Följ Black Week på SweClockers

5 år senare – Spotify får visa priser i appen

Permalänk
Melding Plague

5 år senare – Spotify får visa priser i appen

Efter en flera års lång fejd är det äntligen möjligt för Spotify att visa kunder hur mycket prenumerationen kostar på IOS.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äntligen, teknologin är här!

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502X | PROX | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | Switch

Permalänk
Medlem

Spotify är för musik vad Steam är för spel.

Permalänk

Och seriösa argument emot att de inte skulle få göra detta är?

Google (Android) i sin tur är inte bättre med att dränka youtube i reklam, då erbjuda ett abonnemang så youtube blir användbart. Då får man youtube music på köpet och varför ska man då även betala för spotify?

Med det sagt är det bra att det länder konkurrensgranskar de större bolagen..

Permalänk
Medlem

För oss som är lyckligt okunniga om hur det fungerar i iOS / Apple , är de så man annars kan lösa prenumeration via store men de då kostar mer? Eller är det så man alltid måste gå till Spotify ? Jag måste erkänna jag inte förstår bråket eller skilnaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

För oss som är lyckligt okunniga om hur det fungerar i iOS / Apple , är de så man annars kan lösa prenumeration via store men de då kostar mer? Eller är det så man alltid måste gå till Spotify ? Jag måste erkänna jag inte förstår bråket eller skilnaden

Apple vill att alla köp i iOS appar göra via App Store där Apple får 30% av pengarna. Spotify vill kunna i sin app på iOS visa vad ett premium abbonemang kostar för tex gratis kunder. Men då säger Apple att Spotify inte får ens knysta om vad det kostar och hur man köper ett premium abbonemang om inte köpet går igenom Appstore (Apple får 30 %). Spotify har då tre val vilka alla är dåliga.

1. Låt köpen gå igenom Appstore och behålla samma prissättning som de har på sin hemsida, vilket gör att de enbart får 70 % betalt av en iOS kund. Inte hållbart för Spotify som ändå har hyfsat tajta marginaler.

2. Låt köpen gå igenom Appstore men ta mer betalt än på sin hemsida för att kompensera för de pengar Apple tar. Sedan får de inte heller yppa att de går att köpa Spotify Premium till ett lägre pris på deras hemsida. Ganska svårt att förklara för kunder varför de tar olika mycket betalt för "samma sak".

3. Inte sälja sina abbonemang vi Appstore och då inte heller yppa något om hur man tecknar ett Spotify Premium abbonemang från deras hemsida eller länka dit etc.
Det är denna tredje väg som Spotify valt men har klagat de löjligt snäva villkor Apple ställer på appar som Spotify.

Jag anser att Apple har en för dominerande roll här och myndigheter måste gripa in och tvinga fram libralare regler från Apples sida.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem

Jag är så massivt trött på Apple å såna här grejer de håller på med. Men vill inte helt gå tillbaks till en Android (Google verkar åsså jobbiga). Hur gör man ?!

Permalänk
Skrivet av jedjohan:

Jag är så massivt trött på Apple å såna här grejer de håller på med. Men vill inte helt gå tillbaks till en Android (Google verkar åsså jobbiga). Hur gör man ?!

Man kan skicka kritiken hit:
https://www.apple.com/feedback/iphone/

Tycker också dettar fånigt av Apple. Kan förstå att de vill ta lite betalt, men 30% är alldeles för mycket. Men det går väl med 15% efter ett år, eller hur är det nu? Kunde kanske tagit 15% procent från början, kan jag tycka.

Aha, så här är det (enligt Claude):

Apple charges a fee for subscriptions sold through their App Store. Here's a concise overview of how it works:

1. Initial year: Apple takes a 30% cut of the subscription price.

2. Subsequent years: If a user maintains their subscription beyond 12 months, Apple's cut reduces to 15% for that user.

3. Small Business Program: Developers earning less than $1 million per year in App Store revenue qualify for a reduced 15% fee on all transactions.

4. In-app purchases: The same fee structure applies to one-time in-app purchases.

5. Free apps: Apple doesn't charge a fee for free app downloads.

This fee structure has been a point of contention for some developers and companies. Would you like me to elaborate on any specific aspect of the App Store fees or their impact on the app ecosystem?​​​​​​​​​​​​​​​​

Oavsett fånigt att Spotify inte får informera eller länka till sin egen sida.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem

Vilket icke-problem. "Se hemsida för priser samt för att teckna abonnemang", klart?

Permalänk
Medlem

https://www.theverge.com/2020/7/30/21348130/apple-documents-s...

Citat:

In one email from November 2010, marketing chief Phil Schiller wrote to Jobs, internet services lead Eddy Cue, and product marketing head Greg Joswiak about how Amazon was marketing the Kindle mobile app at the time as a way to easily read Kindle books across both an iPhone and an Android device. Jobs said, “[i]t’s time for Amazon to decide to use our payment mechanism or bow out [of the App Store],” and followed that with “[a]nd I think it’s time to begin applying this uniformly except for existing subscriptions (but applying it for new ones).”

Citat:

In another conversation, Cue laid out a draft of new subscription policies for apps on the App Store on February 6th, 2011, days before Apple officially announced the new policies.

Jobs said: “I think this is all pretty simple — iBooks is going to be the only bookstore on iOS devices. We need to hold our heads high. One can read books bought elsewhere, just not buy/rent/subscribe from iOS without paying us, which we acknowledge is prohibitive for many things.”

Citat:

Amazon and other book sellers would later remove the link to the Kindle Store in the iOS app to comply with the then-new App Store subscription rules. You still can’t buy Kindle books in the iOS app.

In another conversation from April 2010, former Facebook employee Joe Hewitt, who built the first versions of the Facebook iOS app, complained about changes to the iOS 4.0 developer agreement to Apple developer relations lead Ron Okamoto and with the press. Okamoto shared an update on the situation with Jobs, Schiller, and former software head Scott Forstall.

Jobs replied: “I’d suggest we just cut Joe off from now on.”

EU skulle satt stopp på det här långt, långt tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Vilket icke-problem. "Se hemsida för priser samt för att teckna abonnemang", klart?

Förrutom då att det blir en ytterligare en barriär som leder användare att hellre använda appen man betalar direkt i. För att det är så mycket enklare. En app som oftast då ägs av apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Skrivet av filbunke:

Förrutom då att det blir en ytterligare en barriär som leder användare att hellre använda appen man betalar direkt i. För att det är så mycket enklare. En app som oftast då ägs av apple.

Som jag fattar det är det inte tillåtet för Spotify att skriva i sin sin iOS app "Se hemsida för priser samt för att teckna abonnemang".

Vilket är absurt, men Apple för ju inte heller pengar vilket Apple tycker är absurt...

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

1. Låt köpen gå igenom Appstore och behålla samma prissättning som de har på sin hemsida, vilket gör att de enbart får 70 % betalt av en iOS kund. Inte hållbart för Spotify som ändå har hyfsat tajta marginaler.

Tittar man på den här sidan, så har spotify tydligen aldrig gått med vinst något år sedan 2009..

Skrivet av jedjohan:

En (liten) fördel apple har, är att app storen är lite "renare", medans google play är väldigt rörig (har själv jämfört), dock är det svårare att hitta andra spel än vad apple "promotar" på "spel"-fliken, oftast syns bara typ 10 spel i varje kategori de har, sedan måste du mer eller mindre veta av ett spel heter för att hitta den.

Skrivet av filbunke:

https://www.theverge.com/2020/7/30/21348130/apple-documents-s...

EU skulle satt stopp på det här långt, långt tidigare.

Byråkratins mjölkvarn maler långsamt..Förutom när en ny skatt ska inrättas, då kan det gå på ett hju.

Permalänk
Medlem

Okej, så problemet är att man inte har fått skriva typ:
* Knapp 1 * Signa upp via vår hemsida, 100:- / mån <länk>
* Knapp 2 * Signa upp via iOS / App Store, 130:- / mån

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Det får de inte. Att hänvisa till priser eller köp på hemsidan är förbjudet hos Apple, alla köp skall gå genom dem.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Det får de inte. Att hänvisa till priser eller köp på hemsidan är förbjudet hos Apple, alla köp skall gå genom dem.

Eller har, för nu får ju Spotify visa priser i appen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Okej, så problemet är att man inte har fått skriva typ:
* Knapp 1 * Signa upp via vår hemsida, 100:- / mån <länk>
* Knapp 2 * Signa upp via iOS / App Store, 130:- / mån

Jag tycker det är "korkat" av individen som väljer att prenumerera på Spotify via Apple, för du får samma sak för 30kr MER i månaden?
För det krävs väl bara ett konto hos Spotify för att kunna använda Spotify-appen i en Apple-enhet?

Giriga Apple...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Aha, de får inte ens hänvisa i text?
Trodde bara länkning var förbjuden.

Ja då är det yxigt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Som jag fattar det är det inte tillåtet för Spotify att skriva i sin sin iOS app "Se hemsida för priser samt för att teckna abonnemang".

Vilket är absurt, men Apple för ju inte heller pengar vilket Apple tycker är absurt...

Rent ut sagt så kommer jag inte ihåg exakt vad apples regler var, jag vet att det var förbjudet att länka, kommer inte ihåg om att bara upplysa om det var förbjudet också, så jag väljer att skriva vad jag är säker på. Håller dock det som mycket troligt att apple förbjöd att ens nämna något om att köpa någonannanstans...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Stämmer

Skrivet av ipac:

Aha, de får inte ens hänvisa i text?
Trodde bara länkning var förbjuden.

Ja då är det yxigt...

Skrivet av filbunke:

Rent ut sagt så kommer jag inte ihåg exakt vad apples regler var, jag vet att det var förbjudet att länka, kommer inte ihåg om att bara upplysa om det var förbjudet också, så jag väljer att skriva vad jag är säker på. Håller dock det som mycket troligt att apple förbjöd att ens nämna något om att köpa någonannanstans...

Det stämmer, de har inte fått skriva det överhuvudtaget innan nu

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Tittar man på den här sidan, så har spotify tydligen aldrig gått med vinst något år sedan 2009..

Det är inte alla förunnat att driva ett företag som aldrig gått med vinst och ändå vara värd 24 miljarder! (Det mesta då i spotifyaktier, men han har sålt en hel del av dem...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Spotify är för musik vad Steam är för spel.

Verkligen inte. Värdelös app, bland de streamingtjänster som betalar artisterna sämst, försöker låsa ner podcasting. Ruttet bolag.

Edit: När Apple gör mer för att hålla podcasts decentraliserat än Spotify så är det riktigt illa.

Permalänk
Medlem

Ähh Appleanvändarna har nog varit nöjda. Säkert trott att de fick nån special edition när den kostade mer. 😚

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Har du mött användare? De är så lata att ett extra klick automatiskt betyder tappade försäljningar.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ipac:

Är det inte smidigt att ha det direkt i appen om det är möjligt?

Jag klagar inte på nuvarande lösning... inga som helst problem med den, men hade som sagt varit smidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ario_Nuke:

Jag klagar inte på nuvarande lösning... inga som helst problem med den, men hade som sagt varit smidigare.

Med bland annat apple och steam, så får inte företagen ha annat pris (t.ex. billigare) på andra ställen, utan måste ha minst samma pris som på steam/apple, vilket gör att t.ex. spotify tappar 30% av vinsten/inkomsten för apple ska ha 30% (eller nåt), mot att du köper premium via deras hemsida/system så får de nästan hela summan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av VinterSolen:

Med bland annat apple och steam, så får inte företagen ha annat pris (t.ex. billigare) på andra ställen, utan måste ha minst samma pris som på steam/apple, vilket gör att t.ex. spotify tappar 30% av vinsten/inkomsten för apple ska ha 30% (eller nåt), mot att du köper premium via deras hemsida/system så får de nästan hela summan.

Ang Steam så är det där inte helt sant, eller åtminstone kan det misstolkas. Poängen med den regeln är att man inte ska sätta ett spel för $300 på Steam och sälja Steam-nycklar själv för $30. Då köper ju ingen på Steam, Valve får inga pengar, men tvingas ändå stå för all distribution osv gratis.

Om du har ett spel på Steam så kan du sälja det t ex på Epic eller GOG också för annat pris. Vilket också många gör.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Har du mött användare? De är så lata att ett extra klick automatiskt betyder tappade försäljningar.

Folk är överlag hopplösa och tjaa...tankeprocessen "ok, Spotify verkar bra, jag tecknar upp mig. vafalls, vad är hemsida? näe blir Apple Music istället!' ska nog inte uteslutas nej...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ario_Nuke:

Så smidigt att det är värt att betala 30% mer varje månad?

Permalänk

Jag ser inget problem här alls... det är apples produkt och store, det är deras villkor som gäller.. man kan välja att inte ha sin app där om man inte gillar läget, men spotify vill ju åt kunderna så dom ska inte gnälla om att någon är girig eller pengar kåt för det är dom båda isåfall.

och att man inte får skriva eller ha direkt länkar till hemsida för regestrering/abonemang kan ju andvändaren förstå själv och kolla upp.