Disk sönder efter 78000h power on hours. Vad byta till?

Permalänk
Medlem

Disk sönder efter 78000h power on hours. Vad byta till?

En disk i lilla servern har dött och det är dags att leta ersättare. Vilken av alla dessa hårdiskar är det som gäller nu? Var ju ett tag sen sist. Ska sitta i en server med 8 diskar.

Spanat lite på Toshiba N300 16TB som har ett OK pris och verkar väl helt ok?

Fyll på med fina tips!

från smartctl...

9 Power_On_Hours 0x0032 001 001 000 Old_age Always - 78248

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jävlar va priserna på diskar har gått upp, tråkigt. Jag har suttit och väntat på en ny NAS och när jag kollade vid köp så kostade 20TB Toshiba diskarna 3200kr, nu 4100kr. 20TB UltraStar över 5400kr, illa.

Kan fortfarande rekommendera Toshiba MG10 20TB, fortfarande mycket disk för pengarna.
Finns även Seagate Exos 18TB för 2990kr men har ingen erfarenhet av den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

78000h=dygnet runt i nära 9 år , duktig disk

Märke och modell?

8st WD Red 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Jävlar va priserna på diskar har gått upp, tråkigt. Jag har suttit och väntat på en ny NAS och när jag kollade vid köp så kostade 20TB Toshiba diskarna 3200kr, nu 4100kr. 20TB UltraStar över 5400kr, illa.

Kan fortfarande rekommendera Toshiba MG10 20TB, fortfarande mycket disk för pengarna.
Finns även Seagate Exos 18TB för 2990kr men har ingen erfarenhet av den.

Ja jag blev också överraskad över hur dyra diskarna är numera. Jag "lagade" disken genom att klicka fast den lite bättre i hållaren. hade tydligen råkat kopplas loss ur vaggan så nu är allt bra igen.

Tänker gå över till att köra 2st diskar per vol nu istället. Blir ok lägga på 16-20TB i servern och när diskar är billigare och större köper jag två till och rullar på så istället.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Asså, dyrare? Inte om man räknar kronor per GB de senaste åren så har det blivit billigare.

Pris per GB överlag kanske har gått ner pga av de mindre diskarna men pris för de stora 20-24TB diskarna har gått upp närmre 20%.