Tävla och vinn värstingdator!

Asrock lanserar minimalt AM5-moderkort

Permalänk
Melding Plague

Asrock lanserar minimalt AM5-moderkort

Det nya moderkortet med AM5-sockel har stöd för Ryzen 8000G- och 9000-familjerna och får ström via extern adapter istället för nätaggregat.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

För stort, borde vara i samma format som ett nuc mobo fast med full pci-e, genom ett så kallat goldfinger för pci-e ribbons eller som vanlig fullstor slot/kontakt.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Förmodligen ytterliggare ett Asrock kort som inte går att köpa som privat person. Så icke nyhet.

Permalänk
Medlem

Vilken låda? (chassi)

Permalänk
Medlem
Skrivet av fastcat:

Vilken låda? (chassi)

De flesta hade nog valt thin mini ITX.

Permalänk
Medlem

4 pin finns ju där men ser ingen 24 pins kontakt på moderkortet?
Undrar hur man kopplar in vanligt nätaggregat?
(Har inte läst en massa på ASRock hemsida ska erkännas)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Snusfri

Brutal miss att inte ha 2.5GbE eller 10GbE utan bara 1GbE, där blev mitt intresse noll.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Citat:

Det nya moderkortet med AM5-sockel har stöd för Ryzen 8000G- och 9000-familjerna och får ström via extern adapter istället för nätaggregat.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SirMacke:

Jo, fast det står ju också

Citat:

De som föredrar kan dock välja ett traditionellt nätaggregat istället, och Asrock varnar användare att aldrig ansluta båda samtidigt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Skrivet av SirMacke:
Skrivet av Thomas:

Jo, fast det står ju också

Undrar jag också. Kanske 4 pin räcker för hela moderkortet + cpu? Den har ju inga pcie. Har ingen chipset tror jag så allt går till cpu

Permalänk
Medlem

Hade varit trevlig om man hade kunna driva den via USB-C .

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rwkk:

Undrar jag också. Kanske 4 pin räcker för hela moderkortet + cpu? Den har ju inga pcie. Har ingen chipset tror jag så allt går till cpu

Jo, så är det nog nu när du säger det.
Kortet tar ju in 19 V med den externa kontakten, så gissningsvis har det spänningsreglering 19 V -> 12 V, och så separat 12 V -> 5 V (och till 3.3 V och ev annat som kan behövas). Isåfall gör ju övriga spänningar från nätaggregatet ingen nytta.

Fast frågan är väl hur nätagget startar isåfall om inte PS_ON är kopplad någonstans.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Moderkortet har inte stöd för vanliga ATX-nätagg, 4-pin-kontakten är i själva verket till för ett 19V nätagg enligt manualen (d.v.s. samma som den externa kontakten, de ser ut att vara kopplade till samma ställe).

Permalänk
Medlem

Om Strix Halo finns och kommer till AM5 (med 500GB+ SDRAM onchip) så är det högst intressant. USB-C powerdelivery borde gå att fixa med ett litet trigger board i 240w variant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Brutal miss att inte ha 2.5GbE eller 10GbE utan bara 1GbE, där blev mitt intresse noll.

Verkligen, 1GbE känns lika upphetsande som processorer före 2017.

Permalänk
Medlem

Form Factor
- Thin Mini-ITX Form Factor: 6.7-in x 6.7-in, 17.0 cm x 17.0 cm (Compatible with Mini-ITX)

Citat:

För att åstadkomma det har Asrock gjort flera ändringar gentemot vanliga ITX-moderkort. För det första är kortets totala höjd runt 25 millimeter istället för 44 millimeter

Men frågan är om det spelar någon roll ... ?

För efter man monterat processor och processorkylare är vanligtvis processorkylaren det som bygger mest på höjd.
Jag är fullt medveten om att det finns lågprofil kylare och inte enbart tornkylare.
Men även många lågprofilkylare bygger mer än 50mm på höjden, även om det finns de som bygger mindre än 44mm på höjden.

Jag har en Asrock Mini PC, Asrock DeskMini X300 med Mini-STX moderkort 147mm by 140mm.
De två största nackdelarna med den datorn är dels endast 1GbE och den andra är att den bara tar processorkylare upp till 46mm.
Jag förstår så klart att om man ska bygga en Mini PC kan man inte göra plats för stora tornkylare...
Men om de gjort chassit ~ 10-15mm bredare (stående läge) (respektive högre i liggande läge) så maxhöjd på kylare hade varit någonstans mellan 55-60mm så hade man haft mer alternativ bland lågprofilskylare.

Jag vet att man kan ta dremel eller vinkelslip och kapa upp ett hål och låta kylaren sticka ut om man vill. Men svårt att få snyggt och går inte att återsälla på ett bra sätt om man ångrar sig.
Hade chassit varit ca 10-12mm bredare/högre (stående/liggande) så hade jag fortfarande uppfattat det som en liten och kompakt dator.
Men valet av CPU kylare hade varit större.

Min DeskMini X300 kör med Socket AM4.
Asrock har släppt en DeskMini X600 för AM5 som istället har 2.5GbE. Men den är fortfarande för smal för många lågprofilskylare.

Så...
Ja sätter man en 50-60mm hög CPU kylare på den så spelare det inte så stor roll om moderkortets höjd med portar är 25 eller 44mm hög och med ett vanligt Mini-ITX moderkort så får man fler portar och oftast vanligt DDR minnen istället för SODIMM och oftast 1st PCIe kortplats man kan använda till något om man vill/behöver. Eller så kan man lämna platsen tom. Men fortfarande få fler portar på baksidan och använda vanligt minne.

Finns säkert någon nisch detta är bra till.
Men om man nu vill bygga så litet är det frågan om man vill ha ett moderkort som är så stort som 170x170mm.
För annars finns Mini-STX eller om man vill köra med fastlödd processor så går det att göra ännu mindre moderkort.

Permalänk
Medlem

Står ju att den stödjer intel kylare. Ser bara en hålbild antar det finns fler låga kylare till intel?
Kan det inte bli problem med tryck mot cpu pga olika spec på z led och vad som är lämpligt för de olika plattformarna?

”Supports Intel® CPU Cooler”

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Står ju att den stödjer intel kylare. Ser bara en hålbild antar det finns fler låga kylare till intel?
Kan det inte bli problem med tryck mot cpu pga olika spec på z led och vad som är lämpligt för de olika plattformarna?

”Supports Intel® CPU Cooler”

En nackdel med för små kylare är ju om man bryr sig om ljudnivån att små kylare vanligtvis väsnas mer. Om det inte är små Ultrabook processorer eller strömsnåla processorer för embeded eller dylikt.
Men visst ska man bara stoppa det i ett serverrum där det redan finns grejer som låter så mycket att man inte bör vistas där mer än några minuter utan hörselkåpor så spelar det ju inte så mycket roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Moderkortet har inte stöd för vanliga ATX-nätagg, 4-pin-kontakten är i själva verket till för ett 19V nätagg enligt manualen (d.v.s. samma som den externa kontakten, de ser ut att vara kopplade till samma ställe).

Ok men nyheten sade ju som sagt tydligt att den stödde även vanligt nätaggregat?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Ok men nyheten sade ju som sagt tydligt att den stödde även vanligt nätaggregat?

"[citation needed]" på det, skulle jag säga.

Det som Asrock skriver är ju antingen 19V via extern kontakt eller 19V via intern kontakt.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

"[citation needed]" på det, skulle jag säga.

Det som Asrock skriver är ju antingen 19V via extern kontakt eller 19V via intern kontakt.

Aha ok, lite missförstånd i tolkningen där på vägen då.
(Har inte läst på ASRock)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tips på var man kan få tag i ett rimligt prissatt vanligt mini-itx-moderkort för AM5 mottages gärna! Att man ska behöva sälja hus o hem känns ju så jäkla surt. 4000:- är så saftigt. Billigare atx am5 ligger väl runt 1500...

Så surt. Hade velat stanna med mitt mini-itxchassi och sffpsu vid uppgradering am4->am5. Men med dom här priserna på mini-itx-mobo är det väl billigare med ett nytt atx-mobo, samt ett fint atx-chassi och en atx-psu för samma peng.

Permalänk
Medlem

Asrock börjar bli mitt favoritmärke när det gäller Moderkort och kompakt lösningar.
Sjukt nöjd med mina två Asrock X300 och om detta Thin-Mitx moderkort blir lagom billigt så blir jag sugen att ta min gamla passivt kylda Thin-MItx dator och uppgradera den

Permalänk
Medlem

Men varför sätter man bara in ett 1Gbe-nätverkskort. Det är så oerhört korkat! 2,5Gbps kostar ju typ inget extra. Ännu hellre 10Gbps.
En PCI-e-plats hade ju inte varit dumt heller, med tanke på den enormt dumma idén att bara använda 1Gbps-kort..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Jag tror att många i den här tråden missade den här biten:

Citat:

Asrock ser framför sig hur moderkortet kan användas på kontor, i skolsalar, som HTPC och för att driva kraftfulla smarta speglar.

Det är inte riktat mot er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Form Factor
- Thin Mini-ITX Form Factor: 6.7-in x 6.7-in, 17.0 cm x 17.0 cm (Compatible with Mini-ITX)

Men frågan är om det spelar någon roll ... ?

För efter man monterat processor och processorkylare är vanligtvis processorkylaren det som bygger mest på höjd.
Jag är fullt medveten om att det finns lågprofil kylare och inte enbart tornkylare.
Men även många lågprofilkylare bygger mer än 50mm på höjden, även om det finns de som bygger mindre än 44mm på höjden.

Jag har en Asrock Mini PC, Asrock DeskMini X300 med Mini-STX moderkort 147mm by 140mm.
De två största nackdelarna med den datorn är dels endast 1GbE och den andra är att den bara tar processorkylare upp till 46mm.
Jag förstår så klart att om man ska bygga en Mini PC kan man inte göra plats för stora tornkylare...
Men om de gjort chassit ~ 10-15mm bredare (stående läge) (respektive högre i liggande läge) så maxhöjd på kylare hade varit någonstans mellan 55-60mm så hade man haft mer alternativ bland lågprofilskylare.

Jag vet att man kan ta dremel eller vinkelslip och kapa upp ett hål och låta kylaren sticka ut om man vill. Men svårt att få snyggt och går inte att återsälla på ett bra sätt om man ångrar sig.
Hade chassit varit ca 10-12mm bredare/högre (stående/liggande) så hade jag fortfarande uppfattat det som en liten och kompakt dator.
Men valet av CPU kylare hade varit större.

Min DeskMini X300 kör med Socket AM4.
Asrock har släppt en DeskMini X600 för AM5 som istället har 2.5GbE. Men den är fortfarande för smal för många lågprofilskylare.

Så...
Ja sätter man en 50-60mm hög CPU kylare på den så spelare det inte så stor roll om moderkortets höjd med portar är 25 eller 44mm hög och med ett vanligt Mini-ITX moderkort så får man fler portar och oftast vanligt DDR minnen istället för SODIMM och oftast 1st PCIe kortplats man kan använda till något om man vill/behöver. Eller så kan man lämna platsen tom. Men fortfarande få fler portar på baksidan och använda vanligt minne.

Finns säkert någon nisch detta är bra till.
Men om man nu vill bygga så litet är det frågan om man vill ha ett moderkort som är så stort som 170x170mm.
För annars finns Mini-STX eller om man vill köra med fastlödd processor så går det att göra ännu mindre moderkort.

Det är ju inte det poängen med thin-ITX är.
För att ge lite bakgrundsfakta angående standarden, så är det något som Intel lanserade runt 2011 för att göra det lättare att bygga AIO-datorer (tänk iMac). Det vill säga att tillverkare inte behöver ta fram specialhårdvara för varje modell utan kan använda mer standardiserade komponenter.
Förutom den mindre tjockleken så innehåller specifikationen: intern anslutning till skärm (LVDS, såg att denna även har HDMI), anslutningar för styrning av skärmen, CPUns position, kylarens montering är 75x75 mm (Intel standard), etc.

Just CPUns position och kylarmontering är menat för att kunna använda Intels designade kylare för plattformen, vilken är lika tunn som moderkortet och där själva kylaren sitter bredvid.

Bild från: https://www.anandtech.com/show/4394/more-on-intels-thin-minii...

Angående nätaggregatet så är väl det också en del i standarden, att använda ett externt 19V nätaggregat, men de flesta moderkorten har även någon form av intern anslutning för att kunna dela nätaggregat med skärmen de är menade att monteras i, antingen via ett inbyggt i skärmen eller ett gemensamt externt nätaggregat.

Sedan att det finns personer som köper dessa moderkorten för privat bruk och använder de på ett helt annat sätt än avsett är ju en annan grej.
Kan ju lägga till att det finns specifika thin-ITX chassin, men de flesta av dem använder den specificerade kylaren vilket gör att man kan använda den tunna formfaktorn jämfört med vanlig mini-ITX. En annan nisch som använder/kan använda thin-ITX till god effekt är tillverkare av passiva chassin, då thin-ITX har fast placering av CPU och kylarmontering så gör det ju mycket lättare att designa ett chassi som lätt kan uppgraderas med ny hårdvara, utan att behöva designa om den för varje generation eller bygga tillräckligt mycket flexibilitet för att kunna användas med vanliga mini-ITX moderkort (där CPUer kan sitta lite här och där).

EDIT:
Hittade förresten Intels "Design Guide" för thin-ITX system ifall någon är intresserad av att läsa mer: https://www.intel.com/content/dam/www/public/us/en/documents/...

Skrivet av Bagarbosse:

Tips på var man kan få tag i ett rimligt prissatt vanligt mini-itx-moderkort för AM5 mottages gärna! Att man ska behöva sälja hus o hem känns ju så jäkla surt. 4000:- är så saftigt. Billigare atx am5 ligger väl runt 1500...

Så surt. Hade velat stanna med mitt mini-itxchassi och sffpsu vid uppgradering am4->am5. Men med dom här priserna på mini-itx-mobo är det väl billigare med ett nytt atx-mobo, samt ett fint atx-chassi och en atx-psu för samma peng.

Det finns AM5 mini-ITX moderkort som har A620 chipsettet istället som man kan få tag på till nästan halva det priset, dock så behöver söka på produktnamnet för att hitta dem i butiker här i Europa.
T.ex: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=12634590 hittas inte via filtren, utan fick söka på namnet.

Men jag stämmer in i kören att det är illa att det inte sitter bättre än 1GbE nätverk på den, speciellt när deras Deskmini moderkort med samma chipset har 2.5GbE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Det finns AM5 mini-ITX moderkort som har A620 chipsettet istället som man kan få tag på till nästan halva det priset, dock så behöver söka på produktnamnet för att hitta dem i butiker här i Europa.
T.ex: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=12634590 hittas inte via filtren, utan fick söka på namnet.

Tack! Ja det ser mera rimligt ut, nu rycker det lite i köptarmen. Blev sugen på Asrocks B650I Lightning WiFi för några hundralappar mera. Skulle i så fall bli att para den med 7800x3d. Men tror jag ska försöka hålla mig till 9000x3d kommer...

7800x3d ligger nu på 4339:-, 9800x3d kan väl inte släppas för så mycket mera? (får man hoppas). Eller om det kommer någon prisvärd 9700x3d eller 9600x3d inom "snar" framtid.

Prisjakts filter har blivit sämre och sämre på senare år... Inte mycket till hjälp alla ggr.

Skrivet av loefet:

Men jag stämmer in i kören att det är illa att det inte sitter bättre än 1GbE nätverk på den, speciellt när deras Deskmini moderkort med samma chipset har 2.5GbE.

Vet inte var du läste det, den som du länkar till i Prisjakt har ju visst 2.5Gbps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

7800x3d ligger nu på 4339:-, 9800x3d kan väl inte släppas för så mycket mera? (får man hoppas). Eller om det kommer någon prisvärd 9700x3d eller 9600x3d inom "snar" framtid.

Nja, är väl väldigt sannolikt att nya korten lär kosta mer än de gamla som sålts nu i över ett år och sjunkit i pris hela vägen sen lansering?

När 7800X3d släpptes ny gick den på ca 5700kr enligt historiken på prisjakt. Om det släpps ett motsvarande i 9xxx serien i år gissar jag på ungefär samma pengar i början. Kanske lite mer? Sen lär det trappa ner på ungefär samma sätt om man har lite is i magen.

Jag såg tex den här nyheten på tomshardware tex om läckta priser i europa: (frankrike)
https://www.tomshardware.com/pc-components/cpus/amd-ryzen-900...
Enligt den läckan så kan priset för 9700x (utan 3d) bli 545 euro...

Vi får se

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

Vet inte var du läste det, den som du länkar till i Prisjakt har ju visst 2.5Gbps.

Kortet han länkade till i prisjakt var inte moderkortet i nyheten som han pratade om.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

Prisjakts filter har blivit sämre och sämre på senare år... Inte mycket till hjälp alla ggr.

Håller med till 100%.

Avsåg Asrocks Deskmini X600: https://www.asrock.com/nettop/AMD/DeskMini%20X600%20Series/in...
innehåller ett moderkort med samma chipset som det som artikeln handlar om (X600), men Deskminin har 2.5GbE så varför har inte moderkortet i artikeln det också?