Permalänk
Medlem

en rashund/katt kostar mellan 10 och 30 tusen att skaffa.

I händelse av benbrott/cancer eller andra elaka sjukdomar så är det nästan billigare att avliva djuret och skaffa en ny.

Alla övriga småsaker landar runt självrisken.

Finns ingen som helst anledning att skaffa försäkring.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Sötast

Jag adopterade två katter. Friska på adoptionsdagen.
Ett fåtal månader senare så började ena katten äta mindre och bli hängig.
Jag antog att det var någon form av infektion eller så och väntade ett dygn... katten blev mer hängig och fick inte i sig mer än en liten bit godis.

Ringde till veterinär som bad mig komma in och på två dygns undersökning med övernattning och hjälp med att få mat i sig och till slut avlivning så var totalkostnaden 60.000kr. Min egna kostnad var då självrisk + 2månadskostnader på c:a 200SEK.

Vad anser du vara alternativet till försäkring? Chansa på att din hund börjar äta bättre när den inte klarar av det?
Neka undersökningskostnaden för att den var för dyr och att du ännu inte arbetat upp en buffert?
Neka fortsatt undersökning och hjälp när lungorna börjat ansamla vätska för att det börjar bli för dyrt?

Man kan ju iofs bara vrida nacken på djurhelvetet så fort det nyser som kommentaren ovan mig insinuerar... right?
Att ställa en fråga på ett forum och omedelbart slänga ur sig att folk är naiva. Vad är fel på dig?

Till svar på din rubrik och fråga:
Ett inneha ett djur för sällskapets skull innebär ingen ekonomisk lönsamhet överhuvudtaget. Det finns ingen lönsamhet i att buffra eller att försäkra. Det är en ekonomisk förlustaffär från dag ett och något man bör vara medveten om och ha accepterat långt innan man tar beslutet att ta ansvaret för ett annat liv.

Permalänk
Medlem

Nu har jag bara erfarenhet av katt, och har varit utan katt i totalt 6 månader av mina 36 år och aldrig haft försäkring på någon av dom totalt 12 vuxna katterna vi haft eller dom totalt runt 40 kattungarna vi har haft.

Totalt har det kostat oss runt 10 000-15 000kr och då har det varit avlivning (två sjuka katter sen på grund av ålder), ända som stackiväg va för några år sen då en av våra katter blev slö och visade sig vara en tummör i storlek med en golfboll, dvs va bara att avliva (livet katten får med behandling va inte humant) vilken landa på totalt 6 000kr

Och hade vi väl haft försäkring på alla våra katter så hade det i mitt fall varit EXTREMT mycket dyrare, bara våra nuvarande tre katter hade hitils kostat oss många gånger mer än vad vi betalat totalt än så länge.

Men är gäller det större djur eller hund så skulle jag helt klart köra på försäkring och hade säkert gjort det på nuvarande katterna om dom inte va innekatter.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

en rashund/katt kostar mellan 10 och 30 tusen att skaffa.

Där går en skiljelinje mellan de som betraktar djur som en sak och de som betraktar det som ett liv.

Då tillhör jag ändå inte det extrema lägret, kan djuret inte få god livskvalite efter vårdinsats och/eller det är lång/plågsam vårdinsats så är det bättre att låta det somna in.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Ni som pratar om försäkringen som om det blir mycket billigare med den, ser ni det som en självklarhet att det blir billigare eller har ni bara dragit en vinstlott (i brist på bättre ord)?

Jag får nämligen inte ihop det. Försäkringsbolaget kan omöjligt existera om deras kunder i snitt sparar pengar på försäkringarna. De skulle hamna i konkurs direkt.

Enda lösningen på ekvationen vore att försäkringsbolaget har hemliga avtal med veterinärerna... Det hoppas jag inte är fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Ni som pratar om försäkringen som om det blir mycket billigare med den, ser ni det som en självklarhet att det blir billigare eller har ni bara dragit en vinstlott (i brist på bättre ord)?

Jag får nämligen inte ihop det. Försäkringsbolaget kan omöjligt existera om deras kunder i snitt sparar pengar på försäkringarna. De skulle hamna i konkurs direkt.

Enda lösningen på ekvationen vore att försäkringsbolaget har hemliga avtal med veterinärerna... Det hoppas jag inte är fallet.

Knappast så det blir billigare, försäkringsbolagen är ju där för att tjäna pengar.

Som kund betalar man för tryggheten ifall någon olycka/sjukdom skulle ske.

För en själv är det en självklarhet att försäkra ens hund, haft en sjuk hund innan och utan försäkring hade hela kalaset med utredning, vacciner, besök och tråkigt nog en avlivning p.g.a akut njursvikt landat på ca 130.000kr så försäkring är en självklarhet.
Om hunden hade levt i 10 år och aldrig blivit sjuk hade försäkring kostat ca 65.000kr under dom åren.

Vi har en till hund, snart 12 år gammal och varit hos veterinären 1 gång p.g.a att en annan hund bet honom i huvudet så fick sy några stygn och gå med tratt så våran gamla hund har ”bara kostat oss pengar” i försäkring.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS Rog Strix B650E-I - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - WD Black SN850X 1TB - MSI GeForce RTX 3070 Suprim X - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Ja, det är ju rimligen just så att det i snitt är dyrare med försäkringen, det är ju hela affären för försäkringsbolaget.
Sedan kan man ju landa olika långt ifrån snittet, det kan ju råka bli en "bra affär".

Det faktiska värdet ligger väl istället mycket i att det för många ligger utom räckhåll att i närtid ha en tillräcklig buffert undanlagd.
Nu är ju frågan här ställd utifrån perspektivet att man har pengar, vilket ju ger helt andra möjligheter att kunna spara pengar på att inte säkra upp för att man inte har pengar när det krisar.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Skaffa dig en ordentligt försäkring, blir hunden sjuk och behöver ligga inne eller åka på en operation så kommer priset skena helt galet fort. Se till att försäkring täcker till minst 100.000 kr.

Vår hund som tyvärr gick bort p.g.a. njursvikt, låg inne 3 dagar och kosta försäkringsbolaget snäppet över 60000 kr.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk

När det gäller försäkringar generellt så i en "riktig öppen marknad" så är det såklart för den stora skaran i genomsnitt mer kostsamt att ha en försäkring än inte. Detta då försäkringsbolagen måste ha pengar till dessa anställda och gå med vinst.

Man har då ett val om man generellt vill betala extra för att minska risken för att råka ut för något tråkigt. Generellt brukar också försäkringsbolag hitta på undanflykter som gör att försäkringen ej täcker det man förväntar sig.

Nu till problemet. Är veterinärkliniker en "öppen fri marknad"? Det är inte så att de ger stora försäkringsbolag olika fördelar som billigare priser? Om fallet är sådant så behöver det ovanför jag skrev inte stämma utan det kan för genomsnitt personen bli billigare med djurförsäkring.

Det är lite som att köpa mobil med abonnemang och betala månadsavgift. Sunda förnuftet säger att det alltid borde vara mer kostsamt att köpa mobilen så än att köpa den kontakt. Men precis som med veterinärer, så behöver de (tre, telia, tele2 etc) som säljer mobilen på detta sätt inte behöva betala fullpris som man själv hade fått betala för vare sig mobil, abonnemang eller lån.

*edit*
För människor finns privat sjukvårdsförsäkring med olika konstigheter. Det är en politisk diskussion som vi bör undvika. Frågan jag dock ställer mig är om de som har en stor djurförsäkring kan gå få gå före i vårdkön till operationer etc?

*edit2*
Angående den fria marknaden. Så om djurförsäkringsbolag ej skulle finnas, så oavsett om försäkringsbolagen får rabatter eller ej. Så hade marknaden för att betala långt över 100 000kr för någon operation för ett husdjur inte vara så stort. Då en sådan liten del av befolkningen har råd med detta. När så många har djurförsäkringar så blir marknaden lite konstig och veterinärkliniker kan ta priser som de annars inte hade kunnat ta för satt få hade haft råd.
Med detta sagt syftar jag på att det "sunda förnuftet" att ej ha djurförsäkring för genomsnitt personen ej är så självklar. Jag påstår marknaden har blivit lite "rubbad/skev".

Permalänk
Avstängd

Även om majoriteten tycker annorlunda och ett fåtal i tråden tycker resonemanget är intressant.
Så ska jag nämna följande.

Det är vanligt förekommande att om situationen tillåter att folk åker till annat EU land och gör operation, samt att försäkringen gäller även där vid större belopp om man har sådan.
Fick det bekräftat igår efter ett samtal med en djurskötare som jobbat i många år.
Då det kan vara 100000 kr billigare och kosta 40000

Vidare så kommer jag operera bort livmodern/äggstockar för cirka 6000 kr för att undvika framtida livmoderinflammation eller livmodercancer som kostar det tre dubbla 20000 kr eller mer beroende på komplikationer och situation.
Detta görs optimalt efter första löpet med 3 månader och innan andra löpet, för att minska framtida komplikationer optimalt.

Min bedömning och vad som är bäst och vi alla är olika.
Sedan är jag personligen inte beroende av att få ihop kapital med att sätta in pengar per månad och hoppas att summan växer för att bli tillräcklig om olyckan inträffar.
Utan har redan täckning för alla tänkbara situationer och tänker långsiktigt där det enligt min åsikt blir bättre att köra buffert än försäkring med min bedömning.
Tycker även kombinationer som nämnts med högre självrisk eller att ha båda är alternativ att överväga om man inte har möjligheten eller inte förstår fördelarna med buffert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Angående den fria marknaden. Så om djurförsäkringsbolag ej skulle finnas, så oavsett om försäkringsbolagen får rabatter eller ej. Så hade marknaden för att betala långt över 100 000kr för någon operation för ett husdjur inte vara så stort. Då en sådan liten del av befolkningen har råd med detta. När så många har djurförsäkringar så blir marknaden lite konstig och veterinärkliniker kan ta priser som de annars inte hade kunnat ta för satt få hade haft råd.

Marknaden (och oxå försäkringspremierna) har blivit sjuk p.g.a. att man idag gör avancerade vårdinsatser som inte ens fanns på kartan för 15-20 år sen. Även om jag själv har djur och självklart förser dom med vård så tycker jag det har gått för långt i förmänsklingandet av djuren och därmed tanken på vård till varje kostnad.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Marknaden (och oxå försäkringspremierna) har blivit sjuk p.g.a. att man idag gör avancerade vårdinsatser som inte ens fanns på kartan för 15-20 år sen. Även om jag själv har djur och självklart förser dom med vård så tycker jag det har gått för långt i förmänsklingandet av djuren och därmed tanken på vård till varje kostnad.

Vilket då har göra med att riskkapitalbolag har tagit över stora delar av vetrinärvården och djursjukhusen.

Bolag som då har sett att folk villiga att betala hur mycket som helst för sina husdjur, så både vad som görs och vad de tar betalt har drastiskt gått upp. Vilket då innebär att djur tvingas till förlängt lidande utan att kunna ha en åsikt.

Och man får (inte bara här) höra kommentarer som :
"Månadspremien är ju bara X kr, självrisken bara Y kr + Z %. Jag har ju sparat massor med pengar!"

Sen om djurförsäkringsindustrin är i maskopi med riskkapitalbolagen är ju en annan diskussion.

https://www.konkurrensverket.se/globalassets/dokument/informa...
https://www.expressen.se/nyheter/sa-kapade-bolag-den-svenska-...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Skrivet av filbunke:

Vilket då har göra med att riskkapitalbolag har tagit över stora delar av vetrinärvården och djursjukhusen.

Bolag som då har sett att folk villiga att betala hur mycket som helst för sina husdjur, så både vad som görs och vad de tar betalt har drastiskt gått upp. Vilket då innebär att djur tvingas till förlängt lidande utan att kunna ha en åsikt.

Och man får (inte bara här) höra kommentarer som :
"Månadspremien är ju bara X kr, självrisken bara Y kr + Z %. Jag har ju sparat massor med pengar!"

Sen om djurförsäkringsindustrin är i maskopi med riskkapitalbolagen är ju en annan diskussion.

https://www.konkurrensverket.se/globalassets/dokument/informa...
https://www.expressen.se/nyheter/sa-kapade-bolag-den-svenska-...

Så här bemöter jag och känner inför era kommentarer.
Jag älskar min livskamrat och tror att det ligger en poäng med att man blir lätt känslomässigt blind när det är dags att avgöra svåra beslut som skiljer sig åt i olika individuella situationer.
Tror många förhastar sig i stundens ingivelse och kanske inte alltid gör dom bästa valen.
Alla har väl hört hur Djursjukhus som sätter in alla resurser och notan blir astronomisk, när dom underförstått redan har kunskapen att på sin höjd ett år till eller somna in under ingrepp.
En sådan situation känns ju verkligen rätt i den bemärkelsen med onödigt lidande och att vinstintresse styr.

Mitt upplägg är sådant att jag lägger undan 1000 kr per månad som motsvarar 150 000 kr försäkringsbelopp hos Agria.
Bufferten är implicit mervärde över längre tidshorisont och vid varje uppnådd nivå runt 6000/7000 införskaffar jag 24K guldmynt som har egenvärde på långsikt.
Dessa samt annat innehav kan man belåna som värdeföremål om jag beslutar att göra så eller använda frigjort kapital på bankkonto lite beroende på situation och bedömning.

Men om vi utgår ifrån en enstaka operation som är medel eller mindre eller vid större operation annat EU land så kommer det bli en kostnad runt 50 000 eller mindre.
Och kanske något enstaka besök i 2000 kr klassen, runda belopp.
Då har jag när det är dags att somna in frigjort ett kapital på 100 000 som annars hade gått till försäkringsbolaget.
Och om min livskamrat har ett friskt liv så blir frigjort kapital ännu större.
Finns ingen anledning till att försäkringsbolaget ska ha dom pengarna.

Så för mig är riskkapitalister och försäkringsbolag dom stora bovarna som tjänar enorma summor på andra människors känslor och att hela upplägget är lurendrejeri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Även om majoriteten tycker annorlunda och ett fåtal i tråden tycker resonemanget är intressant.
Så ska jag nämna följande.

Det är vanligt förekommande att om situationen tillåter att folk åker till annat EU land och gör operation, samt att försäkringen gäller även där vid större belopp om man har sådan.
Fick det bekräftat igår efter ett samtal med en djurskötare som jobbat i många år.
Då det kan vara 100000 kr billigare och kosta 40000

Vidare så kommer jag operera bort livmodern/äggstockar för cirka 6000 kr för att undvika framtida livmoderinflammation eller livmodercancer som kostar det tre dubbla 20000 kr eller mer beroende på komplikationer och situation.
Detta görs optimalt efter första löpet med 3 månader och innan andra löpet, för att minska framtida komplikationer optimalt.

Min bedömning och vad som är bäst och vi alla är olika.
Sedan är jag personligen inte beroende av att få ihop kapital med att sätta in pengar per månad och hoppas att summan växer för att bli tillräcklig om olyckan inträffar.
Utan har redan täckning för alla tänkbara situationer och tänker långsiktigt där det enligt min åsikt blir bättre att köra buffert än försäkring med min bedömning.
Tycker även kombinationer som nämnts med högre självrisk eller att ha båda är alternativ att överväga om man inte har möjligheten eller inte förstår fördelarna med buffert.

Stora problemet med just hälsa är ju att problemen ofta kommer plötsligt, och det är inte ’bara’ att åka till baltikum på en halvtimme. Symptomen och annat kan förvärras av en så lång resa, och bränna semesterdagar, sista minuten resa och hotellkostnad…

Buffert håller jag med om som ett rimligt alternativ, men det är också viktigt att bestämma sig för hur mycket man vill lägga och se till vilket liv som skulle komma efter behandlingen

Permalänk

Djurförsäkring, + buffert ska man alltid ha ändå, vadsomhelst kan hända närsomhelst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Ingår det inte någon form av skydd att om t.ex din hund attackerar en annan hund så står försäkringsbolaget för X antal kronor av kostnaden den skadade hunden behöver opereras för?

Så din beräkning att en operation kostar 40.000kr i t.ex Lettland hjälper ju inte så mycket om ägaren av den andra hunden inte vill ta sin hund till ett annat land, då får du själv stå för dem ex 150.000kr?

Djurförsäkringen täcker inte sånt. Det är din ansvarsförsäkringen i din hemförsäkring som reglerar sånt.

Länkar in moderna https://www.modernadjurforsakringar.se/anmal-skada/bitskador/ för referens.
(Står längst ner men det gäller alla bolag, vi har agria för övrigt... men google tyckte moderna förtjänade en träff! )

Permalänk
Medlem

Definitivt djurförsäkring. Det händer så mycket, vi räknar ju med att vi kan råka ut för 60 000 tkr under en period. Vilket definitivt inte är omöjligt om nått oförutsätt händer. Nu vet jag att även det är lågt, men den kan vi höja under försäkringsperioden vid behov.

Min gamla schäfer började halta förra året, vi utredda honom för vad vi trodde var ledproblem. Visade sig sen var aggresiv cancer som inte var behandlingsbar. Men poängen är skulle den varit behandlingsbar hade jag behandlat den, då självklart med ännu mer konstnader. Och då kanske ta ett beslut på ekonomi att vi har inte råd... det vill jag inte stå inför.

Likaså får man tillgång till veterinärer på länk initialt ingår i försäkringen. Då kan man få en första diagnos och få företagets välsignelse att besöka vetrinär.

Att ett besök kostar 15000 är väldigt lågt räknat som OP nämner, risken för återbesök och komplikationer efter en operation gör ju att den kan tredubblas. Skulle sedan en övernattning var tvungen, en helg under jourtid.. trippla den kosten.

För min person så är det ingen tvekan. Försäkring. Men jag är så jävla blödig och älskar min hundar så jag är nog ingen referens person i ärendet!

Sen skulle jag inte välja Agria (som vi har på våra tre hundar). Det finns billigare och det finns bättre än dom.

Permalänk

Ett alternativ är ju att ta en billig försäkring som täcker en del och spara mellanskillnaden mot det allra dyraste i premierna så täcker man en del och sparar en del. Sprida riskfördelningen.

Har en golden retriever och jag gick igenom försäkringsvillkor väldigt mycket, landade på Sveland. Detta då jag har för mig att det var mag-tarmcancer som var vanligt hos goldens och när man går igenom försäkringar så täcker vissa inte cytostatika mot cancer och vissa försäkringar täcker inte heller kostnaden för röntgen, denna täckte det mesta och till rimliga försäkringsvillkor.

Gick igenom allt väldigt noga eftersom jag är den personen som anser att min hund är min familj och antingen täcker försäkringen kostnaden eller så kommer jag betala 100k utan att blinka om det är vad en operation kostar för min hund, för mig är en kostnad totalt oväsentlig. Sedan spelar det så klart alltid roll vad man vinner i livstid, lidande, framtidsutsikter osv när man tar ställning till detta. Kostnaden kommer aldrig vara en faktor om min hund blir sjuk.

Visa signatur

Citera mig för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Så här bemöter jag och känner inför era kommentarer.
Jag älskar min livskamrat och tror att det ligger en poäng med att man blir lätt känslomässigt blind när det är dags att avgöra svåra beslut som skiljer sig åt i olika individuella situationer.
Tror många förhastar sig i stundens ingivelse och kanske inte alltid gör dom bästa valen.
Alla har väl hört hur Djursjukhus som sätter in alla resurser och notan blir astronomisk, när dom underförstått redan har kunskapen att på sin höjd ett år till eller somna in under ingrepp.
En sådan situation känns ju verkligen rätt i den bemärkelsen med onödigt lidande och att vinstintresse styr.

Mitt upplägg är sådant att jag lägger undan 1000 kr per månad som motsvarar 150 000 kr försäkringsbelopp hos Agria.
Bufferten är implicit mervärde över längre tidshorisont och vid varje uppnådd nivå runt 6000/7000 införskaffar jag 24K guldmynt som har egenvärde på långsikt.
Dessa samt annat innehav kan man belåna som värdeföremål om jag beslutar att göra så eller använda frigjort kapital på bankkonto lite beroende på situation och bedömning.

Men om vi utgår ifrån en enstaka operation som är medel eller mindre eller vid större operation annat EU land så kommer det bli en kostnad runt 50 000 eller mindre.
Och kanske något enstaka besök i 2000 kr klassen, runda belopp.
Då har jag när det är dags att somna in frigjort ett kapital på 100 000 som annars hade gått till försäkringsbolaget.
Och om min livskamrat har ett friskt liv så blir frigjort kapital ännu större.
Finns ingen anledning till att försäkringsbolaget ska ha dom pengarna.

Så för mig är riskkapitalister och försäkringsbolag dom stora bovarna som tjänar enorma summor på andra människors känslor och att hela upplägget är lurendrejeri.

Bara en fråga, har du möjlighet att ta dig till ett annat EU-land samma dag som olyckan är framme? Vid t.ex. ett huggormsbett är det viktigt att få serum inom väldigt kort tid, vet inte hur länge men skulle tro att det handlar om ett par timmar på sin höjd.

En dos ormserum kostade i runda slängar 10000 när olyckan var framme för några år sen för min del.

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem

Försäkring är trygghet.
Mitt djur var försäkrat i 14år pga kostnader och varit kärnfrisk, sedan sket det sig över påsk (storhelg) och hen blev akut sjuk.
En snabb operation och 24 000kr senare så inser man varför försäkring är en bra idé...

Hade jag betalat en sådan så hade det inte ens varit 10k i kostnader trots storhelg och akuttid. Försäkring är bra att ha, om det skiter sig.

Permalänk
Medlem

Min filosofi är att ha både försäkring och buffert.

Nu är jag inte hundägare men katter kan kosta lika mkt om det vill sig illa och vissa saker täcker inte försäkringen såsom tandproblem.
Skulle säga att alla djurägare och när jag tänker efter, kanske inte bara djurägare utan även föräldrar borde ha ett "shit happens" konto med 100K på utöver försäkring. Nyttjar du inte pengarna så grattis, överför det till nästa djur och njut av räntan du fått under alla år.

Sen förstår jag att vi alla värderar djur olika. Men ovan är hur jag resonerar.

Permalänk
Medlem

En av mina katter blev ganska rejält sjuk och utan försäkring så hade jag varit väldigt många tusenlappar fattigare! Katten mår dock bra nu och jag betalar fortfarande försäkringen det är ganska skönt att slippa hosta upp 60 lax där och då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Min filosofi är att ha både försäkring och buffert.

Nu är jag inte hundägare men katter kan kosta lika mkt om det vill sig illa och vissa saker täcker inte försäkringen såsom tandproblem.
Skulle säga att alla djurägare och när jag tänker efter, kanske inte bara djurägare utan även föräldrar borde ha ett "shit happens" konto med 100K på utöver försäkring. Nyttjar du inte pengarna så grattis, överför det till nästa djur och njut av räntan du fått under alla år.

Sen förstår jag att vi alla värderar djur olika. Men ovan är hur jag resonerar.

Oj oj oj, den som ändå kunde ha ett "shit happens" konto på 100k...

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Smileduck:

Ett alternativ är ju att ta en billig försäkring som täcker en del och spara mellanskillnaden mot det allra dyraste i premierna så täcker man en del och sparar en del. Sprida riskfördelningen.

Har en golden retriever och jag gick igenom försäkringsvillkor väldigt mycket, landade på Sveland. Detta då jag har för mig att det var mag-tarmcancer som var vanligt hos goldens och när man går igenom försäkringar så täcker vissa inte cytostatika mot cancer och vissa försäkringar täcker inte heller kostnaden för röntgen, denna täckte det mesta och till rimliga försäkringsvillkor.

Gick igenom allt väldigt noga eftersom jag är den personen som anser att min hund är min familj och antingen täcker försäkringen kostnaden eller så kommer jag betala 100k utan att blinka om det är vad en operation kostar för min hund, för mig är en kostnad totalt oväsentlig. Sedan spelar det så klart alltid roll vad man vinner i livstid, lidande, framtidsutsikter osv när man tar ställning till detta. Kostnaden kommer aldrig vara en faktor om min hund blir sjuk.

Hej, jag tycker du använder ordval som tilltalar mig och du gör mig nyfiken samt tycker ditt resonemang är intressant.
Ordet riskfördelning är bättre än diversifiera i detta sammanhang, kan jag tycka.

Vill bara nämna att jag hämtar in och jämför och räknar lite på det här.
För att ha en referens att utgå ifrån tog jag den mest välkända och minst problematiska som markör och utgångspunkt.
Återkommer med resultat om jag bestämmer mig för att detta är ett bra alternativ.

232 per månad.
Självrisk 1500
Försäkrat belopp 30 000
Röntgen 5000
Gratis rådgivning
Försäkrad vid resa
Medicin 2000
Rörlig självrisk 25%

Tillägg som kastrerad 282 per månad.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FX9:

Oj oj oj, den som ändå kunde ha ett "shit happens" konto på 100k...

Om du har en genomsnittlig svensk lön tar det inte jättelång tid att spara ihop. Fördelen är också att du har pengarna kvar om ingenting händer, betalar du samma summa till ett försäkringsbolag går det bara ner i det stora försäkringsbolagshålet.

Kanske det gör ändå, försäkringsvillkor brukar ha mycket finstilt som kan göra att du får en sänkt eller ingen ersättning om du råkar ut för något som är särskilt dyrt eller ofördelaktigt för försäkringsbolaget, de brukar ha tänkt på sånt.
Läs därför villkoren ordentligt, det är inte så enkelt som "jag bryr mig om x, alltså har jag försäkring". Tänker du så är risken stor att du känner dig blåst förr eller senare, för att försäkringen inte täckte saker som du tyckte var självklara.

Sen han med månadskostnad på 750kr (!) som oroade sig över en utgift på 60000.. spara det per månad istället så har du råd med en medicinsk katastrof var sjätte år eller så om det skulle behövas.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger system

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Om du har en genomsnittlig svensk lön tar det inte jättelång tid att spara ihop. Fördelen är också att du har pengarna kvar om ingenting händer, betalar du samma summa till ett försäkringsbolag går det bara ner i det stora försäkringsbolagshålet.

Kanske det gör ändå, försäkringsvillkor brukar ha mycket finstilt som kan göra att du får en sänkt eller ingen ersättning om du råkar ut för något som är särskilt dyrt eller ofördelaktigt för försäkringsbolaget, de brukar ha tänkt på sånt.
Läs därför villkoren ordentligt, det är inte så enkelt som "jag bryr mig om x, alltså har jag försäkring". Tänker du så är risken stor att du känner dig blåst förr eller senare, för att försäkringen inte täckte saker som du tyckte var självklara.

Sen han med månadskostnad på 750kr (!) som oroade sig över en utgift på 60000.. spara det per månad istället så har du råd med en medicinsk katastrof var sjätte år eller så om det skulle behövas.

Barn, studielån, huslån, ökande elpriser, inflation. Definiera "jättelång tid"? Om du pratar 5 år så kanske många kan göra det.

Eller bor du i en "ö" och ser inte hur dålig mångas ekonomi är?

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Min ide med djurförsäkring är att inte snåla. Jämför gärna försäkringar, det är väldigt viktigt. Det gör vi löpande.

Många försäkringsbolag, Folksam, Moderna, Dina, Sveland, har liknande villkor men Agria är oavkortast dyrast. Vi har tre hundar så försäkringar är en stor del av att hålla djur.

MEN aldrig någonsin vill jag någonsin stå inför ett beslut hos veterinär där jag måste välja avlivning för det är billigast. Kostnader kan verkligen skena om du måste röntga, ultraljud, operera - och det måste ske under jourtid.

Om jag nu skulle välja att inte ha försäkring så skulle vi nog se till att ha 100k per djur undanstoppat dag 1. Sen fylla på vid behov. Då skulle jag var rätt säker på att vara ok för alla konstiga scenarior. Men det är inte möjligt för mig så försäkring är rätt king.

Sen ta inte nån låg nivå för att komma ner i kostnad, se till att tänder är med till exempel. Osv osv. Sen är det viktigt att kontrollera försäkringen inför varje försäkringsperiod för villkoren förändras - konstant. Det som ingick förra året kanske inte ingår i år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Det må så vara att försäkringbolag försöker slingra sig. Men jag har inte någonsin haft ett vetrinärsbesök nekad mig försäkring på 30 år. Jag har haft många hundar då vi tävlar med hund. Men det är viktigt att man försäkrat med rätt villkor då det finns en del tillägg. Cancerbehandling, Medicin, Tänder osv. Så man bör hela tiden kolla vad som ingår i just din djurförsäkring för den försäkringsperioden som gälller. (Ändras från år till år). Agria är notoriska att ändra villkor.

Visst man kan lägga undan 60000 till ett var sjätte års katastrof och händer det efter 1 månad så får man ta ett lån och betala av. Då kan ju alltid få ränteavdrag. Sen använder man de 750kr att betala av lånet.

Vår flat kostade oss närmare 80 000 i utgifter mellan år 1 och år 2. Sen efter det har han skött sig. Och varit blodgivare
Det var allt från olycka, oaktsamhet och sjukdom. Försäkringen ifrågasätte inget. Så vi betalade självrisk och var glada.

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Jag gick precis in på agria.

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Och det är bara den fasta sen är det en rörlig också.

Absurd självrisk. Hos Lassie är min självrisk 1500 kr + 15% och den kostar 159 kr/mån.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pompado:

Hej, jag tycker du använder ordval som tilltalar mig och du gör mig nyfiken samt tycker ditt resonemang är intressant.
Ordet riskfördelning är bättre än diversifiera i detta sammanhang, kan jag tycka.

Vill bara nämna att jag hämtar in och jämför och räknar lite på det här.
För att ha en referens att utgå ifrån tog jag den mest välkända och minst problematiska som markör och utgångspunkt.
Återkommer med resultat om jag bestämmer mig för att detta är ett bra alternativ.

232 per månad.
Självrisk 1500
Försäkrat belopp 30 000
Röntgen 5000
Gratis rådgivning
Försäkrad vid resa
Medicin 2000
Rörlig självrisk 25%

Tillägg som kastrerad 282 per månad.

Hej igen!

För min del hitta jag tyvärr ingen fördelaktigt alternativ, så jag står fast med mitt ställningstagande.
Men det var värt ett försök.

Ordet riskfördelning ger en bild och komplexitet av en annan uppdelning och möjlighet istället för att diversifiera som jag uppfattar som att jämnt sprida ut riskerna.
Medans riskfördelning kan öppna upp för en möjlighet att ta en halv förlust eller en breakevan i kombination till en vinst eller möjlighet till att frigöra kapital.

Skrivet av Aphex:

Tack

En detalj.
Vet inte om det är värt besväret men ska kolla upp följande och räkna lite.

Set priser runt 1000 till 1500 med sterilisering i annat EU land.
Vet inte om båten och en hotellnatt samt mat går att får för 4000 eller mindre med en kortare vistelse.
För då skulle det vara värt att göra en sådan resa, eftersom priserna hemma ligger på 10 000 och uppåt.
Offra någon semesterdag och se det både som nöje och nödvändigt ont.