Permalänk
Musikälskare
Skrivet av adfactory:

Skulle vara kul med en poll för att se hur många som tror att VPN gör dom helt säkra på nätet.
Hoppa Geo-blockning och kryptera bort vart du surfar Skitbra annars meh...

Inte så att du blir skyddad mot att råka klicka på en dålig länk i ett mail eller ha sugiga lösen.

Har två olika VPN-klienter, men det är för att nå skyddade interna nätverk

"Hoppa Geo-blockning och kryptera bort vart du surfar Skitbra annars meh..."

Ingen är säker oavsett

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Inget VPN

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte varför folk använder VPN när tom men Messenger är krypterat. Men om man är på public WIFI/befinner sig utanför västvärlden så hade jag nog också skaffat en t.ex Proton eller eller gjort min egen. Det är en liten kostnad för falsk trygghet.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Shadowsocks. Iofs ingen regelrätt VPN.

Permalänk
Medlem

Körde Express VPN i två år men bytte till Nord VPN pga. det blev billigare. Gillade Express VPN appen till iPhone bättre än Nord appen. Båda VPNerna fungerade bra med min TP-Link router och hastigheten imponerar med båda.

Visa signatur

Asus GeForce2GTS@250/440MHz, AMD Thunderbird 1200@1240MHz. Samsung 900p 19" crt

Permalänk
Medlem

Kör mullvad och är nöjd, den blockerar även reklam till viss del om man väljer det i DNS content menyn.

Visa signatur

PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm
Pimax Crystal Light

Permalänk
Medlem

Främst anledning för mig att separera jobb och min pvt data. Litar inte på mitt jobb att dom inte spionerar på mitt nätverk.

Sen är det skönt att min IP adress inte användas för att visa min sambo alla prylar jag tittar på när jag surfar på nätet. Mina joysticks, tvapparater och grafikkort inköps i så stor hemlighet som möjligt. Så tråkigt att höra vid tvn, "Hm, den där ratten som du köpte till din simrig, kostade den verkligen 11999 kr?".

Inte garanterat att det hålls hemligt. Men iaf, jag gör vad jag kan för att min man cave kan förses kontinuerligt med ny teknik. Den är så hungrig.

btw, kör ovpn. Vet om att dom bytt ägare, men tycker tjänsten alltid fungerar. (Och fungerar för mitt syfte! )

Gjorde misstaget och hade ovpn uppkopplat på min routar ett tag men insåg att det löste inte sambo problemet. Alls.

Permalänk
Medlem

Använder AzireVPN för det ingår i min bredbandstjänst

Permalänk
Medlem

Vi ska ju komma ihåg att VPN-tjänster är en reaktion mot ISP’ars och nätföretag som har affärsmodellen att sälja allt vi gör på nätet.
Idag blir vi mer och mer medvetna om det och kanske en dag så har vi något som respekterar vår intrigitet.

Som andra sagt så är en VPN-service bara en av alla saker du kan göra för att bli en aning mer anonym och skyddad på stora vida världsnätet.
Det handlar ju om vad du klickar på eller inte.

Men för att bli en mer medveten surfare…

Här har du en lista på tio saker som du kan göra för att surfa mer säkert och privat…
Privacy Tools – How to Restore Your Online Privacy in 2024

Sen kan det vara intressant med de här länkarna föra att förstå hur exponerade vi är på nätet...
IP-Leak
Device Info
Cover Your Tracks

När du har gjort allt för att bli mer säker och privat så kommer du garanterat sticka ut som unik.
Am I Unique

Jag har gjort en hel del för att bli mer säker och privat och fortfarande så är jag som en öppen bok.
Jag tror att den största vinsten för mig är att varje gång jag startar webbläsaren så är jag en ny bok de måste börja skriva om mig, historien är borta.
Sedan upplever jag webben mycket mer rofylld nu än då.

Men allt beror på vad du vill göra.
Alla har vi olika behov av hur långt vi vill gå för att bli mer privata och säkra på nätet.
En del är paranoida, andra vill bara rå om sig själva litegrann.

Permalänk
Medlem

Kör PrivateVPN och har gjort en del år nu. Stöd för port-forwarding, snabb och bra kundservice och kan användas på alla möjliga plattformer. Funkar bra för mig i alla fall! Ni får gärna berätta för mig om jag har valt något dumt, i och med att ingen annan här verkar använda den tjänsten eller rekommenderar den...

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Jag fattar inte varför folk använder VPN när tom men Messenger är krypterat. Men om man är på public WIFI/befinner sig utanför västvärlden så hade jag nog också skaffat en t.ex Proton eller eller gjort min egen. Det är en liten kostnad för falsk trygghet.

OT: Ingen kan ju begära att du ska förstå allt.
Jag kanske inte är så smart men jag förstår hur ett forum fungerar.

OnT: Jag har kört Ivacy VPN sedan 2019 i ett förbetalt livstidsabonnemang. Hastigheten är tillräcklig för 250 Mbps och de har en "no log"-policy. Jag tycker det är stabilt och de har vettig mjukvara, iaf för Windows.
Man kan ofta hitta bra priser på Ivacy i deals på Dealarious och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon100942:

Jag har inte några som helst problem med Captcha däremot har samtliga VPN alternativ på marknaden problem med streamingtjänsterna då dessa blockerar VPN tjänsterna först, övrig nedladdning är inga som helst problem med och duktig hastighet

Trevligt att du sluppit uppleva det.
Ifall du är tveksam till mitt påstående så kan du gå till valfri sökmotor och söka på "mullvad captcha" om du vill veta mer.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Allt beror på vad man ska ha den till, ska du bara segla pirat så kan du ta första bästa utan loggar
(vill du ha bra hastigheter med torrents så ta en som tillåter öppna portar aka Portforwarding).

Är du lite mera paranoid och vill du ha noll insyn av myndigheter så ta en placerad utanför EU och US, typ Schweiz (proton vpn är ett bra exempel).

Personligen så kör jag torguard för fildelning, men det är en smaksak

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

PrivateVPN

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Bahnhof rekommenderade Integrity-VPN drivet av 5-juli stiftelsen är väl så bra och säkert det kan bli.

https://integrity.st/

Inget ont om Bahnhof eller Integrity-VPN, men det är Bahnhof som driver det så självklart rekommenderar de det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oxies Husse:

Främst anledning för mig att separera jobb och min pvt data. Litar inte på mitt jobb att dom inte spionerar på mitt nätverk.

Sen är det skönt att min IP adress inte användas för att visa min sambo alla prylar jag tittar på när jag surfar på nätet. Mina joysticks, tvapparater och grafikkort inköps i så stor hemlighet som möjligt. Så tråkigt att höra vid tvn, "Hm, den där ratten som du köpte till din simrig, kostade den verkligen 11999 kr?".

Inte garanterat att det hålls hemligt. Men iaf, jag gör vad jag kan för att min man cave kan förses kontinuerligt med ny teknik. Den är så hungrig.

btw, kör ovpn. Vet om att dom bytt ägare, men tycker tjänsten alltid fungerar. (Och fungerar för mitt syfte! )

Gjorde misstaget och hade ovpn uppkopplat på min routar ett tag men insåg att det löste inte sambo problemet. Alls.

Kolla på att köra separat VLAN till jobbdatorn annars, kan vara ett gratis alternativ.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Använder ingen betald VPN, kör en egen VPN privat server hemma, används enbart vid behov om jag är ute och reser.
Och den andra är VPN på jobb datorn.

Permalänk
Medlem

Jag har använt NordVPN de senaste åren för att deras mjukvara är smidigt och inte speciellt resurskrävande.
Anledningen till JAG valde dem var för att de hade högst bandbredd av de som jag tittade på.

Håller dock på och sneglar lite på ProtonVPN som även det ska vara rätt bra.

Mina two cents i alla fall

/Daniel

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB - Qnap TS-464 - 40 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Som privatanvändare finns det 3 anledningar som jag ser det.

1. Komma runt geoblocking /accessa resurser någonstans.
2. Skydda sig på publika nät
3. Dölja sin trafik för sin ISP som kanske throttlar trafiken eller vill lämna ut ens IP av olika anledningar. Dock kan ju ett företag som säljer VPN också göra det. Så vem litar du mest på? Vet du var bolaget ligger? Vem som äger det? Osv.

Jag använder dock jobbets VPN varje dag jag jobbar hemma för att komma åt de resurser som behövs. Att bara ha en VPN "bara för att" är att kasta stålarna i sjön. Starta då hellre en månadsprenumeration till barncancerfonden.

Den stora skillnaden är att en ISP har lagkrav på att spara loggar och lämna ut dessa, det har inte en VPN.
Så det spelar ingen roll hur mycket man litar på sin ISP, de har inget val.

Annars håller jag med om att VPN i Sverige bara fördyrar och ger sämre fart.
Är ju en annan femma i USA där ISP säljer din statistik data till högstbjudande, men där är vi inte (ännu).

Ur integritetssynpunkt så är Google, Meta, Amazon m.fl. ett mycket större problem än ISP.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Välj det företag som du litar mest på för de har alla ungefär samma säkerhet. Vill VPN-företaget spionera på dig och sälja din data så kan de det.
Jag litar mest på Mullvad idag.

Använd inte VPN när ni surfar normalt för de kan snabbt lista ut vem du är genom ditt surfningsmönster, kakor och inloggningar och då spelar VPN ingen roll längre. Därmed spelar capcha ingen roll heller för du surfar inte med VPN på.
Slå bara på VPN under de stunder ni vill gömma er och stäng sedan av direkt ni är klar.
Gå aldrig in på samma site med och utan VPN för då kan de para ihop fingeravtrycken.

VPN-företag som man inte skickat kontanter till i ett brev eller kryptovaluta vet redan vem man är när man, vilket de flesta gör, betalar med kreditkort. Och så har de ju ens riktiga IP.
Och ja, om VPN-företaget är ett blufföretag så säljer de data. Men jag har alltid undrat vad för nytta har reklamföretag som de säljer datan till, av all data från någon som använder reklamblockerare? Jag antar att om man vill använda VPN för att inte sprida ens identifierbara IP, som ju används just till datainsamling, överallt så har man nog redan insett reklamens betydelse när det kommer till datainsamling och vill utöka skyddet med en VPN och därför använder reklamblockerare redan.

Men visst är det så att det handlar om att flytta sin tillit från en till någon annan. Men det skadar absolut inte att ha VPN på hela tiden. Inte ens hastighetsmässigt nämvärt om man väljer en leverantör som tillhandahåller bra hastigheter. Och Captcha är bara ett problem med vissa VPN-leverantörer, inte minst Mullvad enligt min erfarenhet. Vilket Mullvad är medvetna om och erbjuder en fix (jag har dock inte provat den)

Permalänk
Medlem

Jag kör Bahnhofs VPN genom Wireguard på PCn. Får ut full hastighet och märker ingen extra latens när man lirar spel online.
Tester på Speedtest.net visar till och med att jag får lägre latens mot testnoden med VPN aktiverat jämfört med att köra naket. Vet inte om det stämmer, men jag märker ingen skillnad i alla fall. Vet inte om man kan använda den via mobilen också, det behovet har hittills inte uppstått.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Har använt ProtonVPN dom senaste 4 åren, och har inte haft någon anledning att vara missnöjd än så länge.

Visa signatur

AMD…the way it was meant to be

Permalänk
Medlem

Kör med OVPN och tycker de funkar bra. Inget speciellt. Bara rullar på.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

VPN-företag som man inte skickat kontanter till i ett brev eller kryptovaluta vet redan vem man är när man, vilket de flesta gör, betalar med kreditkort. Och så har de ju ens riktiga IP.
Och ja, om VPN-företaget är ett blufföretag så säljer de data. Men jag har alltid undrat vad för nytta har reklamföretag som de säljer datan till, av all data från någon som använder reklamblockerare? Jag antar att om man vill använda VPN för att inte sprida ens identifierbara IP, som ju används just till datainsamling, överallt så har man nog redan insett reklamens betydelse när det kommer till datainsamling och vill utöka skyddet med en VPN och därför använder reklamblockerare redan.

Men visst är det så att det handlar om att flytta sin tillit från en till någon annan. Men det skadar absolut inte att ha VPN på hela tiden. Inte ens hastighetsmässigt nämvärt om man väljer en leverantör som tillhandahåller bra hastigheter. Och Captcha är bara ett problem med vissa VPN-leverantörer, inte minst Mullvad enligt min erfarenhet. Vilket Mullvad är medvetna om och erbjuder en fix (jag har dock inte provat den)

Jo har du VPN på hela tiden så listar de ut vem du är rätt snabbt genom mönster, "fingeravtryck" och liknande och kan då relativt lätt koppla dig samman med tidigare data från när du inte använt vpn. Surfar du med VPN på samma sätt som du surfar utan är det lätt att knyta ihop identiteterna.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Kolla på att köra separat VLAN till jobbdatorn annars, kan vara ett gratis alternativ.

Har jag gjort. Min Sambo undrade dock varför hon inte kom åt appletvn så hon kunde casta till den. Så jag fick backa på det. Löste bara 1 av mina problem!

Permalänk
Medlem

Jag har surf shark men använder den inte i normalfallet, utan det blev den för att priset var överkomligt och att den funkade med app i Google TV.

Sen har den en intressant alternativ id funktion där man kan skapa ett alias med en msulsdress som surf shark sen sänder vidare mail till sin egen, så länge man önskar. Det går att pausa och även helt radera ett alias. Praktiskt om man måste signa upp via nån site där man inte egentligen vill lämna ut sin mail, men ändå behöver mailen fungerande mer än en gång. Lite mer praktiskt än mailinator och liknande alltså.

De få gånger jag har surfat med vpn aktiv så har den verkat snabb.

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Medlem

mullvad blev ju raidade av polisen par år sen utan dem fick någon data

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Jo har du VPN på hela tiden så listar de ut vem du är rätt snabbt genom mönster, "fingeravtryck" och liknande och kan då relativt lätt koppla dig samman med tidigare data från när du inte använt vpn. Surfar du med VPN på samma sätt som du surfar utan är det lätt att knyta ihop identiteterna.

Fast det blir ju inte något problem eftersom man surfar med VPN hela tiden, då finns ingen "vanlig" surf att knyta ihop med. Men jag förstår fortfarande inte hur de ska kunna få fram min identitet om jag betalar Mullvad genom att skicka kontanter. Det skulle vara om VPN-företag som Mullvad loggar vad man skriver, t.ex. namn och personnummer på diverse sajter. Jag tror inte Mullvad, eller någon annan VPN gör det. Varför skulle de göra det? De har ju redan IP-numret från ISP, fast sen vet jag inte om ISP lämnar ut identiteter till kreti och pleti?

Är det en oseriös VPN så kan de sälja mönster till de reklamföretag som vill skicka sk "relevanta" annonser, men frågan kvarstår om på vilket sätt det drabbar någon som inte kan se några annonser?

Permalänk
Medlem

Fått VPN med i kaspersky virusskydd ett år tre enheter för 385:- mycket nöjd både virusskydd och deras vpn mitt mobila bredband pendlar mellan 135 - 220mb (masten 80 meter från mig) och får bara 25% hastighets dipp med vpn + att alla streamingsaiter redan är förinställda bara och klicka, det gjordes en kontroll av deras logg vanor och det visade sig att inget loggas så vad mer kan man begära?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Black(1)cat:

Fått VPN med i kaspersky virusskydd ett år tre enheter för 385:- mycket nöjd både virusskydd och deras vpn mitt mobila bredband pendlar mellan 135 - 220mb (masten 80 meter från mig) och får bara 25% hastighets dipp med vpn + att alla streamingsaiter redan är förinställda bara och klicka, det gjordes en kontroll av deras logg vanor och det visade sig att inget loggas så vad mer kan man begära?

Nåt som inte är kontrollerat av Ryssland...

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W