Permalänk

Råd för att komma in i IT

Hej, jag är ung kille som vill komma in i IT branchen, men mitt problem är att jag gick Teknik istället för något som skulle vara hundra gånger bättre praktiskt sätt som El och energi, där man får en cisco certificat i skola, med mycket mer. Detta är mitt första utanför gymnasiet och jag har redan gått om ett år i skola pga skolbyte. Nu I arbetsmarknaden ser Jag inget jobb där jag kan använda min utbildning. Matte 5 verkar vara lika värdefullt som toallett papper. För tillfället har jag fött jobb som försäljare där jag kommer ha 9 timmars arbets dagar + 1 timme av SJ (minst) och tjäna kanske 19-22 tusen I jämnförelse med den bättre lönen och kortare arbetsdagar, om jag hade gått något praktiskt. Jag har börjat lära mig om att selfhosta, drivet av eget intresse men också ett hop om att det kanske kan hjälpa mig få ett jobb. Det känns hopplöst, som att jag redan har slösat 3 år på ingeting och kommer behöva spendera 2 mer år på att fixa mitt mistag.
Råd skulle uppskattas väldigt mycket.
Tack för att ni har läst

Permalänk
Medlem

Vad vill du långsiktigt göra inom IT? För jag skulle säga att du generellt bör titta på högre utbildningsgrad än gymnasiet, speciellt i den marknad som råder just nu.

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Vad vill du långsiktigt göra inom IT? För jag skulle säga att du generellt bör titta på högre utbildningsgrad än gymnasiet, speciellt i den marknad som råder just nu.

system administation, något åt det hållet

Permalänk
Medlem
Skrivet av HEIlZMaker:

system administation, något åt det hållet

Alt 1. Plugga vidare
Alt 2. Hitta en first-line tjänst på en Servicedesk och jobba dig uppåt. Intresse kommer man ofantligt långt med, blandat med lite jobbhopp

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Du är ung och har gott om tid! Du kommer säkert få mer användning av din förra utbildning än du kanske tror.
Överväg att hoppa på dessa grymma utbildningar https://nackademin.se/utbildningstyp/program/
Men undvik Testare och UX. Dessa områden har redan för mycket folk

Om du vill plugga 100% kanske du kan gå ner i tid på sälj-jobbet eller bara jobba kvällar & helger på ICA

Permalänk
Medlem
Skrivet av HEIlZMaker:

Hej, jag är ung kille som vill komma in i IT branchen, men mitt problem är att jag gick Teknik istället för något som skulle vara hundra gånger bättre praktiskt sätt som El och energi, där man får en cisco certificat i skola, med mycket mer. Detta är mitt första utanför gymnasiet och jag har redan gått om ett år i skola pga skolbyte. Nu I arbetsmarknaden ser Jag inget jobb där jag kan använda min utbildning. Matte 5 verkar vara lika värdefullt som toallett papper. För tillfället har jag fött jobb som försäljare där jag kommer ha 9 timmars arbets dagar + 1 timme av SJ (minst) och tjäna kanske 19-22 tusen I jämnförelse med den bättre lönen och kortare arbetsdagar, om jag hade gått något praktiskt. Jag har börjat lära mig om att selfhosta, drivet av eget intresse men också ett hop om att det kanske kan hjälpa mig få ett jobb. Det känns hopplöst, som att jag redan har slösat 3 år på ingeting och kommer behöva spendera 2 mer år på att fixa mitt mistag.
Tack för att ni har läst

Livet är långt, andelen människor som hamnar rätt direkt efter gymnasiet är nog rätt få så det är inget att vara ledsen över.

Avancerade gymnasiekurser inom matematik och fysik lägger grunden för vidare utbildning på högskole- eller universitetsnivå, det är där värdet ligger.

Börja titta runt på yrkeshögskoleutbildningar i jakt på något som verkar intressant. Och igen, livet är långt. Du har massor med tid kvar.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem

Du har gått Teknik som är högskoleförberedande istället för El och Energi som är yrkesförberedande.
Så mitt tips är att plugga vidare inom it mot det du vill göra.
Min erfarenhet av El och energi är att det är inriktat mot serviceyrken inom it. se nätverkstekniker, telefonsupport, installatör osv.

Gick själv 1 år El och Energi, och 3 år Teknik. Pluggade sedan vidare till högskoleingenjör på KTH och jobbar nu som systemutvecklare.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Skrivet av KaakaaN:

Alt 1. Plugga vidare
Alt 2. Hitta en first-line tjänst på en Servicedesk och jobba dig uppåt. Intresse kommer man ofantligt långt med, blandat med lite jobbhopp

Tack för svaret, hoppades att def fanns andra alternativ har inte kunnat hitta något first line jobb här i örebro tyvärr, verkar vara tort

Permalänk
Skrivet av Haptic:

Du har gått Teknik som är högskoleförberedande istället för El och Energi som är yrkesförberedande.
Min erfarenhet av El och energi är att det är inriktat mot serviceyrken inom it. se nätverkstekniker, telefonsupport, installatör osv.

Gick själv 1 år El och Energi, och 3 år Teknik. Pluggade sedan vidare till högskoleingenjör på KTH och jobbar nu som systemutvecklare.

Har du något råd på vilket håll jag borde gå? Universitet, YH? etc

Permalänk
Skrivet av Valiumballong:

Livet är långt, andelen människor som hamnar rätt direkt efter gymnasiet är nog rätt få så det är inget att vara ledsen över.

Avancerade gymnasiekurser inom matematik och fysik lägger grunden för vidare utbildning på högskole- eller universitetsnivå, det är där värdet ligger.

Börja titta runt på yrkeshögskoleutbildningar i jakt på något som verkar intressant. Och igen, livet är långt. Du har massor med tid kvar.

Tack, jag vet att livet är långt och det, känns deppigt när man jämnförsig mot kompisar dock. om jag bara had gjort ett bättre val skulle jag tjäna 10 tusen mer, ha mer jobb öppningar och en dörr in i it. surt

Permalänk
Medlem

Nu får du ta och lugna ner dig lite tycker jag, jag var klar med plugget till högskoleingenjör när jag var 34.
Du är runt 20 och har lång tid på dig att hinna klar med med studier efter gymnasiet för att sedan jobba typ 40 år.

Många i din ålder som dessutom börjat jobba på sina första jobb tjänar inte särskilt mycket i början.
Själv gick jag runt och sålde grejer i en butik i några år innan jag insåg att jag behövde göra något vettigare och tog tag i plugget, inte var det nån höjdarlön direkt.

Min rekommendation är att fortsätta jobba något år, festa, resa osv innan man hoppar på plugget.
Har träffat så många som inte borde börjat plugga än som hoppade på högskolan direkt efter gymnasiet, man växer rätt mycket som person av att ta något år off från skolan.

Testa lite olika grejer på fritiden. Bygg nåt eget nätverk, koda ihop nåt projekt eller testa nåt helt annat för att se vad du tycker är kul. Fråga dig själv om du är mer praktiskt eller teoretiskt lagd som person.

Just nu verkar du rätt vilsen även om det verkar som det är IT du vill rikta dig mot. Ja pengar är najs, men det är verkligen inte allt. Du ska som sagt jobba typ 40 år och då är det det viktigt att man trivs också.

Så ta en ordentlig funderare innan du hoppar på första bästa, det blir lätt att man stressar och väljer något man inte alls vill fortsätta med i längden. Men skulle det bli så ändå så är det inte hela världen att byta heller.
Vänta inte så länge som jag gjorde dock, det ångrar jag lite såhär i efterhand.

Men vill du ha ett råd just nu så skulle jag rekommendera att kika på något högskoleingenjörsprogram (3 år) inom datateknik då du ändå läst teknik på gymnasiet. Finns såklart civilingenjör också men det är 5 års plugg och ganska mycket högre tempo och mer teori enligt min egen erfarenhet.

Men som sagt jobba något år eller två och kör sen på plugget, vill du in i IT så ger en examen oftast mycket större möjligheter att hitta ett bra jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HEIlZMaker:

Tack, jag vet att livet är långt och det, känns deppigt när man jämnförsig mot kompisar dock. om jag bara had gjort ett bättre val skulle jag tjäna 10 tusen mer, ha mer jobb öppningar och en dörr in i it. surt

Klart det är surt, men det som varit är ingenting du kan ändra på i efterhand. Så istället för att låta det gnaga, se framåt och leta efter en relevant utbildning som verkar rolig. Och att jämföra sig med andra är en garanterad väg till olycka, så försök sluta med det. Det är alltid någon som är ”bättre”.

Som referens tog det mig ungefär 5 år att sätta igång den där karriären efter gymnasiet, och det blev i en bransch (fastigheter) som jag inte haft en tanke på innan. Det var alltid högre studier som var planen, men i slutändan så blev det jobb som ledde till jobb och någon examen blev det inte.

Jag gick också tekniklinjen, fast för 15 år sen.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av HEIlZMaker:

I just Örebro så har vi ju, ITSY, Iver, och en hel del flera företag, just Iver och ITSY vet jag har servicedesk tjänster då jag har jobbat på båda dom företagen, sen om dom söker nu vet jag inte, men kasta iväg en spontan ansökan och få ut ditt namn är mitt tips. Vet även att ATEA har någon typ av Trainee-program, vad det innebär vet jag inte riktigt, men kanske kan va nått att kolla på.

Transportstyrelsen har även dom en servicedesk på sin IT-sida men tror inte dom söker just nu men alltid värt att kolla upp.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP636:

Nu får du ta och lugna ner dig lite tycker jag, jag var klar med plugget till högskoleingenjör när jag var 34.
Du är runt 20 och har lång tid på dig att hinna klar med med studier efter gymnasiet för att sedan jobba typ 40 år.

Många i din ålder som dessutom börjat jobba på sina första jobb tjänar inte särskilt mycket i början.
Själv gick jag runt och sålde grejer i en butik i några år innan jag insåg att jag behövde göra något vettigare och tog tag i plugget, inte var det nån höjdarlön direkt.

Min rekommendation är att fortsätta jobba något år, festa, resa osv innan man hoppar på plugget.
Har träffat så många som inte borde börjat plugga än som hoppade på högskolan direkt efter gymnasiet, man växer rätt mycket som person av att ta något år off från skolan.

Testa lite olika grejer på fritiden. Bygg nåt eget nätverk, koda ihop nåt projekt eller testa nåt helt annat för att se vad du tycker är kul. Fråga dig själv om du är mer praktiskt eller teoretiskt lagd som person.

Just nu verkar du rätt vilsen även om det verkar som det är IT du vill rikta dig mot. Ja pengar är najs, men det är verkligen inte allt. Du ska som sagt jobba typ 40 år och då är det det viktigt att man trivs också.

Så ta en ordentlig funderare innan du hoppar på första bästa, det blir lätt att man stressar och väljer något man inte alls vill fortsätta med i längden. Men skulle det bli så ändå så är det inte hela världen att byta heller.
Vänta inte så länge som jag gjorde dock, det ångrar jag lite såhär i efterhand.

Men vill du ha ett råd just nu så skulle jag rekommendera att kika på något högskoleingenjörsprogram (3 år) inom datateknik då du ändå läst teknik på gymnasiet. Finns såklart civilingenjör också men det är 5 års plugg och ganska mycket högre tempo och mer teori enligt min egen erfarenhet.

Men som sagt jobba något år eller två och kör sen på plugget, vill du in i IT så ger en examen oftast mycket större möjligheter att hitta ett bra jobb.

Här har vi ett otroligt bra svar till TS.

Jag själv har alltid haft intresse för IT, men började min karriär inom industri och lager och utbildade mig inte förens 2015-2017 jag var alltså 30år när min utbildning var klar och jag tog klivet in på riktigt.. På den tiden så hade jag provat en del olika yrken och även verkligen känt efter vad jag ville med mitt liv och min karriär.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Utbildningen är inte alltid relevant. Jag gick ett hantverksprogram med frisörinriktning för många år sedan, men jobbar med molntjänster idag.

1st line-tjänster är nog enklast att komma in i. De är väldigt breda och kräver ingen otrolig kompetens. Man lär sig mycket!

Ett tips är att lägga ned några sekunder extra på ditt skriftspråk. Det kommer att gynna dig när du söker jobb eller har kontakt med exempelvis rekryterare eller arbetsgivare. Annars är det ännu en variabel emot dig.

Iver och Atea är stora och har definitivt folk i service desk/1st line, även i Örebro. Lycka till.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Nät och Linux skulle jag säga.
Samma som många andra så började jag plugga vidare ganska sent och var klar när jag var 30.
Nätverk och Systemadministration på Högskolan i Skövde är en bra inkörsport skulle jag säga.
Rimliga krav för att komma in och man får en bred kunskap.

Alternativt köra ett par Linux maskiner i din garderob och muckla på egen hand.

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini

Permalänk
Medlem

Håller med, 1a linje är en mycket bra väg in, men det gäller sen visa framfötter och att det är en organisation som man kan växa i, men flera av dessa bolag använder ju sin 1linje som lite "drivbänk" att hitta och utveckla talanger, sen efter några år blir det tyvärr ofta dags göra något annat , främst då lönen inte hänger med i utvecklingen.

Jag vet inte om jag skulle rekommendera ta statligt som 1a jobb, det är bra erfarenhet jobba mot olika bolag och typer av verksamheter, det har gett mig väldigt mycket , och det är mycvket svårare få utveckling statligt då tjänster är relativt statiska och ändras de för mycket ja då är det en ny tjänst som måste utlysas o du då måste söka den med andra.

Nordlo är en till större spelare de har också kontor på flera platser.

Permalänk
Medlem

Jag hade tagit in dig hos mig som junior IT support i höst. Örebro är lite långt tyvärr, vi finns i södra Stockholm, Älvsjö. Det du förmedlar i form av attityd i din unga ålder kommer lösa alla dina problem, det kan jag lova dig

Från min erfarenhet så är det stor brist på breda IT tekniker, jag hade satsat på att lära mig grunder så som konfigurera nätverk, förstå principen, felsöka, lära mig Windows system, felsökning, installation, lägga på Office 365 och all typ av säkerhet som kommer med molntjänster. Det är grunder för en systemadmin oavsett tycker jag.

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk
Medlem

Jag och många andra på min tid började på IT support/servicedesk och sen arbetade man sig upp
Jobba på något större företag som har det mesta så du kan arbeta dig uppåt.
Visa att du är bra och om cheferna är inte kompletta idioter kommer de lyfta upp dig

Sen när du har fått arbetslivserfarenhet inom det är det mycket enklare och bara välja och vraka bland andra företag

Permalänk
Medlem
Skrivet av mumserik:

Jag hade tagit in dig hos mig som junior IT support i höst. Örebro är lite långt tyvärr, vi finns i södra Stockholm, Älvsjö. Det du förmedlar i form av attityd i din unga ålder kommer lösa alla dina problem, det kan jag lova dig

Från min erfarenhet så är det stor brist på breda IT tekniker, jag hade satsat på att lära mig grunder så som konfigurera nätverk, förstå principen, felsöka, lära mig Windows system, felsökning, installation, lägga på Office 365 och all typ av säkerhet som kommer med molntjänster. Det är grunder för en systemadmin oavsett tycker jag.

Det är ett enormt plus att "hemmalabba". D.v.s. har en-ett par servrar som man leker med. T.ex. kör Vmware/proxmox med VMar, lite k3s och automation (helst ansible), egen router, övervakning m.m. Av diverse IT-tekniker är hemmlabbarna de som är bäst att ha å göra med.

Visa signatur

öh öh har den äran!

Permalänk
Medlem

Det är brist på kvalificerade it-resurser, inte brist på okvalificerade.
Gymnasiet ses inte som utbildning, utan det du gjort innan utbildning.

Känner folk som klarat sig bra på utbildning från Nackademin inom nätverk, annars behöver du grymt kontaktnät.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HEIlZMaker:

Tack för att ni har läst

Satt i liknande sits som dig, Gick IT på gymnasiet dock med inriktningen Nätverk (totalt 5 år på gymnasiet på grund av beslutsångest samt ett år som inte va så värst produktivt)
men insåg fort att min utbildning här i Västerås och omnejd är totalt värdelöst. Hade lite strö jobb men landade tillslut hos Verisure i strax över 7 år som "tekniker" (säljare med skruvdragare) men efter 7 år varav 5 år legat stabilt runt 28 000kr brutto så fick jag nog!
Va själv inte så sugen på just IT då jag är praktiskt lagd men valde att investera i två år på YH inriktning elkraft och sitter nu och designar drivsystem på en av Alstoms (föredetta bombardier (Tåg)) främsta RND anläggningar.
Gick även en termin på YH som elektronikingenjör och av alla som gick ut både den utbildningen och elkraft som jag slutförde så hade 90% av oss jobb innan sommaren va slut.

Så YH kan jag rekomendera, även jag som va EXTREMT otaggad på att plugga samt hade under utbildningen så va jag långt ifrån exemplarisk student!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Ansök till dessa två gymnasiekurserna på distans;
Pythonprogrammering
Dator och Nätverksteknik

Dessa två kan du med lite disciplin(och intresse, vilket du verkar ha) läsa på heltid utöver ett jobb.

Sen söker du dig vidare nästa höst på högskolor inom antingen IT/system/programmering eller nätverksteknik/security. Så gjorde jag och det har gått bra för mig.

Tjofräs

Permalänk

Testa lite olika saker och känn efter vad du faktiskt tycker är rolig, det är mycket tid man spenderar på ett arbete och pengar är inte allt. Och man blir faktiskt inte rik på att arbeta åt någon annan om det nu är det som är ditt mål

Är det pengar du är ute efter finns det många fler val än IT-branschen som sälj/finans mfl. IT är oftast relativt okej betalt men fruktansvärt roligt i många fall om man har det intresset. Jag själv tog den långa vägen med otaliga andra karriärer innan jag pluggade en YH för systemutveckling som var 2 år lång, då var jag själv strax över 30 år och erfarenheten jag har tagit med mig från andra yrken skulle jag vilja påstå är ovärderlig.

Permalänk
Medlem

Kortsiktigt hög lön är inget vidare i ett längre perspektiv. Du valde rätt utbildning enligt mig. Bäst på sikt är ju universitet, en mellanväg är YH och kortsiktigt kan du jobba med vad som helst och studera på egen hand. Du kan alltid fortbilda dig senare. Hitta din nisch är mitt råd, dvs ett annat intresse du kan kombinera med IT, inom nästan alla områden är IT-kompetensen för låg. Kan du hitta något på ditt nuvarande jobb du kan förbättra med egna lösningar? IT är en supportfunktion för verksamheter, inte ett ändamål i sig, personligen tycker jag allt för många utvecklare är dåliga på att förstå applikationsanvändning och andra verksamheter och de bästa applikationerna kommer från andra yrkeskompetenser som lärt sig programmering för att kunna förbättra sin egen vertygslåda.

Som sagt, dra nytta av särintressen eller kompetenser utanför IT för att lära dig IT, det ger en djupare kompetens och ger dig en styrka mot personer som bara kan IT.

Permalänk
Medlem

Välj inriktning inom IT och läs KY eller högskolan.. Gymnasiet är inte värt mycket inom IT

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

+1 på detta. Som chef på ett techbolag kan jag säga att det råder en stor brist på duktiga systemutvecklare och ingenjörer. Vi får ofta ta in konsulter eller folk från utlandet trots att vi vill anställa. Det är värt det med en universitetsutbildning till systemvetare eller högskoleingenjör, KY-utbildningar ger inte samma bredd och kompetens enligt min erfarenhet. Gör du detta kommer du på sikt ha betydligt bättre lön och karriär än dina polare som blev elektriker.

Permalänk
Medlem

Jag tog mig in i branschen 1998 och tog mig ut igen 2017. De roliga åren var förbi tyckte jag, allt hade blivit för kommersialiserat, nischat och specialiserat. Man skulle ha sin plats, sin roll och sin uppgift nu. Förr kunde man skapa lösningar, vara generalist och komma långt på att göra djupdykningar på eget bevåg för att sedan dyka igen när behov fanns någon annanstans. Världen blir sig aldrig mer lik tiden innan smartphonen, det blir inte IT-branschen heller. Därför är det nog bäst att nya förmågor kommer in som på förhand har accepterat villkoren för dagens yrkesroller inom IT. Ja, just det, begreppet "IT" har varit alldeles för brett redan innan, men då kunde man oftast sätta sig in i allt som behövdes för att lösa uppgifterna. Idag gör man nog bäst i att ha en titel som tydligt markerar gränserna för vad man förväntas utföra, annars lär man i bästa fall bli underbetald, i värsta utbränd. Idag är jag nöjd över att ha "IT" som en hobby snarare än som ett måste i vardagen.

Visa signatur

Speldjävulen angrep mitt kranium...

Permalänk
Medlem

Jag är lärare i botten. Sadlade om och gick två år YH. Jobbade några år som konsult. Sedan offentlig sektor. Hela tiden vidareutbildat mig internt. Idag är jag CISO. Tjänar bra. Betydligt mer än lärarlönen.

Min viktigaste råd:
- Visa framfötterna, ta för dig, var proaktiv istället för reaktiv.
- Sluta inte vidareutbilda dig.
- Intressera dig för den verksamhet du ska hjälpa/stödja.
Sätt dig in i deras behov och lyssna.
- Lär dig prata "på bönders språk". De du möter fattar ingen 3-stavig förkortning. Vet inte vad ip är. Nada.
- Vill du tjäna pengar, gör som jag och satsa på säkerhet.

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?