya Airpods-etui laddas ur

Hej. Har sen jag köpte dem för 1,5 månader sedan haft problem med att etuiet laddas ur utan att lurarna används. Gäller Airpods gen 2 (2019). Lurarna är helt laddade och ligger i etuiet och batteriprocenten på etuiet sjunker stadigt. På 4 dagar kan det gå från fullt ner till 5%. Utan att lurarna använts.

Ville att butiken (Elgiganten) skulle byta ut dom men det vägrade de. Istället skickades de på service till nåt företag som efter en snabb genomgång ”inte kunde återskapa problemet”.
Hur som helst, problemet kvarstår. Etuiet tappar batteri som innan.

Haft kontakt med apple också, så uppdateringar omstarter och allt är gjort.

Nån som varit med om liknande?

Permalänk
Medlem

Hej, om batteriet laddas ur så beror det oftast pga att lurarna och fodralet inte har ordentligt kontakt med varandra så kontrollera så att där inte är smuts på kontaktytorna i fodralet för det kan orsaka problemet.

Vilken Elgiganten lämnades de in på och hur formulerades felbeskrivningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelzzor:

Hej, om batteriet laddas ur så beror det oftast pga att lurarna och fodralet inte har ordentligt kontakt med varandra så kontrollera så att där inte är smuts på kontaktytorna i fodralet för det kan orsaka problemet.

Vilken Elgiganten lämnades de in på och hur formulerades felbeskrivningen?

Elgiganten Karlskrona
Har kollat det samt att de ska ha rengjorts på verkstan (Elcare Nordic InStore Kungens Kurva). De var ju också såna från allra första början. Gällande felbeskrivningen så har de inte fått med allt jag sa;

”Case tappar laddning snabbt. Minskar kraftigt på bara några timmar utan att dom ens används. Även vid användning verkar den ena poden tappa snabbare än den andra. Kund har andra airpods av samma modell som inte är problem med. Även testade med annan telefon, och återställda men felet kvarstår.
[16-Jul-2024 14:54:09] - SUCCESS - Undersöknings avgift: 299:- Det rapporterade felet kunde ej återskappas. Enheter har blivit återställd, uppdaterade och rengjorda. Både höger och vänster airpod passerade audio test, HDI test (test av hårdvara.), och funktions tester utan problem. Pga det
[16-Jul-2024 14:07:15] - SUCCESS - Undersöknings avgift: 299:- Det rapporterade felet kunde ej återskappa”

Permalänk
Medlem

Ok ser ut som att teknikern har utfört de tester som ska göras men då felet ev är sporadiskt så har nog inget långtidstest körts då det inte är nämnt i felbeskrivningen från butik.

Det jag rekommenderar er att göra är att skicka in de igen och be butiken nämna att de behöver långtidstest då felet är sporadiskt och att de behöver långtidstestas.

Kontakta mig gärna via pm så kan jag ordna så att de testas ordentligt och om felet bekräftas så kommer de felaktiga delarna bytas ut dvs lurar eller case och om du betalat undersökningsavgiften på 299:- vid förra ärendet så löser jag så att den återbetalas om felet upptäcks.

Jag förstår att ni gärna önskar att butiken men det är tyvärr inget jag kan hjälpa till med men det jag kan göra är att försöka hjälpa er med servicen av produkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelzzor:

Ok ser ut som att teknikern har utfört de tester som ska göras men då felet ev är sporadiskt så har nog inget långtidstest körts då det inte är nämnt i felbeskrivningen från butik.

Det jag rekommenderar er att göra är att skicka in de igen och be butiken nämna att de behöver långtidstest då felet är sporadiskt och att de behöver långtidstestas.

Kontakta mig gärna via pm så kan jag ordna så att de testas ordentligt och om felet bekräftas så kommer de felaktiga delarna bytas ut dvs lurar eller case och om du betalat undersökningsavgiften på 299:- vid förra ärendet så löser jag så att den återbetalas om felet upptäcks.

Jag förstår att ni gärna önskar att butiken men det är tyvärr inget jag kan hjälpa till med men det jag kan göra är att försöka hjälpa er med servicen av produkten.

Okej. Jag pmar om jag lämnar in de igen. Tack.

Permalänk
Medlem

Jag hade det problemet med ett par likadana Airpods. Anledningen var att ena hörluren inte alltid hade full kontakt med laddaren, vilket resulterade i att airpoden alltid var "aktiv" och därmed laddade ur laddaren över natten.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag hade det problemet med ett par likadana Airpods. Anledningen var att ena hörluren inte alltid hade full kontakt med laddaren, vilket resulterade i att airpoden alltid var "aktiv" och därmed laddade ur laddaren över natten.

Hur märkte du att det var det som var felet och hur löstes det?
När båda lurar är i fodralet så laddas de upp till 100 sen stannar de där, men etuiet sjunker.

Om jag lyssnar med båda lurar så drar den ena luren (höger tror jag) mer, ex 77 / 68 efter ca 1 timmes lyssning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kicki081:

När båda lurar är i fodralet så laddas de upp till 100 sen stannar de där, men etuiet sjunker.

Om jag lyssnar med båda lurar så drar den ena luren (höger tror jag) mer, ex 77 / 68 efter ca 1 timmes lyssning.

Jag märkte det efter lite testande. Du kan ladda ur båda hörlurarna och så provar du att stoppa i en i taget och ladda en åt gången, då lär du märka vilken som laddar ur fodralet.

Mina var utanför reklamationsrätten så jag köpte EN ny hörlur och sedan dess har det fungerat perfekt.

Du kan också höra av dig till Apple istället för återförsäljaren och förklara läget. Apple kräver inte att man går genom återförsäljare för att lösa garantifel.

Edit: Missade att du redan hade pratat med Apple. Men dom kan ta in den själva utan att det går via återförsäljaren. Det gjorde dom med min fjärrkontroll till Apple TV som strulade. Apple TVn var köpt från Webhallen men Apple tog in och ersatte kontrollen.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av kicki081:

Om etuiet tappar kapacitet och lurarna fortsätter vara laddade så är det troligtvis för att etuiet fortsätter ladda ena eller båda lurarna och det främst pga smuts eller ev korrosion på kontaktytorna på fodralet men kan även bero på fel på antingen etui eller själva lurarna.

Eftersom du nämner att ena luren tappar batteri snabbare än den andra så kan det vara att den även drar batteri när den är i fodralet vilket även förklarar varför etuiet förlorar batteri.

Som ovan nämner kan du även gå direkt genom Apple och de brukar erbjuda att skicka ut nytt samtidigt som man får skicka in sitt par vet dock inte exakt i vilken ordning det sker på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag märkte det efter lite testande. Du kan ladda ur båda hörlurarna och så provar du att stoppa i en i taget och ladda en åt gången, då lär du märka vilken som laddar ur fodralet.

Mina var utanför reklamationsrätten så jag köpte EN ny hörlur och sedan dess har det fungerat perfekt.

Du kan också höra av dig till Apple istället för återförsäljaren och förklara läget. Apple kräver inte att man går genom återförsäljare för att lösa garantifel.

Edit: Missade att du redan hade pratat med Apple. Men dom kan ta in den själva utan att det går via återförsäljaren. Det gjorde dom med min fjärrkontroll till Apple TV som strulade. Apple TVn var köpt från Webhallen men Apple tog in och ersatte kontrollen.

Aha okej. Då ska jag testa det. Just nu ligger båda utanför fodralet för att se om det blir nån skillnad. Kan ju testa med en i taget då sen.
Låter ju positivt med apple. Kan prova med dem igen nu då.
Tack!

Permalänk
Medlem

TS här.
Kollade nu efter att etui och lurar varit åtskilda under 12 timmar. Lurarna har inte använts under tiden.
Etuiet hade fortfarande 100%. Lurarna hade 3% (!).
Ska nu testa en i taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kicki081:

TS här.
Kollade nu efter att etui och lurar varit åtskilda under 12 timmar. Lurarna har inte använts under tiden.
Etuiet hade fortfarande 100%. Lurarna hade 3% (!).
Ska nu testa en i taget.

Då vet vi att fodralet iaf inte är problemet. Är lurarna inte är i fodralet så hamnar de inte i viloläge men du bör kunna bekräfta om ena luren laddar ur snabbare och om så är fallet så är det den luren som laddar ur snabbast orsaken till problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelzzor:

Då vet vi att fodralet iaf inte är problemet. Är lurarna inte i fodralet så hamnar de inte i viloläge men du bör kunna bekräfta om ena luren laddar ur snabbare och om så är fallet så är det den luren som laddar ur snabbast orsaken till problemet.

Att den ena hörluren laddar ur snabbare innebär inte nödvändigtvis att det är den som är anledningen till att etuiet fortsätter ladda någon/båda hörlurar. Min ena hörlur laddar också ur snabbare för den har sämre batteri - den har väl använts mycket mer.

Men någon av hörlurarna är det ju så det är ju minst 50% att det är just den.

Visa signatur

press nu1mlock