Alla fyndtips från mellandagsrean

Reportage: IT-proffsets smarta hem

Permalänk
Melding Plague

Reportage: IT-proffsets smarta hem

Hur smart är ditt hem? Magnus Anhede har kopplat upp allt från bevattning till bergvärme. Häng med på en guidad tur!

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det har gått såååå många timmar på att vattna alla grödor med slang, helt galet. Ska också införskaffa ett självbevattningssystem likt Gardena Smart Water Control till nästa år. Den tiden kan man lägga på något roligare. Synd att de är så förbannat dyra bara. Kul läsning f.ö

Permalänk

Smarta hemmet lär snart slå igenom riktigt. Jag fick tom leta som en galning efter en taklampa som ej var smart på Jula.
Varför inte en smart lampa kan ni undra? Jo, för jag har absolut inte tid att åka dit över tio mil och supporta användaren. Jag ville ha något som endast funderar oavsett användare.

Men allt fler användare kräver smarta prylar och det är när man kan koppla ihop dem som det kan bli smidigt. Att endast ha en lampa som man kan styra med mobilen tillför inte mycket, styrs varenda lampa i hela huset från mobilen, ja då kan man göra smarta funktioner som sparar tid.

Ett klassisk problem är annars. Man ska köpa en pryl och man funderar på vilken som är bäst för en själv. Ta en batteritestare. Samma produkt som man kommer fram till är bäst för en själv, kan bli helt obrukbar för andra personer som ej förstår sig på denna pryl. De ville istället att man skulle välja den absolut enklaste batteritestararen.

Samma problem gäller det inom smarta hem. Där de nu börjar bli mer användbar för alla när man kan ha smarta strömkontakter m.m.

Permalänk
Medlem

Varför i hela friden köpte han en google ringklocka när han redan har en hel Unifi setup???? Unifi-ringklockan är ju lika dyr!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikos:

Varför i hela friden köpte han en google ringklocka när han redan har en hel Unifi setup???? Unifi-ringklockan är ju lika dyr!

Han hade säkert något vettigt skäl. Kanske var någon specifik funktion / integration han ville komma åt. Förutsätter att han inte bara randomgissar lite.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Ett hem som behöver molntjänster för att vara smart tycker inte jag är särskilt smart

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Ett hem som behöver molntjänster för att vara smart tycker inte jag är särskilt smart

Eller finns i ett hem hos någon som jobbar med IT och gillar säkerhet...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Det finns inga smarta hem det finns bara mindre dumma.
Så urless på dessa annonser om så kallade smarta hem, en pryl är inte smart bara för att du schemalägger vad den ska göra och när.
De är lika smarta som ett program skrivet i Basic.

Permalänk
Medlem

Älskar ”smarta” stämpeln på allt random skit som folk köper på alibaba

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem

Jag blir fundersam nyfiken på lösningen då han säger att det skall vara enkelt för alla att hantera enheterna samt att sätter alla IoT på eget nät.

Inget konstigt att ha IoT på ett eget nät men man vill ju gärna kunna styra/läsa av/hantera sakerna via sitt vanliga nät. Det går ju att lösa med nätverkskonfig och brandvägg men ju mer man tillåtet desto "mindre säkert" blir det.
Här kommer problemet med att det skall vara lätt för alla att hantera.

Men visst han kanske har en/flera paneler på IoT nätet som visar och hanterar sakerna och att det endast är via dessa som gästerna kan kontrollera sakerna.

Tyvärr kräver ju väldigt många enheten att de kan köra en "phone home" och därmed behöver vara uppkopplade mot internet. Jag är mera orolig för att data läcket via företaget (ex bilder från kamera) snarare än att någon smyger runt hackar maskinerna på sommarstället.

Har ju varit fall där mer privata bilder läckt ut från ex robotdammsugares egna tjänster.

Permalänk

Jag får lite déjà vu känsla av många kommentarer. Vi är tillbaka år 2003. Vi pratar om internetuppkopplade mobiltelefoner som man behöver ladda batteriet på varje dag, mobiltelefonen har även ett trådlös headset med bluetooth. Där denna trådlösa headset tillför hur många säkerhetsrisker som helst och de flesta aldrig någonsin skulle aktivera bluetooth på deras mobil. Likaså skulle de aldrig någonsin få för mig att ha en mobil med ut där de kunde läsa email.

Nå det finns risker med allt och man får göra riskanalyser. Den mest sannolika risken med hemautomation är att det kostar en massa pengar och man får lite tillbaka. Sedan kan man fundera på vad man styr och vad för risker det finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ett klassisk problem är annars. Man ska köpa en pryl och man funderar på vilken som är bäst för en själv. Ta en batteritestare. Samma produkt som man kommer fram till är bäst för en själv, kan bli helt obrukbar för andra personer som ej förstår sig på denna pryl. De ville istället att man skulle välja den absolut enklaste batteritestararen.

Samma problem gäller det inom smarta hem. Där de nu börjar bli mer användbar för alla när man kan ha smarta strömkontakter m.m.

Här har vi det största problemet att det ska lika enkelt för alla.
Själv har jag bytt ut lampor och separata lampknappar (ikea) och tejpa över befintligt, men ändå är övriga familjemedlemmar där och pillar så automationer inte funkar sen.

Då vill jag ändå påstå att det är den enklast biten i ett smart hem, utan att göra ingrepp i befintliga knappar.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

smart hem...Nja, det enda jag tycker var smart var avläsningen med kamerorna, men resten är i min meningen lek inte smarthus.
för att förtydliga jag har absolut ingen imot styrningen av hus, snarare tvärt om, det är mer hur man valt att styra sakerna jag inte anser smart.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det smartaste hemmet är det som fungerar utan en massa vansinnigt dyra strulbenägna kortlivade tekniska manicker med bristande säkerhet, som skickar en ständig ström av data till diktaturer och spionföretag.

Säg "lampa tänd" så går det till nån server i bortre diktaturien som gör röstanalys och sedan returnerar en styrsignal till ett mikrorelä som tänder lampan, men samma mikrofon som lyssnar efter "lampa tänd" kan likväl kontinuerligt skicka allt ljud som öht förekommer i dess närhet dygnet runt. Jag litar absolut noll på sånt där, ser hela rasket som spionutstyr som spionerna inte ens behöver installera själva, offren gör det åt dom och betalar dessutom en hel förmögenhet eller tre för grejorna, så inte ens det behöver spionerna bry sig i. Grejor som egentligen inte alls behövs om man själv har förmågan att t.ex trycka på en lysknapp.

Internet är enbart till datorn.

Permalänk
Medlem

Artikeln känns, meh.
Var är exemplen på de smarta sakerna som man gör genom att koppla ihop saker från olika eco-system med varandra.
Använda web-hooks från UniFi för att sätta igång något.
Eller att använda Scrypt för att få in video i HomeKit?

Att visa exemplen hur de är uppsatta i de olika Hubbarna (HA, Homey, Homekit osv).

Detta är mest en "Aftonbladet" text med fluff som tar upp de mest basala saker.
Kan vi få en del 2 där det gås in på djupet kanske?
Används det en Stream Deck för att tex sägga igång sirener på sin Ring Floodlight på begäran eller att stänga av / sätta på AC när an vill.
Eller varför inte "Nattsudd" kanppen på Stream Deck:en som avbryter alla "godnatt" kommandon för att man sitter uppe efter normal sovtid.. var var allt sådant ?

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Skrivet av Gustav-P:

Artikeln känns, meh.
Var är exemplen på de smarta sakerna som man gör genom att koppla ihop saker från olika eco-system med varandra.
Använda web-hooks från UniFi för att sätta igång något.
Eller att använda Scrypt för att få in video i HomeKit?

Att visa exemplen hur de är uppsatta i de olika Hubbarna (HA, Homey, Homekit osv).

Detta är mest en "Aftonbladet" text med fluff som tar upp de mest basala saker.
Kan vi få en del 2 där det gås in på djupet kanske?
Används det en Stream Deck för att tex sägga igång sirener på sin Ring Floodlight på begäran eller att stänga av / sätta på AC när an vill.
Eller varför inte "Nattsudd" kanppen på Stream Deck:en som avbryter alla "godnatt" kommandon för att man sitter uppe efter normal sovtid.. var var allt sådant ?

Bill Gate på 90talet hade rum vars klimat (temperatur( anpassades efter vilka som var i rummet..
Ett stort problem för folk är tid, eller rättare sagt pengar då man kan anlita folk för att göra saker åt en.
Idag innan Matter har slagit igenom så är det ofta mycket krångel att få saker att fungera ihop, detta krångel överväger ej alltid nyttan man får ut av det.

Det vi främst ser idag är isolerade system som kan fjärrstyras och det är just detta som bör vara första steget, när allt mer sådant kommer och det fungerar bra så finns det möjligheter att slå ihop dem.

Jag själv tillhör gruppen som kan bygga en hel del hemautomation men jag gör det inte, mina lösningar ska vara så enkla och underhållsfria som möjligt. Ett stort problem för mig är att kostnaden att åka till plats ofta är på tok för hög.

Permalänk
Medlem

Tappade mig redan i första stycket... "spelas via Sonos-högtalarna"

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Min syaters man har också en Bug-A-Salt. Rekommenderas starkt

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av yoggan:

Älskar ”smarta” stämpeln på allt random skit som folk köper på alibaba

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Han hade säkert något vettigt skäl. Kanske var någon specifik funktion / integration han ville komma åt. Förutsätter att han inte bara randomgissar lite.

Förstår inte varför man behöver en smart ringklocka om man redan har en kamera. Räcker väl att koppla en smart knapp? Spara några tusen

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasekman:

Förstår inte varför man behöver en smart ringklocka om man redan har en kamera. Räcker väl att koppla en smart knapp? Spara några tusen

Förstår inte varför du citerar mig eftersom det inte var vad diskussionen gällde. Men, tänker att det finns ganska mycket funk som saknas i en sådan lösning du föreslår.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasekman:

det finns många anledningar att köra både kamera och ringklocka med kamera, man knyter ofta andra funktioner till smarta ringklockor som saknas i kamerorna tex rfid,fingeravtrycks läsare, ansikte och id-kort läsare, vissa har knappsatser osv dom flesta ringklockor kör vanligen runt 1.4mm linser medans kameror vanligen kör typ 2.8mm-8mm osv, dvs en vanlig kamera kommer ha väldigt svårt att täcka området utanför dörren om kameran pekar utåt, (ställer sig någon vid sidan om dörren kommer du inte se denna) bättre ringklockor har även ingång för styrning av andra saker som styrning av mekaniska ring enheter, lås styrning och drivning av motorlås, funktioner för sip server och uppringning till olika enheter baserat på kod kombinationer inmatade osv sedan har vi placeringen, att identifiera och kommunicera via en kamera som sitter 2-3 meter upp jämfört med en ringklocka som sitter 1.5m upp är en jäkla skillnad, sätter man kameran längre ner tappar man täckningen, sedan har väldigt många någon form av tak över sin ingång vilket igen ställer till det med täcknings området för kameror som är anpassade för 2-3meter (beroende på modell)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

det finns många anledningar att köra både kamera och ringklocka med kamera, man knyter ofta andra funktioner till smarta ringklockor som saknas i kamerorna tex rfid,fingeravtrycks läsare, ansikte och id-kort läsare, vissa har knappsatser osv dom flesta ringklockor kör vanligen runt 1.4mm linser medans kameror vanligen kör typ 2.8mm-8mm osv, dvs en vanlig kamera kommer ha väldigt svårt att täcka området utanför dörren om kameran pekar utåt, (ställer sig någon vid sidan om dörren kommer du inte se denna) bättre ringklockor har även ingång för styrning av andra saker som styrning av mekaniska ring enheter, lås styrning och drivning av motorlås, funktioner för sip server och uppringning till olika enheter baserat på kod kombinationer inmatade osv sedan har vi placeringen, att identifiera och kommunicera via en kamera som sitter 2-3 meter upp jämfört med en ringklocka som sitter 1.5m upp är en jäkla skillnad, sätter man kameran längre ner tappar man täckningen, sedan har väldigt många någon form av tak över sin ingång vilket igen ställer till det med täcknings området för kameror som är anpassade för 2-3meter (beroende på modell)

Låter mer som dålig planering av kamera i mitt tycke. En riktig 4k kamera som är välplanerad fixar både omgivning och identifiering.

Dem flesta "smarta ringklockor" jag har sett har inga av dem funktionerna du nämner ovan och då behöver man ändå ett separat system för att knyta ihop funktioner.

En kamera med separat låssystem och smartknapp känns som det mest flexibla och modifierbara sättet för att bygga det man verkligen vill ha för rimligast peng och framtidssäkert. Men klart, då är man antagligen någon som har intresset av riktiga smart hem lösningar och inte enbart kör med färdiga lösningar från Google eller Apple.

förtydligande, tog bort quote
Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasekman:

Låter mer som dålig planering av kamera i mitt tycke. En riktig 4k kamera som är välplanerad fixar både omgivning och identifiering.

Dem flesta "smarta ringklockor" jag har sett har inga av dem funktionerna du nämner ovan och då behöver man ändå ett separat system för att knyta ihop funktioner.

En kamera med separat låssystem och smartknapp känns som det mest flexibla och modifierbara sättet för att bygga det man verkligen vill ha för rimligast peng och framtidssäkert. Men klart, då är man antagligen någon som har intresset av riktiga smart hem lösningar och inte enbart kör med färdiga lösningar från Google eller Apple.

Nej inte i vanliga fall. linsen är mer avgörande än om du har 4k 8k osv
jag kan inte styra vad du sett, kolla på dahua/hikevision osv
Nej, leksaker och hemmabyggen är vanligen ej driftsäkra över tid.
du har löjligt bra funktioner i bra system som du dessutom lätt kan inkludera i andra system.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Känns väldigt basic för att vara ett "smart hem" förväntade mig att det skulle åtminstone vara något häftigt special i ha eller liknande. Allting kommer ju från Kjell och Co, Ikea eller clas Olsson. Tänkte att det skulle vara något ballt med värmepumpen.. Nej, en NIBE uplink.. Det är ungefär som att köpa lite Philips hue prylar och kalla hemmet för "smart." lite gubbkänsla över hela grejen, haha

Visa signatur

MSI GT73VR Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av cdx873v:

en NIBE uplink.. Det är ungefär som att köpa lite Philips hue prylar och kalla hemmet för "smart." lite gubbkänsla över hela grejen, haha

Vad är felet på Nibe uplink?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Vad är felet på Nibe uplink?

Ingenting. Men jag förväntade mig något annat. Typ som jag förväntade mig något annat än ett spektakel av trädgårdsslangar från Gardena.

Visa signatur

MSI GT73VR Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av cdx873v:

Ingenting. Men jag förväntade mig något annat.

Okej, vad förväntade du dig? Låt säga att man har en motsvarande värmepump av valfritt märke. Hur skulle man lösa styrning och uppkoppling på ett smartare sätt än att använda leverantörens egna mjukvara?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Okej, vad förväntade du dig? Låt säga att man har en motsvarande värmepump av valfritt märke. Hur skulle man lösa styrning och uppkoppling på ett smartare sätt än att använda leverantörens egna mjukvara?

Ja, det var ju lite det jag var nyfiken på, haha. Det finns ju lite olika projekt som jag kollat på tidigare, men aldrig haft tid till. Har glömt bort vad dom heter nu, men jag har säkert kvar dom i någon av alla flikarna i Chrome.

Visa signatur

MSI GT73VR Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

tex: https://www.thermiq.net/produkt/thermiq-mqtt/
eller tex smart implant har andra använt.

Visa signatur