Snabbkoll: Reparerar du eller köper nytt?

Permalänk
Medlem

Det beror helt och hållet på kostnad för reparation jämfört med pris för nytt och vad beräknade livslängden på produkten.

En två år gammal mobil är inte värd tusenlappar i reparation men ibland kan man få liv i en 500-kronorsgrej för ett par tior eller med hjälp av något man har liggandes hemma.

Permalänk
Medlem

Fick bli "köper nytt", för att det väl tyvärr oftast är så det blir för min del, pga brist av tid, värde/tidsenhet, prylens skick, kompetens, verktyg, komponenter eller ork.

Reparerar annars när det är möjligt och jag har förutsättningarna för att göra det. Guiderna hos Ifixit har alltid varit till stor nytta, t.ex. för att byta skärmpanel i min bärbara efter jag hade fumlat ned den i golvet och spräckt den. Iofs så kan det väl räknas som "köpa nytt" det också förstås, eftersom jag inte kom undan att köpa en ersättningsskärmpanel via Ebay.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Om det går att reparera så är det väl bäst. Men det alternativet finns ju inte alltid, då garantin oftast har hunnit gå ut då saker går sönder.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Kan jag laga det så gör jag det

Permalänk
Avstängd

Frågan är vad reparation kontra ny produkt kostar och om det då är värt att reparera. Beror helt på vad det gäller... vissa saker kan ju vara mer eller mindre oersättliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ario_Nuke:

Frågan är vad reparation kontra ny produkt kostar och om det då är värt att reparera. Beror helt på vad det gäller... vissa saker kan ju vara mer eller mindre oersättliga.

Tyvärr så har företag, som apple, gjort det extra dyrt att reparera, enbart för att du ska tycka det är mer värt att köpa en hel ny telefon för 10000kr+ (som ett exempel)

Permalänk
Medlem

På detta ämne bli jag ibland helt tokig på när tillverkare använder PLAST som material på ställen som gör produkter oanvändbara om just den plastbiten går sönder. Exempel: Min förra markis, där 50+kg aluminium, tyg och en fungerande elmotor måste skrotas för att själva fästet mellan motor och rullen är gjort av 90-tals plast som vittrat sönder. Samma med en garderobsdörr på skena hemma, en dörr, tvättmaskin, och många fler saker.

Blir rätt sugen på en 3D-skrivare bland. Men om själva delen är så skadad att man inte förstår hur den såg ut från början?

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Samsung G80SD / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem

Tillägg : jag vill nog räkna in mjukvarureparation på sätt och vis. Minsta dottern har fått äldre avlagda telefoner främst för att lyssna på godnattsagor, men efter hand också för att spela Pokémon Go med syskonen. Först rök den Galaxy S4 hon hade pga för gammal, sedan Galaxy A3 2017 pga för lite minne och ej rätt version av Android. Då steppade min Galaxy S7 in där man kunde sideloada in Pokémon. Men sen föll den på att bara ha Android 8 när Pokémons krav ökade.

Lösningen blev att lägga in en custom Rom. Telefonen är nu orootad men kör Android 9. Eller kanske 10. Och Pokémon Go. Så, mjukvarufixad.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlademil:

På detta ämne bli jag ibland helt tokig på när tillverkare använder PLAST som material på ställen som gör produkter oanvändbara om just den plastbiten går sönder. Exempel: Min förra markis, där 50+kg aluminium, tyg och en fungerande elmotor måste skrotas för att själva fästet mellan motor och rullen är gjort av 90-tals plast som vittrat sönder. Samma med en garderobsdörr på skena hemma, en dörr, tvättmaskin, och många fler saker.

Blir rätt sugen på en 3D-skrivare bland. Men om själva delen är så skadad att man inte förstår hur den såg ut från början?

Ja, bedrövligt. Vet inte hur många egentligen fungerande produkter vi kasserat pga att någon plast helt havererar.

Exempel: Haglöfsryggsäck från hedenhös, still going strong. Våra Mmoderna haglöfs, lundhags och osprey - klarar bara 10-15 år av semilätt användning innan en mjuk plastfilm på insidan blir klibbigt och fnösksr sig. Vi får snart slänga 3 annars riktigt bra ryggsäckar.

Gäller hur mycket saker som helst faktiskt. Ni vet sådant där tunt "sammets" liknande överdrag som med tiden blir klibbigt och ohanterligt. Stegräknare från Silva, kastruller från Ikea, kikare (nypris ca 2000kr) som klarade mindre än 10 år osv. Men de klarar mer än 3 så går inte att reklamera. Datormöss - gummiöverdrag som havererar.

Båtmotorfäste. Fjädern som hjälper till att lyfta den upp/ner (segelbåt) gick sönder (fjäderfästet alltså) efter bara 10-15 år. Bytte ut mot kopparplåt som jag böjde till, nu har det funkat snart 15 år till. Samma motorfäste, en annan del var gjord i aluminium och började gå sönder pga motorns vibrationer osv. Jag förstärkte med stålband jag skruvade på för 5 år sedan. Etc. Dåliga materialval. Eller så har jag saker längre än förväntat.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Ja, bedrövligt. Vet inte hur många egentligen fungerande produkter vi kasserat pga att någon plast helt havererar.

Exempel: Haglöfsryggsäck från hedenhös, still going strong. Våra Mmoderna haglöfs, lundhags och osprey - klarar bara 10-15 år av semilätt användning innan en mjuk plastfilm på insidan blir klibbigt och fnösksr sig. Vi får snart slänga 3 annars riktigt bra ryggsäckar.

Gäller hur mycket saker som helst faktiskt. Ni vet sådant där tunt "sammets" liknande överdrag som med tiden blir klibbigt och ohanterligt. Stegräknare från Silva, kastruller från Ikea, kikare (nypris ca 2000kr) som klarade mindre än 10 år osv. Men de klarar mer än 3 så går inte att reklamera. Datormöss.

Båtmotorfäste. Fjädern som hjälper till att lyfta den upp/ner (segelbåt) gick sönder efter bara 10-15 år. Bytte ut mot koppar som jag böjde till, nu har det funkat snart 15 år till. Samma fäste, en del var gjord i aluminium och började gå sönder pga motorns vibrationer osv. Jag förstärkte med stålband jag skruvade på för 5 år sedan. Etc. Dåliga materialval. Eller så har jag saker längre än förväntat.

Att saker inte byggs med samma material och standarder är på riktigt och det finns många artiklar och vittnesmål från branschfolk om fenomenet.

Mina två barn, 8 och 6 år, använder kläder (bland annat t-shirts!) som deras mamma hade när hon var liten på tidigt 90-tal! De är lite blekta, men inga skador eller annat konstigt.

Läsning på ämnet https://www.vox.com/the-goods/23529587/consumer-goods-quality...

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Samsung G80SD / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4