Apropå SweKlockers...
Först ett klargörande: Den här tråden är tänkt att vara en plats för diskussion och fördjupad förståelse snarare än polemik och tjafs. Jag väljer att skapa den eftersom jag själv är tudelad vad det gäller ämnet analoga klockor och är nyfiken på hur klockentusiaster ser på sitt intresse, snarare än att argumentera för eller emot huruvida det är sunt eller ej. Egentligen går det att bli lika förundrad över andra intressen, såsom bilar, flipperspel, kläder etc., men här begränsar jag det till klockor.
Med ojämna mellanrum går jag i tankarna att det vore trevligt med en klocka på armen men landar alltid i att det inte är värt det. För någon dag sen (åter?-)upptäckte jag tråden "SweKlockers - Vad har ni för klocka på er arm?" och blev lite nyfiken på vad som sägs om klockor nuförtiden. Däri syntes ett brett spektrum av armbandsursanvändare, allt från "inga ur" till "lyxiga mästerverk" via "funktionsmonster", men eftersom underrubriken är "Vad har ni för klocka på er arm?" upplevde jag att tråden inte gick så mycket på fascinationen för klockor i allmänhet eller hur man fastnar för vissa märken/modeller.
Det jag kan fascineras över när det gäller klockor är först och främst att intresset är så stort och att priserna inte tycks se några övre gränser. Det jag direkt gillar med klockor är mekaniken och precisionen och därmed kommer vi genast in på det här med mekaniska ur och quartzur. Jag kan bli barnsligt förtjust i tanken på att en klocka innehåller så små delar och samtidigt kan visa tiden så (relativt) exakt, samtidigt som det far och flänger på armen och även om ett quartzur också innehåller rörliga delar är det ju så att ju fler desto roligare, så redan här är jag egentligen såld på idén med klockor även år 2024. Men inte helt. Det finns alltid ett "men"...
Till det mer negativa med klockor hör vissa associationer till "skrytiga statusmarkörer utan särskilt mycket innehåll". I slutändan används 90+ procent av klockorna rent praktiskt för att visa tid (tidtagning, kompasser och annat förblir allt som oftast blott kuriosa). Därmed är det lätt att se dyra klockor som blott statusmarkörer. Skrytfaktorn kommer då oftast från pris och eller tillgänglighet. Bortom den första tanken på "skrytiga statusmarkörer" kan dock klockor vara något mycket mer. De kan visa på bärarens smak där klockan kan vara "trendig" eller "tidlös" (haha), eller bara ha ett unikt utseende. Ytterligare saker en klocka kan visa är bärarens intresse för mekaniken, eller märkets/modellens historia och vad det/den associeras med. Ändå är det ofta just priset som hamnar i förgrunden. Därför kan det vara viktigt att uppmärksamma vilka faktorer som kan påverka priset. Men först en styckebrytning för lite luft i texten.
Att det är skillnad på klockor för 500 kr och klockor för 5 000 hoppas jag att de flesta förstår. Att vissa klockor på grund av hantverk och materialval kostar ännu mer kan nog många också förstå. Produktionstakt och möjligheten att spara pengar på stordrift är nog också tydliga koncept, om än något lättare att glömma bort. Utöver det kan det kosta pengar att ta fram "god design", men det är svårare att föreställa sig eftersom "god design" kan betyda så många olika saker. Spontant är det ändå dessa faktorer jag tror många räknar på för att få en hum om en klockas "värde" (i alla fall om man tillåter ett stort spann mellan tummen och pekfingret). Det som sen gör att vissa klockors pris sticker iväg mer än andra har sedan att göra med tillgång och efterfrågan, samt varumärkets/modellens värde i form av historia och associationer, och det är oftast här jag inte riktigt hänger med. Då jag själv är rätt nöjd med tidvisaren som finns i mobilen kommer jag förmodligen aldrig att köpa en analog klocka... men ändå är jag nyfiken på hur ni klockbärare resonerar. Därför har jag ett batteri med frågor för att dra igång diskussionen om analoga armbandsur.
Hur började ditt klockintresse?
Vad är utmärkande för en "bra klocka" jämfört med en "dålig", enligt dig?
Vilka parametrar går du efter när du väljer klocka?
Hur mycket får en klocka kosta, när du köper den till dig själv?
Har du några favoritmärken? I så fall vilka och varför?
Vilka är de de stora kända lyxmärkena idag? Vilka är överskattade respektive underskattade, enligt dig? Varför?
Vilken prisnivå tycker du är lämplig för den som vill doppa tårna i klockvärlden och köpa sin första instegsklocka? Har du tips på märken och modeller?
Vad är viktigast: att skriva av dig eller att bli förstådd?