Utvecklare - Hur länge stannade ni på ert första jobb innan ni bytte?

Permalänk
Medlem

3 år, konsult inom systemutveckling. Anledningen var till störst del lönen, men även att jag endast fick de små kunderna och i princip var helt själv på uppdragen - men antog att det var p.g.a. "junior" (trots ~6 års erfarenhet innan studier/jobb).

Böt jobb till en myndighet istället. Lönen är mycket bättre, kompetensutvecklingen är enorm och kollegorna är underbara

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

2,5 år. Sedan ville jag byta främst för att snabba på min utveckling. Det blev en liten löneförhöjning på köpet. Språk är desamma, C# och TS, men ramverk och tekniker skiljer sig åt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Be att hon visar var i kollektivavtalet detta står. Vet du vilket kollektivavtal som du omfattas av?

Unionen. De har fått en %-sats som räknas mot den sammanlagda genomsnittslönen. Sen får alla lite upp eller ner jämfört med det och om jag då ska få högre så måste hon sänka mån annan istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wilworin:

Unionen. De har fått en %-sats som räknas mot den sammanlagda genomsnittslönen. Sen får alla lite upp eller ner jämfört med det och om jag då ska få högre så måste hon sänka mån annan istället.

Jag skulle tro att denna procentsats är den avtalade minsta ökningnen. Jag är tämligen säker på att man får överstiga denna nivån men din chef har kanske inte mandat att göra detta utan måste i så fall få ok från sin chef och då är det enklare att skylla på det inte går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag skulle tro att denna procentsats är den avtalade minsta ökningnen. Jag är tämligen säker på att man får överstiga denna nivån men din chef har kanske inte mandat att göra detta utan måste i så fall få ok från sin chef och då är det enklare att skylla på det inte går.

Ganska säker att det stämmer, och att avtalet inte säger nått om att höja MER.

Jag har unionen och vissa år har jag fått inom "standard" höjning men vissa år då jag visat framfötterna har det lagts på en lite till utanför den vanliga höjningen.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wilworin:

Unionen. De har fått en %-sats som räknas mot den sammanlagda genomsnittslönen. Sen får alla lite upp eller ner jämfört med det och om jag då ska få högre så måste hon sänka mån annan istället.

Det är tyvärr ett verktyg arbetsgivare använder för att "slippa" vidare dialog kring löneökning. Den förhandlade potten är egentligen bara ett verktyg för att säkerställa ett minimum. Det finns inte något som säger att en anställd kan få mer än det som är avtalet via kollektivavtalet.

Permalänk
Medlem

8 år, systemutvecklare, blev uppraggad av arbetspolare att hoppa av och starta nytt gemensamt med dem istället, och där är jag fortfarande kvar. Skiter fullständigt i titel/status/karriär och tjänar mer än jag behöver, så det finns ingen anledning att byta.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

ca 1 år som konsult/bemanning och när uppdraget tog slut tog anställningen slut.
Bytte till ett annat konsultbolag där jag var ca 6 månader, där jag valde att sluta själv pga pendling och lite annat.
Sen hamnade jag på produktionsbolag i ca 7-8 år där jag själv avslutade för att det hade stagnerat i utveckling.
Har nu jobbat som konsult i typ 2.5 år. för lite olika kunder.

Så länge jag kan få olika kunder med jämna mellanrum så ser jag ingen större anledning att byta just nu

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem

Var lite över 2 år på första jobbet, en konsultfirma. Tyckte inte lönen hängde med lasset jag drog och fick blankt nej när jag begärde mer, så jag sökte mig bort. Lite Dunning-Kruger var det allt över det (sååå bra var jag faktiskt inte), men men.

Alltid varit olika anledningar till att jag bytt jobb efter det (inne på sjunde jobbet i karriären nu), men det har aldrig handlat om pengar efter den gången. Värderar andra saker högre.

Permalänk

Stannade till sist. Gick nog inte hem förens kl19.00

Permalänk
Medlem

Blev lite mer än ett år på mitt första ställe. Dock hade det ingenting med personerna att göra eller arbetet, utan det var bara så att det gick inget vidare för företaget så de hade svårt att få ut lönerna. De frågade om det var ok att det blev lite mindre lön etc.

Det var specifikt över semestern, men då det redan hade vart svårt ekonomiskt redan första sommaren och man satt med familj så blev det tyvärr att man fick söka sig vidare.

Men annars så har jag stannat runt 2 år på mina arbeten.. nu är det ingen som kommer tro mig men inte på grund av pengahopp som jag har bytt runt 2år. - Har bara blivit så av många olika anledning, team som splitras - försök till ändrade arbetsuppgifter gentemot det man blev anställd till etc.

Just nu är jag inne på +2 år där jag är just nu, men har tro det eller ej, inga planer på att byta!

Inne på 9 året som utvecklare med tech lead roll.

Så, nu var mitt morgonsvamel avklarat!

Ha det fint!
/Daniel

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent - 10 TB Storage
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB

Permalänk
Medlem

Ca 4 månader pga att jag skulle fått förlängt men chefen där var rätt seg osv, samt att det hade en satans byråkrati om att typ alla chefer genom hela concernen behövde godkänna.
Han ringde ca 1 månad efter jag hade slutat pga kontraktet löpte ut och ville ha tillbaka mig, då hade jag redan flyttat 20 mil österut till mitt nästa jobb som jag signa kanske 1 vecka efter att kontraktet på gamla jobbet gick ut.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Började Oktober 2017 och är fortfarande kvar på samma arbetsplats, blev ombedd att söka tjänst som systemarkitekt och fick den till juni 2020, sen blev jag PM nu juli 2024. Jag har dock fått bra löneutveckling jämfört med mina kollegor för att jag identifierats som en person som företaget ville satsa på. Sen tog det framförallt fart när jag hamnade i "arkitekt-teamet" för det verkar som att min nuvarande linjechef har lättare att ge ordentliga löneökningar jämfört med linjecheferna för utvecklarna som är väldigt snåla att ge något utöver det som står i kollektivavtalet.

Men sa till mig själv i början att om jag inte skulle få en bra löneökning så skulle jag försöka hitta ny arbetsgivare ganska snart. Men nu har jag fått både det och fått konstant nya utmaningar så jag är nöjd och glad

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Är fortfarande kvar på min första arbetsplats, runt 4½ år nu. Trivs fortfarande bra. Har bra lön och förmåner så jag ser ingen anledning att byta än.