Snabbkoll: Har du byggt din dator själv?

Permalänk
Medlem

Ja jag har byggt dator sen gymnasietiden tror jag. Förr tror jag det var enda sättet
att få ihop en vettig dator. Nu går det att köpa färdigbyggda som nog funger bra också.

Visa signatur

Corsair 4000D | AMD Ryzen 5600X | Hyper 212 Evo v2 | Gigabyte Aorus Elite v2 | Gigabyte RTX 3060 Ti | Rog Strix 650W | Hårddiskar WD m2 1 TB + 3 TB WD 5400 rpm + 2 TB Seagate 7200 rpm| 16 GB RAM | Bildskärm MSI Optix MAG274QRF-QD|

Permalänk
Medlem

Jepp bygger själv fortfarande även om jag tycker de är ungefär lika kul som skruva Ikea möbel numera , custom känns som enda sättet få en bra dator till rimlig peng o pröjsa runt 500 för montering jag lika gärna kan göra själv samt spara mer på shoppa runt enskilda komponenter

Permalänk
Medlem

Bror min byggde familjens till en början samt mina första.
Första burken jag själv byggde var till en polare sen har det blivit några till mig själv.

Blir det en helt ny i framtiden blir det förmodligen en av butikerna som får bygga då jag är trött på såriga fingrar och alla svordommar som följer med

Tog bra tid att få in mitt 4080 i Fractal North innan jag av misstag hittade en skruv för en mindre plåt på sidan som gick att ta loss.

Varför läsa när man kan vara enveten och tjurskallig..?

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, DeepCool PX1000G, Fractal Design North, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3, Samsung Q995c, Triangle Elara LN-01A.

Permalänk
Medlem

Min första pc var förvisso en atari pc1, men min första pc därefter byggde jag själv, en 486sx25 som kördes i 40 mhz.

Permalänk
Medlem

Har byggt mina datorer sedan 386 tiden, men har slutat nu. Senaste var väl 2008. Nu kör jag Mac.

Permalänk
Medlem

Helt klart, det kan jag rekommendera till de flesta. Kan vara lite knepigt i början men finns grymt bra guider om man behöver annars kanske man har en polare eller bekant som kan hjälpa till.

Permalänk

Jag körde webhallen custom config senast. Jag valde alla delar, dom byggde ihop den. Tycker det fungerade väldigt väl, nu när det är svårt att sköta byggandet själv längre pga familj, och katter.

Permalänk
Medlem

Tror jag byggde min första runt 2002, efter att "Hem-pc" som subventionerades kändes gammal. Jag tycker alltid innan jag börjar bygga ihop den nya att det är skitjobbigt och fattar inte varför jag håller på. Det tar oftast ett par timmar och jag svettas alltid floder. Men sen när man kör igång datorn och det bara fungerar känns det värt det.

Permalänk
Medlem

Byggt mina datorer själv sen jag var ganska ung. Tror det var farsan som köpte delar istället för en färdig dator så vi kunde bygga den tillsammans, var väll 11-12år gammal då och sen dess så har jag alltid byggt själv.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Vi som byggde datorer förr vet att det här ingick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

En stor del av nöjet är att bygga själv, jag skulle betala extra för att bygga själv istället om det vore så.
Varför ska datorn gå sönder? Gör man saker själv så gör man det ofta bättre eftersom det är ens egna saker.
Tex aldrig varit på verkstad och insidan på mina bilarsmotorer kan man äta mat från, inget sludge där inte. Dessutom att jag känner dom utan och innan och alla små egenheter de kan tänkas ha.

Om man är livrädd att böja pins på CPU tappa en skruv i grafikkortet eller många andra grejer eller helt enkelt kanske inte tycker om att bygga datorer så är det ett enkelt val.

Permalänk
Medlem

Självklart bygger jag själv, det är sen gammalt!

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Jodå. Är stor del av nöjet med dator för mig. Visst har man gjort misstag men inget som inte varit hyfsat lätt att fixa när man bara tog en paus och tänkte efter.
Kanske hjälper att man alltid bygger i största chassit man kan hitta.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärm: Samsung 65" Q77C 4K QLED. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak. Audio Technica ATH-M50x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

<Uppladdad bildlänk>

Ett blodsoffer till datorgudarna är väl fortfarande obligatoriskt? Iallafall för nischade SFF-chassin.

Permalänk
Medlem

Byggde mina två första själv, och uppgraderade dem efterhand. Men till slut blir det alltid strul och kompabilitetsproblem så senaste datorn jag köpte blev en färdigbyggd- otroligt mycket prestanda för pengarna samt full garanti.

Permalänk
Medlem

Bygger alltid själv, men med ett stort undantag. Servrar. Där har jag köpt bland annat Supermicro servrar, men, efter uppgraderingar och utbyten av komponenter i flera omgångar så känns det ibland som man byggt dem från noll.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Werner:

Ja, men det var första och sista gången.

Allt har funkat bra i 3+ år nu (peppar peppar), men det var flera timmars ångest under bygget. Oro att jag skulle råka ha sönder något, att någon kompontent skulle vara trasig, att datorn inte skulle gå igång cause reasons, eller att jag skulle ha satt ihop något fel. Och så den satans kabeldragningen.

Nä, det är helt enkelt inte för mig.

Ge inte upp!
Komponenterna är tåligare än man tror.
Lite milt våld behövs här och där.
Dubbekolla bara först att sakerna verkligen skall passa, så du inte försöker trycka in DDR4 minnen i en DDR5-sockel.

Och ta det lugnt, det är ju inte så att du jobbar på ackord.
Blir pulsen för hög, ta en promenad, titta lite på TV.

Själv tycker jag själva byggandet är det roliga.

Permalänk
Medlem

Minns första "custom" datorn jag köpte, typ 2007, jag vågade inte sätta ihop den men min lärare var teknisk och lovade fixa det.
Han ringer mig, rätt så arg och förstår inte varför skiten inte bootar, jag nämner att det kan finnas en diskett i datorn från den gamla, men han nekar blankt.

Ringer sedan och säger att jo, det satt visst en diskett i xD

Rest in peace Baloo

Permalänk
Medlem

Byggde ihop en dator under min ungdom, men tycker helt ärligt att det är skittråkigt. Efter den initiala upplevelsen så har jag alltid köpt en dator i delar när t ex Webhallen eller Inet kör en kampanj där byggnationen ingår.

Permalänk
Medlem

Började bygga på 486 tiden och sedan har det blivit
några stycken med åren.

Blir det någon ny framöver så bygger jag nog den också
men det är inte lika roligt längre utan mer ett nödvändigt ont
för att hålla prestandan uppe.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Byggde ihop en dator under min ungdom, men tycker helt ärligt att det är skittråkigt. Efter den initiala upplevelsen så har jag alltid köpt en dator u delar när t ex webhallen eller Inet kör en kampanj där byggnationen ingår.

Jag byggde en hel del när jag var yngre men numera kräks jag av att ta i en minnessticka. Kommer nog aldrig bygga burk igen, utan det är montering á la Inet som gäller framgent. Helt fantastiskt när burken krascha förra året (Samsung SSD Pro). Jag öppnade BIOS, insåg att SSDn inte hittas -> Ringer till Inet "dator trasig, ingen ssd hittas. SSD eller moderkort är trasigt. Garantiärende tack.".
Bästa valet jag någonsin gjort.

Visa signatur

öh öh har den äran!

Permalänk
Medlem

Har byggt alla mina datorer sedan tidigt 90-tal

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Kör med laptop nu, men innan dess alltid.

Ja förutom kanske de första. Man har ju haft några sedan 90 talet.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Har numera bara en gaminglaptop.

Permalänk
Rekordmedlem

Alla stationära jag aktivt använder privat är hemmabyggen men jag har nån gammal Dell också som jag tänkt bygga om med modernare delar i den gamla lilla lådan bara för att.
Mina laptops är fabriksbyggda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

<Uppladdad bildlänk>

Ja och inte kände man någonting innan man blodat ner halva chassit.

Permalänk
Medlem

Självklart

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Trodde det var ett krav för att få skapa konto på Sweclockers?

Inte helt långt borta, jag kan ibland tycka att man skulle ha krav på att få posta i vissa delar av forumet. Förr var detta ett highendforum där man kunde dryfta avacerade problem. Nu får man skrolla förbi horder av inlägg/frågeställningar som redan besvarats otaliga gånger och som lätt besvaras med en sökning på forumet eller nätet.

Permalänk
Medlem

Alla stationära har jag byggt. Laptopen har jag bara uppgraderat - bytt lagring, minne, batteri samt bytt till Linux.

Permalänk
Medlem

Har bara satt ihop förbyggda komponenter till en komplett dator, inget märkvärdigt egentligen, som att bygga med lego.

Min mosters man byggde faktiskt en egen dator från grunden en gång i tiden, riktigt imponerande även om den egentligen är extremt simpel med dagens mått. Riktigt nördig man.

Permalänk

Byggde alltid förut men kommit på hur tråkigt det är så Inet fick göra det sist och så kommer det att fortsätta.