Folkhälsomyndigheten: Max 3 timmars skärmtid för tonåringar

Permalänk
Medlem

Är ju skillnad på skärmtid och skärmtid. Att sitta och t.ex spela med kompisar och vara social, behöva tänka och agera är ju en sak. Att ligga och dregla på kudden samtidigt som man bara doomscrollar är i min mening något helt annat.

Visa signatur

|| i7 5820K @ 4400Mhz || 32GB Corsair 2400Mhz CL14 || Gigabyte RTX 3080 Ti || X99 SLI PLUS || Samsung 850 EVO 500GB || Acer Predator XB271HU G-Sync IPS || W10 64bit ||

Permalänk
Medlem

GG

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Asus RTX 4070 Dual White OC, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750e, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Glöm inte att detta till stor del handlar om av vad barn och ungdomar missar när de istället sitter på Instagram och TikTok och skrollar ändlöst och mållöst i timmar

Sociala relationer & social samspel, motion, plugg, familjetid, mer värdefulla upplevelser & intryck. Ni vet vad jag menar

Du vill inte sitta här och ljuga för oss att du/vi/ har "Sociala relationer, samspel, motion, plugg, familjetid osv" /s

Visa signatur

Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: ASUS ROG Strix B450-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 | RAM: G.Skill Trident Z RGB 3600Mhz 2x8GB

Permalänk

Jag tycker det är jättebra att FHM gör en konkret översyn av vetenskapsläget och sen ger en rekommendation. Det är deras uppdrag som statlig myndighet. Jag vet att jag kommer ha skitsvårt att dra ner ytterligare på skärmtid för mina barn (11, 12 och 15) men det är mitt problem och inte FHM´s fel. Det är också skillnad på rekommendation och restriktion.

Permalänk
Medlem

De borde ju verkligen ha berört vad man gör med skärmtiden. Det är ju rätt stor skillnad på någon som scrollar på sociala medier och får ångest över allt man kan jämföra sig mot eller känner sig ensam av att se på vad alla andra gör för "roligt" hela tiden gentemot någon som nördar WoW eller läser Wikipedia.

Permalänk
Medlem

You gotta pump those numbers up!

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Den fick man höra när man satt vid sin 8 bitars Nintendo ^^

Alla generationer har hört den enda sedan TVn uppfanns.

Skrivet av car2ns:

Om Mojangs föräldrar hade tvingat honom sitta vid skärmtid max 3 timmar per dag hade vi aldrig fått Minecraft.

Vem är Mojang?

Permalänk
Medlem

Oh där rasade Millenium Generationen in och ba, ”asså folk använder skärmen som barnvakt” LOL! Vi har mycket bra uppfostrade ungar, dom gör det dom blir tillsagda, ingen gnäller över om telefon ska läggas bort/lämnas hemma, men nej vi har ingen jävla skärmtid, det behövs inte. (10 & 15, bakade nyss cheesecake tillsammans, UTAN telefoner!

Finns säkert misslyckade föräldrar som använder skärm som barnvakt och i viss utsträckning är det helt okej.

En 2-åring ska kanske inte sitta och glo varken på TV eller skärm, men det får man ju anta att en normalbegåvad fattar.

/Gen X

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Fortsätter ta Folkhälsomyndighetens riktlinjer med en nypa salt känner jag.

Visa signatur

- 𝕻𝖔𝖓𝖙𝖚𝖘

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Om Mojangs föräldrar hade tvingat honom sitta vid skärmtid max 3 timmar per dag hade vi aldrig fått Minecraft.

Sant, men det omvända kan också stämma. Tänker t ex på Ludwig Göransson när han tackade för sin andra Oscar: "To my parents up there: Thank you for giving me guitars and drum machines instead of video games".

De flesta barn verkar bara fördriva tiden framför skärmar och det märks tydligt hur dålig deras koncentration blir samt att även andra viktiga förmågor blir lidande.

Permalänk
Medlem

"Skärmtid" är ju ett klumpigt begrepp när det är rejäl skillnad på att göra nåt kreativt med kompisar i 2 timmar eller att bara sitta och glo på skibidi toilet klipp...

Men man får väl kalla det för någonting. Se det som en utgångspunkt för diskussion snarare än en siffra som man ska acceptera eller avfärda rakt av.

Permalänk
Medlem

Så glad att jag är över 18 och slipper följa detta. Jag kan stirra på skärmen hur mycket jag vill nu.

Permalänk
Medlem

Nja, skärmarna är nog inte det stora problemet. Problemet är nog innehållet och främst sociala medier som gör våra ungdomar (men även de äldre) helt handikappade.

Spel och utbildning via internet är inte ett problem, snarare en möjlighet. För vart går gränsen för ohälsa med teknik? Borde man sätta max antal timmar på podcasts/ljudböcker också?

Permalänk
Medlem

Räknas tv och datorskärm som skärmtid eller är det bara mobiler och surfplattor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

Har barn på 4&5år gamla, de ser en film på lördagar ca 1½ timme Utöver det är det ingen skärmtid i hemmet. Vad som sker på förskola vet man ju inte exakt.

Poäng till dig, jag är långt ifrån lika bra som dig.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

"Helena Sandberg är medieexpert på Lunds universitet och anser att en mer nyanserad bild lyftes fram på dagens pressträff än riktlinjer som tidigare presenterats. Men att det finns många positiva aspekter med skärmarna. Men de drunknade i socialministerns ”alarmistiska budskap”, enligt henne.

Det handlade om ”klinisk sömnbrist”. Han pratade till och med om fettlever och åldersdiabetes bland barn och unga. Det känner inte jag igen från min forskning över huvud taget, säger hon och fortsätter:

– Det tyckte jag var lite alarmistiskt.

Var han fick det i från vet hon inte. I forskningen har hon sett samband mellan fetma och mycket tv-tittande. Men att det är oklart ”vad som kommer först”.

– Det är knappast så att skärmar i sig leder till övervikt. Det beror på vad du äter och dina gener. Det finns studier som visar att många unga som har hög mediaanvändning också har hög fysisk aktivitet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jQ3ee0/experten-alarmist...

FHM vilket gäng clowner.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Har inga barn själv men känns som lycka till med kategorin 13-18!

Yngre barn gör ofta som föräldrarna gör, så lycka till med kategorin 0-7 också. Och kategorin 8-12 är oxå kört.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Haha, hade man fått sånna regler när man var liten hde man nog blivit demprimerad. Älskade att spela och se serier när man var hemma redan som liten. Spenderade väll mellan 4 - 6 timmar på vardagar och ca 8 h på helgdagar. Men kanske är man trasig nu xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casimir2323:

Sant, men det omvända kan också stämma. Tänker t ex på Ludwig Göransson när han tackade för sin andra Oscar: "To my parents up there: Thank you for giving me guitars and drum machines instead of video games".

De flesta barn verkar bara fördriva tiden framför skärmar och det märks tydligt hur dålig deras koncentration blir samt att även andra viktiga förmågor blir lidande.

Ja oh ja, jag var inte helt 100% seriös med det inlägget Tycker själv man ska begränsa skärmtid för barn och ungdomar, men att allt är inte svart och vitt. Finns en barnpsykolog i USA som sa något i stil med att om föräldern ger sitt barn skärmtid för att kunna laga mat till familjen, och sen sitter hela familjen och äter middag ihop, är bra skärmtid. Men att ge skärmtid till sitt barn för man kanske inte orkar leka med sitt barn, är dålig skärmtid. Lata föräldrar helt enkelt som ger skärmtid istället för att engagera med barnen är dåligt skärmtid. Det förhållningssättet tycker jag är bra och något jag själv tänker på med mitt barn.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Alla generationer har hört den enda sedan TVn uppfanns.

Vem är Mojang?

Han som uppfann Minecraft

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

"Helena Sandberg är medieexpert på Lunds universitet och anser att en mer nyanserad bild lyftes fram på dagens pressträff än riktlinjer som tidigare presenterats. Men att det finns många positiva aspekter med skärmarna. Men de drunknade i socialministerns ”alarmistiska budskap”, enligt henne.

Det handlade om ”klinisk sömnbrist”. Han pratade till och med om fettlever och åldersdiabetes bland barn och unga. Det känner inte jag igen från min forskning över huvud taget, säger hon och fortsätter:

– Det tyckte jag var lite alarmistiskt.

Var han fick det i från vet hon inte. I forskningen har hon sett samband mellan fetma och mycket tv-tittande. Men att det är oklart ”vad som kommer först”.

– Det är knappast så att skärmar i sig leder till övervikt. Det beror på vad du äter och dina gener. Det finns studier som visar att många unga som har hög mediaanvändning också har hög fysisk aktivitet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jQ3ee0/experten-alarmist...

FHM vilket gäng clowner.

Vad specifikt är det som du stör dig på här? Är det slutsatsen eller personerna bakom? Det blir så ofta att folk bara idiotförklarar saker utan att egentligen samtidigt förklara vad det är som är fel.

FHM har ju ett enormt kommunikativ dilemma rent generellt - man ska komma med enkla och tydliga riktlinjer som passar så bra som möjligt för så många som möjligt. Det är ett omöjligt uppdrag och folk kommer att hitta fel och tycka att det inte passar i deras situation. Hur tycker du man borde kommunicerat ut det istället utan att det blir för krångligt och urvattnat?

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av Frispel:

Vad specifikt är det som du stör dig på här? Är det slutsatsen eller personerna bakom? Det blir så ofta att folk bara idiotförklarar saker utan att egentligen samtidigt förklara vad det är som är fel.

FHM har ju ett enormt kommunikativ dilemma rent generellt - man ska komma med enkla och tydliga riktlinjer som passar så bra som möjligt för så många som möjligt. Det är ett omöjligt uppdrag och folk kommer att hitta fel och tycka att det inte passar i deras situation. Hur tycker du man borde kommunicerat ut det istället utan att det blir för krångligt och urvattnat?

När Sveriges socialminister säger "Not my problem", det stör mig tex.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Tror nog att även vi vuxna ska ta oss en funderare. Tycker jag själv mår bättre efter att ha sagt upp kontorna på twitter, facebook, instagram och reddit. Visserligen har X blivit bättre sedan Elon Musk tog över men det tog ändå för mycket av min tid helt i onödan. Sedan har jag nog en hel del skärmtid fortfarande men det är bättre spenderad tid ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Han som uppfann Minecraft

Du menar Markus Persson. Han heter inte Mojang. Hans fd företag gör det dock som nu ägs av Microsoft.

Ontopic: Som sagt, det är rekommenderationer, inte restriktioner. I slutändan är det upp till var förälder att avgöra vad som är lämpligt och inte. För egen räkning så skulle jag inte vara där jag är utan datortiden då jag totalt nördade ner mig, det var också ett sätt att hantera en jobbig familjesituation som hade slutat bra värre för mig om jag inte haft datorn som hjälp. Så mycket skärmtid är inte problemet, utan vad som visas på skärmen.

Timtals hjärndött tiktok, facebook och youtube absolut. Men applicerar du skärmtiden till att lära dig nåt, även spel till viss del, då används det på ett bra sätt tycker jag. Men som med allt annat så är _för mycket_ också dåligt. Så en balans på allt är bäst utifrån rådande möjligheter och situation.

Sätter hellre ungen framför en skärm spelandes än att låta den hänga med sina odrägliga, otrevliga och potentiellt kriminella kompisar t.ex...

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att föräldrar utnyttjar "skärmtiden" så de får lugn o ro. Ungarna sitter snällt upptagna

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

För vuxna då? Borde väl rimligen vara runt 4-5h i det läget. Men det är inget som nämns specifikt.

Permalänk
Medlem

Skärmtid är lite för generellt tycker jag. Det är stor skillnad på att sitta på sociala medier än att spela ett djupt strategispel t ex.

Jag hade varit glad om mina barn spelade spel, laddade ner och trixxade med moddar eller skriver på sweclockers istället för att scrolla instagram...

Och det står ju faktiskt lite om detta i FHMs rekommendation också. Undvik t ex gratis appar som bygger på reklam och algortimer. (som också säljer barnens data btw)

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Faulisto:

För vuxna då? Borde väl rimligen vara runt 4-5h i det läget. Men det är inget som nämns specifikt.

Svårt att bara sitta framför en skärm 4-5h om dagen när man arbetar vid datorn… Jag ligger nog på 12+ timmar om dagen framför skärmar av något slag.

Har inte FHM kommunikatörer som kan se till att de använder ett vettigt språkbruk när de ska publicera sådana här saker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Har inga barn själv men känns som lycka till med kategorin 13-18!

Precis och de använder datorn till allt gällande skolan.....minst 6h i skolan.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att ministern sade att man får ålders diabetes och fettlever av skärmtid så skall vi nog tag hans icke nyanserade svar med en skopa salt...

Det är saker man får av brist på rörelse...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25