Missa inte Månadens Drop!

Sammla alla datorer i hushållet i ett rum.

Permalänk
Medlem

Sammla alla datorer i hushållet i ett rum.

Någon här som har samlat alla datorer i ett rum och sen dragit ut kablar för bild och usb till rummen?

Det blir så himla varmt i datorrummet och funderade på om man skulle skaffa sig ett server rack och sätta server och andra staionära daorer där och sen dra kablar till rummen. Då kan jag dumpa värmen i tvättstugan som ändå inte har någon värme på vintern och har frånluft som jag kan dra upp på sommaren.
Hur långt kan en usb och displayport kabel vara?

Permalänk
Medlem

Jag har gjort detta.

Dock utan att behöva ha några extremt långa kablar då jag borrat ett hål i väggen och drar genom kablarna "under skrivbordet".

I teknikrummet så finns sedan all utrustning.
Jobbdator - uppskruvad på väggen
Hemdator - på hylla
UPS Hemdator på samma hylla
Denon 7.1 Receiver som bara driver högtalarna i rummet jag sitter i (2 kanaler, basen har inbyggd förstärkare)

2x NAS enheter från Synology
UPS till båda NAS enheterna

Ett väggmonterat rack med
Unifi 24 port POE switch
Unifi Dream Machine
MikroTik (för VPN)
10 Gbit Mikrotik för 10 Gbit nätverket mellan NASarna och hemdatorn
En Intel NUC fastskruvad på sidan av racket
UPS till racket står på en hylla under.

Larmcentral, Philip Hue och Siemens IP-DECT basstation uppskruvade på väggen.
En skrivare lever också i rummet.

Har en AC enhet i rummet och jag stänger dörren och kör ner temperaturen till en sådär 24 grader.
Utan att ACn är igång så går temperaturen upp över 29 grader så här på sommaren. Och med tanke på hur mycket pengar jag investerat i all teknik så försöker jag ge den bästa möjliga förutsättningar att hålla länge (dvs AC och UPSer).

Min skärm har KVM så att byta mellan jobb och hemdator är väldigt smidigt.

För att dra kablar längre sträckor så är det nog smidigast att titta på de lösningarna som har "boxar" i båda ändarna som du kopplar in dina kablar i - och mellan boxarna så går det fiber.
Har inte länk - men LinusTechTips har nog mer än en video om hur han gjort i sitt hus - problemet blir väl att hitta dessa då den kanalen publicerar så jekkla mycket videor.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Rekordmedlem

Om du vill göra det enklare för dig så använd hdmi aoc kablar för bilden, finns åtminstone upp till 100m som standardlängd hos många tillverkare och de är smidigare att dra.

Om du bara ska usbansluta mus, tangentbord och ljud så kan du troligen köra usb över nätverk eller cat 5 men behöver du höga bandbredder blir det dyrare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hur stort är ditt teknikrum?
Helst skulle jag villja ha mitt i tvättstugan då det är det centralaste rummet, men har även en garderop på 2x2m som troligen inte skulle kräva så mycket förhandling med regeringen om att få använda.
Dock blir det mycket längre kablar där.

Permalänk
Medlem

Jag har inte gjort det själv, men funderade på det tidigare när jag hade en rackserver som väsnades mycket. Slutade dock med att jag bytte till en mindre server istället. Några frågor för att förhoppningsvis hjälpa dig på traven i funderingarna:

1. Hur många datorer har du?
2. Hur använder du dem? Är det stora konstanta laster som t.ex. mining eller är de bara på när du använder dem?
3. Hur gamla är de? Är de väldigt gamla maskiner (t.ex. med Xeon 5000-serien) så kan man bli gladare av att byta ut dem mot nyare begagnade, t.ex. Xeon v4 som är prisvärda och drar mindre ström.
4. Vilka krav har du på upplösning, uppdateringsfrekvens och fördröjning på skärmsignalen? Är det bara 1080p med 60 Hz och inget spelande, eller behöver du 4K, 120 Hz och minsta möjliga fördröjning för att kunna spela snabba actionspel?
5. Att dra kablar förutsätter (enligt min mening) att du tror att du kommer använda ungefär samma lösning under åtminstone ett par år. Är det realistiskt?
6. Vad är budgeten för detta?

Det låter som att fukten från tvätten inte är en jättebra kombination med elektronik, men jag kanske har fel. Det finns ju många som använder datorer i länder med hög luftfuktighet också. Får du kondens på något i rummet (t.ex. värmeelement när de är av) eller längst ner vid fönstret? Har du mätt fuktigheten? Eller menade du kanske att leda varmluften från ett eget datorrum in i tvättstugan, och alltså inte ha datorerna direkt i tvättstugan?

En USB-kabel kan förlängas på flera sätt: med passiv förlängning upp till ett par meter, med aktiv repeater upp till kanske 20 meter. Tror det är i första hand för USB 2.0, men det räcker ju bra för tangentbord, mus, webbkamera o.s.v. medan du får koppla mer bandbreddskrävande saker direkt i datorn i andra rummet.
DisplayPort verkar finnas upp til 20 meter också, och längre än så om man har övergång till optisk fiber, men då kostar det flera tusen kronor.
För längre avstånd kan det vara värt att fundera över olika lösningar för KVM över ethernet istället, så att du kan koppla allt via nätverket. Det ger dock mycket högre fördröjning, ~20-100 ms, så det är närmast oanvändbart för spel, och irriterande för en del vanlig användning också eftersom muspekaren också upplevs laggande.

Typo
Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du vill göra det enklare för dig så använd hdmi aoc kablar för bilden, finns åtminstone upp till 100m som standardlängd hos många tillverkare och de är smidigare att dra.

Om du bara ska usbansluta mus, tangentbord och ljud så kan du troligen köra usb över nätverk eller cat 5 men behöver du höga bandbredder blir det dyrare.

Jag skulle nog behöva usb3. För det skall anslutas mic och 4k webkamera till en dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jope84:

Hur stort är ditt teknikrum?
Helst skulle jag villja ha mitt i tvättstugan då det är det centralaste rummet, men har även en garderop på 2x2m som troligen inte skulle kräva så mycket förhandling med regeringen om att få använda.
Dock blir det mycket längre kablar där.

Rummet är på ca 10 kvm. Dvs ett "vanligt" rum i huset.
Bor själv så det var lätt med "förhandligen" så att säga.

Angående sådana där boxar för att förlänga avståndet mellan dator och skrivbord så är det skitdyra. Googlade lite på det då jag blev nyfiken och Blackbox har en del modeller för 10 000+ kr.

Hittade något Kina (skräp?) https://www.aliexpress.com/item/1005007126045232.html?src=goo...
Lite upp till dig att värdera ifall det är värt att köpa denna eller liknande och utvärdera en enhet innan du köper för fler datorer.

Glömde skriva att ACn är den sådan där modell med ute-enhet, sedan har jag två inne-enheter.
En i teknikrummet och en i sovrummet. Båda inne-enheterna kan köras samtidigt om det skulle behövas.

Angående din garderob (eller tvättstuga) oavsett vilket utrymme du väljer så kommer det att generera värme.
Om du ställer all din teknik där hur varm blir det?
Jag tror att du kommer att skapa dig ett problem med att det kommer att vara för varmt i det tilltänka utrymmet - och då står du där och funderar på att sätta dit en AC enhet för att få ner värmen.

Jag tänkte så att om jag har teknik för 100 000 kr i rummet, så kan jag investera i AC för <10 000 kr (dvs <10 %) så att det inte går sönder i förtid. (ACn kostade strax under 20 000 kr men det var för allt dvs två inne-enheter så priset för Teknikrummet var ju bara halva).

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jope84:

Jag skulle nog behöva usb3. För det skall anslutas mic och 4k webkamera till en dator.

Här behöver du nog lägga ner lite tid och Googla.
Billigaste jag hittade (utan att anstränga mig och några minuters surfande) runt 6 000 kr https://www.futureshop.co.uk/EUR/blustream-uex3c-kit-100m-usb... känns dyrt.

Men beroende på din budget så är det kanske OK.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oooskar:

Jag har inte gjort det själv, men funderade på det tidigare när jag hade en rackserver som väsnades mycket. Slutade dock med att jag bytte till en mindre server istället. Några frågor för att förhoppningsvis hjälpa dig på traven i funderingarna:

1. Hur många datorer har du?
2. Hur använder du dem? Är det stora konstanta laster som t.ex. mining eller är de bara på när du använder dem?
3. Hur gamla är de? Är de väldigt gamla maskiner (t.ex. med Xeon 5000-serien) så kan man bli gladare av att byta ut dem mot nyare begagnade, t.ex. Xeon v4 som är prisvärda och drar mindre ström.
4. Vilka krav har du på upplösning, uppdateringsfrekvens och fördröjning på skärmsignalen? Är det bara 1080p med 60 Hz och inget spelande, eller behöver du 4K, 120 Hz och minsta möjliga fördröjning för att kunna spela snabba actionspel?
5. Att dra kablar förutsätter (enligt min mening) att du tror att du kommer använda ungefär samma lösning under åtminstone ett par år. Är det realistiskt?
6. Vad är budgeten för detta?

Det låter som att fukten från tvätten inte är en jättebra kombination med elektronik, men jag kanske har fel. Det finns ju många som använder datorer i länder med hög luftfuktighet också. Får du kondens på något i rummet (t.ex. värmeelement när de är av) eller längst ner vid fönstret? Har du mätt fuktigheten? Eller menade du kanske att leda varmluften från ett eget datorrum in i tvättstugan, och alltså inte ha datorerna direkt i tvättstugan?

En USB-kabel kan förlängas på flera sätt: med passiv förlängning upp till ett par meter, med aktiv repeater upp till kanske 20 meter. Tror det är i första hand för USB 2.0, men det räcker ju bra för tangentbord, mus, webbkamera o.s.v. medan du får koppla mer bandbreddskrävande saker direkt i datorn i andra rummet.
DisplayPort verkar finnas upp til 20 meter också, och längre än så om man har övergång till optisk fiber, men då kostar det flera tusen kronor.
För längre avstånd kan det vara värt att fundera över olika lösningar för KVM över ethernet istället, så att du kan koppla allt via nätverket. Det ger dock mycket högre fördröjning, ~20-100 ms, så det är närmast oanvändbart för spel, och irriterande för en del vanlig användning också eftersom muspekaren också upplevs laggande.

Idag är det 2 st en server och en speldator.
Speldator cpu 7900x och gpu 7900xtx.
Server 13700k med 4060.
Dock är tanken att grabben skall få ärva hårdvaran i serven och den skall få ny.

Så i framtiden tänkte jag det skulle bli.
2 gaming datorer.
1 enklare speldator om dottern vill ha en.
1 filserver med truenas
1-2 servrar med proxmox. Nvr, plex , och massa andra tjänster.

Ena speldatorn kommer gå hårt och mycket.
Servrarna kommer till 98% ha låg belastning

Speldatorerna kommer köra 1440p 120hz.

Tvättstugan är kombinerad groventre och tvättstuga, fukt kommer inte vara ett bekymmer . Vi kör värmepumpstummlare så ingen tvätt torkas i rummet

Men garderoben är 2x2, kan nog borra in lite ventiler ut och i andra rum så man blir av mer värmen.

Ingen budget satt på projektet, men vist får det kosta lite. Det är lite av min hobby med prylar och gnäller regeringen så får man bara påminna om vad hennes häst kostar.🤣

Permalänk
Medlem

Linustechtips har en drös videos på när han gör exakt detta.

https://www.youtube.com/watch?v=D0imrHdv88k

https://www.youtube.com/watch?v=NwXAIGmwC4I

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.