Permalänk
Medlem

Apropå SweKlockers...

Först ett klargörande: Den här tråden är tänkt att vara en plats för diskussion och fördjupad förståelse snarare än polemik och tjafs. Jag väljer att skapa den eftersom jag själv är tudelad vad det gäller ämnet analoga klockor och är nyfiken på hur klockentusiaster ser på sitt intresse, snarare än att argumentera för eller emot huruvida det är sunt eller ej. Egentligen går det att bli lika förundrad över andra intressen, såsom bilar, flipperspel, kläder etc., men här begränsar jag det till klockor.

Med ojämna mellanrum går jag i tankarna att det vore trevligt med en klocka på armen men landar alltid i att det inte är värt det. För någon dag sen (åter?-)upptäckte jag tråden "SweKlockers - Vad har ni för klocka på er arm?" och blev lite nyfiken på vad som sägs om klockor nuförtiden. Däri syntes ett brett spektrum av armbandsursanvändare, allt från "inga ur" till "lyxiga mästerverk" via "funktionsmonster", men eftersom underrubriken är "Vad har ni för klocka på er arm?" upplevde jag att tråden inte gick så mycket på fascinationen för klockor i allmänhet eller hur man fastnar för vissa märken/modeller.

Det jag kan fascineras över när det gäller klockor är först och främst att intresset är så stort och att priserna inte tycks se några övre gränser. Det jag direkt gillar med klockor är mekaniken och precisionen och därmed kommer vi genast in på det här med mekaniska ur och quartzur. Jag kan bli barnsligt förtjust i tanken på att en klocka innehåller så små delar och samtidigt kan visa tiden så (relativt) exakt, samtidigt som det far och flänger på armen och även om ett quartzur också innehåller rörliga delar är det ju så att ju fler desto roligare, så redan här är jag egentligen såld på idén med klockor även år 2024. Men inte helt. Det finns alltid ett "men"...

Till det mer negativa med klockor hör vissa associationer till "skrytiga statusmarkörer utan särskilt mycket innehåll". I slutändan används 90+ procent av klockorna rent praktiskt för att visa tid (tidtagning, kompasser och annat förblir allt som oftast blott kuriosa). Därmed är det lätt att se dyra klockor som blott statusmarkörer. Skrytfaktorn kommer då oftast från pris och eller tillgänglighet. Bortom den första tanken på "skrytiga statusmarkörer" kan dock klockor vara något mycket mer. De kan visa på bärarens smak där klockan kan vara "trendig" eller "tidlös" (haha), eller bara ha ett unikt utseende. Ytterligare saker en klocka kan visa är bärarens intresse för mekaniken, eller märkets/modellens historia och vad det/den associeras med. Ändå är det ofta just priset som hamnar i förgrunden. Därför kan det vara viktigt att uppmärksamma vilka faktorer som kan påverka priset. Men först en styckebrytning för lite luft i texten.

Att det är skillnad på klockor för 500 kr och klockor för 5 000 hoppas jag att de flesta förstår. Att vissa klockor på grund av hantverk och materialval kostar ännu mer kan nog många också förstå. Produktionstakt och möjligheten att spara pengar på stordrift är nog också tydliga koncept, om än något lättare att glömma bort. Utöver det kan det kosta pengar att ta fram "god design", men det är svårare att föreställa sig eftersom "god design" kan betyda så många olika saker. Spontant är det ändå dessa faktorer jag tror många räknar på för att få en hum om en klockas "värde" (i alla fall om man tillåter ett stort spann mellan tummen och pekfingret). Det som sen gör att vissa klockors pris sticker iväg mer än andra har sedan att göra med tillgång och efterfrågan, samt varumärkets/modellens värde i form av historia och associationer, och det är oftast här jag inte riktigt hänger med. Då jag själv är rätt nöjd med tidvisaren som finns i mobilen kommer jag förmodligen aldrig att köpa en analog klocka... men ändå är jag nyfiken på hur ni klockbärare resonerar. Därför har jag ett batteri med frågor för att dra igång diskussionen om analoga armbandsur.

Hur började ditt klockintresse?

Vad är utmärkande för en "bra klocka" jämfört med en "dålig", enligt dig?

Vilka parametrar går du efter när du väljer klocka?

Hur mycket får en klocka kosta, när du köper den till dig själv?

Har du några favoritmärken? I så fall vilka och varför?

Vilka är de de stora kända lyxmärkena idag? Vilka är överskattade respektive underskattade, enligt dig? Varför?

Vilken prisnivå tycker du är lämplig för den som vill doppa tårna i klockvärlden och köpa sin första instegsklocka? Har du tips på märken och modeller?

Visa signatur

Vad är viktigast: att skriva av dig eller att bli förstådd?

Permalänk
Medlem

näe, ingen klocka har någon typ av metall allergi så vill inte ha den på mig.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av LaoLao:

Oklart, fick klocka när jag var liten grabb och klocka har jag mer eller mindre alltid haft tillgång till, även om det har varierat i vilken omfattning jag burit klocka.

Citat:

Klockan ska vara smäcker och inte fastna i en massa kläder, en finare boett som inte fastnar i allt är såklart en stark fördel då. Sedan måste man själv tycka om den.

En bra fördel är om klockan är något man kan prata om, t ex jag har en Kurova, en homage till de tyska Glashütte-klockorna som tyska flygare bar.

Sedan är ju klockor en smaksak, något som är bra och passar mig kanske är helt orimligt för någon annan att bära.

Citat:

Att de är fina (och håller tiden såklart). Sedan är jag inte så förtjust i stora klockor, hellre små än stora.

Citat:

Jag är snål.

Citat:

Tycker det finns för många trevliga än att det ska gå att ha favoritmärken.

Citat:

Vilka är de de stora kända lyxmärkena idag? Vilka är överskattade respektive underskattade, enligt dig? Varför?

Alla märken som kräver att man har en köphistorik går för långt för mig.

Citat:

Vilken prisnivå tycker du är lämplig för den som vill doppa tårna i klockvärlden och köpa sin första instegsklocka? Har du tips på märken och modeller?

Det som passar plånboken, tror det är högst personligt.

Några raka tips på överkomliga klockor är Certina, Seiko och Steinhart.

Jag har t ex en Steinhart Ocean One som är superfin, 650 EUR ca.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

köpa sin första instegsklocka?

Kul perspektiv. För en del av oss var armbandsuret en nödvändighet för att kunna hålla reda på tiden. Sedan var det inte det längre eftersom man ändå hade en mobiltelefon som fyllde den funktionen. Det är lätt att glömma att det faktiskt finns rätt många som aldrig har haft ett armbansur.

Jag antar att mitt klockintresse började när jag skulle börja lekis och hade något form av behov av att veta när det började och slutade. Det var någon annan som köpte klockan åt mig.

Och klockintresset slutade när jag ändå alltid bar på en Nokia 3310. Dom jävla armbanden gick ändå alltid sönder på ett eller annat sätt, så det är rätt gött att inte behöva underhålla och hålla reda på skrotet.

Permalänk
Medlem

Själv skulle jag svara på frågorna på följande sätt:

Mitt klockintresse började nog, precis som ditt @KAD, någonstans när jag behövde ha en klocka för att kunna veta när det var dags att gå hem eller liknande saker. Jag minns inte vilken som var min första klocka men vi hade en gammal Casio hemma, som var lite extra häftig eftersom den var digital. Sen tror jag att det växte tack vare min storebror som hade klockor som statussymbol och köpte (eller fick?) en dyrare Casio liknande den här. I mellanstadiet var det populärt med Gul-klockor och det tvistades om huruvida det skulle uttalas som färgen eller som det engelska ordet för mås. Det var något sånt här som var den första klockan jag fick, som jag hade önskat mig eftersom den var "cool": Jag minns att modellen med platt botten på urtavlan ansågs häftigare än den med helt rund tavla, antagligen eftersom den förra var vattentät ner till 100 meter. Sen kom mobiltelefonen några år efter och det blev den primära klockan. Genom film och annat fanns dock tanken om klockan som statussymbol kvar, vilket jag genom åren har brottats med då dess funktion har blivit alltmer marginaliserad och jag som hellre har färre prylar på mig tycker att mobilen duger gott. Ändå har magin aldrig riktigt försvunnit.

En bra klocka, enligt mig, har genomtänkt design och ett gediget hantverk. Ju mer hantverk snarare än maskinproduktion, desto mer intressant blir klockan, men då jag är långt ifrån en klocknörd kan jag inte konkretisera vad "gediget hantverk" innebär. Intressanta materialval är också en faktor som jag inspireras av, särskilt om det påverkar utseende och/eller hållbarhet (både ur miljösynpunkt och stryktålighet.

Då jag inte köper någon klocka blir det svårt att svara på min egen fråga men skulle jag köpa en klocka skulle det nog handla om, ovanlighet (jag köper hellre ett märke som imponerar på klockentusiaster än ett som imponerar på kreti och pleti så att säga), säregen design och gediget hantverk.

Enligt mig bör en klocka idag fylla minst två funktioner: den ska visa tiden och vara ett smycke som förhöjer klädseln. Det gör att jag idag ser 5 000 kr som en slags botten, för att få någon chans till precisionskvalité, relativ ovanlighet och god design. Ett smycke ska vara mer unikt och av bättre kvalité än klockornas motsvarighet till HM-kalsonger.

Jag har för lite kunskap för att säga något om en massa märken men just nu har jag fastnat för GoS, då de gör relativt unika klockor med extremt häftiga urtavlor och med intressant hantverk och materialval. De kostar alldeles för mycket för att jag någonsin ska köpa en men samtidigt kan jag se en charm i att ha en riktig håll-käften-klocka, som inte bara är dyr utan också mer eller mindre unik.

Jag snubblade nyligen över ett youtubeklipp där en klockentusiast sågade Rolex, delvis på grund av att de tillverkar ohyggligt många klockor varje år, varför varumärket tappar lite av sin ovanlighet, därtill är det mycket maskintillverkning och enligt klippet har de inte bättre kvalité än många billigare märken. Rolex är också ett av de första lyxmärkena man hör talas om, därför blir en Rolex lätt opersonlig och bara en rikedomsmarkör snarare än en intressemarkör. Samtidigt vet jag att märket har en plats i många entusiasters hjärta och det tack vare en rik historia, men enligt mig är det något överskattat. Andra märken som Breitling, Tissot, Seiko och Hamilton bara för att ta några slumpvis valda men kända namn kan jag nästan inget om alls, varför jag inte vill säga något om dem. Sen är det kanske att ta i att kalla Tissot och Seiko (och kanske även Hamilton?) för rena lyxmärken, då de väl även gör en del något billigare klockor.

Jag skjuter från höften när jag säger att jag tror att det går att få rätt intressanta kvalitetsklockor från 5 000 kr och uppåt, men det är i alla fall en summa folk inte lägger på vad som helst utan något de nog kommer att vara lite stolta över.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hade en g-shock av något slag och en quartz-kronograf som barn/tonåring. Gick sedan klocklös i säkert 15 år innan jag hoppade på smartwatch-tåget i några år. Men under pandemin började jag intressera mig för "vanliga" klockor igen. Är väldigt fascinerad av mekaniska klockor och ingenjörskonsten. Ser klockor som en väldigt intressant mix av smycke och ingenjörskonst.

Har inte ägt någon "dålig" klocka men har klockor i väldigt olika prisklasser och det är stor skillnad i kvalitetskänsla och tekniska specificationer. Jag tycker att dom mer etablerade märkena erbjuder väldigt bra instegsklockor. Jag tror att om man börjar köpa av dom billigaste, okända märkena på typ Amazon, AliExpress etc så riskerar man nog att uppleva "dåliga" klockor.

Orient Mako 2 (~2000kr) - Stållänken känns billig, inget safirglas, urverket går ca 15-20 sekunder snabbt per dag, och runt 38 timmar gångreserv. Boetten är välbyggd men känns väldigt basic. Bezeln går knappt att snurra med handkraft. Otroligt seg men eftersom jag inte använder den till att ta tid så spelar det ingen roll. Denna klockan var min första mekaniska klocka så den stannar i samlingen för alltid.

Tissot Seastar 1000 (~9000kr) - Keramisk bezel, safirglas, urverket går ca 5 sekunder snabbt per dag och 80 timmar gångreserv. Boetten är betydligt mer intressant än min Mako 2. Stållänken är okej i min mening men inte mer än så. Bezeln snurrar lätt och fint men känns oskarp och lite mosig jämfört med min Tudor. Använder denna klockan minst av alla för jag har insett att den är lite för stor för min smak med 43mm diameter och runt 50mm lug to lug. Ska säljas när tillfälle ges.

Tudor Pelagos 39 (~50 000kr) - Likt min Tissot har den keramisk bezel och safirglas. Urverket är på 4hz istället för 3hz och har 70 timmar gångreserv. Urverket går i genomsnitt en halv sekund sakta per dag. Boett och länk i titan vilket ger en väldigt lätt känsla på armen. Bezeln har en otroligt bra känsla och ljudet när man vrider på den är oslagbart. Tusen gånger bättre än mina billigare dykarklockor. Lume är ofantligt bra och räcker länge. Trots den låga vikten så känns det som allt är otroligt välbyggt. Älskar länken och låset som har mikrojustering för bra passform.

Först och främst har jag som regel att det är max ett klockköp per år som gäller. Tycker det är ett bra sätt för att verkligen utvärdera olika modeller och inte spontanköpa något. Spontanköpte min Tissot Seastar 1000 och det är enda köpet jag ångrar.

1. Storlek - Lärde mig vilken storlek (lug to lug först och främst) som passar bra på min handled efter att ha köpt en lite för stor klocka.

2. Urtavla - Vill gärna ha en färg jag inte redan har och något som passar med mina kläder.

3. Urverk - Vill helst ha 3.5 eller 4hz urverk och gärna med 70 timmar gångreserv. Får gärna vara ett urverk med datumfunktion.

4. Länk - Vill gärna att klockan kommer med stållänk av bra kvalitet även om jag gärna byter till andra typer av band för att variation. Ser helst att länken har mikrojustering i låset.

5. Helhetsintryck - Givetvis ska klockan ge ett bra helhetsintryck vad gäller design, urtavla, urverk, länk etc.

Svårt att säga. Beror på omständigheterna. Hade ett bra år på jobbet förra året och bonusen gick till inköpet av min Tudor. Kikar mycket på klockor i spannet 20-30000kr. Känns som det finns otroligt mycket bra i den prisklassen men har också sneglat mycket på Omegas utbud som är betydligt dyrare.

Har en liten samling och än så länge så är det Tudor som står högst upp på min lista. Otroligt nöjd med min Pelagos 39. En design som jag verkligen gillar, ett bra urverk och otroligt bekväm på handleden. Tudor har många intressanta modeller och deras urverk är av väldigt bra kvalitet.

Ett märke som jag ofta kikar på är Christopher Ward. Tycker dom har många väldigt intressanta modeller men har inte köpt någon än. Skulle inte förvåna mig om det blir något from dom i framtiden. Tyvärr har deras priser (precis som alla andra tillverkare) gått upp väldigt mycket sista åren.

Lyx är svårt att definiera tycker jag. En klocka för 5000kr räknas nog som lyx för dom alldra flesta. Ingen behöver egentligen en klocka eftersom alla har en telefon som visar tid, datum etc. När jag tänker lyx så är det Rolex, AP, Patek Philippe, Vacheron Constantin, A. Lange & Söhne, Omega. Har ingen erfarenhet av något av dom märkena så kan inte riktigt uttala mig om vad som är överskattat och underskattat. Att Rolex tillverkar runt en miljon klockor om året men att dom gör det väldigt svårt att köpa en är lite avtändande tycker jag.

När det kommer till mekaniska klockor finns det många instegsmodeller att välja på från etablerade märken som Seiko, Orient, Citizen och liknande. Finns även många etablerade mikromärken och ett som jag tycker har väldigt intressanta klockor är Göteborgs-baserade Tusenö.

För 3-5000kr kan man få en väldigt fin klocka. Citizens släppte nyligen en väldigt intressant serie - Forza Super Titanium. Otroligt fina urtavlor till ett väldigt bra pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

En bra fördel är om klockan är något man kan prata om, t ex jag har en Kurova, en homage till de tyska Glashütte-klockorna som tyska flygare bar.

[...]

Jag har t ex en Steinhart Ocean One som är superfin, 650 EUR ca.
https://www.steinhartwatches.de/media/catalog/product/cache/815f23f750b0790736e95a5fef2cdf70/p/_/p_4.jpg

Jag får inte fram någon information om Kurova. Hur kommer det sig att du valde en homage-klocka med koppling till tyska flygare? Och vad är historian bakom det valet?

Skrivet av Mafnus:

Har inte ägt någon "dålig" klocka men har klockor i väldigt olika prisklasser och det är stor skillnad i kvalitetskänsla och tekniska specificationer. Jag tycker att dom mer etablerade märkena erbjuder väldigt bra instegsklockor. Jag tror att om man börjar köpa av dom billigaste, okända märkena på typ Amazon, AliExpress etc så riskerar man nog att uppleva "dåliga" klockor.

Ja, men så är det väl med det mesta. Det finns alltid en nedre gräns där det låga priset kräver att det tullas på kvaliteten. Ungefär vilken prisnivå bör man, enligt dig, gå upp till för att slippa "dåliga" klockor?

Skrivet av Mafnus:

Orient Mako 2 (~2000kr) - Stållänken känns billig, inget safirglas, urverket går ca 15-20 sekunder snabbt per dag, och runt 38 timmar gångreserv. Boetten är välbyggd men känns väldigt basic. Bezeln går knappt att snurra med handkraft. Otroligt seg men eftersom jag inte använder den till att ta tid så spelar det ingen roll. Denna klockan var min första mekaniska klocka så den stannar i samlingen för alltid.

Tissot Seastar 1000 (~9000kr) - Keramisk bezel, safirglas, urverket går ca 5 sekunder snabbt per dag och 80 timmar gångreserv. Boetten är betydligt mer intressant än min Mako 2. Stållänken är okej i min mening men inte mer än så. Bezeln snurrar lätt och fint men känns oskarp och lite mosig jämfört med min Tudor. Använder denna klockan minst av alla för jag har insett att den är lite för stor för min smak med 43mm diameter och runt 50mm lug to lug. Ska säljas när tillfälle ges.

Tudor Pelagos 39 (~50 000kr) - Likt min Tissot har den keramisk bezel och safirglas. Urverket är på 4hz istället för 3hz och har 70 timmar gångreserv. Urverket går i genomsnitt en halv sekund sakta per dag. Boett och länk i titan vilket ger en väldigt lätt känsla på armen. Bezeln har en otroligt bra känsla och ljudet när man vrider på den är oslagbart. Tusen gånger bättre än mina billigare dykarklockor. Lume är ofantligt bra och räcker länge. Trots den låga vikten så känns det som allt är otroligt välbyggt. Älskar länken och låset som har mikrojustering för bra passform.

Ångrar du att du började med en så billig mekanisk klocka? Jag har en kompis vars första fina klocka blev ett kvartsur. Efter att ha tittat en del på Youtube är det svårt att på rak arm säga vad som passar en själv bäst. Lätt förenklat verkar det vara så att kvartsur får gå tills de går sönder, sedan kastas de, medan mekaniska ur istället behöver servas oftare, vilket kan bli ganska dyrt.

Skrivet av Mafnus:

Först och främst har jag som regel att det är max ett klockköp per år som gäller. Tycker det är ett bra sätt för att verkligen utvärdera olika modeller och inte spontanköpa något. Spontanköpte min Tissot Seastar 1000 och det är enda köpet jag ångrar.

1. Storlek - Lärde mig vilken storlek (lug to lug först och främst) som passar bra på min handled efter att ha köpt en lite för stor klocka.

2. Urtavla - Vill gärna ha en färg jag inte redan har och något som passar med mina kläder.

3. Urverk - Vill helst ha 3.5 eller 4hz urverk och gärna med 70 timmar gångreserv. Får gärna vara ett urverk med datumfunktion.

4. Länk - Vill gärna att klockan kommer med stållänk av bra kvalitet även om jag gärna byter till andra typer av band för att variation. Ser helst att länken har mikrojustering i låset.

5. Helhetsintryck - Givetvis ska klockan ge ett bra helhetsintryck vad gäller design, urtavla, urverk, länk etc.

Svårt att säga. Beror på omständigheterna. Hade ett bra år på jobbet förra året och bonusen gick till inköpet av min Tudor. Kikar mycket på klockor i spannet 20-30000kr. Känns som det finns otroligt mycket bra i den prisklassen men har också sneglat mycket på Omegas utbud som är betydligt dyrare.

Det låter som att du omsätter lite mer pengar än jag. Försöker du har en roterande samling, alltså en in en ut, eller växer den till sig oansat? Vilken roll spelar urverkens frekvens för upplevelsen av klockan? Jag har inte ens tänkt på den frågan tidigare.

Skrivet av Mafnus:

Har en liten samling och än så länge så är det Tudor som står högst upp på min lista. Otroligt nöjd med min Pelagos 39. En design som jag verkligen gillar, ett bra urverk och otroligt bekväm på handleden. Tudor har många intressanta modeller och deras urverk är av väldigt bra kvalitet.

Ett märke som jag ofta kikar på är Christopher Ward. Tycker dom har många väldigt intressanta modeller men har inte köpt någon än. Skulle inte förvåna mig om det blir något from dom i framtiden. Tyvärr har deras priser (precis som alla andra tillverkare) gått upp väldigt mycket sista åren.

Christopher Ward har en del intressanta måste jag hålla med om, efter att ha kikat lite på deras hemsida.

Skrivet av Mafnus:

Lyx är svårt att definiera tycker jag. En klocka för 5000kr räknas nog som lyx för dom alldra flesta. Ingen behöver egentligen en klocka eftersom alla har en telefon som visar tid, datum etc. När jag tänker lyx så är det Rolex, AP, Patek Philippe, Vacheron Constantin, A. Lange & Söhne, Omega. Har ingen erfarenhet av något av dom märkena så kan inte riktigt uttala mig om vad som är överskattat och underskattat. Att Rolex tillverkar runt en miljon klockor om året men att dom gör det väldigt svårt att köpa en är lite avtändande tycker jag.

När det kommer till mekaniska klockor finns det många instegsmodeller att välja på från etablerade märken som Seiko, Orient, Citizen och liknande. Finns även många etablerade mikromärken och ett som jag tycker har väldigt intressanta klockor är Göteborgs-baserade Tusenö.

För 3-5000kr kan man få en väldigt fin klocka. Citizens släppte nyligen en väldigt intressant serie - Forza Super Titanium. Otroligt fina urtavlor till ett väldigt bra pris.

Jag gillar, som jag skrivit ovan, lite mer ovanliga klockor och därför är det trevligt att hitta mindre producenter. Exempelvis hittade jag ett "gammalt" youtubeklipp som tog upp 15 svenska klockmärken, men när jag googlade dem hittade jag bara tre. Resten verkar vara nedlagda. Tusenö var ett av märkena som nämndes och det är alltid kul att se att mindre företag kan hålla sig kvar på marknaden. Men visst fanns det en del snygga varianter i Citizens Forza Super Titanium-serie också.

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av LaoLao:

Jag får inte fram någon information om Kurova. Hur kommer det sig att du valde en homage-klocka med koppling till tyska flygare? Och vad är historian bakom det valet?

Sorry, Kurova - Latinsk översättning av Kyrilisk "Kupoba".

Kort och gott så plockade sovjeterna med sig kronograffabriken när de plundrade Tyskland på krigsbyte efter andra världskriget, lager, maskiner, tegelstenar och klockmakare fick följa med till Ryssland efter kriget med beväpnade vakter som skyddade fabriken innan den plockades med till Ryssland.

Det var inget jag direkt valde i detta fallet utan jag svarade på vad en bra klocka kan ha för egenskap, t ex vara något man kan prata om. Då gav jag ett exempel.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

https://static.feber.se/article_images/59/18/06/591806_1688.jpg
Nä, jag har inte en sådan. Men den är rätt läcker. 678 000sek sist jag kollade, Duplantis edition.
(bottenplattan är en "vanlig" Omega SeaM) Duplantis adderar mervärde...

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Ja, men så är det väl med det mesta. Det finns alltid en nedre gräns där det låga priset kräver att det tullas på kvaliteten. Ungefär vilken prisnivå bör man, enligt dig, gå upp till för att slippa "dåliga" klockor?

Tror mer det handlar om vilka märken man ska undvika snarare än vad klockan kostar. Köper du en klocka från ett väletablerat märke, till exempel Seiko, Citizen, Orient, Hamilton, Tissot eller liknande så får du en klocka av bra kvalitet. Det finns väldigt mångat bra videos på Youtube gällande instegsklockor.

Skrivet av LaoLao:

[b]Ångrar du att du började med en så billig mekanisk klocka? Jag har en kompis vars första fina klocka blev ett kvartsur. Efter att ha tittat en del på Youtube är det svårt att på rak arm säga vad som passar en själv bäst. Lätt förenklat verkar det vara så att kvartsur får gå tills de går sönder, sedan kastas de, medan mekaniska ur istället behöver servas oftare, vilket kan bli ganska dyrt.

Ångrar inte min Orient Mako det minsta. Det var en perfekt klocka för att doppa tårna i den mekaniska klockvärlden. Var otroligt imponerad av hur robust den kändes när jag använde den första gången. Servicekostnaderna är absolut en del av totalkostnaden men beroende på vilket urverk som sitter i klockan behöver det inte bli så dyrt. Om det är ett ETA eller Sellita-urverk så kan nästan vilken klockmakare som helst serva klockan. Min Tudor Pelagos däremot är garanterat dyrare att serva eftersom den måste skickas till Tudor/Rolex.

Det finns kvartsklockor med jättebra kvalitet och dom går att serva också. Billiga kvartsklockor är nog mer slit och släng och om urverket ger upp så är det nog billigare att köpa en ny klocka istället för att serva den.

Skrivet av LaoLao:

[b]Det låter som att du omsätter lite mer pengar än jag. Försöker du har en roterande samling, alltså en in en ut, eller växer den till sig oansat? Vilken roll spelar urverkens frekvens för upplevelsen av klockan? Jag har inte ens tänkt på den frågan tidigare.

Jag har för närvarande fyra klockor i min samling. Tre mekaniska dykarklockor och en smartwatch. Har planer på att sälja en av dykarklockorna för att den känns för stor. Förutom min regel att det är max en ny klocka per år som gäller så har jag inga direkta regler vad gäller en in, en ut etc.

Vad gäller frekvensen på urverket så handlar det bara om hur sekundvisaren rör sig. Ju högre frekvens desto mjukare sveper sekundvisaren. Det finns kvartsklockor med svepande sekundvisare men det är väldigt ovanligt.

Skrivet av LaoLao:

Jag gillar, som jag skrivit ovan, lite mer ovanliga klockor och därför är det trevligt att hitta mindre producenter. Exempelvis hittade jag ett "gammalt" youtubeklipp som tog upp 15 svenska klockmärken, men när jag googlade dem hittade jag bara tre. Resten verkar vara nedlagda. Tusenö var ett av märkena som nämndes och det är alltid kul att se att mindre företag kan hålla sig kvar på marknaden. Men visst fanns det en del snygga varianter i Citizens Forza Super Titanium-serie också.

Det finns så ofantligt många märken och modeller att välja bland. Lägger man till att material som finns på youtube så är det lätt att drunkna i information. När/om du hittar en klocka som du funderar på att köpa så rekommenderar jag att försöka testa på armen i en klockaffär om möjligheten finns. Bilderna man ser online är inte alltid helt rättvisa. Jag hade bestämt mig för att köpa en Hamilton Khaki Field Titanium för några år sedan efter att ha sett många positiva videos, sett mycket bilder etc. När jag provade den i den lokala klockaffären så insåg jag att det var väldigt svårt att se urtavlan för kristallen inte hade någon antireflektiv behanding. Det gjorde att urtavlan inte alls såg ut som på bilderna och det blev inget köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Sorry, Kurova - Latinsk översättning av Kyrilisk "Kupoba".

Kort och gott så plockade sovjeterna med sig kronograffabriken när de plundrade Tyskland på krigsbyte efter andra världskriget, lager, maskiner, tegelstenar och klockmakare fick följa med till Ryssland efter kriget med beväpnade vakter som skyddade fabriken innan den plockades med till Ryssland.

Det var inget jag direkt valde i detta fallet utan jag svarade på vad en bra klocka kan ha för egenskap, t ex vara något man kan prata om. Då gav jag ett exempel.

Aha. Då förstår jag.

Skrivet av Mafnus:

Tror mer det handlar om vilka märken man ska undvika snarare än vad klockan kostar. Köper du en klocka från ett väletablerat märke, till exempel Seiko, Citizen, Orient, Hamilton, Tissot eller liknande så får du en klocka av bra kvalitet. Det finns väldigt mångat bra videos på Youtube gällande instegsklockor.

Det är sant, men för mig är det lite roligare att ha ett något mindre känt märke. Utav ovan nämnda är det bara Hamilton som sticker ut för mig eftersom de har lyckats gå mig förbi innan jag började kika på klockor. Sen har du rätt i att det finns många klipp på Youtube, vilket också gör det lätt att drunkna (som du också skriver).

Skrivet av Mafnus:

Servicekostnaderna är absolut en del av totalkostnaden men beroende på vilket urverk som sitter i klockan behöver det inte bli så dyrt. Om det är ett ETA eller Sellita-urverk så kan nästan vilken klockmakare som helst serva klockan. Min Tudor Pelagos däremot är garanterat dyrare att serva eftersom den måste skickas till Tudor/Rolex.

Jag googlade lite snabbt och det blir visst en faktor att ta med i klockans pris, om än att det, som du skriver, inte behöver bli mycket pengar.

Skrivet av Mafnus:

Det finns så ofantligt många märken och modeller att välja bland. Lägger man till att material som finns på youtube så är det lätt att drunkna i information. När/om du hittar en klocka som du funderar på att köpa så rekommenderar jag att försöka testa på armen i en klockaffär om möjligheten finns. Bilderna man ser online är inte alltid helt rättvisa. Jag hade bestämt mig för att köpa en Hamilton Khaki Field Titanium för några år sedan efter att ha sett många positiva videos, sett mycket bilder etc. När jag provade den i den lokala klockaffären så insåg jag att det var väldigt svårt att se urtavlan för kristallen inte hade någon antireflektiv behanding. Det gjorde att urtavlan inte alls såg ut som på bilderna och det blev inget köp.

Det där är nog ett bra tips. Det är många faktorer som inte riktigt kommer fram på bild. Bara en sån sak som att det inte bara är diametern som avgör om en klocka ser stor ut eller ej.

Visa signatur