Fejkrecensioner överflödar Google Maps

Permalänk
Melding Plague

Fejkrecensioner överflödar Google Maps

Fejkrecensioner florerar på Google Maps enligt ny granskning av SVT.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är inte bara på google detta händer. Det är varenda plattform som existerar. Extremt enkelt och billigt att köpa recensioner, men det slutar inte där. Nyhetsartiklar på de stora sidorna folk läser varje dag är ett knapptryck (och kr) bort. Undersökningar som säger att x, y, z är bäst? Köpta. "Oberoende jämför-sida inom x, y, z"? Drivs med 99% sannolikhet av det företag som alltid syns och rankad högst i jämförelserna.

Välkommen till verkligheten där i princip allting är gjort för att manipulera en att köpa någons produkt eller tjänst.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av celoz:

Välkommen till verkligheten där i princip allting är gjort för att manipulera en att köpa någons produkt eller tjänst.

Detta kanske förklara varför jag omedvetet hållt mig till video recensioner (där det funkar såklart) så man faktiskt kan se någonting användas. Ja, det går också att köpa till sig åsikter där men klart svårare och känns lättare att filtrera sig fram med magkänslan.

Permalänk

Häromdagen var jag på ett fik som gav 5% rabatt om man visade att man gett 5 stjärnor...

Permalänk
Medlem

Recensioner får man alltid ta med en skopa salt nuförtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Charles Finley:

Häromdagen var jag på ett fik som gav 5% rabatt om man visade att man gett 5 stjärnor...

Visa att man gett 5, ändra till 1 och skriva något om manipulation när man satt sig vid bordet. Fy!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av celoz:

Det är inte bara på google detta händer. Det är varenda plattform som existerar. Extremt enkelt och billigt att köpa recensioner, men det slutar inte där. Nyhetsartiklar på de stora sidorna folk läser varje dag är ett knapptryck (och kr) bort. Undersökningar som säger att x, y, z är bäst? Köpta. "Oberoende jämför-sida inom x, y, z"? Drivs med 99% sannolikhet av det företag som alltid syns och rankad högst i jämförelserna.

Välkommen till verkligheten där i princip allting är gjort för att manipulera en att köpa någons produkt eller tjänst.

Desinformationskriget är ett bra avsnitt av P3 Dystopia att lyssna på, gällande manipulation av sociala medier.

Det som förut gjordes av underrättelsetjänster, sedan halvstatliga trollarméer, finns nu att köpa som tjänst från en rad företag.

https://sverigesradio.se/play/avsnitt/2182224

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Skrivet av Minnels:

Visa att man gett 5, ändra till 1 och skriva något om manipulation när man satt sig vid bordet. Fy!

Typ, det här var i ett U-land så jag betalade fullpris istället. Kaféet var bra, dom behövde inte köra fultricks, antar att det är så vanligt bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Charles Finley:

Häromdagen var jag på ett fik som gav 5% rabatt om man visade att man gett 5 stjärnor...

Är ganska säker på att det är emot Googles ToS.

Permalänk

Mycket är fake idag... Tycker oftast de negativa recensionerna ger en bättre bild, men även dessa ska tas med en nypa salt som någon skrev ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av surrogate activity:

Mycket är fake idag... Tycker oftast de negativa recensionerna ger en bättre bild, men även dessa ska tas med en nypa salt som någon skrev ovan.

Själv brukar jag ignorera min och maxbetyg och kolla vad som står av dom som skriver i mellan t.ex. 2 och 4 för att få en mer nyanserad bild. men det beror såklart på hur fördelningen av betyg ser ut.

Permalänk
Medlem

Man brukar ju få bannor om man säger att allt var bättre förr. Men på Internet var allt bättre förr.

Permalänk
Medlem

(på tal om fejk...lite ot)
När man söker på en kort fras får man allt oftare upp dylika komiska "jätte-hjälpsamma" låånga svar.
https://thetechy.life/how-to-measure-laptop-keyboard-size/

MAO Internet har blivit skräpigare.. AIs fel här?

Permalänk
Medlem

Jag brukar läsa endast negativa recensioner nu för tiden. Mycket enklare att veta om produkten / tjänsten håller måttet och vilka brister den har.

Permalänk
Medlem

När man var ute o reste o ville hitta bra restauranger så var exempelvis Tripadvisor sjukt användbart för 10 år sen. Man kunde se väldigt ärliga o rättvisa betyg. Nu har massturismen i världen och fejkrecensioner förstört appen och man kan inte längre lita på recensionerna där. Man hittar måååånga turistfällor med höga betyg numera.

För en del år sen började jag använda Google Maps mer o mer för samma ändamål för den var mer pålitlig helt enkelt. Men jag tycker den har blivit mycket sämre med att recensioner inte är pålitliga nu längre heller. Alla restauranger har typ 4+ stjärnor och det är extremt lätt att hålla 4.5 av 5 stjärnor. Givetvis beror det är att folk inte pallar tänka till o ge ärliga betyg. De trycker antingen en 1a eller 5a om den var "bra" eller "dålig" typ. Oengagerat.
Problemet som ni nämner i artikeln är ju dock att Google lyfter fram de med bra betyg och hela kartan överflödar med platser med "bra" betyg helt plötligt. Man kan även tydligt se (speciellt lite mer okända restauranger) när de fått 5 stjärnor av varenda användare i följd utan kommentarer. När man kollar på bilderna så ser maten inget vidare ut. Det är väldigt vanligt bland snabbmat restauranger.

Jag tror att man får börja gå på magkänslan igen snart, precis som man gjorde förr när internet inte fanns.

Permalänk
Medlem

Ja, det verkar helt klart ha blivit mer och mer sånt överallt. På ena sidan av det hela har vi "recensenter" som blivit betalda för att höja något till skyarna, ibland går till och med ägarna av en verksamhet själva in och skriver omdömen (om sig själva). Och på den andra sidan av det hela har vi dom som review bombar och ger bottenbetyg till saker som dom inte ens har tagit del av. Så det gäller att läsa recensionerna och se hur dom skriver (om dom gör det) för att få en uppfattning om vad det handlar om. Det är ju ganska uppenbart, i extremfallen iallafall, när det inte står rätt till.

Permalänk
Medlem

Ja, är lite detektiv arbete, bruka kolla
Är det orimligt många recensioner för sitt område? Sortera på de senaste recensionerna då tex resturangee byter ägare och kvaliteten ändras. Annan bra idé kan var läsa de recensioner med lägre betyg. Där är en fälla till, tex konkurrenter som bashar varandra så man få även där kolla om de verka legit

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Charles Finley:

Häromdagen var jag på ett fik som gav 5% rabatt om man visade att man gett 5 stjärnor...

haha lol vilket skämt...

Permalänk
Medlem

Känns även som att anställda skriver egna resetioner om sig själv. Typ "-Mia på byggavdelningen är jättebra och hjälpte oss" och så en bil på personen.

Har även noterat att om det för många negativa omdömmen byter dom namn och flyttar hela företagssidan på Google Maps. Typ innan så var det ett kafe i Lund men sen en bilverkstad i Malmö.
Så resentionerna blir helt fel. Brukar alltid skriva vad jag gör en resention av i texten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Själv brukar jag ignorera min och maxbetyg och kolla vad som står av dom som skriver i mellan t.ex. 2 och 4 för att få en mer nyanserad bild. men det beror såklart på hur fördelningen av betyg ser ut.

Titta bara på Steam.. Där kan du bara ge 5* (tumme upp) och 1* (Tumme ner), där kan du inte ge ett meh-betyg (~2-3:a).

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Titta bara på Steam.. Där kan du bara ge 5* (tumme upp) och 1* (Tumme ner), där kan du inte ge ett meh-betyg (~2-3:a).

Ja sådana betygssystem gör att man får läsa lite fler reviews (om det finns som på steam) innan man drar några slutsatser.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av underd0g76:

[...] Men på Internet var allt bättre förr.

Kan nog inte hålla med detta uttalande.

Limewire som var fyllt till bredden med virus iklätt mp3-filer. Sociala mediaplattformar som tillät utomstående 'kod' att köras vid besök på profilsidan (nå glömmer man aldrig vissa profiler som hade öronbedövande musik så fort man gick in på dem). Snuff-videos helt ofiltrerat på framsidan jämte en söt kattvideo... Inte bara ett Reddit-fenomen.

Listan kan nog göras mycket, mycket lång; men poängen är att jag inte håller med om att internet skulle varit något bättre förr i de allra flesta hänseenden. Rena vilda västern, och betydligt svårare för gemene man att navigera sig fram igenom på ett säkert vis

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < R5 1400 | 16GB 3200 MT/s | RTX 2060 >

Permalänk
Medlem

Hellre lite svårnavigerat än att allt är fejk.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Titta bara på Steam.. Där kan du bara ge 5* (tumme upp) och 1* (Tumme ner), där kan du inte ge ett meh-betyg (~2-3:a).

Det tycker jag är perfekt. Av privatpersoner är jag endast intresserad av att veta om de rekommenderar spelet eller inte. När det är en professionell spelskribent som recenserar vill jag självklart gärna se en betygskala.

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dave1080:

Det tycker jag är perfekt. Av privatpersoner är jag endast intresserad av att veta om de rekommenderar spelet eller inte. När det är en professionell spelskribent som recenserar vill jag självklart gärna se en betygskala.

Inte jag, för jag ser väldigt ofta "i wanna recomend this game" (Generellt) "men" grej x,y,z är inte så bra "JUST NU, MEN KAN FIXAS TILL". Eller tvärt om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undain:

Detta kanske förklara varför jag omedvetet hållt mig till video recensioner (där det funkar såklart) så man faktiskt kan se någonting användas. Ja, det går också att köpa till sig åsikter där men klart svårare och känns lättare att filtrera sig fram med magkänslan.

Övervägande video recenesioner är tydligt vinklade, ibland säger man att de är sponsrade, oftast inte. Däremot ger ofta en video review en bättre bild på produkten och dess funktion.

Skrivet av friArsenik:

Jag brukar läsa endast negativa recensioner nu för tiden. Mycket enklare att veta om produkten / tjänsten håller måttet och vilka brister den har.

Precis, jag letar också negativa omdömen som är sammstämmiga. Men betalar verkasamheten för att folk ska sätta positiva betyg så kan det ändå påverka tyvärr.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

I större städer tycker jag att recensionerna i Google Maps fungerar bra. Min strategi är att titta på ställen som är av rätt typ (om du vill ha klassisk svensk fika så blir du förstås besviken om du går till en italiensk espressobar) och har över 100 recensioner. Betyget ska vara nära 5. Vissa trendiga ställen och kedjor kan hamna en bra bit över 4 på marknadsföring snarare än kvalitet.

Ett exempel från mina hemtrakter. Du vill ha en burgare vid Odenplan i Stockholm. Korvkiosken mitt på Odenplan har betyg 4.9 och över 700 recensioner. De stora kedjorna i samma område har 3.5. Gissa vem som har bäst burgare och bäst service.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsann:

(på tal om fejk...lite ot)
När man söker på en kort fras får man allt oftare upp dylika komiska "jätte-hjälpsamma" låånga svar.
https://thetechy.life/how-to-measure-laptop-keyboard-size/

MAO Internet har blivit skräpigare.. AIs fel här?

Jo internet svämmar tyvärr över av dessa sidor med AI-genererade artiklar.
De rankar ofta högt i sökresultaten också.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Attacktypen kallas för en Sybil Attack, dvs när en riktig användare presenterar sig som flera för systemet.

Det svåra är att systemen arbetar i en totalt osäker miljö - ingen användare kan ge sanningen. Två vanliga lösningar är ”sanningsramverk” och ”sanningssökning”. Den första använder statistiska modeller för att hitta det sanna värdet (den sanna mängden stjärnor) och den andra viktar användares recension beroende på hur bra de brukar hålla med massan - användare får ett rykte.

Problemet som Sybil attacker skapar är att de kan utgöra majoritet, eller rentav spela med i algoritmerna för att få bra rykte för att sedan bomba recensioner.

Några lösningar är exempelvis NFC för att tvinga att recensioner görs på plats, maskininlärning, analys av hårdvara och ”spatiotemporala” egenskaper i recensionen så som att analysera kontexten sv recensionen (passar recensionen med vart användaren varit, vilka recensioner den gjort innan osv).

Sybil attacker kan göras mot navigering med!

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Internet 2024 - by bots for bots

  1. Fejkade recensioner/artiklar som publiceras av botar/köpta troll.

  2. Som sedan konsumeras av botar för att driva trafik.

  3. För att i slutändan hoppas på att fånga de få % av trafiken som faktiskt är människor.

Internet var fn bättre på 90talet.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S