Postnord - en logistisk katastrof

Permalänk
Skrivet av M3Johan:

Brevlåda. Inrikesbrev.

Om du beställde från ett företag får de skicka en ny vara. Postnord kan du anmäla till men du lär inte få någon ersättning.

Permalänk
Medlem

Det är skickat från en privatperson som brev, ~40 år gammalt objekt så det är inte bara att skicka en ny.

Postnord kommer inte göra någonting. Jag har pratat med dem förut om ett paket som var borta, spårbart den gången, och då kunde de se var det fastnat. Ändå "kunde" de inte göra något.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Skrivet av M3Johan:

Det är skickat från en privatperson som brev, ~40 år gammalt objekt så det är inte bara att skicka en ny.

Postnord kommer inte göra någonting. Jag har pratat med dem förut om ett paket som var borta, spårbart den gången, och då kunde de se var det fastnat. Ändå "kunde" de inte göra något.

Ok, det borde kanske (med facit i hand) åtminstone ha skickats spårbart. Såvida inte väldigt lågt ekonomiskt värde.

Hur lång tid har det gått? Brev tar ju väldigt lång tid numera p g a två dagars leveranstid + varannandagsutdelning.

Permalänk
Medlem

Det har gått runt en månad nu.
Frakten blev dyrare än innehållet och brev brukar de faktiskt lyckas få hit så jag slappnade av lite.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem

Önskar jag kunde säga att det här var ett undantag, men det är alltid något krångel. Beställt linser till mina ögon, här är resan dom tagit. (Får utan problem plats i mitt postfack, så förstår inte varför man inte bara levererade säg... första dagen.)

Visa signatur

CPU: 7950X | RAM: 32GB | GPU: 3090 w/ AlphaCool Eisblock Aurora
Ljudkort: Modius + Magnius | Lurar: GoldPlanar GL2000 / Sennheiser HD 650 / Philips Fidelio X3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mickur:

Får utan problem plats i mitt postfack, så förstår inte varför man inte bara levererade säg... första dagen.)

Det förutsätter ju att dom är skickade med en tjänst som får läggas i brevlåda..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Det förutsätter ju att dom är skickade med en tjänst som får läggas i brevlåda..

Visa signatur

Ljudkort: Modius + Magnius | Lurar: GoldPlanar GL2000 / Sennheiser HD 650 / Philips Fidelio X3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mickur:

Önskar jag kunde säga att det här var ett undantag, men det är alltid något krångel. Beställt linser till mina ögon, här är resan dom tagit. (Får utan problem plats i mitt postfack, så förstår inte varför man inte bara levererade säg... första dagen.)

Det verkar vara något fel på just Örebro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mickur:

<Uppladdad bildlänk>

Din försändelse har troligen en skadad barcode och måste därför avläsas manuellt för att hamna i rätt flöde därav förseningen.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Din försändelse har troligen en skadad barcode och måste därför avläsas manuellt för att hamna i rätt flöde därav förseningen.

Ja, jag vet inte ännu. Gick för att hämta ut på närmaste ICA, men där fanns det inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mickur:

Ja, jag vet inte ännu. Gick för att hämta ut på närmaste ICA, men där fanns det inte.

<Uppladdad bildlänk>

Det kan nog dröja ända till tisdag ifall det ska till ombud . Fast det vanliga för varubrev som är för stora för lådan att det istället hängs som påse på lådan eller på dörren.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Det kan nog dröja ända till tisdag ifall det ska till ombud . Fast det vanliga för varubrev som är för stora för lådan att det istället hängs som påse på lådan eller på dörren.

Läs igen. Paketet är inte för stort. Dom har helt enkelt inte ens försökt leverera hem till mig. Och istället för att lämna det på rätt utlämningsställe så lämnade dom det på andra sidan stan istället, därav Postnords svar i sin chatt. Och ja, 1-2 vardagar från idag blir mycket riktigt på tisdag.

Edit: Här är en bild från förra gången jag beställde linser och det "inte kunde levereras". Jag ser inte problemet.

Visa signatur

Permalänk

Använder bara PostNord om det jag vill köpa inte finns att köpa någon annanstans med bättre transportföretag. Detta för att mina erfarenheter med företaget är under all kritik. Man har kört paket till ombud trots att det ska levereras hem till dörren, påstått sig ha försökt leverera men att ingen varit hemma vilket inte stämmer, skickat försändelser till ombud som med råge får plats i mitt postfack i trapphuset, samt helt enkelt inte kommit på utsatt dag och inom satt tidsspann när jag väntat på hemleverans.

Använder nästan uteslutande Best och Budbee som hittils aldrig har strulat trots över 50 olika hemleveranskörningar.

Permalänk
Medlem

Jag tycker Postnord är bra! Jag har då aldrig haft några problem med paket från Postnord. Däremot slarvade <DHL bort ett paket en gång men jag fick det efter 3 veckor så det är ok

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mickur:

Läs igen. Paketet är inte för stort. Dom har helt enkelt inte ens försökt leverera hem till mig. Och istället för att lämna det på rätt utlämningsställe så lämnade dom det på andra sidan stan istället, därav Postnords svar i sin chatt. Och ja, 1-2 vardagar från idag blir mycket riktigt på tisdag.

Edit: Här är en bild från förra gången jag beställde linser och det "inte kunde levereras". Jag ser inte problemet.
<Uppladdad bildlänk>

Jo i ditt fall skulle jag gissa på att henom som skulle leverera strintade att köra genom stan för att leverera det och därför lämnade en falsk leveransnotis om att henom inte kunde leverera det. Dålig stil helt klart!

Skrivet av Mr Joshua:

Använder bara PostNord om det jag vill köpa inte finns att köpa någon annanstans med bättre transportföretag. Detta för att mina erfarenheter med företaget är under all kritik. Man har kört paket till ombud trots att det ska levereras hem till dörren, påstått sig ha försökt leverera men att ingen varit hemma vilket inte stämmer, skickat försändelser till ombud som med råge får plats i mitt postfack i trapphuset, samt helt enkelt inte kommit på utsatt dag och inom satt tidsspann när jag väntat på hemleverans.

Använder nästan uteslutande Best och Budbee som hittils aldrig har strulat trots över 50 olika hemleveranskörningar.

Jag gillar både Budbee och Best men visst har även dessa falerat. Det är särskilt vanligt på fredagarna har jag märkt. Det har hänt flera ggr att det står att paketet är ute för leverans men sen i slutet på dagen vid 22 tiden så står det att de inte kunde leverera. Det värsta är aatt när detta händer så får man ofta inte leverans på måndagen heller utan får vänta ända till tisdag eftersom de på måndagen har extra mycket att leverera från helgens beställningar. Så de är inte helt perfekta dom heller...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Joakim Ågren:

Jag gillar både Budbee och Best men visst har även dessa falerat. Det är särskilt vanligt på fredagarna har jag märkt. Det har hänt flera ggr att det står att paketet är ute för leverans men sen i slutet på dagen vid 22 tiden så står det att de inte kunde leverera. Det värsta är aatt när detta händer så får man ofta inte leverans på måndagen heller utan får vänta ända till tisdag eftersom de på måndagen har extra mycket att leverera från helgens beställningar. Så de är inte helt perfekta dom heller...

Kan bara svara för mina egna erfarenheter, och det har som jag skrev aldrig varit några problem, trots över 50 olika hemleveranskörningar.

Permalänk
Medlem

Jag använder mig bara av Postnord när det inte finns andra alternativ, tyvärr har det oftare varit fel än rätt när jag har anlitat dem för paket. Jag har ibland betalat extra för hemleverans och får sms att det inte går att leverera, och att det kommer till ett ombud om ett par dagar, när de inte ens har försökt leverera! Eller tar det flera veckor när frakten ska ta ett par dagar, eller kommer inte fram alls. Jag kan förstås bara svara för min erfarenhet, men hittills har Instabox varit bäst av dem jag har anlitat. Då för man paketet till en box på Ica, dit jag ändå går ett par ggr i veckan så det blir oftast ingen extra resa bara för paketet. Hittills har det aldrig felat, antingen jag beställer paket till stugan eller hem till vinterbostaden i stan.

När det gäller brev vågar jag inte ens räkna med att de helt säkert kommer fram alls. Trots att portot för ett vanligt brev är 18:- nuförtiden!

Permalänk
Medlem

Ett problem jag ser när det gäller hemleveranser är att folk trots att de har en leverans planerad på säg måndag, inte svarar när ett okänt nummer ringer på måndagen då de väntar en leverans.

Väntar du på en leverans en viss dag, svara när någon okänd ringer. Det går fort att lägga på luren om det rör något annat. Varför skulle chauffören köra en omväg för att leverera något till en mottagare som inte svarar i telefon? Inget svar, ingen leverans.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

Ett problem jag ser när det gäller hemleveranser är att folk trots att de har en leverans planerad på säg måndag, inte svarar när ett okänt nummer ringer på måndagen då de väntar en leverans.

Väntar du på en leverans en viss dag, svara när någon okänd ringer. Det går fort att lägga på luren om det rör något annat. Varför skulle chauffören köra en omväg för att leverera något till en mottagare som inte svarar i telefon? Inget svar, ingen leverans.

Men om de inte ens ringer, och inte har varit på plats vid min låda, och ändå skickar ett SMS att det inte har gått att leverera och att paketet kommer att skickas till ett utlämningsställe om ett par dagar, då har de inte försökt. Det har hänt mig. Jag kontaktade Postnords kundtjänst efter ett sånt SMS med en fråga om vad det generellt kan bero på att de inte kan leverera trots att kunden är hemma. Det visste de inte. Men trots att det hade stått i SMS:et att paketet skulle skickas till ett postombud så låg det plötsligt i min postlåda nästa dag! 😮

Permalänk
Medlem

Jag använder posten så sparsamt som möjligt, oavsett vem som står för frakten.

För det mesta tycker jag Postnord har funkat bra för mig, jag har inte fått manglade paket, fel paket, uteblivna paket eller särskilt långa leveranstider heller.

Ibland undrar jag om all upprördhet verkligen är genuin.

DHL levererade en AC en gång, jag trodde inte föraren skulle hjälpa mig bära den så jag tog hand om den själv, hon såg inte ut att vara i jättebra form ärligt talat heller så jag kanske gjorde henne en tjänst att slippa fyra trappor.
Dock, paketet såg ju ut som att någon börjat köra det genom en strimlingsmaskin.
ACn i sig var i bra skick!

Om någon ska få sig en känga för att jag fått fel paket den senaste tiden så kan jag nämna Inet som istället för att skicka "Phanteks Eclipse NV5 Vit" för ca 1400 kr, skickade en "Cricut Maker 3" för ca 5000 kr.

Säg nu att jag fått behålla den, sålt den och behålllit mellanskillnaden hade jag förlåtit Inet för detta misstag

Nu returnerade jag den dock för nån timme sen, fin samhällsmedborgare som jag är.
Alltid varit nöjd med Inet

Visa signatur

5820k - 6950 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knorkas:

Men om de inte ens ringer, och inte har varit på plats vid min låda, och ändå skickar ett SMS att det inte har gått att leverera och att paketet kommer att skickas till ett utlämningsställe om ett par dagar, då har de inte försökt. Det har hänt mig. Jag kontaktade Postnords kundtjänst efter ett sånt SMS med en fråga om vad det generellt kan bero på att de inte kan leverera trots att kunden är hemma. Det visste de inte. Men trots att det hade stått i SMS:et att paketet skulle skickas till ett postombud så låg det plötsligt i min postlåda nästa dag! 😮

Ja, allt utom det allra sista du skriver har hänt mig flera gånger. Har suttit hemma och väntat på leverans och så hör dom inte ens av sig. Sen kommer ett meddelande om att försändelsen finns att hämta på utlämningsställe. Jag har aldrig varit med om att dom levererat försändelsen efter att jag har varit i kontakt med kundtjänst.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker Postnord är den bästa leverantören i Sverige? Visst är de långt ifrån perfekta, men har sällan något större problem. Applikationen är dessutom riktigt bra, är också ett stort fan av alla postboxar, har en som ligger 5 minuter bort.

Den värsta upplevelsen har jag haft med FedEX, hela deras system är uppbyggt efter att folk har hemmafruar som är hemma hela dagen.

Måhända att Instabox är snäppet bättre, men de har inte ett lika stort ansvar/utbud. Så tycker inte det är en rättvis jämförelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knorkas:

Jag kontaktade Postnords kundtjänst efter ett sånt SMS med en fråga om vad det generellt kan bero på att de inte kan leverera trots att kunden är hemma. Det visste de inte.

Postnord VET varför, men de vill bara inte berätta/erkänna det för dig. Föraren orkar inte leverera och markerar paketet som "gick inte att leverera", om de spåras med GPS, så åker de till din address för att få GPS-positionen när de "försökt" leverera, utan att ens kliva ur bilen, och det hela sker på ett par sekunder från att de kommer till positionen tills att den markerats att det "inte gick att leverera".

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Är det bara jag som tycker Postnord är den bästa leverantören i Sverige? Visst är de långt ifrån perfekta, men har sällan något större problem. Applikationen är dessutom riktigt bra, är också ett stort fan av alla postboxar, har en som ligger 5 minuter bort.

Den värsta upplevelsen har jag haft med FedEX, hela deras system är uppbyggt efter att folk har hemmafruar som är hemma hela dagen.

Måhända att Instabox är snäppet bättre, men de har inte ett lika stort ansvar/utbud. Så tycker inte det är en rättvis jämförelse.

Jag håller helt med dig! För mig är PostNord den bästa leverantören i Sverige. Jag tar hellre att behöva gå till ombudet än att paketet skickas med DHL/FedEx eller liknande

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Postnord VET varför, men de vill bara inte berätta/erkänna det för dig. Föraren orkar inte leverera och markerar paketet som "gick inte att leverera", om de spåras med GPS, så åker de till din address för att få GPS-positionen när de "försökt" leverera, utan att ens kliva ur bilen, och det hela sker på ett par sekunder från att de kommer till positionen tills att den markerats att det "inte gick att leverera".

Nu har jag nästan slutat använda Postnord men sedan jag konfronterat förare + kundtjänst med att hela tomten är kameraövervakad och inga spår av PN finns så började leveranserna fungera hos mig, undrar varför..

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Skrivet av SirMacke:

Nu har jag nästan slutat använda Postnord men sedan jag konfronterat förare + kundtjänst med att hela tomten är kameraövervakad och inga spår av PN finns så började leveranserna fungera hos mig, undrar varför..

Det verkar vara geografiskt vilken paketleverantör som är bäst. Där jag bor har flera md mig haft problem med både Postnord och EarlyBird. I andra delar av landet är nån av dessa bäst. Jag har iaf hittills erfarenheten att av dem jag har testat är Instabox mest tillförlitlig, men jag läste (minns inte om det var här i forumet eller nån annanstans) att Instabox också missar ibland. Jag vet från början att paketet inte ska levereras hem, och blir inte besviken när jag får hämta det i affärens hörna med boxar samtidigt som jag köper mat.

Permalänk
Medlem

Mina linser kom fram till slut, över två veckor försenat. Kartongen ser inte vacker ut. Den är öppnad/trasig och min adress är överstruken och ersatt med en annan. Känns jävligt suspekt faktiskt. Jag antar att dom bytte tillbaka till min riktiga adress (som var den som stod på från början) när jag kontaktade dom om det här.

Det är fan katastrof, jag har ingen aning hur dom fick för sig att byta adress och lär inte få något svar på det heller. Något försök att stjäla värdefulla saker eller bara... jävligt inkompetent?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Och där tappade dom bort nästa försändelse. "Levererat till brevlåda", men brevlådan är tom...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ögontjänare...eller KAMERA tjänare? ;)

Skrivet av SirMacke:

BÄSTA frasen med "undrar varför " mot slutet.

Som när jag skulle ha ut en [tillfälligt] för min åkomma, dyr medicin och läkaren sa:
-"Den här medicin användes inte inom läkarvården"
Jag:
- "Men den finns ju (och går att köpa privat)"...
Läkaren:
-"Det finns mediciner som existerar på marknaden som för den skull inte används av oss läkare för en speciell åkomma MEN BARA för att den inte används betyder det inte att läkemedelsföretagen inte har tagit fram en lösning/medicin som patienten på privat basis kan [köpa själv] nyttja".
°°° Ett brev till patientnämnden senare °°°
Medicinen beviljad.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem

Postnord har många faktorer som påverkar om dina paket kommer fram. Ett av dem verkar vara förarkunskaper, skulle inte förvåna mig om det är någon ung person i detta fall som bara haft körkort max 2år. Är väl inte ens vinter o halt på vägarna där detta hände...