Apple ska blidka EU med fler avgifter för utvecklare

Permalänk
Melding Plague

Apple ska blidka EU med fler avgifter för utvecklare

EU har varnat Apple att dess ändringar för apputvecklare inte uppfyller kraven i DMA-lagen, och nu har företaget ändrat reglerna igen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jösses. Apple verkar verkligen så långt det bara är möjligt ta ut väldigt mycket avgifter i EU. Hoppas att EU sätter ner foten mot Apple

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Den här såpan är bara tröttsam vid det här laget. Ingen av parterna kommer någonsin bli nöjda om dom inte får bestämma själva till 100%. Är speciellt trött på gnället från Spotify, Epic har jag mer förståelse för även om jag inte är ett stort fan av dom överlag.

Permalänk
Medlem

Själva definitionen av utnyttjande av dominerande ställning.

Undrar om personer som är OK med detta skulle vara ok med det om Microsoft tog ut samma avgift för alla program som gick att installera på Windows.

Permalänk
Medlem

Big Tech och USA. Man behöver inte säga något mer än så...

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Själva definitionen av utnyttjande av dominerande ställning.

Undrar om personer som är OK med detta skulle vara ok med det om Microsoft tog ut samma avgift för alla program som gick att installera på Windows.

Precis.

Microsoft har ju inte en lika dominerande ställning som de hade på 90-talet, så de skulle inte vara ett lika stort problem för dem om de, med säg Windows 12, skulle få för sig att låsa ner Windows och tvinga användare att installera allt genom deras app store. För säkerheten och barnens skull! (Och 30%...)

Att valve satsade på steamos och steam deck handlar ju inte om att de vurmar för Linux, utan att de är för att de skall ha en utväg om Windows låses och steam förbjuds...

Permalänk
Medlem

Vill minnas att apple i deras första försök till svar till EU gällde appar från någon annan appstore rabatterade de 30% med en tiondel, vilket då var de ansåg var deras kostnad för betalningar och lagring i deras appstore, alltså var 90% av de 30% ren vinst. Och de pengarna vill de ju inte förlora.

De fortsätter ju att fördröja, gissar att de hoppas på ett handelskrig nästa år.

Permalänk
Medlem

Tror EU kommer bli rätt trötta på dom snart och ge ett fint böter för att hålla på så här

Permalänk
Medlem

EU dömer Apple till storböter inom 3..2..1..

Alltså känns som att de måste sätta ner foten här. Apple är ju bevisligen inte villiga att samarbeta och försöker bara tänja på reglerna fullt ut så långt de kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

EU dömer Apple till storböter inom 3..2..1..

Alltså känns som att de måste sätta ner foten här. Apple är ju bevisligen inte villiga att samarbeta och försöker bara tänja på reglerna fullt ut så långt de kan.

Instämmer helt. Jätteböter är det enda språket ett sådant där företag förstår.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Instämmer helt. Jätteböter är det enda språket ett sådant där företag förstår.

Yepp, och inte fjuttiga 10% av deras världsinkomst. EU behöver sätta ner foten ännu mer med typ 30%, om inte 60%. Böter ska svida! Det är därför de existerar! Vad är vitsen med böter annars?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Tänk tanken. Alla app utvecklare bojkottar appel och tar bort sina appar, på grund av för höga kostnader.
Inga appar= vi användarna kommer att tröttna rätt fort sluta använda appel prudukter. = Appel kommer att tappa rätt ordentligt och kanske (bara kanske) kommer att lite börja tänka om. 😏

Men det det kommer ju inte att hända i troligtvis min livstid . Utan är mer ett drömsenario 🙂

Man kan okså kasta in vilket annat storföretag som helst med i det scenariot.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Yepp, och inte fjuttiga 10% av deras världsinkomst. EU behöver sätta ner foten ännu mer med typ 30%, om inte 60%. Böter ska svida! Det är därför de existerar! Vad är vitsen med böter annars?

Du riskerar handelskrig om du överdriver med böternas storlek.

Permalänk
Medlem

Men bara dö Apple. Förstå om Cervera skulle ta 10% av alla matinköp du gör som tillagas i kastrullerna du köpt från dem.
Avgifterna är helt världsfrånvända.

Skrivet av Airikr:

Yepp, och inte fjuttiga 10% av deras världsinkomst. EU behöver sätta ner foten ännu mer med typ 30%, om inte 60%. Böter ska svida! Det är därför de existerar! Vad är vitsen med böter annars?

Tvångsövertagning funkar bra med.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk

"Äppelkriget del 2".

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk

Men Apple store är så mycket bättre, det är inte en massa Appar med reklam och annan skit i sig. Varenda app frågar inte om de får spåra en.. Apparna i Apples store är så mycket stabilare än Android *Jag är ironisk och jag äger en iPad med M4 när jag testade*

Vi går emot dystra tider när det gäller både skit i appar, reklam och spårning m.m.
Samtidigt är denna utopi med en massa gratis appar och folk som på fritiden lägger ner en massa obetald tid på att ge bort saker bara något man kan fantisera om..

Vi får se vad som händer, jag tror på sätt och vis det blir självreglerande. Blir de ledande aktörerna sämre, så får konkurrenter bättre försättningar. Vendor lock-in är ett problem som hindrar nya aktörer att ta sig in.
OBS att jag med det sista inte enbart syftar på Apple, Google med deras Youtube, alla streamingtjänster etc syftar jag också på.

Permalänk
Medlem

EU behöver lära sig språket "Pengar" som är det enda som Apple förstår. Ge dem böter som faktiskt är kännbara.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Apple kommer att fortsätta med detta tills EU uttryckligen säger att utvecklare måste få möjligheten att profitera på Apples plattform utan att Apple får ta ut någon avgift på den vinst utvecklarna gör. Frågan är om EU vågar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

EU behöver lära sig språket "Pengar" som är det enda som Apple förstår. Ge dem böter som faktiskt är kännbara.

10-20% av årsomsättningen (Innan skatter, vinst, avdrag, löner, utdelningar osv), det skulle kännas rejält för apple, för de kommer fortfarande behöva betala skatt o.dyl på hela summan, sedan försvinner massor av pengar till eu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Men bara dö Apple. Förstå om Cervera skulle ta 10% av alla matinköp du gör som tillagas i kastrullerna du köpt från dem.
Avgifterna är helt världsfrånvända.

Tvångsövertagning funkar bra med.

Det kostar pengar för leverantörer att finnas hos kedjor som Cervera.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Ljud: M&K | Antlion Kimura Duo | Airpods Pro |
Bild: Sony X95L 85” | Alienware AW2723DF
Media: Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Du riskerar handelskrig om du överdriver med böternas storlek.

Den risken finns, ja, men man måste ju sätta ner hela foten och inte bara halva.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Varför inte bara ta ut en avgift för att lista en app i appstore och en vid nedladdning. Någon får ju stå för kostnaderna för att driva appstore och det kan lika gärna vara apputvecklarna.
Laddar folk ner din app en massa - grattis! Nu är det dags att betala för driften.

Känns inte rättvist att en app ska kunna ligga där gratis, dra alla sina inkomster via andra kanaler så de som driver appstoren inte får ett skit för det. Kvittar om det är apple eller google eller tredjepart som driver den.

Ja det innebär att sune 12år inte kan släppa ett gratisspel som blir stort.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Men Apple store är så mycket bättre, det är inte en massa Appar med reklam och annan skit i sig. Varenda app frågar inte om de får spåra en.. Apparna i Apples store är så mycket stabilare än Android *Jag är ironisk och jag äger en iPad med M4 när jag testade*

Vi går emot dystra tider när det gäller både skit i appar, reklam och spårning m.m.
Samtidigt är denna utopi med en massa gratis appar och folk som på fritiden lägger ner en massa obetald tid på att ge bort saker bara något man kan fantisera om..

Vi får se vad som händer, jag tror på sätt och vis det blir självreglerande. Blir de ledande aktörerna sämre, så får konkurrenter bättre försättningar. Vendor lock-in är ett problem som hindrar nya aktörer att ta sig in.
OBS att jag med det sista inte enbart syftar på Apple, Google med deras Youtube, alla streamingtjänster etc syftar jag också på.

Håller med.

Apple är rent, städat, ingen bloatware och så vidare

Permalänk
Medlem
Skrivet av infelix:

Den här såpan är bara tröttsam vid det här laget. Ingen av parterna kommer någonsin bli nöjda om dom inte får bestämma själva till 100%. Är speciellt trött på gnället från Spotify, Epic har jag mer förståelse för även om jag inte är ett stort fan av dom överlag.

Nu är det ju faktiskt lagstiftarna som skall sätta lagarna och företagen som skall följa lagarna. Finns inget som är tröttsamt med att skydda konsumenter och konkurrens från stora jätte företag. Eller skall företagen bestämma lagarna tycker du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Precis.

Microsoft har ju inte en lika dominerande ställning som de hade på 90-talet, så de skulle inte vara ett lika stort problem för dem om de, med säg Windows 12, skulle få för sig att låsa ner Windows och tvinga användare att installera allt genom deras app store. För säkerheten och barnens skull! (Och 30%...)

Att valve satsade på steamos och steam deck handlar ju inte om att de vurmar för Linux, utan att de är för att de skall ha en utväg om Windows låses och steam förbjuds...

Valve vurmar för linux, vilket var en stor orsak till att Valve satsade på Linux. De var inte oroliga för att Windows skulle låsas ned för det skulle aldrig hända utan att MS skulle tappa större delen av sin marknad. Däremot använde Valve det som en slagdänga för att ha en marknadsföring för deras satsning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Själva definitionen av utnyttjande av dominerande ställning.

Undrar om personer som är OK med detta skulle vara ok med det om Microsoft tog ut samma avgift för alla program som gick att installera på Windows.

Lite skillnad dock. iOS har blivit så stort och utvecklare har flockats och tjänat pengar på plattformen trots att dessa avgifter och nedlåsningar funnits från start

Om Apple hade infört detta efter att plattformen blivit stor kan man prata om att utnyttja, men nu har det funnits där hela tiden

Permalänk
Medlem

Apple, det ruttnaste antikonsument-företaget som finns.

Bötfäll dem till fullo.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Skrivet av Dizzö:

Apple, det ruttnaste antikonsument-företaget som finns.

Bötfäll dem till fullo.

Apple gör en hel del trevligt för konsumenter och proffs, men ibland undrar man vad de sysslar med.

Kritisera dem för det till fullo.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Dags att sätta ner foten rejält!

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]