Snabbkoll: Kör du Windows, MacOS eller Linux?

Permalänk
Medlem
Skrivet av alundstroem:

Absolut inget ont mot INCSlayer, valde bara ngn att citera (;

Jag inser att som min sambo flera ggr insinuerat att jag kanske har ett ”problem” när jag läser ovanstående och tänker ”hmm, har hen bara tre maskiner?”

Har ett par jobbdatorer som är Windows, MacOS och/eller Linux - och samma för ”privata” maskiner eller servrar (; sen ska vi så klart inte prata om ev. rpi’s, konsoler, etc

TLDR; sambon tycker jag har för mga maskiner (;

jag räknade bara "primära maskiner" om vi ska räkna alla maskinerna så blir det lite andra siffror även om vi bara håller oss till "riktiga" datorer och inga rpi eller konsoler

då blir det istället
privat 1 stationär och 1 bärbar med windows
servrar 3 stycken med linux (två truenas Scale och en Manjaro)
jobb en macbook och två imac (en intel och en arm) som test maskiner för deployment innan vi skickar saker live.

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk

Windows 11.

Bäst, enklast, smidigast och allt fungerar.

Permalänk
Medlem

Kör alla tre.
MacOS fick min röst, eftersom jag misstänker de flesta röstar på antingen Windows eller Linux 😁

Permalänk
Medlem

Linux på stationär, på en imac en mängd laptop.
Mac OS på annan imac och x86 baserade macbook pro.
Windows 11 på speldator och på Asus Rog X
Windows 10 på en faktura datorn

Permalänk
Medlem

Men kom igen nu!

Varje gång det är denna typ av frågor så kommer svar i stil med:
"uhuu jag kan bara välja ett alternativ!"
Men välj då det du använder MEST.
Hur svårt ska det vara? 😂

Hade de varit intresserade av alla olika OS du kör så hade frågan varit av flervalstyp.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Jag antar att de menar på sin mainburk, dvs den privata datorn man sitter mest vid och som man föredrar. Men det är tydligen svårt att lista ut för många.

- Så Linux (Fedora) på mainburken för spel, surf, labb osv.

I övrigt:
- Storservern kör Proxmox och en massa LinuxVM's. (Fedora, Arch, Debian)
- NASet kör Linux (Truenas Scale)
- Routern kör Opnsense som är FreeBSD.
- Huvudlaptopen kör Linux (Fedora)
- Gammal laptop i5-520M (Windows 7) Bara för saker som kräver windows, används typ 1 gång om året när någon firmware behöver uppdateras på någon USB-pryl eller liknande och tillverkaren är dum i huvudet och bara släpper flashverktyg för windows.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

Omöjligt att svara, alla tre!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av filbunke:

Vad man skall svara borde ju vara enkelt att komma fram till.

Vad är _ditt_ _huvud_os....

Vad kör man på datorn man själv använder mest, inte vad man kör på jobbdatorn, på telefonen, eller på servern i garderoben....

Kan möjligen se en poäng i att det är underförstått att det är ens huvudsakliga dator som avses, och att de flesta bör kunna välja ut en sådan.

Men jag kör både Linux och Windows på den (dual boot). Om jag måste gissa är det nog Windows som jag använder mest när jag använder den datorn, då en stor andel av tiden utgörs av gaming. Men jag bootar bara Windows när jag verkligen behöver, och jag skulle helst vilja klara mig med bara Linux.

Så jag tycker inte att det i allmänhet är enkelt att komma fram till vad man ska svara på denna fråga, även om det såklart är det för vissa.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Vart är alternativet för alla 3?

Permalänk
Skrivet av Teddis:

Windows på desktopen och MacOS på laptopen.

Finns saker jag gillar och inte gillar med båda.

Precis så för mig med.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk

Jag kör Windows men önskar man kunde köra allt på Linux istället egentligen. Har prövat men är alltid något som inte är kompatibelt och då är det tillbaka till Windows igen..

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Jag antar att de menar på sin mainburk, dvs den privata datorn man sitter mest vid och som man föredrar. Men det är tydligen svårt att lista ut för många.

Är man intresserad av svaren så ställer man såklart en tydlig fråga. I detta fallet så känns det som att svaren som lämnas är ointressanta för frågeställaren.

Permalänk
Medlem

Dels är frågan felaktigt utformad då man inte kan ge flera svar. Utöver det är den inte komplett då det saknas alternativ.

Obesvarbar helt enkelt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Alla tre på olika datorer för olika ändamål. Dessutom olika privat vs jobb.
Fanns inget bra svarsalternativ för det, så svarade inte.

Permalänk
Medlem

Kör alla tre..
Numera är det nog primärt Mac OS. Därefter Linux och sist Windows. Försöker köra Windows så lite som möjligt.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Windows hemma, Mac os på jobbdatorn. (Linux på diverse servrar på jobbet).

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Datavetare

Har rätt många datorer, de flesta kör Ubuntu.
Primära desktopdatorn kör faktiskt alla 3 OS. I grunden MacOS, Windows 11 via Parallels och Linux via Docker desktop.

Så valet blir väl rimligen MacOS då, är det OS jag oftast använder för närvarande.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Kan möjligen se en poäng i att det är underförstått att det är ens huvudsakliga dator som avses, och att de flesta bör kunna välja ut en sådan.

Men jag kör både Linux och Windows på den (dual boot). Om jag måste gissa är det nog Windows som jag använder mest när jag använder den datorn, då en stor andel av tiden utgörs av gaming. Men jag bootar bara Windows när jag verkligen behöver, och jag skulle helst vilja klara mig med bara Linux.

Så jag tycker inte att det i allmänhet är enkelt att komma fram till vad man ska svara på denna fråga, även om det såklart är det för vissa.

Funderar på att kanske spela lite i vinter och då pröva att köra Windows i Qemu som virtuell maskin och Pcie passthrough av ett grafikkort och eventuellt ett nätverkskort

Permalänk
Medlem

Huvudsakligen Windows, men det lutar bara mer och mer åt Linux för varje år som går.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Som andra varit inne på, man kör väl alla, men om man struntar i vad man tvingas köra på arbetet, etc, så "hänger" jag tveklöst mest i MacOS sedan drygt 10 år. Hänger dels ihop med att det kring 2010 blev rätt enkelt att köra MacOS bra på PC, till ett (mycket) lägre pris än om man köpte en Imac. Macbook Pro har vi sedan 2008, men jag behövde en stationär och iMac dög inte. Mac Pro var tvärdyr.

Körde Windows 7 och MacOS/OSX tämligen parallellt, men när Windows 8 kom (och jag körde den redan som preview) blev det allt mer MacOS. Jag försökte verkligen ge Win 8/8.1 en chans, men, herregud. Det blev allt mer MacOS och medan Microsoft ägnade sig åt att sabotera Windows och ta bort funktioner utvecklades MacOS fortfarande på ett sätt som kändes bra. MacOS är det OS som kommer närmast det jag kände när jag satt framför min Amiga för 35 år sedan, med terminalfönster, Dock, etc.

Kommer nog att gå över mer till Linux så småningom. Är inte helt förtjust i Win 11, och Apple har ju snart droppat support för intel. Ska bara hitta en ersättare till iphoto/aperture (ja, nu kör jag ju "Bilder", men det är ju inget att sträva efter), och lite annat.

Måste ibland köra Windows, det gör jag antingen i en VM eller så bootar jag upp Windows, det beror på. Oftast räcker VM (bootar VM från samma Windows-partition som när jag startar datorn från Windows)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Normalt är jag ärlig, men eftersom jag måste ge ett svar så kan jag inte svara Windows, det vore att spotta Linux i ansiktet.

Jag har Archlinux och eventuellt Windows 10 dualboot på laptops. På den stationära är det Gentoo och sen Windows 10, i den ordningen.
Mina PCs stöder inte W11 då mina CPUer är svartlistade, eller så saknas TPM 2.

Visa signatur

5820k - 6950 XT

Permalänk

Windows pga spel, men fan asså, jag skulle verkligen vilja gå över till linux egentligen, med tanke på vad Micro$oft gör med Windows.

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 5.0Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem

Tog faktiskt bort windows från min stationära dator under semestern. Kör nu 100% linux privat och Mac OS på jobb datorn. Gör det lite på test men hittills har det fungerat ypperligt och ser inte att jag kommer börja dual boota igen i närtid. Dessutom funkar det mesta jag vill spela helt ok på linux nuförtiden.

Edit: för intresse klubben

  • Desktop: Arch linux, kde plasma 6, wayland

  • Htpc: Linux mint, Cinnamon

  • Webserver: Ubuntu server 22.04, headless

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Windows 11 på alla datorer förutom två VPS:er som kör Linux Mint.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk

Huvudsakligen macOS - jobbdatorn och min ”desktop laptop”
Linux på speldatorn.
Linux på de flesta av mina servrar
FreeBSD på några av servrarna och som alternativ på leklaptopen.
FreeBSD på min router.
Windows på många av servrarna på jobbet.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av dlq84:

Och SweC-användarna tar för allvarligt på polls som vanligt, alltid lika komiskt.

Jag brukar ofta hålla med när hårklyveriet drar igång i dylika trådar, men den här gången tycker jag att nivån är alltför låg för att det ens ska vara värt att ställa frågan.

Ser inte varför det skulle vara uppenbart att alla som tycker så "tar för allvarligt" på saken. Låt oss sträva efter något bättre istället för att bara avfärda all kritik med att det inte spelar någon roll osv. Om det inte gör det, varför ens ha en omröstning?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen

Givet gensvaret i tråden, som @Enviro måste ha varit fullt medveten om på förhand: varför skapar ni en omröstning som ni vet kommer resultera i just den här debatten? Vinner SweClockers något på det? Det vore intressant för mig som mindre insatt att förstå resonemanget bakom.

(Jag syftar alltså på att frågeställningen – till skillnad från i många tidigare snabbkollar – inte uppvisar några som helst tecken på förståelse för att det inte är så endimensionellt som bara "Kör du Windows, Mac eller Linux?")

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Alling:

Givet gensvaret i tråden, som @Enviro måste ha varit fullt medveten om på förhand: varför skapar ni en omröstning som ni vet kommer resultera i just den här debatten? Vinner SweClockers något på det? Det vore intressant för mig som mindre insatt att förstå resonemanget bakom.

(Jag syftar alltså på att frågeställningen – till skillnad från i många tidigare snabbkollar – inte uppvisar några som helst tecken på förståelse för att det inte är så endimensionellt som bara "Kör du Windows, Mac eller Linux?")

Ja, det var medvetet. Snabbkoll är mer en spot check för att se hur läget ser ut nu. Visst, jag hade kunnat skriva "primära operativsystem", men denna diskussion skulle ske oavsett ordval. Diskussion och engagemang är kul och det är ju det vi jobbar för med allt kopplat till SweC-veckan-grejerna (snabbkoll, veckans fråga, quiz och helgsnack).

Det är väldigt intressant att se hur siffrorna har ändrats sedan vi körde frågan sist. Då var det 82% Windows, 6% MacOS och 11% Linux. Kul att se att fler anammat Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Det är väldigt intressant att se hur siffrorna har ändrats sedan vi körde frågan sist.

Fast det var ju inte samma fråga sist.Dessa två frågor är inte likvärdiga tycker jag:

"Vilket operativsystem för datorer använder du oftast?"

"Vilket operativsystem kör du?"

formatering
Permalänk
Medlem

Kör alla tre, vad väljer man då?

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.