Följ Black Week på SweClockers

Namninsamling startad för att skydda spel

Permalänk
Medlem

Påskrivet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sapiens:

Jag är otroligt tacksam att live service inte var normen i multiplayer-spel förr. Hade varit tragiskt om man aldrig kunnat spela exempelvis Unreal Tournament igen.
https://youtu.be/XRF06DpQE0c?si=rQAC1sUqkHr422_z

Fortfarande skitkul spel.

I second that!

Påskrivet.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Påskrivet

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Påskrivet!

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Hittar fasen inte vart man skriver på.

Permalänk
Medlem

Det här går väl hand i hand med ideerna om att vi inte ska äga någonting utan hyra allt vi behöver.

Kan det ha att göra med att bolagen tycker att för många spelar originalspel istället för uppföljare?
Jag tvivlar på det för de flesta verkar ju vilja spela det senaste.

Visa signatur

5820k - 6950 XT

Permalänk
Medlem

Finns ingen info på den länken.
Var kan man skriva på?

La till screenshot
Permalänk
Medlem
Skrivet av mwi:

Var kan man skriva på?

<Uppladdad bildlänk>

Den verkar nerplockad igen... Skumt
Eller, jag kan inte se några initiativ alls på deras hemsida

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Ja, något verkar galet.
Underhåll kanske, men borde ju stå på EUs webbsida om så är fallet kan man tycka.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk

Skrev på igår!

Permalänk
Medlem

Påskrivet

Visa signatur

Ryzen 5600X, HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16, Palit GeForce RTX 3090 Gaming Pro OC 24GB, ASUS ROG STRIX B550-F GAMING, Seasonic FOCUS GX 850W, Seagate FireCuda 520 SSD 500GB

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Du måste inte använda Freja. Man kan skriva under utan det. Det gjorde jag, det är väldigt enkelt

Hur gjorde du då?

Såg inga andra val än att legitimera sig med Freja.

Edit: Ignorera. Firefox rullade för långt ner så såg inte formulärfälten först!

Nu, underskrivet!

Permalänk

Skeptiskt att detta leder till något. Dock...

Påskrivet!

Visa signatur

Motherboard: ASUS ROG Crosshair VIII Hero X570 | Processor: AMD Ryzen 5900X | Graphic: MSI GeForce RTX 4090 24GB GAMING TRIO | Memory: G.Skill 64GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | PSU: ASUS ROG Thor 1200W

Permalänk
Medlem

Kommer inte skriva på. Finns bara förbudslagar som kommer från Bryssel. Furbuds unionen

Visa signatur

7900xtx och 7800x3d är min setup. Så nu vet ni det om jag kritiserar AMD ibland.

Permalänk
Medlem

Påskrivet, bra initiativ.

Permalänk
Medlem

Han har bra poänger. Det är bra om man kan föra fram denna fråga för det är ju inte bara spel det handlar om och vi lever mycket på tillverkarens/utvecklarens godsinthet.
Kanske inget stort problem nu men om 10-15 år?

- Kommer din uppkopplade bil ha samma funktionalitet efter att "supporten" av den utgått?
- Programvaran till din smartTV blir inte längre uppdaterad, Netflix, Max osv slutar funka.

Jag tänker att tillverkaren/utvecklaren måste ha en plan så kunden inte blir drabbad när de drar ur pluggen.

Personligen har jag stött på det här med UT2004. Epic stängde av master servern. Som tur är så var master servern en rad i en ini fil så communityn kunde ta över master server rollen.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Det här går väl hand i hand med ideerna om att vi inte ska äga någonting utan hyra allt vi behöver.

Kan det ha att göra med att bolagen tycker att för många spelar originalspel istället för uppföljare?
Jag tvivlar på det för de flesta verkar ju vilja spela det senaste.

Nja, så konspiratorisk tror jag inte man skall vara. Det är en kostnadsbesparing helt enkelt. Att hålla serverinfrastruktur kostar pengar i hårdvara och underhåll. Är infrastrukturen aktiv måste någon spendera resurser på att underhålla den. Sen skulle jag tro att för många spel blir droppen när det dyker upp något som kräver extra resurser. Typ migrera när OS och/eller bibliotek går EoL, eller att en nylansering gör att gruppen som underhåller måste anställa fler eller prioritera vad de gör. Liten spelarbas och nära 0 nyförsäljning? Då är valet väldigt enkelt: out the window you go!

Permalänk

Tycker att man borde gå tillbaka till 90-00-talets era av speltillverkning då alla spel var offline spel för det mesta och sen kunde man koppla upp sig om man ville. Men allt blev ju online spel ju mer och mer folk skaffade sig fiber. Görs för lite singelplayer mode i spelen också numera tycker jag. Saknar att spela bf vietnamn som gjordes efter 1942 roligt att spela mot botar på den dem var makalösa ibland. Stod man på en strand som axis när allies skulle antingen köra båt eller flyga till ön så fick man en helikopter på sig..

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeamRocket:

Terms of service duger bra idag. Jag vill inte betala extra för att företag skall bygga in offline-alternativ; kunderna är fria att utveckla sin egna produkt.

Fullständigt missuppfattat vad det handlar om. Bara att läsa om.

Permalänk
Medlem

Huff, vad struligt det ska vara att skaffa Freja. Man måste fysiskt gå och aktivera det. Även om appen tydligen gjorde ett antal verifieringar.

Verifiera med Mail
Ta bild.
Scanna NFC på fysiskt ID.
Verfiering med bild igen.
Skicka till Freja för verifiering.
Vänta.
Allt klart enligt notis.
Försök att skriva under.
Scanna med Freja appen.
Fel, du måste kontakta supporten så de kan nedrgradera ditt konto sen gå till ett ombud och identifiera fysiskt.

Nej tack, tröskeln blev för hög,
Visst, första gången man ska skaffa BankID behövde man också gå och hämta ut REK. Men har aldrig haft användning för Freja tidigare, har använt BankID sedan 2009 och det funkar alla ställen jag behövt identifiera mig hittills, så det blir ingen underskrift denna gången, om jag inte kommer ihåg att göra det om jag nån gång är ett ställe var jag kan fixa Freja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eldaria:

Huff, vad struligt det ska vara att skaffa Freja. Man måste fysiskt gå och aktivera det. Även om appen tydligen gjorde ett antal verifieringar.

Verifiera med Mail
Ta bild.
Scanna NFC på fysiskt ID.
Verfiering med bild igen.
Skicka till Freja för verifiering.
Vänta.
Allt klart enligt notis.
Försök att skriva under.
Scanna med Freja appen.
Fel, du måste kontakta supporten så de kan nedrgradera ditt konto sen gå till ett ombud och identifiera fysiskt.

Nej tack, tröskeln blev för hög,
Visst, första gången man ska skaffa BankID behövde man också gå och hämta ut REK. Men har aldrig haft användning för Freja tidigare, har använt BankID sedan 2009 och det funkar alla ställen jag behövt identifiera mig hittills, så det blir ingen underskrift denna gången, om jag inte kommer ihåg att göra det om jag nån gång är ett ställe var jag kan fixa Freja.

Du måste inte använda dig av Freja för att skriva under.
Det går att välja att skriva under med personnummer, ditt namn och sen fylla i en captcha.

Visa signatur

Alltid är det nån som inte blir nöjd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadow666:

Tycker att man borde gå tillbaka till 90-00-talets era av speltillverkning då alla spel var offline spel för det mesta och sen kunde man koppla upp sig om man ville. Men allt blev ju online spel ju mer och mer folk skaffade sig fiber. Görs för lite singelplayer mode i spelen också numera tycker jag. Saknar att spela bf vietnamn som gjordes efter 1942 roligt att spela mot botar på den dem var makalösa ibland. Stod man på en strand som axis när allies skulle antingen köra båt eller flyga till ön så fick man en helikopter på sig..

Det intressanta är att folk klagade över att det inte fanns "online" multiplayer när ett spel för inte så länge sedan släpptes med bara "direct connect" multiplayer.

Men jag håller med dig.
Utveckla spelet så det fungerar helt offline och via dedikerade servrar. Lägg sedan till stöd för masterserver.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skrivit under!

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk

Hur många av er som tyckte detta var bra skrev på? Marsch in och skriv på vetja! Freja ID funkade men inte Bank ID.
Glöm inte att man skriver sitt personnummer typ 88 och inte 1988.Jag skrev med 19 först men insåg att det var fel genom kolla mitt Bank ID leg..(⸝⸝⸝O﹏ O⸝⸝⸝).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thorshammare:

Hur många av er som tyckte detta var bra skrev på? Marsch in och skriv på vetja! Freja ID funkade men inte Bank ID.
Glöm inte att man skriver sitt personnummer typ 88 och inte 1988.Jag skrev med 19 först men insåg att det var fel genom kolla mitt Bank ID leg..(⸝⸝⸝O﹏ O⸝⸝⸝).

Går även att skriva under genom att välja "fyll i formuläret" om du inte har freja

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av laukan82:

Hittar fasen inte vart man skriver på.

Skrivet av mwi:

Var kan man skriva på?

<Uppladdad bildlänk>

Skrivet av sweisdapro:

Den verkar nerplockad igen... Skumt
Eller, jag kan inte se några initiativ alls på deras hemsida

Skrivet av ELF:

Ja, något verkar galet.
Underhåll kanske, men borde ju stå på EUs webbsida om så är fallet kan man tycka.
<Uppladdad bildlänk>

Det är den svenska servern som brakat ihop - det går inte att se några initiativ ö.h.t. på svenska just nu...
men om du byter till den engelska sidan så fungerar det fin-fint:
https://citizens-initiative.europa.eu/initiatives/details/2024/000007_en
(enda skillnaden är "_en" på slutet istället för "_sv")

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Spel med singleplayer läge eller lan/egen server borde inte kräva molnåtkomst.
För lite goodwill kunde de dessutom göra att man kan hosta egen server privat.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem

Påskrivet. Synd att det bara är Freja som fungerar, har inte orkat aktivera den igen efter att den krävt att man ska göra om allting efter att man bytt telefon, men det gick ju att skriva på manuellt.

Permalänk
Medlem

Det är väldigt långt ifrån att nå målet, det beror nog på dålig spridning i Europa, dvs inte så många vet om att det pågår en namninsamling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Påskrivet. Synd att det bara är Freja som fungerar, har inte orkat aktivera den igen efter att den krävt att man ska göra om allting efter att man bytt telefon, men det gick ju att skriva på manuellt.

Du kan även göra det via formuläret.

Visa signatur