MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Jag tog inte upp Tracer 7, Transalp eller Versys, då jag anser det är "högbyggen". Dvs något man får upptäcka att man är ute efter med tiden. Sen BMW tycker jag är bortfallet som förstahoj då deras reservdelspriser inte är samma som övriga märken och dom är inte lika skottsäkra som japanskt. Inget illa om märket i sig. Men ska man bara köpa något så pang bom för att lära sig köra o sen kränger 1 år senare utan att se roliga utgifter så är BMW inte aktuellt.

Håller helt med om utrustning. MC kläder har mycket dåligt andrahandsvärde och är utmärkt att köpa beg.

Alltså förstår inte alls vad det är för reservdelspriser som är så hemska. Jag har haft min BMW R1200R 2016 i 4år. Jag tycker det är ap-billigt ägande. Visst den kostade mer än en MT-07 i inköp, men den ger en helt annan kvalitetskänsla än t.ex MT07 som känns som plastigt-rappel.

Min BMW har kostat mig ~3500kr per år i service kostnader, kanske var ett år servicen var lite dyrare men annars har då inte jag nå "skyhöga" reservdelskostnader... Så vad är det som du tycker kostar med BMW? Dyra bromsbelägg eller?

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Har funderat på att skaffa MC kort och köpa en liten scooter för pendling (~1.5 mil) men har lite frågor.
1. Hur övningskör man enklast om man aldrig kört MC? Har ingen i närmaste familjen som kör MC så har ingen MC jag kan låna och träna med. Köpte ni en MC först som man kan öva på parkeringar eller allt via körskola?

2. Hur mycket gick era MC-kort på?

7k kr för alla måsten: tillstånd, uppkörning, mm.
25k kr för MC
5k kr för godkända skydd (köpte mycket dyrare hjälm när körkortet tagits)

3. Har MC handlare några större reor under året? Hur mycket kan man pruta på MSRP? Tänker på en scooter för 40-50k.

1. Jag försökte med skola. Det kostade hur mycket som helst och jag blev inte bättre på 13 lektioner.
Köpte egen för 25k och körde ut på egen hand till ett flygfält där körskolorna ställt upp koner.

Ett alternativ som körskolorna ger är att skaffa en asbillig moped. Har du bilkörkort är det bara att öva manöverbanor och trafik själv. Sen kör du några enstaka lektioner med tung MC för A-behörighet innan uppkörning.

2. 7k kr för alla måsten: tillstånd, uppkörning, mm.
25k kr för MC
5k kr för godkända skydd (köpte mycket dyrare hjälm när körkortet tagits)

3. -

4. Begär ut statistik över vilka orter som har störst chans att godkänna dig. Föreslår Eskilstuna. Be att en körskola där följer med till uppkörningen. Ta en morgonlektion på uppkörningsplatsen om dom erbjuder. Värt!
Begär ut allmän handling

Här är statistik från 2019 som jag laddade ner då.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Alltså förstår inte alls vad det är för reservdelspriser som är så hemska. Jag har haft min BMW R1200R 2016 i 4år. Jag tycker det är ap-billigt ägande. Visst den kostade mer än en MT-07 i inköp, men den ger en helt annan kvalitetskänsla än t.ex MT07 som känns som plastigt-rappel.

Min BMW har kostat mig ~3500kr per år i service kostnader, kanske var ett år servicen var lite dyrare men annars har då inte jag nå "skyhöga" reservdelskostnader... Så vad är det som du tycker kostar med BMW? Dyra bromsbelägg eller?

BMW har haft problem med ABS moduler som frekvent varit mycket högre än på japanskt. Bekant till mig fick offert på 28.000 från aukt BMW verkstad för en sådan fix.

Jämfört med att köra en Audi cabbe är klart en BMW hoj billig i drift. Men jag skulle våga påstå en MT-07 / ER6a är billigare.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

min kompis sa att han hade en Mc jag kunde få gratis men såg att det stod så här och förstår inte riktigt var det menar. Den är just nu reggad som en A2..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tizzue:

<Uppladdad bildlänk> min kompis sa att han hade en Mc jag kunde få gratis men såg att det stod så här och förstår inte riktigt var det menar. Den är just nu reggad som en A2..

ja det där är en lätt mc (125cc) som av någon underlig anledning är registrerad som mellantung mc. Extremt underligt då dessa kom original med runt 12 hästar (9kw och gränsen för lätt mc är 11kw) =o
Så hur den kan vara strypt från 21kw vette fasen så länge det inte handlar om ett ombyggt fordon med större motor, tänker dock att det då borde stå när man kollar upp den.

Här har du info om dom tre klasser vi har
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/korkort/ta-kor...
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/korkort/ta-kor...
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/korkort/ta-kor...

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tizzue:

<Uppladdad bildlänk> min kompis sa att han hade en Mc jag kunde få gratis men såg att det stod så här och förstår inte riktigt var det menar. Den är just nu reggad som en A2..

Den är registrerad med strypt effekt förmodligen för att man ska få in den under A1 som är max 11kW, den har 21kW original. Men att strypa den och sen regga den som A2 där den går in original verkar ju väldigt märkligt. Men jag kan ha missat något.

Den är säkert helt okej att övningsköra lite på för att få in känslan. Men du kan inte köra upp för A på den, den väger för lite, har för lite effekt och för lite kubik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av liorcifer:

Den är registrerad med strypt effekt förmodligen för att man ska få in den under A1 som är max 11kW, den har 21kW original. Men att strypa den och sen regga den som A2 där den går in original verkar ju väldigt märkligt. Men jag kan ha missat något.

Den är säkert helt okej att övningsköra lite på för att få in känslan. Men du kan inte köra upp för A på den, den väger för lite, har för lite effekt och för lite kubik.

vilket gör det mer underligt då den har 9kw original och inte 21!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

vilket gör det mer underligt då den har 9kw original och inte 21!

De har inte 9 kw original
https://www.motorcyclespecs.co.za/model/Honda/honda_nsr125r_8...
https://sv.wikipedia.org/wiki/Honda_NSR125

Den är omreggad från 21 till 9 kw.

Permalänk
Medlem

Den klarar ju inte effekt/vikt-förhållandet annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

vilket gör det mer underligt då den har 9kw original och inte 21!

På wikipedia stod det 21, men det stämmer ju inte alltid. Det kanske finns olika versioner också för olika marknader.

Z900 t.ex. finns i två versioner en med 92kW och en med 70kW som kan strypas till A2. Som inte är superlätta att skilja åt. Kanske är något liknande här?

Oavsett så känns det lite märkligt och jag blir iaf lite nyfiken på att veta varför man gjort så här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av liorcifer:

På wikipedia stod det 21, men det stämmer ju inte alltid. Det kanske finns olika versioner också för olika marknader.

Z900 t.ex. finns i två versioner en med 92kW och en med 70kW som kan strypas till A2. Som inte är superlätta att skilja åt. Kanske är något liknande här?

Oavsett så känns det lite märkligt och jag blir iaf lite nyfiken på att veta varför man gjort så här.

Förr fanns det ingen effektbegränsning på 125:or, endast motorstorleksbegränsning, och effekten på sportigare modeller började krypa över 40 hästarsstrecket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tizzue:

<Uppladdad bildlänk> min kompis sa att han hade en Mc jag kunde få gratis men såg att det stod så här och förstår inte riktigt var det menar. Den är just nu reggad som en A2..

Om hojen såldes med 9kw eller inte är oväsentligt.
Just nu har fordonet över 11kw, vilket gör det till en A2 motorcykel, trotts en slagvolym på 125cc.
Om den vid 21kw har ett viktförhållande som är under 0,2kW/kg så kommer du kunna köra runt på den efter du tagit ditt A2.
Om den har 21kw och har ett viktförhållande som är över 0,2kW/kg så behöver du A för att ratta runt på den.
Denna hojjen kommer aldrig vara godkänd för någon form av uppkörning.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk

Var på Knix idag. Riktigt kul och lärorikt. Blev sugen på att testa storbana också. Däcken fick jobba lite extra jämfört med gatan, även om jag inte lyckades komma hela vägen ned till kanten.

Permalänk
Medlem

Knix är jättekul. Att du inte kom hela vägen kan bero på din körstil, hojjen, banan. Behöver inte betyda att du ”fega ur”.
Man blir snabbt varse hur lite erfarenhet man får av endlösa mil rakt fram på motorväg. En knix kurs lär dig hantera din hoj mer än en helt års pendlande till jobb 🤪

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Var på Knix idag. Riktigt kul och lärorikt. Blev sugen på att testa storbana också. Däcken fick jobba lite extra jämfört med gatan, även om jag inte lyckades komma hela vägen ned till kanten.

<Uppladdad bildlänk>

Knix är superkul men du lär dig än mer på storbana.

Men anmäl tid till storbana, med SMC har du försäkring.
Jag började på Gelleråsen för några år sedan och det har bara blivit roligare och fler bandagar efter det.

Permalänk
Skrivet av AkUs:

Knix är jättekul. Att du inte kom hela vägen kan bero på din körstil, hojjen, banan. Behöver inte betyda att du ”fega ur”.
Man blir snabbt varse hur lite erfarenhet man får av endlösa mil rakt fram på motorväg. En knix kurs lär dig hantera din hoj mer än en helt års pendlande till jobb 🤪

Det var bara 5mm eller så "chicken strip" och det är första året med MC så var ganska nöjd ändå. Skrapade fotpinnarna ett par gånger också så det fanns nog inte mycket mera att ge. Vill helst inte trilla, även om det är kul att testa gränserna.

Håller helt och hållet med om din sista rad där.

Skrivet av reverend benny:

Knix är superkul men du lär dig än mer på storbana.

Men anmäl tid till storbana, med SMC har du försäkring.
Jag började på Gelleråsen för några år sedan och det har bara blivit roligare och fler bandagar efter det.

Ja ska göra det. Tyvärr fanns det endast 1 tillfälle i år som jag skulle kunna gå på och det var fullbokat.

Men nästa år, absolut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

1. Jag försökte med skola. Det kostade hur mycket som helst och jag blev inte bättre på 13 lektioner.
Köpte egen för 25k och körde ut på egen hand till ett flygfält där körskolorna ställt upp koner.

Ett alternativ som körskolorna ger är att skaffa en asbillig moped. Har du bilkörkort är det bara att öva manöverbanor och trafik själv. Sen kör du några enstaka lektioner med tung MC för A-behörighet innan uppkörning.

Det här är ju jättbra info. Själv också väldigt sugen på att ta kort till våren. Tänkte ta en intensivkurs då (?). Men då skulle man ju behöva ha kört en del innan. Vilket blir svårt då jag inte har någon bekant att övningsköra med.

Bästa hade ju varit om det fanns något inomhus, här i Göteborg borde det ju kunna finnas möjligt att köra i gocarthall? Eller nåt, jag vet inte. Inhängnat område vore ju finemang, men den möjligheten finns inte heller. Väldigt litet på jobbet privat mark skulle vara något kanske, men jag vet inget där heller.

Så det där med moppe kanske vore något. Men menar du klass 1 eller 2? Jag har kört väldigt mycket moppe förr i tiden (30 år sedan), klass 2 då. Men tänker att en sådan borde väl vara väldigt långt ifrån en tung MC att hantera. klass 1 likaså men iaf lite starkare.

Känns som man borde ägna vintern åt att köpa något att åka på så man kan komma igång på något sätt, frågan är bara om man ska köpa den hoj man vill ha sedan eller en moppe så länge.

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Var på Knix idag. Riktigt kul och lärorikt. Blev sugen på att testa storbana också. Däcken fick jobba lite extra jämfört med gatan, även om jag inte lyckades komma hela vägen ned till kanten.

<Uppladdad bildlänk>

Kan ju snarare vara possitivt, ju mer du använder på däcket ju mer tänjer du på gränserna.
Det är därför man flyttar kroppen in mot kurvan och hänger ut från hojen när man kör fort, då minimerar man lutningsvinkel och får mer grepp.
Är inte roligt när bakänden släpper och hojen sticker iväg hehe.

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av Tizzue:

<Uppladdad bildlänk> min kompis sa att han hade en Mc jag kunde få gratis men såg att det stod så här och förstår inte riktigt var det menar. Den är just nu reggad som en A2..

Skrivet av AkUs:

Om hojen såldes med 9kw eller inte är oväsentligt.
Just nu har fordonet över 11kw, vilket gör det till en A2 motorcykel, trotts en slagvolym på 125cc.
Om den vid 21kw har ett viktförhållande som är under 0,2kW/kg så kommer du kunna köra runt på den efter du tagit ditt A2.
Om den har 21kw och har ett viktförhållande som är över 0,2kW/kg så behöver du A för att ratta runt på den.
Denna hojjen kommer aldrig vara godkänd för någon form av uppkörning.

En motorcykel kan inte vara "registrerad som A2". Det är motorstorlek, registrerad effekt och förhållanden mellan tjänstevikt och effekt som bestämmer vad du får köra baserat på din behörighet.

Den här motorcykeln är registrerad på 9kW. Du får köra motorcykeln med A1-behörighet (lätt motorcykel), och den är även godkänd för uppkörning av A1. Du får inte använda den för uppkörning av A2 eller A men du får såklart köra den med dessa behörigheter.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yamato:

Det här är ju jättbra info. Själv också väldigt sugen på att ta kort till våren. Tänkte ta en intensivkurs då (?). Men då skulle man ju behöva ha kört en del innan. Vilket blir svårt då jag inte har någon bekant att övningsköra med.

Bästa hade ju varit om det fanns något inomhus, här i Göteborg borde det ju kunna finnas möjligt att köra i gocarthall? Eller nåt, jag vet inte. Inhängnat område vore ju finemang, men den möjligheten finns inte heller. Väldigt litet på jobbet privat mark skulle vara något kanske, men jag vet inget där heller.

Så det där med moppe kanske vore något. Men menar du klass 1 eller 2? Jag har kört väldigt mycket moppe förr i tiden (30 år sedan), klass 2 då. Men tänker att en sådan borde väl vara väldigt långt ifrån en tung MC att hantera. klass 1 likaså men iaf lite starkare.

Känns som man borde ägna vintern åt att köpa något att åka på så man kan komma igång på något sätt, frågan är bara om man ska köpa den hoj man vill ha sedan eller en moppe så länge.

Alla är olika, jag körde bara på skola och tog totalt 6st 2-timmars lektioner, jag trodde att jag skulle ha fördel av att ha kört väldigt mycket moped i 15-17års ålder men när jag satte mig på MCn så kändes det som ett HELT annat fordon så skulle säga att moppe meriter är inte värt mycket... (Min åsikt såklart)
Totalt kostade kortet mig 18'500kr ALLT inräknat år 2021 jag tog första lektionen 25e Maj och klarade uppkörning 28e Juni.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Alla är olika, jag körde bara på skola och tog totalt 6st 2-timmars lektioner

ok, ja det var det första jag tänkte faktiskt. Det skulle vara ganska praktiskt, på skolorna kan man hyra MC/ställ så man behöver ju inget själv. Men de intensivkurser jag sett har haft som "krav" att man ska ha kört "en del" innan, lite konstigt kan jag tycka, inte alla som har den möjligheten ju.

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yamato:

Det här är ju jättbra info. Själv också väldigt sugen på att ta kort till våren. Tänkte ta en intensivkurs då (?). Men då skulle man ju behöva ha kört en del innan. Vilket blir svårt då jag inte har någon bekant att övningsköra med.

Bästa hade ju varit om det fanns något inomhus, här i Göteborg borde det ju kunna finnas möjligt att köra i gocarthall? Eller nåt, jag vet inte. Inhängnat område vore ju finemang, men den möjligheten finns inte heller. Väldigt litet på jobbet privat mark skulle vara något kanske, men jag vet inget där heller.

Så det där med moppe kanske vore något. Men menar du klass 1 eller 2? Jag har kört väldigt mycket moppe förr i tiden (30 år sedan), klass 2 då. Men tänker att en sådan borde väl vara väldigt långt ifrån en tung MC att hantera. klass 1 likaså men iaf lite starkare.

Känns som man borde ägna vintern åt att köpa något att åka på så man kan komma igång på något sätt, frågan är bara om man ska köpa den hoj man vill ha sedan eller en moppe så länge.

Lagligt inhängnat område är rätt juridiskt knepigt och finns typ inte så bortse från det. sporthoj.com har trådar om bra platser att öva ibland. Dom har också trådar om vilka rutter uppkörningen är på så du kan förbereda dig på Google Maps Street view.

Moped kan du ta vad som helst som du får köra i trafik och en hjälm. Här kan du hitta en som är säker, jag köpte en billig, 5 stjärnig, men uppgraderade sen till en som också var tyst. Sharp test av hjälmar i UK

Jag kan skicka dig mått på låg- och högfartsbanorna. För att rita upp dem behöver du ett måttband och billiga koner på en sportbutik och sånadär kritor som barn ritar på asfalt med, dom finns bl.a på Tigr (den där billiga presentbutiken). Då kan du markera banan till nästa gång du kommer tillbaka.

PM om du vill ha min Dropbox stash med alla mått/info, mm.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yamato:

ok, ja det var det första jag tänkte faktiskt. Det skulle vara ganska praktiskt, på skolorna kan man hyra MC/ställ så man behöver ju inget själv. Men de intensivkurser jag sett har haft som "krav" att man ska ha kört "en del" innan, lite konstigt kan jag tycka, inte alla som har den möjligheten ju.

Ja det enda jag hade var handskar och hjälm som jag köpte då jag inte ville ha massa andra illa luktande å svettiga hjälmar. Annars lånade jag resten.

Ja de lät ju lite konstigt att man ska ha kört innan man går intensivkursen.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Ja det enda jag hade var handskar och hjälm som jag köpte då jag inte ville ha massa andra illa luktande å svettiga hjälmar. Annars lånade jag resten.

Ja de lät ju lite konstigt att man ska ha kört innan man går intensivkursen.

Jag killgissar att det är för att det går ganska smidigt att få någon som kan hantera en MC någelunda till att ta körkort. Om det däremot kommer någon som inte förstår hur växeln fungerar och välter på parkeringen är det ingen idé att försöka ta körkortet fort.

Vi hade en deltagare som tappade motorcykeln direkt och inte fattade hur man växlar. Hon behövde en egen lärare första timmen för att ens komma iväg själv.

Tanken är nog att om du inte kört förr är intensiv inte för dig. Då ska du ta vanlig lektion först.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

Jag killgissar att det är för att det går ganska smidigt att få någon som kan hantera en MC någelunda till att ta körkort. Om det däremot kommer någon som inte förstår hur växeln fungerar och välter på parkeringen är det ingen idé att försöka ta körkortet fort.

Vi hade en deltagare som tappade motorcykeln direkt och inte fattade hur man växlar. Hon behövde en egen lärare första timmen för att ens komma iväg själv.

Tanken är nog att om du inte kört förr är intensiv inte för dig. Då ska du ta vanlig lektion först.

Makes sense såklart, är nog garanterat det som är anledningen.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Ja det enda jag hade var handskar och hjälm som jag köpte då jag inte ville ha massa andra illa luktande å svettiga hjälmar. Annars lånade jag resten.

Ja de lät ju lite konstigt att man ska ha kört innan man går intensivkursen.

ok, ja det kan ju vara fint med egen hjälm/handskar.
Ja, minst sagt. Jag kanske gör så att jag charmar dem och går dit som det är bara

Skrivet av kyre:

Lagligt inhängnat område är rätt juridiskt knepigt och finns typ inte så bortse från det. sporthoj.com har trådar om bra platser att öva ibland. Dom har också trådar om vilka rutter uppkörningen är på så du kan förbereda dig på Google Maps Street view.

Moped kan du ta vad som helst som du får köra i trafik och en hjälm. Här kan du hitta en som är säker, jag köpte en billig, 5 stjärnig, men uppgraderade sen till en som också var tyst. Sharp test av hjälmar i UK

Jag kan skicka dig mått på låg- och högfartsbanorna. För att rita upp dem behöver du ett måttband och billiga koner på en sportbutik och sånadär kritor som barn ritar på asfalt med, dom finns bl.a på Tigr (den där billiga presentbutiken). Då kan du markera banan till nästa gång du kommer tillbaka.

PM om du vill ha min Dropbox stash med alla mått/info, mm.

Tack för info! Det var ju bra, ska helt klart köpa en tyst hjälm så den listan var guld.

Jag tror faktiskt jag skippar att köpa något åkdon tills jag fått kortet, verkar som många gjort så. Blir ju mest kostadseffektivt också (fast jag kan ju provsitta en massa och fundera på vad jag vill ha, och dyker det upp ett erbjudande man inte kan motstå är det väl bara att slå till, så är den biten klar när man har kortet iaf)

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

Jag killgissar att det är för att det går ganska smidigt att få någon som kan hantera en MC någelunda till att ta körkort. Om det däremot kommer någon som inte förstår hur växeln fungerar och välter på parkeringen är det ingen idé att försöka ta körkortet fort.

Vi hade en deltagare som tappade motorcykeln direkt och inte fattade hur man växlar. Hon behövde en egen lärare första timmen för att ens komma iväg själv.

Tanken är nog att om du inte kört förr är intensiv inte för dig. Då ska du ta vanlig lektion först.

Ja, låter ju vettigt. Man får väl iaf se till att kunna hantera hojen så pass att man kan komma iväg det ska jag försöka få till. Kan ju ta en lektion iaf om jag inte lyckas skaffa hoj innan så jag prova hemma vid garaget.

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yamato:

ok, ja det kan ju vara fint med egen hjälm/handskar.
Ja, minst sagt. Jag kanske gör så att jag charmar dem och går dit som det är bara

Tack för info! Det var ju bra, ska helt klart köpa en tyst hjälm så den listan var guld.

Jag tror faktiskt jag skippar att köpa något åkdon tills jag fått kortet, verkar som många gjort så. Blir ju mest kostadseffektivt också (fast jag kan ju provsitta en massa och fundera på vad jag vill ha, och dyker det upp ett erbjudande man inte kan motstå är det väl bara att slå till, så är den biten klar när man har kortet iaf)

Juste, skydda hörseln. Jag tappade höga frekvenser första sommaren jag körde. I 90km/h är vinbruset skadligt efter 10 min.
https://www.bauhaus.se/horselpropp-zekler-802-strl-s-l-10-pac...

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

Jag kan skicka dig mått på låg- och högfartsbanorna. För att rita upp dem behöver du ett måttband och billiga koner på en sportbutik och sånadär kritor som barn ritar på asfalt med, dom finns bl.a på Tigr (den där billiga presentbutiken). Då kan du markera banan till nästa gång du kommer tillbaka.

PM om du vill ha min Dropbox stash med alla mått/info, mm.

Bestämmelserna för förarprov finns hos Transportstyrelsen (konsoliderad version):
https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS%202015_15k.pdf

Måtten finns som bilagor i slutet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

Juste, skydda hörseln. Jag tappade höga frekvenser första sommaren jag körde. I 90km/h är vinbruset skadligt efter 10 min.
https://www.bauhaus.se/horselpropp-zekler-802-strl-s-l-10-pac...

Alpine Motosafe är också riktigt bra för vindbrus men släpper igenom lite prat/musik om man har intercom.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.