Windows 11 24H2 inte utrullad – tidigare uppgifter felaktiga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Det börjar bli löjligt tycker jag, att skriva på ett gaming / entisuast forum att installera Windows Server eller LTSC... LTSC är inte ens tillgänglig för privatpersoner, så vi ska börja rekommendera att ladda ner olagliga nycklar för att folk inte gillar Windows 11?

tycker det börjar gå över styr, trött på det iaf.

Jag skulle inte säga att det specifikt handlar om Windows 11, utan trenden som genomsyrat konsumentversionerna av både Windows 10 och Windows 11 och som åtminstone vissa vid det här laget är rejält trötta på. Ett alternativ som varit på tal i tråden är ju just den första Windows 11 LTSC-releasen, så det är väl en indikation att även Windows 11 är tänkbart.

Men jag håller med såtillvida att situationen är löjlig... i mina ögon är det löjliga snarast att inte vem som helst "får" köpa Windows LTSC utan krångel (bortsett från Windows Server då), men det handlar ju just om att allt det där folk vill slippa är Microsofts nya intäktskällor... så då kan man inte låta folk välja själva.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag skulle inte säga att det specifikt handlar om Windows 11, utan trenden som genomsyrat konsumentversionerna av både Windows 10 och Windows 11 och som åtminstone vissa vid det här laget är rejält trötta på. Ett alternativ som varit på tal i tråden är ju just den första Windows 11 LTSC-releasen.

Men jag håller med såtillvida att situationen är löjlig... i mina ögon är det löjliga snarast att inte vem som helst "får" köpa Windows LTSC utan krångel (bortsett från Windows Server då), men det handlar ju just om att allt det där folk vill slippa är Microsofts nya intäktskällor... så då kan man inte låta folk välja själva.

Okej men då kan man ju istället köra Windows 10 eller Windows 11 med debloat script, exakt samma som LTSC förutom längen på supporten pluss att du kan köra ett gilltid licens. Att rekommendera LTSC föra att den inte har bloat när man kan få exakt samma i vanliga Windows är överdrivet.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Okej men då kan man ju istället köra Windows 10 eller Windows 11 med debloat script, exakt samma som LTSC förutom längen på supporten pluss att du kan köra ett gilltid licens. Att rekommendera LTSC föra att den inte har bloat när man kan få exakt samma i vanliga Windows är överdrivet.

Nu känner jag att cirkeln är sluten, så hänvisar till mitt tidigare inlägg:

Skrivet av evil penguin:

Det är väl ändå en rätt rimlig och konstruktiv tanke att, om man nu vill/behöver ha Windows, välja den Windowsversion som man tycker passar bäst?

Och då är det ju helt rimligt att man kanske prioriterar att få säkerhetsuppdateringar under lång tid, men utan stora förändringar i Windows och inte allt krimskrams som jag antar existerar för att skapa sidoinkomster för Microsoft.
Så någonting ur LTSC-spåret, oavsett om det är Windows Server eller "vanliga" Windows, skulle passa väldigt bra i det läget. Det knasigaste är väl att Windows Server snarast är mer tillgängligt att köpa för vanliga människor än LTSC av "vanliga" Windows.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Nu känner jag att cirkeln är sluten, så hänvisar till mitt tidigare inlägg:

nja, inte om man rekommenderar en version som inte fins tillgänglig för privatpersoner.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Nu kom ju inte utrullningen som de trodde, men...

...Men frågan är ju fortfarande om vi i EU slipper bli tvingade AI. Om man inte kan stänga av allt AI i nya Win 11 så går jag tillbaka till Win 10.

Annars är jag nöjd med Win 11 fast jag var mycket emot det i början, för mig fungerar det precis som med Win 10, inte mycket skillnad mellan de. De leker med saker och flyttar saker som jag ändå inte använder så kvittar där. Nackdelen är givetvis mer telemetri vilket man alltid känner är fel.

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Annars är jag nöjd med Win 11 fast jag var mycket emot det i början, för mig fungerar det precis som med Win 10, inte mycket skillnad mellan de. De leker med saker och flyttar saker som jag ändå inte använder så kvittar där.

Lite Off-Topic, men kör du DOpus 13 i Windows 11? Försökte använda vanliga filhanteraren i 11:an (LTSC 2024 eval), men alla förbättringar sedan Windows 8 är som bortblåsta där. Just drag-n-drop via breadcrumbs är något DOpus, Finder (macOS) och Nautilus (Gnome) skämt bort mig med.

Är kvar på DOpus 12 i Windows 10 där allt fungerar exakt som jag vill. Explorer i 10:an är också betydligt trevligare och i Windows 11 24H2 är det hittills omöjligt att återskapa den. Var svårt nog att få ExplorerPatcher att vilja fungera, men det gick efter att jag döpt om installationsfilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Lite Off-Topic, men kör du DOpus 13 i Windows 11? Försökte använda vanliga filhanteraren i 11:an, men alla förbättringar sedan Windows 8 är som bortblåsta där. Just drag-n-drop via breadcrumbs är något DOpus, Finder (macOS) och Nautilus (Gnome) skämt bort mig med.

Är kvar på DOpus 12 i Windows 10 där allt fungerar exakt som jag vill. Explorer i 10:an är också betydligt trevligare och i Windows 11 24H2 är det hittills omöjligt att återskapa den.

Jag kör självklart DOpus 13, underbar uppdatering. Men DOpus 12 är miljoner gånger bättre än vanliga också.

Låter som det ska vara på G enligt en snabb googling. Brukar inte använda den funktionen så mycket själv. : https://www.reddit.com/r/Windows11/comments/1bqybq7/file_drag...

Eftersom man kör Dopus, Firefox, Infanview, 7-zip, vlc, m.m. så kvittar det om man har win 10 eller win 11 för det mesta. Jag ser knappt Explorer alls så glömmer bort hur den ser ut t.om.
När en ny Windows installeras så blir det ladda ner Firefox, Ublock, sedan ladda ner Dopus i nästa steg.

On-topic: När skulle 24h2 rullas ut egentligen?

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

On-topic: När skulle 24h2 rullas ut egentligen?

Jag har inte hört något datum, men brukar ske i oktober

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Du kan numera tanka hem alla appar direkt från https://apps.microsoft.com/

Använder enbart https://store.rg-adguard.net/ ifall jag måste få tag på en äldre version av någonting.

Har kört Windows 10 LTSC i många år nu och enda stora skillnaden mot "vanliga" utgåvorna är valfriheten. Sen är det även otroligt skönt att slippa oönskade feature updates som knappt tillför något utöver huvudbry.

Tror Microsoft slutligen förstått att inga större företag vill öppna upp Microsoft Store för sina anställda. Däremot är det en helt annan sak att tillåta enstaka installationsfiler via Software Center.

Ok, bra tips!
Vet att jag läst om funktionaliteten att få en separat nedladdning men låter ju över förväntan om den alltså inte slår knut på sig själv av att man inte har Store.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Sitter på win 11 pro 24H2 version 26100.1591 och aktiverad. Fungerar utmärkt och inga problem här vare sig i spel mm. Använder autounattend.xm fil i iso filen. finna att ladda hem här och är den som heter standard. Finns här "https://github.com/memstechtips/UnattendedWinstall?tab=readme..." Detta är en tom canvas så cleanare windows får man leta efter. Förklaring mm finns i denna video https://www.youtube.com/watch?v=JUTdRZNqODY&t=524s

Behöver ni hjälp eller inte förstår finns jag här.