Intel bekräftar anledningarna till problem med instabilitet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thomas:

Enligt inlägget precis ovan är modeller med 65 W base power ev drabbade, och det inkluderar 13500.
Men jag har inte sett några rapporter om att så låga modeller blivit drabbade i praktiken, bara att de kan ha defekt mikrokod (som snart uppdateras, håll utkik efter BIOS om typ 2 veckor). Det verkar vara klart främst xx900K och xx700K, med färre 600K och nästan inga andra.

Se t ex denna med kraschar i NVIDIA-drivrutinen i spelet Warframe:

<Uppladdad bildlänk>

Oklart om 13500 är med där, men isåfall är det ju en av de små små staplarna där uppe.

Var denna pajen från de som hostar spelserverar eller warframe?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Leiri:

Var denna pajen från de som hostar spelserverar eller warframe?

Från Warframe. Skrev med det i inlägget
Kraschen är i en fil från NVIDIAs drivrutiner, så det är inte så konstigt att de fick skulden till en början, innan folk märkte att det är typ 96%+ 14900K*/14700K* som kraschar i den.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Haft problem med min 13600K intermittent sedan inköp. BSOD, frysningar, crasher. Typen av fel som inte hinner generera något i eventlog. Typen av fel där man känner att något med strömtillförseln är boven, men haft samma fel med annat nätaggregat. Diablo 4 crashade med den nu välkända "Out of video memory" och även Warzone.

Testat allt, XMP av/på, senaste BIOS, senaste Intel Management Engine osv, känns som man haft en defekt dator i snart två år! Varit nära på kasta ut den flera ggr.

Datorn kan gå i timmar i OCCT:s värsta tester utan några som helst problem, men ibland kan datorn crasha efter man bara spelat i några få minuter. Jag trodde moderkortet (Asus Z690) var boven, en sån där magkänsla när man snålat in på en komponent.

Asus släppte en BIOS-uppdatering den 15/7 i år och efter detta har jag inte upplevt några problem (ännu)

"1. Updated with microcode 0x125 to ensure eTVB operates within Intel specifications. Updating this BIOS will simultaneously update the corresponding Intel ME to version 16.1.30.2307v4. Please note after you update this BIOS, the ME version remains the updated one even if you roll back to an older BIOS later."

Frågan är om processorn är drabbad av mikrokods-felet eller oxiderings-felet, det är en tidig revision som köptes en vecka efter retail launch..

Din processor är iaf drabbad av ett av felen eftersom du får "out of video memory" meddelandet och jag tycker du ska reklamera den asap.

Glhf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Från Warframe. Skrev med det i inlägget
Kraschen är i en fil från NVIDIAs drivrutiner, så det är inte så konstigt att de fick skulden till en början, innan folk märkte att det är typ 96%+ 14900K*/14700K* som kraschar i den.

Man kan inte utläsa något på Reddit iallafall. Där verkar det spelet krascha i allt från Ryzen, Intel, PS5 samt X-box. Inget som direkt sticker ut.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ryzer:

Man kan inte utläsa något på Reddit iallafall. Där verkar det spelet krascha i allt från Ryzen, Intel, PS5 samt X-box. Inget som direkt sticker ut.

Vad gäller krascher i just den drivrutinen (i grafen) så sticker ju vissa processorer ut något extremt. Om spelet i sig är ostabilt i övrigt lämnar jag osagt, men krascher i just NVIDIA-drivrutinen i Warframe verkar ske till 97%+ i vissa Intel-modeller.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Vad gäller krascher i just den drivrutinen (i grafen) så sticker ju vissa processorer ut något extremt. Om spelet i sig är ostabilt i övrigt lämnar jag osagt, men krascher i just NVIDIA-drivrutinen i Warframe verkar ske till 97%+ i vissa Intel-modeller.

Jag läste originaltexten just precis. Där stod det ju att det har avhjälpts via en Bios-uppdatering.
Och att dom ska släppa guider eller fixes till andra plattformar också som är påverkade av andra sorters krascher.

https://forums.warframe.com/topic/1405008-instability-on-rece...

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Jag läste originaltexten just precis. Där stod det ju att det har avhjälpts via en Bios-uppdatering.
Och att dom ska släppa guider eller fixes till andra plattformar också som är påverkade av andra sorters krascher.

https://forums.warframe.com/topic/1405008-instability-on-rece...

Finns ju en senare artikel om detta här på Swec också. Om det stämmer så är det inte säkert att nya mikrokoden hjälper i alla fall. Det vill säga inte i de fall där processorerna redan utsatts av de förhöjda spänningarna för mycket.

https://www.sweclockers.com/nyhet/39298-kommande-buggfix-inge...

Visa signatur

Windows 11 Pro | Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G PCIE5 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Finns ju en senare artikel om detta här på Swec också. Om det stämmer så är det inte säkert att nya mikrokoden hjälper i alla fall. Det vill säga inte i de fall där processorerna redan utsatts av de förhöjda spänningarna för mycket.

https://www.sweclockers.com/nyhet/39298-kommande-buggfix-inge...

Så är det absolut. Finns väl egentligen inget som säger att din processor inte tog skada om du manuellt överklockade den heller någon gång och satte för hög V-core. Eller att moderkortet gjorde det "by default". Det är ju svar vi aldrig får veta. Kanske minskas livslängden, kanske inte.

Vi kan konstatera att man alltid kan fiffla med siffror så det passar ens egna agenda. Bara för att just denna "felkoden" dök upp när det handlade om nyare Intelserier behöver ju inte det betyda att det var särskilt många som var drabbade. Kan likaväl vara större problem med andra krascher, det är sannolikt inget vi kommer få veta. Och om jag ska vara ärlig så bryr jag mig inte heller.

Man har läst åtskilliga artiklar om krascher, säkerhetshål etc, jag själv har aldrig varit drabbad i någon större utsträckning. Har lämnat tillbaka defekta GPUer, ett par gånger, det inte hela världen.
Min Intel 8700k fick jag byta RAM-minnen till då den inte ville bota längre.
Kanske var det Intels fel, oxidering eller något annat. Inget jag går och bekymrar mig över.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.

Permalänk

Gäller den här instabiliteten stock samt auto-överklockning?
Jag kör med det mesta justerat själv och har aldrig varit i närheten av 1.6v, utan max strax under 1.5 och detta med överklock på 6.1ghz med min 13900ks.

Har råkat ut för det här med video memory out, men absolut inga andra krascher och den är lika stabil som för 1 år sedan..

Ska tillägga att jag uppdaterat bios löpande (har ett gigabyte aorus z790 master)

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ivalun:

Har något skumt med min 14900KF .
Funkar att spela , köra benchmark, men såfort jag avslutar så fryser den. Kör intels rek i bios, kör undervolt just nu.
Ska testa o byta ut komponenter i veckan för o utesluta cpun .
Kört intels cpu diagnostic tool ,men den visar inget fel .

min dator funkar äntligen som den ska nu efter dom nya bios uppdateringarna !