Permalänk
Medlem

Vilket EU-land är det så åker till för att hantera dina veterinärbesök?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Hej, vet inte om man får länka till klinik, men den finns i Riga.
Och eftersom det överallt, oavsett land är rutiningrepp, känns hela upplägget bra.
Men översatt sidan och det står bara sterilisering av hund 1000 kr och plus 4 Euro per kg över 10 kg.

Har tagit kontakt med kliniken för mer detaljerad information och undvika missförstånd.
Har gott om tid eftersom ingrepp ska göras 3 mån efter först löpet för skapa optimal förutsättningar för framtiden.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Evidensia kan 2 saker. Ta betalt och öppetider (och inte ens det kan de knappt längre).
Kör allting på en lokal veterinär som ligger bra i pris med trevlig personal.

Man ska helst undvika evidensia.

https://cornucopia.se/2024/04/veterinarpriserna-gor-att-agria...

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Då jag tog över två kattor när de var medelålders och inga försäkringar följde med så kollade jag försäkringar och budgeterade.
Buffert blev den solklara lösningen i mitt fall, känns bra och har mer än räckt till hittills trots endel veterinärbesök på kort tid.

Kostnaden är inte mindre, detsamma som försäkringen skulle ha kostat (8-900kr månad a 2 katter) buffras i ett öronmärkt djurkonto.
Skulle värsta tänkbara olyckan vara framme kan man även välja att ta pengar från annat håll då detta inte är mitt enda sparande och kapital.
Dessutom ingår inte vad som helst i försäkringarna men i mitt sparande ingår allt vad som än händer, även åldersjukdomar.
Som även nämns i början, om de håller sig friska kommer jag i slutändan få loss en mindre enorm summa som eventuellt kan ge ännu mer trygghet för nya husdjur i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Ni som pratar om försäkringen som om det blir mycket billigare med den, ser ni det som en självklarhet att det blir billigare eller har ni bara dragit en vinstlott (i brist på bättre ord)?

Jag får nämligen inte ihop det. Försäkringsbolaget kan omöjligt existera om deras kunder i snitt sparar pengar på försäkringarna. De skulle hamna i konkurs direkt.

Enda lösningen på ekvationen vore att försäkringsbolaget har hemliga avtal med veterinärerna... Det hoppas jag inte är fallet.

Det är en annan timtaxa om man har försäkring, typ 2-3x gånger högre än utan. Klinikerna vill mjölka ut försäkringsbolagen till max. Dessutom då så tror kunden det är värt mer så att säga. Varit med om det själv i kassan hos lokala evidensia. Och så får försäkringsbolagen höja premierna. Och så kan kliniken ta ännu högre taxa osv.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Ska man köra på buffert så får man utan problem sitta på 100.000 om man ska vara hyfsat trygg och det är ändå inte så avancerat. Min hund blev attackerad av en annan hund och de andra stack...
Slutade nog på 160.000, utan försäkring hade det blivit avlivning, nu har hunden 10 glada år till. Visst det var inte gratis ändå, men hanterbart.
Så det är ju nästan buffert + försäkring som gäller. Tänder t.ex. omfattas ju oftast inte av försäkring men kan springa iväg i kostnad och avgör livskvalitet hos djuret.

Mina 5 öre efter 30 år med djur.

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem

"Jag har försäkring för självklart ska svansviftar-Egon få vård för 100 000 kr"

Och sedan blir folk förvånade över höga priser? Nu har det gått så långt att även försäkringsbolagen börjar klaga, eftersom det sannolikt nått en nivå där premierna behöver ligga på en nivå där det börjar bli ett problem för dem. Lägger man sedan på en "kedjisering", mer och mer avancerad och därmed dyrare vård och en kundsituation som åtminstone känslomässigt för många påminner om sketchen "Hos tandläkaren" så blir det som det blir.

Permalänk
Medlem

Exakt. Jag hade enbart använt dem om det var typ lördag natt och allt annat stängt och valet är dött djur eller evidensia...

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Baxtex:

Har 3 bonnkatter som närmar sig 10 år gamla nu. Aldrig försäkrat, bara öronmärkt pengar in på ett ISK. Nu ligger där ca 30k och då har jag ändå tagit ibland till veterinärbesök.

Försäkringarna är dyra, höga självrisker och täcker inte basic greker som t ex röntgen.

Såklart man har skyldighet att ta hand om sina djur absolut. Men ibland glömmer folk bort att döden är en naturlig del av livet också. Värdigt att utsätta djur för massor av lidande för att leva kanske något extra år? Vi tycker inte det iaf. Kanske en klenod av att vara uppväxt på landet?

Kan bara hålla med. Har haft katt i många år och har succesivt dragit ner försäkringsskyddet. När det hänt något stort så har jag valt att ta bort katten istället. Nu senast hade jag en katt med njurproblem. Veterinären vill vända ut och in på katten för att ta reda på vad som är problemet, men vad tjänar vi på det? Efter diskussion med veterinären så är åtgärden i 99% av fallen anpassat foder. Katten vill inte alls vara hos veterinären och mår dåligt av det. Med anpassat foder fick hon ytterligare ett drygt år innan hon blev dålig igen och då fick hon somna in. Visst ska man ta hand om sina djur, men en katt som inte får vara katt och som tvingas genomlida långa behandlingar som hon inte förstår och inte alls tycker om, har heller inte ett liv.

Kan också säga att jag lyckats få helt andra priser hos svenska veterinärer när jag inte haft försäkring. Priserna för att vårda försäkrad katt är helt annorlunda mot att vårda en oförsäkrad katt, tråkigt nog.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Det är klart att det är dyrare med försäkring för ett statistiskt genomsnitt annars hade ju inte affärsidén med försäkringsbolag fungerat.

Detta är ingen självklar sanningen eftersom försäkringsbolagets och individens förhandlingsposition gentemot veterinären är väldigt olika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Oj oj oj, den som ändå kunde ha ett "shit happens" konto på 100k...

Det var ett krav jag hade innan jag skaffade djur. Vill inte behöva tigga på Facebook när livskamraten är akut sjuk.

Edit:
Liten förtydlig, "ship happens" kontot är även det kontot som nyttjas till när bilen rasar, eller något akut händer med bostaden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Hej vill inte vilseleda någon, så jag vill betona att efter diskussion med grannen, som fött upp valpar och har hundar nu, samt haft flera hundar tidigare, kom med lite belysande faktorer.
Att även om man får ta med sig sin livskamrat efter ingrepp samma dag, så är det inte optimalt med hemresan om det uppstår komplikationer eller något annat skulle hända om man befinner sig på en båt.
Vilket även väcker tanken hur man ska göra framöver om man vill göra någon åtgärd i ett annat EU land, nämner det som förstärkande markör i sammanhanget.

Men envis, så har jag fått tips om flera privata kliniker i Sverige och ska ringa runt på måndag.
Vilka tydligen ligger lägre i pris en dom mest vedertagna som jag känner till.
Är öppen och kan ändra mig, så tycker det blir värt med en större summa, men ska försöka pressa priserna så man hamnar under 9495 kr vilket är det lägsta av dom två jag kollade upp idag.
Gällande sterilisering för tik.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Hej vill inte vilseleda någon, så jag vill betona att efter diskussion med grannen, som fött upp valpar och har hundar nu, samt haft flera hundar tidigare, kom med lite belysande faktorer.
Att även om man får ta med sig sin livskamrat efter ingrepp samma dag, så är det inte optimalt med hemresan om det uppstår komplikationer eller något annat skulle hända om man befinner sig på en båt.
Vilket även väcker tanken hur man ska göra framöver om man vill göra någon åtgärd i ett annat EU land, nämner det som förstärkande markör i sammanhanget.

Detta är självklarheter tycker jag. Hade du tänkt att åka över dagen till Riga med hunden om du inte hade pratat med din granne?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Detta är självklarheter tycker jag. Hade du tänkt att åka över dagen till Riga med hunden om du inte hade pratat med din granne?

Förstår det.
Men för mig är allt nytt och har inte gjort ett sådant ingrepp förut samt första gången jag har valp eller hund från första början, det är som att bli förälder igen.

Tidigare har jag ställt upp som hundvakt åt en kanin tax, som då var 8 år.
Matte skulle jobba kväll och taxen Svea skulle sova över en helg.
Hon kom aldrig nästa dag och hämta sin hund.
På kvällen ana jag oråd och ringde polisen.
Efter några timmar kom polisen hem till mig och berätta att hon avslutat sitt liv samt att i hennes avskedsbrev var hennes sista önskan att jag skulle ta hand om hennes hund.
Tveka inte och så blev jag med hund första gången.
Svea blev 15 år och vi hade många lyckliga år tillsammans.
Det underlätta när hon skulle somna in att hon skulle förenas med Matte.

Notera:
Själv gör jag insamling av information och material innan beslut.
Reflektion och låta saker sjunka in djupare.
Bollar gärna med andra, varav denna tråd eller rör om i grytan.

Måndag ringer jag 5 privata kliniker och tar prisuppgifter (Sverige).
Sedan har jag underlag för olika situationer och priser och vilket jag kommer se över för vad som är optimalt för mig och min livskamrat.

Ha en fin helg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Djurförsäkring el. Buffert!
Vad är era åsikter och reflektioner rörande detta ämne!

Ger det mer lönsamhet och frihet att spara själv än att ha en djurförsäkring.
Ja är min ringa uppfattning, därför att försäkringsbolagen som jag förstår det gör följande bedömning.
Det första året samt på ålderns höst är dom perioder det är vanligast med insjuknande av olika orsaker som är lite slumpartat samt beroende på uppfödare parning och bakgrund.
Om jag förstått det hela rätt, så har man försäkring första året och sedan sparar själv.

Genom ett sådant tillvägagångsätt är det lite lotto och samtidigt en beräknad risk man tar.
Låt säga det blir lite lotto och det blir livmoderscancer efter 3 år och inte efter den vanligaste tidpunkten 8 år eller äldre.
Då har man betalat 600 per månad i 3 år, vilket blir 21600 kr.
Uppskattad operation efter egen erfarenhet med tidigare hund och cancer.
15000 kr.
Man betalar 15% av total beloppet och 2500 kr självrisk och den löpande månadskostnaden.
Vilket jag bedömer blir dyrare än att spara själv och sätta undan kapital.

Inte i alla situationer, eftersom det kan ju bli en annan typ av operation och sjukdom.
Där får man se till ras och individ, frisk ras men inga kända sjukdomar så tycker jag man kan resonera som nämnts ovan.

Ta in i beräkningen vad som kan väntas komma vid ålderns höst.
Såsom livmoderscancer, det svåra är att stickprovet för att kolla om den är god eller elak är 50/50 så det finns inget säkert sätt att komma undan billigt, men om hunden är närmare 10 så får man avgöra om 15000 kr eller mer är mervärde för ytterligare livslängd på två eller tre år.

Då ska man även ha vetskapen att om det är elakartad så finns risken att det kommer tillbaks inom loppet av ett år.
Så tänker jag man får bolla och bedöma efter varje unik situation.
Men är övertygad om att det i dom flesta fall blir mer lönsamt att månadsspara själv än att ha djurförsäkring med ytterligare anledningar, såsom att vissa veterinärer tar extra mycket för att få ut så mycket som möjligt med dom som har försäkring och är tar generellt sätt mindre betalt av dom som betalar kontant ur egen ficka.
Samt att månadsbeloppet ökar desto äldre hunden blir.

Följande antaganden är gjorde efter samtal med andra hundägare som tycker och resonerar olika.
Men utifrån den bild jag fått så kommer jag från och med december köra mitt egna race.
Och en liten detalj om hunden är frisk och sedan får allvarlig sjukdom på ålderns höst kan man om man klarar det känslomässigt låta hunden somna in, varav man frigjort ett kapital runt 100 000 kr.

MVH

Djur kan drabbas av plötsliga och oväntade sjukdomar eller skador som kan kräva dyra behandlingar. Även om man sparar regelbundet, kan en allvarlig sjukdom eller olycka snabbt överstiga det belopp man har sparat, särskilt om det sker tidigt i djurets liv. Försäkring ger en viss förutsägbarhet när det gäller kostnader. Med en försäkring vet man att man kommer att få ersättning för vissa utgifter, vilket kan minska den ekonomiska bördan i svåra situationer.

Vissa raser är mer benägna att utveckla specifika sjukdomar, och även om man tror att ens djur är friskt, kan genetiska faktorer spela in. En försäkring kan hjälpa till att täcka kostnader som uppstår på grund av rasrelaterade problem. Att ha en försäkring kan göra det möjligt att välja de bästa behandlingsalternativen utan att behöva oroa sig lika mycket för kostnaderna. Utan försäkring kanske man måste välja billigare och kanske mindre effektiva behandlingar. Veta att man har en försäkring kan ge en känsla av trygghet, eftersom man vet att man är förberedd för oväntade situationer. Detta kan minska stress kring potentiella framtida olyckor och sjukdomar. Generellt sett ökar veterinärkostnader över tid.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petersv:

Djur kan drabbas av plötsliga och oväntade sjukdomar eller skador som kan kräva dyra behandlingar. Även om man sparar regelbundet, kan en allvarlig sjukdom eller olycka snabbt överstiga det belopp man har sparat, särskilt om det sker tidigt i djurets liv. Försäkring ger en viss förutsägbarhet när det gäller kostnader. Med en försäkring vet man att man kommer att få ersättning för vissa utgifter, vilket kan minska den ekonomiska bördan i svåra situationer.

Vissa raser är mer benägna att utveckla specifika sjukdomar, och även om man tror att ens djur är friskt, kan genetiska faktorer spela in. En försäkring kan hjälpa till att täcka kostnader som uppstår på grund av rasrelaterade problem. Att ha en försäkring kan göra det möjligt att välja de bästa behandlingsalternativen utan att behöva oroa sig lika mycket för kostnaderna. Utan försäkring kanske man måste välja billigare och kanske mindre effektiva behandlingar. Veta att man har en försäkring kan ge en känsla av trygghet, eftersom man vet att man är förberedd för oväntade situationer. Detta kan minska stress kring potentiella framtida olyckor och sjukdomar. Generellt sett ökar veterinärkostnader över tid.

Jag förstår ditt resonemang och alla andra inlägg som förespråkar försäkring.
Läst alla inlägg men tycker det är svårt att ta till mig det resonemanget av olika anledningar, vilka framgår av mig och några till.
Vi alla tänker olika och jag önskar fler inte var så rädda för det okända och ovanliga som ibland är ett bättre vägval en att följa den stora massans inskolade samhällsmönster.

Såsom att en försäkring täcker ett begränsat utbud av sjukdomssituationer som är skräddarsydda och genomtänkta av ett riskapitalsföretag som är experter med sina riskbedömningar som har ett underliggande vinstintresse, vilket inte gör situationen optimal.

Visst tryggt och säkert med försäkring till en relativ månadskostnad beroende på försäkringsbelopp.
Men min bedömning om du läst tråden och samtliga åsikter åt båda hållen är att varför ska jag ge dom ett 5-siffrigt eller 6-siffrigt belopp efter min livskamrat ska somna in, vilket inte utnyttjas eller fördelats till min eller min hunds fördel, då kan jag välja att det beloppet ska stanna hos mig och välja buffert som jag anser på lång sikt har mervärde både för mig och min livskamrat.
Men det är ju inte alla som har 6-siffrigt öronmärkt konto, varav man får välja försäkring, men har man möjligheten och ser komplexiteten så är buffert enligt min åsikt den optimala lösningen.
Samt att månadssparandet är en implicit buffert som växer över tid medans det befintliga kommer användas i nutid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Jag förstår ditt resonemang och alla andra inlägg som förespråkar försäkring.
Läst alla inlägg men tycker det är svårt att ta till mig det resonemanget av olika anledningar, vilka framgår av mig och några till.
Vi alla tänker olika och jag önskar fler inte var så rädda för det okända och ovanliga som ibland är ett bättre vägval en att följa den stora massans inskolade samhällsmönster.

Såsom att en försäkring täcker ett begränsat utbud av sjukdomssituationer som är skräddarsydda och genomtänkta av ett riskapitalsföretag som är experter med sina riskbedömningar som har ett underliggande vinstintresse, vilket inte gör situationen optimal.

Visst tryggt och säkert med försäkring till en relativ månadskostnad beroende på försäkringsbelopp.
Men min bedömning om du läst tråden och samtliga åsikter åt båda hållen är att varför ska jag ge dom ett 5-siffrigt eller 6-siffrigt belopp efter min livskamrat ska somna in, vilket inte utnyttjas eller fördelats till min eller min hunds fördel, då kan jag välja att det beloppet ska stanna hos mig och välja buffert som jag anser på lång sikt har mervärde både för mig och min livskamrat.
Men det är ju inte alla som har 6-siffrigt öronmärkt konto, varav man får välja försäkring, men har man möjligheten och ser komplexiteten så är buffert enligt min åsikt den optimala lösningen.
Samt att månadssparandet är en implicit buffert som växer över tid medans det befintliga kommer användas i nutid.

Argumenten för djurförsäkring är talande, men du avgör om du vill ha den eller inte.

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur dyrt det är hos vissa kliniker och ännu värre hur sönderavlade de flesta hundsorter är som ofta ger dom problem i tidig ålder så hade jag nog sagt att man ska dela kakan. En mindre summa hos försäkringen som kan täcka eventuella mindre problem (säg 30-50kkr) där en dagsvisit endast är nödvändig eventuellt 1-3 dygns övernattning.

Är den värsta tänkbara olyckan framme så är min syn på saken att det är bättre att låta djuret somna in än att man ska bygga om det så pass att det troligtvis lever med smärtor resten av livet. Alternativt ha ett eget sparat kapital att slänga upp vid det här tillfället.

Man kan inte alltid planera när man måste in med sitt djur till en klinik, ibland är det akut akut och då är det svårt att hinna med att skaffa ett pass till hunden för att åka till Lettland och operera om det inte finns färdigt, eller så överlever hunden inte resan dit.

Visa signatur

PSU: Corsair HX1200i Case: Phanteks NV9
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 9800X3D RAM: Corsair Dominator 96GB
Motherboard: Asus TUF X870-Plus Wifi Cooler: Noctua NH-D15 G2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 13ers3rk:

Med tanke på hur dyrt det är hos vissa kliniker och ännu värre hur sönderavlade de flesta hundsorter är som ofta ger dom problem i tidig ålder så hade jag nog sagt att man ska dela kakan. En mindre summa hos försäkringen som kan täcka eventuella mindre problem (säg 30-50kkr) där en dagsvisit endast är nödvändig eventuellt 1-3 dygns övernattning.

Är den värsta tänkbara olyckan framme så är min syn på saken att det är bättre att låta djuret somna in än att man ska bygga om det så pass att det troligtvis lever med smärtor resten av livet. Alternativt ha ett eget sparat kapital att slänga upp vid det här tillfället.

Man kan inte alltid planera när man måste in med sitt djur till en klinik, ibland är det akut akut och då är det svårt att hinna med att skaffa ett pass till hunden för att åka till Lettland och operera om det inte finns färdigt, eller så överlever hunden inte resan dit.

Jag håller fullständigt med dig.
Vid akuta fall eller vid svåra problematiska situationer så fungerar det helt enkelt inte.

Men om det t.ex. är djuvertumörer och man väljer operation, så är det inte någon situation med akut lidande eller svår situation att göra en resa till t.ex. Lettland och få ett likvärdig operation för en kostnad som ligger runt 60/70% lägre än i Sverige.

Men reflektionen över ytterligare problem är ju att man kan ju ha barnvagn med sig för att inte överanstränga eller utsätta onödigt lidande efter några nätter i Lettland med hund hos klinik när det är dags för hemresa.
Det svåra här är ju om det skulle uppstå plötsliga komplikationer under hemresan och man befinner sig på en båt, i jämförelse med hemma i Sverige och lätt skaffa taxi och ta sig till närmaste djursjukhus.
Sådant reflekterar jag över.

Tillägger att det finns många som väljer kliniker i annat EU land, så det är inget påhitt.
Utan frågan är hur dom resonerar och hur dom gör sin resa, vilka upplägg och tillvägagångsätt.

Ett upplägg kan vara vid ett rutiningrepp utan kända akuta komplikationer att stanna en extra dag/natt för observation i t.ex. Lettland och säkerställa att inget direkt akut inträffar och på så sätt gör att hemresan med båt lite mer tryggare eller annat färdsätt.

Permalänk
Medlem

Av ren nyfikenhet, hur tänker du kring andra typer av försäkringar? Betalar du för den billigaste med grundläggande och har en buffert undanlagd eller dyrt och låg/ingen buffert?

Permalänk
Medlem

En stor hundförsäkring kostar bara ett par hundralappar i månaden, sannerligen en liten summa. Självrisken brukar vara på 2000kr och 15% av kostnaden är ju mycket billigare än att ta med den utomlands för vård utan att ha djurförsäkring.

Permalänk
Moderator
Moderator

Ett flertal inlägg som hamnade under § 1 eller betydligt mer off än on topic har raderats.
@pompado vill du hålla tråden fortsatt öppen får du även själv, i än högre grad, hörsamma detta.

- MOD

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Petersv:

En stor hundförsäkring kostar bara ett par hundralappar i månaden, sannerligen en liten summa. Självrisken brukar vara på 2000kr och 15% av kostnaden är ju mycket billigare än att ta med den utomlands för vård utan att ha djurförsäkring.

Det här! Finns såklart billigare och dyrare försäkringar. Men jag skulle aldrig vilja slänga mig i bilen och köra till östra europa i ilfart för att min schäfer skurit upp tassen tex.

jag förstår inte vad ts vill ha ut av tråden ens. hen verkar väldigt fast vid sin ståndpunkt mer än diskutera.

Permalänk
Medlem

Finns öppenbart inget rätt svar i denna fråga då alla har olika förutsättningar samt har olika djur olika förutsättningar, det blir en bedömningsfråga för varje djur & person och varje situation och jag utgår ifrån att alla gör det bästa man är kapabel till.
Hade jag haft andra förutsättningar hade jag gjort annorlunda och även om jag tycker jag gjort mitt bästa nu, även då finns risken att jag ångrar mig.

Vill bara säga att jag tycker det här är en jättebra tråd som fått mig att tänka efter några extra gånger om mina kära småvänner.
Såklart gör alla allt vi kan för våra älskade.

Permalänk
Medlem

Hade en katt som böev 17, en som blev 15. Och en rätt snabb överskagsräkning visar att det vade varit billigare att inte ha försäkring.

Då hade vi katt 1 inne 3 gånger akut pga olika olyckor. Och katt 2 hade Forl.

Så sammanlagda räkningen hade varit lägre om vi bara struntati försäkringen. Tror katt 1 kostade "typ" 2000:-per år i försäkring.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Hade en katt som böev 17, en som blev 15. Och en rätt snabb överskagsräkning visar att det vade varit billigare att inte ha försäkring.

Då hade vi katt 1 inne 3 gånger akut pga olika olyckor. Och katt 2 hade Forl.

Så sammanlagda räkningen hade varit lägre om vi bara struntati försäkringen. Tror katt 1 kostade "typ" 2000:-per år i försäkring.

Absolut billigare...tills det inte längre är det. Inga garantier, det är ju det försäkring handlar om, det där stora "kanske". Om man kunde se in i framtiden skulle försäkringar vara meningslösa

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Absolut billigare...tills det inte längre är det. Inga garantier, det är ju det försäkring handlar om, det där stora "kanske". Om man kunde se in i framtiden skulle försäkringar vara meningslösa

Finns aldrig några garantier såklart, men jag har haft tre katter i egen ägo (en lever fortfarande) och för alla tre hade det varit billigare att inte ha försäkring.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Finns aldrig några garantier såklart, men jag har haft tre katter i egen ägo (en lever fortfarande) och för alla tre hade det varit billigare att inte ha försäkring.

Kan inte annat än gratulera. I slutändan är det ju alltid bäst att ha haft friska husdjur, det tror jag iaf alla kan enas om

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk

Finns också en ytterligare aspekt, att sova gott om natten.

Är man försäkrad så kan man oftast känna sig trygg avseende allt det ekonomiska. Att spara ihop kanske 60-80k i buffert för en hund tar ju ganska mycket tid och med försäkringen så har man de pengarna tillgängliga direkt genom försäkringen. Att alippa oroa sig kan vara värt mycket för de flesta.

Visa signatur

Citera mig för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smileduck:

Finns också en ytterligare aspekt, att sova gott om natten.

Är man försäkrad så kan man oftast känna sig trygg avseende allt det ekonomiska. Att spara ihop kanske 60-80k i buffert för en hund tar ju ganska mycket tid och med försäkringen så har man de pengarna tillgängliga direkt genom försäkringen. Att alippa oroa sig kan vara värt mycket för de flesta.

Fast försäkring täcker ju inte allt? Så buffert behöver du fortfarande...

Försäkring köper falsk trygghet, dem kalkylerna de har räknar den med att gå med vinst på.

Med det sagt så har man själv några försäkringar, men skulle tänka både en och två gånger extra för en försäkring till ett djur.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop