Permalänk

Räcker 100/100mbit?

Har haft 250/250mbit i ett par år nu låst för runt 250kr/mån men operatörernas kraftiga höjningar senaste året är det billigaste obundna 319kr/mån för 100/100mbit hos Boxer eller 355kr/mån för 250/250mbit för Bredband2. Båda kör publika ip-adresser. Hittar för närvarande ingen bra med 12-månader låst.

Känner man någon skillnad i hastigheten mellan de två? Går surfning märkbart långsammare med 100mbit?

Vilken hade ni valt?

Permalänk
Medlem

Du kommer inte märka någon skillnad om du bara surfar, nej.

Permalänk
Moderator
Moderator

Märks i princip bara om du ska tanka något relativt stort och relativt ofta och är lite otålig, "vanlig surf" använder inte så mycket bandbredd och där är även 100 Mbps långt mer än tillräckligt.

För 36 :- extra så hade jag personligen kört på 250/250, men det beror givetvis på ens egna situation. Vi är några stycken och det händer att det ska tankas spel på steam och dylikt.

För mig skulle steget till 250/250 kosta 170 :- extra, nästan i storleksordningen dubbel kostnad som för 100/100 här.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

jag gick själv från 100/100 till 250/250 nydligen (ingår i hyran, inget val jag gjorde själv)
och den enda gången jag märker skillnad är när jag laddar ner stora spel på steam, förr gick det snabbt nu går det snabbare

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 4070 Ti Super | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

Du kommer inte märka av någon skillnad vid vanlig surfning eller streaming. Endast vid nerladdning eller om ni är flera i hushållet som streamar 4K samtidigt.

Om det inte är så bråttom så är det inte jättelångt kvar till Black Friday och då brukar operatörer kunna ha bra erbjudanden.

Du kan ju alltid byta ner till 100Mbit utan bindningstid och köra på det under tiden. Säg upp bredbandet så det blir en vecka efter Black Friday. Hittar du då inga bra erbjudanden så avbryter du uppsägningen och fortsätter som vanligt. Hittar du något erbjudande så beställer du så att det startar en vecka efter BF.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

Surfning går inte långsammare, men laddar du ned spel så märks det såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Märks i princip bara om du ska tanka något relativt stort och relativt ofta och är lite otålig, "vanlig surf" använder inte så mycket bandbredd och där är även 100 Mbps långt mer än tillräckligt.

För 36 :- extra så hade jag personligen kört på 250/250, men det beror givetvis på ens egna situation. Vi är några stycken och det händer att det ska tankas spel på steam och dylikt.

För mig skulle steget till 250/250 kosta 170 :- extra, nästan i storleksordningen dubbel kostnad som för 100/100 här.

För mig med öppet stadsnät. 100/100 kostar typ somdu sa, "bara" cirka 30kr mindre i månaden mot 250/250, det har nog en del med försäljningstaktik, då de vet att de flesta ändå inte kommer maxa linan för att göra 250/250 värt det, så de får lite mer pengar i månaden men ändå ganska lite bandbredd som behövs.

Permalänk
Medlem

Går bra för det mesta med 100, men är det så pass liten skillnad kan det nog vara värt det om du hämtar ner större saker ibland.
500 däremot, som oftast också finns att välja är nog mer sällan värt det då det brukar handla om hundralappar i månaden extra.
Är väl främst för större familj som det kan vara, men många företag med några anställda kör på 5G (tidigare ADSL) och de klarar sig.

Permalänk

100 räcker och blir över.

Permalänk

Tack allihopa nu vet jag vilka jag ska välja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tack allihopa nu vet jag vilka jag ska välja!

Vad valde du?

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Vad valde du?

100mbit. Det är lite långsamt men jag får ha det tills BF veckorna börjar närma sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

100mbit. Det är lite långsamt men jag får ha det tills BF veckorna börjar närma sig.

Så länge det bara skall räcka till surf och lite streaming är det inga problem med den hastigheten.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Så länge det bara skall räcka till surf och lite streaming är det inga problem med den hastigheten.

Funkar väl OK till lite tyngre nedladdningar också. Har inte haft 100mbit på många många år men mitt stadsnät har höjt priserna avsevärt senaste året eller åren så börjar bli lite väl dyrt.

Permalänk
Medlem

Gick från 100 till 1000 för några år sedan då föreningen omförhandlade med leverantören och vi fick Gigabit till längre pris än 100/100. Ingen skillnad vid surf/steaming dock dramatisk skillnad om du ska ominstallera stora spel via Steam eller laddar hem stora filer (eller flera stora filer samtidigt).

Permalänk
Skrivet av kusk0r:

Gick från 100 till 1000 för några år sedan då föreningen omförhandlade med leverantören och vi fick Gigabit till längre pris än 100/100. Ingen skillnad vid surf/steaming dock dramatisk skillnad om du ska ominstallera stora spel via Steam eller laddar hem stora filer (eller flera stora filer samtidigt).

Hur vet du inte om det är någon skillnad om du inte testade svarstid via bredbandskollen tex?

Permalänk
Avstängd

1000/1000 räcker, allt under är lite för slött
(skämtar inte)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur vet du inte om det är någon skillnad om du inte testade svarstid via bredbandskollen tex?

Bandbredd påverkar inte svarstid.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

(skämtar inte)

Vad gör du som kräver 1000/1000?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Har haft 250/250mbit i ett par år nu låst för runt 250kr/mån men operatörernas kraftiga höjningar senaste året är det billigaste obundna 319kr/mån för 100/100mbit hos Boxer eller 355kr/mån för 250/250mbit för Bredband2. Båda kör publika ip-adresser. Hittar för närvarande ingen bra med 12-månader låst.

Känner man någon skillnad i hastigheten mellan de två? Går surfning märkbart långsammare med 100mbit?

Vilken hade ni valt?

märks bara vid nedladdning av spel, film, osv.

Permalänk
Avstängd

har du ownit så kan du ju bara gå in på kontrollpanelen och uppgradera genom ett musklick, det tar 1 minut sen har man tex 500 mbit eller vad man önska, tycker man det suger är det bara ringa supporten å ångra sig

förutsatt att du har en medieomvandlare som klarar 1000 och en router som klarar 1000

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klockish:

(skämtar inte)

Levereras det över fiber eller fastighetsnät i flerfamiljshus så finns det ju noll anledning för operatören att sälja långsammare uppkopplingar än så, handlar bara om marknadssegmentering/ocker.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger system

Permalänk
Avstängd

jag gick från 100 till 250, sedan 500 och sedan 1000 på en vecka, eftersom jag får 1000 för 549kr månaden och 100 för 349kr månaden så var det en no-brainer

och min vpn maxade alla hastigheter..

första 6 månaderna var halvapriset på 1000 (540kr) som en bonus, så länge man gjorde det via https://zmarket.se/

bor mitt i smeten i huvudstaden

Permalänk
Skrivet av Aphex:

Levereras det över fiber eller fastighetsnät i flerfamiljshus så finns det ju noll anledning för operatören att sälja långsammare uppkopplingar än så, handlar bara om marknadssegmentering/ocker.

Varför betala för 1000 Mbit om man inte har behov av det? Bättre då att kunna välja en lägre bandbredd till ett lägre pris.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pekinganka:

Varför betala för 1000 Mbit om man inte har behov av det? Bättre då att kunna välja en lägre bandbredd till ett lägre pris.

Visst, men jag menar att priskillnaden mellan 100, 1000 eller något annat antal Mbps är väldigt påhittad.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger system

Permalänk
Medlem

Duger absolut. Att man får en "bättre deal" med någon högre är ju bara relevant om du behöver den högre hastigheten. Ingen vits att göra "bättre deal" bara för sakens skull.

Enda situationen man möjligen missar är att uppdatera sina spel snabbt nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hej,
det är väl en min uppfattning över tid utifrån ping i spel. Det är flera år sedan jag bytte, det tog flera månader mellan att vi fick besked att beslut fattades till bytet ägde rum, utan att man fick någon notis. Bytte även router något år senare och hunnit byta moderkort 2 gånger. Idag ligger svarstiden mot bredbandskollen på 1ms men mycket som kan spela in, typ tidpunkt på dagen, att leverantören har säkert uppdaterat en del hårdvara, etc. Ganska svårt att ha en strukturerad test över tid så att man kan på mer vetenskapligt sätt svara på frågan. Rent teoretiskt, om vi nu antar att din leverantör använder samma hårdvara för att leverera 100 eller 1000 via Ethernet bör det inte ge någon skillnad i latens att upp/nedgradera anslutningshastigheten.