Inferno Online går i konkurs

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Varför inte? Dom står för sport arenor, museum och andra kultur/nöjes aktiviteter så varför inte e-sport? Med det argumentet så behöver man döda hela kultursektorn..

Det är redan populärt inom en viss del av den politiska sektorn, om man dödar kultur och sport kan man ju lägga mer pengar på...skattesänkningar och skrytbyggen.
Att barn och unga helt tappar gemendkap, aktivitet och möjligheten att hänga under kontrollerade former skiter man i. Men nu ska vi inte prata politik här de är förbjudet.

OnT: Synd men inte oväntat. Har svårt att se att dessa lokaler ska klara sig givet att det är minst sagt dyrt att hänga där och målgruppen som sagt inte är så köpstark/slösaktig. Gaming i all ära men det måste vara humana priser, man kan inte rikta sig enbart mot trustfund babies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Detta är missat i nyheten. Expressen skriver att även esportal.se går i konkurs. Hoppas sidan blir kvar, roligt med en näst intill svensk community med spelare.
Håller mina tummar att någon annan får för sig att driva sidan vidare. Att ett internetcafé (spelbar*?) lägger ner gör mig inget. Givetvis tråkigt, hade säkert utnyttjat det själv om det fanns i staden jag bor.

Vad jag kan läsa i pressmeddelandet så gäller det även Esportalen.se, Dock är de lite konstigt att de inte finns någonting om Konkursen någonstans förutom i pressmeddelandet.

Skrivet av bnr:

Snarare skönt att de försvinner. Oerhört dålig Anti-Cheat på Esportal, instabil klient (har förstört ett par Windows-installationer för mig), mycket problem vid spel, dålig respons från mods/admins vid problem under matcher, ingen förståelse för att deras klient orsakar problem för folk så att man t.ex. inte kan ansluta, få aktiva spelare.
Svårt att motivera sig själv att betala för Prime/Premium när det var så himla dåligt.

Då vet jag inte helt ärligt vad du har gjort med din dator/klient. Har över 1000 spelade matcher på Esportalen och klienten har strulat 0.3% av 903 matcher i cs:go och 0% av min 185matcher i cs2, Som faktiskt orsakat att jag har droppat från en match. Tycker ändå att det är ett rätt ok betyg.

Betalar har absolut inga bekymmer att betala för premium för att jag tycker deras tjänst fungerar bra, Dom är snabba på att banna folk som jag rapporterar och admins dyker upp på typ 15sec när det har varit server problem och löst problemet eller ställt in matchen.

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

verkar som Inferno Online på Sveavägen ändå blir kvar, snackas om uppköp då det går hyfsat bra just där.

Finns väl ingen på Sveavägen?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DwarF:

Då vet jag inte helt ärligt vad du har gjort med din dator/klient. Har över 1000 spelade matcher på Esportalen och klienten har strulat 0.3% av 903 matcher i cs:go och 0% av min 185matcher i cs2, Som faktiskt orsakat att jag har droppat från en match. Tycker ändå att det är ett rätt ok betyg.

Betalar har absolut inga bekymmer att betala för premium för att jag tycker deras tjänst fungerar bra, Dom är snabba på att banna folk som jag rapporterar och admins dyker upp på typ 15sec när det har varit server problem och löst problemet eller ställt in matchen.

Inte bara jag utan flera av mina vänner som jag spelar med har haft problem som går att koppla till deras klient.
Skönt att det funkar för vissa i alla fall!

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 CPU: AMD Ryzen 9 3900X CPU Cooler: Corsair iCUE H115i RGB PRO XT Graphics Card: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC Motherboard: MSI MEG X570 UNIFY RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB Storage: WD Black SN850X 2TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 1 TB PSU: Corsair HX1000i / 1000W OS: Windows 10 Pro 22H2 Mouse: Logitech G Pro X Superlight Keyboard: Logitech G915 Tactile Monitor: AOC 24G2U, Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Kanske förväxlar med Kappa Bar? Long shot...

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 CPU: AMD Ryzen 9 3900X CPU Cooler: Corsair iCUE H115i RGB PRO XT Graphics Card: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC Motherboard: MSI MEG X570 UNIFY RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB Storage: WD Black SN850X 2TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 1 TB PSU: Corsair HX1000i / 1000W OS: Windows 10 Pro 22H2 Mouse: Logitech G Pro X Superlight Keyboard: Logitech G915 Tactile Monitor: AOC 24G2U, Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

*Odenplan haha.

Visa signatur

GAMING
G60SD OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090 XLR8|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|OLED77S90C|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem

Finns relativt få ungdomar som spelar på PC längre. Det om något är anledningen till att det inte finns folk i stolarna på IO.
Alla vi old fuckers som har egna datorer slutade att gå på internet café när vi fick datorerna + internet.
Finns ingen LAN-kultur bland yngre.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon:

Ett annat perspektiv är att de helt sjuka kostnaderna för en gamingdator idag gör att dessa ställen har en plats.

Jag lovar dig att jag har fått mer valuta för min 35000kr-burk än vad jag skulle få för 100kr/timman hos inferno online.

Permalänk
Medlem

Tänk att tekniken skulle göra oss så isolerade och ensama..

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Folk är för omständliga idag. Det hade säkerligen varit roligt att spela där tillsammans med andra, men glöm att få med polare. Det blir som bio, jag har många polare men få någon med all den procedur som det behövs för att planera ett biobesök är kört. Folk är mer spontana, gör det de känner för just nu.

Tänker typ samma. Lite trist utveckling.
De flesta har det mesta hemma innanför väggarna, så varför bemöda sig med att lämna hemmet?

Lite of topic , men nu blev jag sugen på att se Surrogates

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

verkar som Inferno Online på Odenplan ändå blir kvar, snackas om uppköp då det går hyfsat bra just där.

Var hittar du rykten om uppköp? Hade inte förvånat mig, mig veterligen så har Odenplan och Red Bull gått bra. Gissar att det är övriga center som blödit pengar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Var hittar du rykten om uppköp? Hade inte förvånat mig, mig veterligen så har Odenplan och Red Bull gått bra. Gissar att det är övriga center som blödit pengar

Kollar man på allabolag så har de under åren 2021-2022 gjort en förlust på dryga 10 miljoner.
2023års uppgifter finns inte ute offentligt ännu. Men dom blöder nog pengar även dom, även om det ser ut att finnas en del i kassan.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.

Permalänk
Medlem

Tiderna ändras. Vi var på en AW där med jobbet för inte så länge sen. Sen har jag varit där fåtalet gånger innan. Var ett sätt att umgås och bra för de som inte hade egen dator eller bra uppkoppling. Efter iPhone/iPad och "ge-mig-nu" tjänster så tror jag inte yngre generationer tilltalas av denna umgängesform.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Fast det låter ju som ett rätt nischat fall. Att sitta där och spela för att man inte vill bli störd av familjen hemma. Istället blir man störd av högljudda tonåringar och en påtaglig stank av svett och grillade ostmackor. Nä, detta är väntat, tänk själv vad hyran för lokalerna på Odengatan måste ligga på, sen lön till de anställda, underhåll av datorer. Om du dessutom upplevde priserna som "inte särskilt dyra" så kanske man dessutom tar för lite betalt och då blir det ju ännu svårare att få det att snurra. Hur du kan vara förvånad är för mig ett mysterium

Hmm ja kanske inte är den vanligaste kunden för dem men jag har bekanta som också gått ditt av samma anledning så helt unik är jag inte. Lite sunkig stämning är det ju men man blir lite nostalgisk av den då det påminner om gamla arkadhallar på 80 och 90-talet. Sen tycker jag inte att svettlukt eller dylikt var särskilt påtaglig men det beror nog på hur känslig man är. När jag var där var det alltid ganska mycket folk så intäkter verkade dom få in och jag förmodar att de sätter priserna så att kostnaderna täcks men säker kan jag förstås inte vara. Sen har jag inte varit där så mycket efter pandemin heller så det kan vara mindre folk nu och därmed sämre intäkter. Ljudnivån stördes jag inte så mycket av när jag har på mig hörlurar. Hur som helst synd med konkursen och jag hoppas dom hittar en lösning för jag tycker affärsidén är i grunden bra och jag tror att efterfrågan på deras tjänster finns.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tänker annars att "spelhallar" typ endast kan drivas av kommun. Kommen äger huset, lite driftkostnad finns såklart, alla på plats förutom en chef är arbetslösa personer som gör praktik eller liknande. Datorer de har behöver inte alls vara kraftfulla, en 10år gammal speldator duger fint. Sedan har de lite mer aktiviteter.
Detta blir såklart en förlustaffär för kommen, men en satsning på ungdomar.

En privataktör som ska betala full lön till alla, full hyra etc. Ja, det blir tufft.

Det hade fungerat. Precis som vinstdrivande företag som har praktikanter i alla dess former. Själv är jag på EuropCar som "Arbetsprövning". Har en praktikant som kollega + en anställd.
Hela denna veckan + säkert nästa vecka är det bara vi 3. Så utan praktikanter funkar det inte....

Skrivet av Carliz:

Problemet är väl Sverige har alldeles för få invånare för att driva många verksamheter som är populära och lönsamma i andra delar av världen. Även mentalitet för sociala aktiviteter skiljer enormt. Flertal städer runtom i världen har mer invånare än hela landet Sverige. Bara titta på nattlivet i Asien tex, för er som varit i något Asiatiskt land förstår ni att skillnaden är enorm. Här hemma blir grannarna sura för att någon pratar lite för högt ute på gatan efter 22.00, medans i andra delar av världen börjar nattlivet 22.00 och gatorna är fulla av människor. Hemma i Sverige vill folk helst hålla sig hemma och är jämförelsevis väldigt osociala och tråkiga, bortsett från de största städerna som Stockholm, Göteborg, Malmö och några fåtal studentstäder så existerar inte nattliv över huvud taget i Sverige, man får vara glad över en McDonalds är öppet efter midnatt. Det finns helt enkel inte tillräckligt med efterfråga för att hålla gaminghallar vid liv här i Sverige, och många andra nattaktiviteter för den delen.

Tror du har helt rätt.

Skrivet av IMPANI:

Jag är politiker och ledamot i en Kultur- och fritidsnämnd, så jag kan dela med mig i hur jag ser på saken. Visst ska mycket resurser gå till kärnverksamheter som du listar. Men jag skulle aldrig stödja att alla resurser ska gå dit, då det resulterar i en säker död för kommuner. Även om man har bäst vård, omsorg och skola, men inget attraktivt utbud som faller under kultur och fritid så kommer människor inte flytta till kommunen eller bo kvar.

Nu är det ju svårt att formulera sig kortfattat då det inte är ett enkelt svar på hur allt hänger samman. Men bara för nämna några saker för ge perspektiv.

Människor mår bättre fysiskt och psykiskt av att röra på sig. Det resulterar i att lägga resurser på inomhushallar så man kan spela innebandy under vintern, eller skapa gångstråk längs vattnet för kunna traska med rullator och njuta av natur, motionsspår för morgonjogga med hunden, ha öppna gröna ytor för spela brännboll med kompisarna.

Sen har vi då ämnet kultur som också är viktigt för människor. Kultur i sig är ju lite känsligt ämne då det blir fort debatt i vad är kultur och huruvida X är bra medan Y är dåligt etc etc. En levande stad inom kultur kan ju omfatta bibliotek, standup, teater, dans, konsert, festivaler, diverse konstutställningar. Konst i sig är ju lätt att endast förknippa med tavlor i en konsthall. Men det kan ju även vara konstverk för berätta om historiska händelser, stora muralmålningar på fastigheter, öppna grafittiväggar där både nybörjare och mer erfarna kan skapa verk.

Tar vi bort allt ovanstående så visst kan vi tillskjuta mer miljoner till kärnverksamheterna. Men man ska också komma ihåg konsekvenserna av att ta bort det. Man kan ju se det som förebyggande åtgärder för att inte belasta vården i ännu större utsträckning.

Man kan tycka det är galenskap att kommun lägger resurser för en "lanhall". Men börjar man nysta i det så kanske det inte är så dum idé i slutändan. Du kanske når ut till en viss grupp människor som annars skulle sitta hemma och ta diverse droger som kostar samhället ännu mer och belastar vården. En plats på HVB-hem kan ju kosta 10 000kr/dag, drygt 3,6 miljoner per år och då är det ju endast för en individ. När man väl börjar nysta i sådana kostnader så kan det helt plötsligt vara ett alternativ att testa lägga X kronor på en "lanhall" och testa vad det ger för effekt.

Nu vart det mycket babblande från min sida och offtopic, men förhoppningsvis så ger det perspektiv och är inte bara "hålla sig till kärnverksamheten". Det krävs en ständig balansgång som är komplex.

Du har rätt. En kommun måste vara levande.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av person:

Väntat, sånt här kommer tyvärr dö ut på sikt.

varför? jag visste inte ens att set fanns och trodde inte det gick här i sverige nu (går uppenbarligen inte så bra). Men "på sikt" tror jag det kommer bli vanligare, fler personer på samma yta = mindre hem, så fler måste bortprioritera saker som detta från hemmet, för att inte tala om ökade kostnader på datorer & annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carliz:

Problemet är väl Sverige har alldeles för få invånare för att driva många verksamheter som är populära och lönsamma i andra delar av världen. Även mentalitet för sociala aktiviteter skiljer enormt. Flertal städer runtom i världen har mer invånare än hela landet Sverige. Bara titta på nattlivet i Asien tex, för er som varit i något Asiatiskt land förstår ni att skillnaden är enorm. Här hemma blir grannarna sura för att någon pratar lite för högt ute på gatan efter 22.00, medans i andra delar av världen börjar nattlivet 22.00 och gatorna är fulla av människor. Hemma i Sverige vill folk helst hålla sig hemma och är jämförelsevis väldigt osociala och tråkiga, bortsett från de största städerna som Stockholm, Göteborg, Malmö och några fåtal studentstäder så existerar inte nattliv över huvud taget i Sverige, man får vara glad över en McDonalds är öppet efter midnatt. Det finns helt enkel inte tillräckligt med efterfråga för att hålla gaminghallar vid liv här i Sverige, och många andra nattaktiviteter för den delen.

Mycket mer kulturen och sociala aktiviteterna än antalet invånare för sådana här grejer, möjligen också hyror, i alla fall i storstäderna. Finns gott om städer runt och under hundratusen befolkningsmängd men där sådana här verksamheter är fulla och går bra. Fast de brukar vara lite mer tätbefolkade.

Permalänk
Medlem

IO håller öppet till 26 augusti! Se till att utnyttja alla speltimmar eller tacka hejdå. Eventuellt så kan IO köpas av någon investerare, i vilket fall det fortsätter leva!

Visa signatur

4060 / i7 14700F

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

varför? jag visste inte ens att set fanns och trodde inte det gick här i sverige nu (går uppenbarligen inte så bra). Men "på sikt" tror jag det kommer bli vanligare, fler personer på samma yta = mindre hem, så fler måste bortprioritera saker som detta från hemmet, för att inte tala om ökade kostnader på datorer & annat.

Det är bara att se hur marknaden för internet cafeér sett ut senaste 15 åren. När jag växte upp fanns det internetcafeér överallt idag existerar de knappt utanför större städer.

Visa signatur

7900xtx och 7800x3d är min setup. Så nu vet ni det om jag kritiserar AMD ibland.