Villa utan fiber, 5g mobilt bredband eller dela nät från mobilen istället?
Kommer inom en nära framtid flytta till en liten villa utan fiberanslutning.
Finns möjlighet att dra in fiber men eftersom det skulle ta ett tag även om jag beställer det nu (Telias sida uppskattar till någon gång mellan Mars och November om jag beställer idag) och jag dessutom är ganska snål så tänkte jag att jag lika gärna kan prova att leva med mobilt bredband ett tag, speciellt med tanke på att alla operatörerna även rapporterar att de har "mycket god" 5g täckning över villan.
Däremot, eftersom jag är singel och som tidigare nämnt snål finns det egentligen inte, åtminstone just nu, något behov för bostaden att ha någon internet-uppkoppling om jag inte befinner mig i den så istället för att ha två abonnemang ett för mobilen och ett för bredbandet funderar jag på hur rimligt det är att bara dela internet från mobilen?
Enklaste möjliga lösningen är ju att jag bara slår på mobil hotspot i telefonen och köra men vet inte hur bra resultat man kan hoppas från det? Har dessutom en så gammal telefon att den saknar stöd för 5g just nu, så kan inte ens prova och se vad för prestanda (och stabilitet) jag skulle kunna hoppas på.
Men vad har folk egentligen för erfarenhet från att använda sitt mobilabonnemang som enda internet hemma? Och vad kan vara bra att titta på att införskaffa om man valde en sådan lösning (bortsett från en telefon som faktiskt har stöd för 5G)?
Utan att ens ha en aning om vad som faktiskt existerar föreställer jag mig närmast något i stil med en "dockningsstation" som jag kopplar in telefonen i när jag kommer hem, som innehåller allt från laddare till antennförstärkare och router, men existerar ens sådan, eller liknande, lösning (och vore den i så fall specifik för vissa telefonmärken och/eller modeller)?
Eller ska jag bara ge upp och ta extrakostnaden för ett separat abonnemang istället, även om de flesta (eller alla?) då verkar komma med 24 månaders bindningstid?
Slutligen, oavsett om jag delar från mobilen eller väljer separat abonnemang: även om jag egentligen inte har så stora krav på prestanda på nätet så händer det ändå att jag laddar upp ganska stora (30-40GB) filmer till Youtube, så frågan är ju även vad man kan hoppas på vid sådana uppladdningar? Har egentligen ingen brådska när jag laddar upp dem, men om prestandan är lite sämre kan det ju vara lite surt om man även skulle ha stabilitetsproblem som riskerar att avbryta uppladdningen efter 10 timmar.
Dessutom vill jag minnas att mitt internet blev fullständigt oanvändbart när jag laddade upp filer tidigare, minns dock inte om det vara via fiber före jag uppgraderade (när jag hade 100/10) eller så långt tillbaka som ADSL-tiden, men det är ju också en fråga, om man laddar upp filer via 5g, kommer man fortfarande kunna använda sitt internet som vanligt eller dör det nästan helt när det kämpar och sliter med uppladdningen?