Erfarenhet av Open Universe? tid att Fixa fel

Permalänk
Medlem

Erfarenhet av Open Universe? tid att Fixa fel

Nån som kan ha en aning om hur lång tid Open Universe kan ta på sig att komma o byta ut min Fiberkonverter? Den har pajat.
Anmält till ISP. Dom har inte ens fått svar från OU om att dom har kollat på ärendet än.
Livet med 4G usb modem är inte kul när man haft fiber.
Så som sagt. Nån som vet hur lång tid det kan ta? 1vecka? Måndag? År?

(Frustrerad)

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Nån som kan ha en aning om hur lång tid Open Universe kan ta på sig att komma o byta ut min Fiberkonverter? Den har pajat.
Anmält till ISP. Dom har inte ens fått svar från OU om att dom har kollat på ärendet än.

(Frustrerad)

När jag fick hjälp av stadsnätet så har de minimum tid på 2-3 veckor... Hade 3 månader utan fiber tills de orkade åka ut och kika på konvetern

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

(Frustrerad)

Om du har en multimeter kan du kolla om strömadaptern är trasig, så underlättar det felsökningen

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

När jag fick hjälp av stadsnätet så har de minimum tid på 2-3 veckor... Hade 3 månader utan fiber tills de orkade åka ut och kika på konvetern

Det är ju helt jävla sämst. Pengar vill dom ha. Men hjälpa till. nej.
Hyresvärden hälper ju inte heller ett skit. Dom säger bara ring din ISP....

Skrivet av joeldeluxe:

Om du har en multimeter kan du kolla om strömadaptern är trasig, så underlättar det felsökningen

Jo misstänkte det. Åkte runt till nåra butiker. Ingen hade likadan kontakt. Alla kontakter va längre än min adapter har.
Har ingen multimeter att testa med.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Mullvaden83:

Jo misstänkte det. Åkte runt till nåra butiker. Ingen hade likadan kontakt. Alla kontakter va längre än min adapter har.
Har ingen multimeter att testa med.

Att kontakten (pluggen) är lite längre gör inget, så länge allt annat är lika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekinganka:

Att kontakten (pluggen) är lite längre gör inget, så länge allt annat är lika.

Ok. Får testa det. Funkar sån där univeral adaper?
12v 1A som står på min orginal.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Mullvaden83:

Även polariteten måste vara rätt. Dvs + och - på rätt plats i pluggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekinganka:

Även polariteten måste vara rätt. Dvs + och - på rätt plats i pluggen.

Oh shit. Så det e inte standariserqt alltså. Ok får kolla ordentligt. Tack

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Som nån tidigare nämnt 2-3veckor men kan vara tom 4veckor.
Privat tjänster har inte så hög SLA sitter du däremot på ett företagsabonnemang går det snabbare.

Har du fiber in i lägenheten eller har de dragit RJ45 in till lägenheten i min är det draget med RJ45 sista biten men sitter en fiberkonverter men den agerar mera switch så har du som jag funkar det sätta dit en dumswitch eller router direkt som nödlösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UrgentAlert:

Som nån tidigare nämnt 2-3veckor men kan vara tom 4veckor.
Privat tjänster har inte så hög SLA sitter du däremot på ett företagsabonnemang går det snabbare.

Har du fiber in i lägenheten eller har de dragit RJ45 in till lägenheten i min är det draget med RJ45 sista biten men sitter en fiberkonverter men den agerar mera switch så har du som jag funkar det sätta dit en dumswitch eller router direkt som nödlösning.

Sitter fiber in i lägenheten. Det är fiber in. Sen Ethernet kabel up till portarna.
Så måste vänta på Open Universe att få tummen ur röven.. =/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Sitter fiber in i lägenheten. Det är fiber in. Sen Ethernet kabel up till portarna.
Så måste vänta på Open Universe att få tummen ur röven.. =/

Ser du om konvertern är helt död?
Om ja ta ett foto och skicka till Open Universe så kanske det snabbar på och skickar ut en konverter till en början är felet fortfarande kvar kan de jue iaf plocka tillbaka den ena konvertern när och om de kommer ut på plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UrgentAlert:

Ser du om konvertern är helt död?
Om ja ta ett foto och skicka till Open Universe så kanske det snabbar på och skickar ut en konverter till en början är felet fortfarande kvar kan de jue iaf plocka tillbaka den ena konvertern när och om de kommer ut på plats.

Nej den är inte släckt. Den blinkar snabbt. Alla lampor blinkar snabbt som ett stroboskop i "amber" färg. Som sagt i första inlägget. O LAN kontakterna ger ingen kontakt till min router eller dator.

Har provat resetknappen. Händer inget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Gå förbi en Kjell & Co så kan de säkert hjälpa till om du tar med den gamla adaptern! De brukar även kunna mäta upp den gamla adaptern i butiken

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB

Permalänk
Medlem

Runt en vecka kan du vänta dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Runt en vecka kan du vänta dig.

Hoppas på det. Det är ganska ok. Men när det går mot 2v upp mot ek månad eller mer är ju katastrof.
Min isp obenetwork har inte ens fått svar från open universe att dom ens tagit emot anmälan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Hoppas på det. Det är ganska ok. Men när det går mot 2v upp mot ek månad eller mer är ju katastrof.
Min isp obenetwork har inte ens fått svar från open universe att dom ens tagit emot anmälan.

Det är semestertider, men går det några dagar (mer än ett par mindre än sju) så kommer Obe kunna få svar efter en påminnelse.

Tänk på att du kan få återkoppling från Globalconnect innan Obe hör något, vid teknikerbesök så ringer de först. Ofta dolt nummer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är semestertider, men går det några dagar (mer än ett par mindre än sju) så kommer Obe kunna få svar efter en påminnelse.

Tänk på att du kan få återkoppling från Globalconnect innan Obe hör något, vid teknikerbesök så ringer de först. Ofta dolt nummer!

Fick mail från Obe idag att dom fått svar från Open universe att dom har beställt en tekniker nu.
Hoppas hoppas dom ring o kommer imorn fredag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu så. Nu har jag fått bokat en tekniker som kommer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Uppdatering. (Mest ifall andra har samma problem så kan dom få ett hum om tid.)
Tog Knappt 2 veckor. @Obenet va sjukt bra att ha o göra med (ISP). Även om dom säkert hatade mina mail om HUR GÅR DET? PLZZZ. XD Svara snabbt i telefon och mail.

Hade gått på nåra dagar fortare om Eltel Networks hade haft tidigare tid o komma o byta ut CPEn. Dom ringde mig i fredags o boka tid. Kom idag onsdag.

Jag vart förvånad över att det gick så fort. Trodde på riktigt det skulle ta månader för Open Universe att ens titta på mitt ärende.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skönt att det löste sig till slut.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q