Intels kommande flaggskepp 14 procent snabbare än AMD:s värsting

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

En annan sak som sagts om Arrow Lake är att man kan räkna med i alla fall 100 W lägre all-core effekt jämfört med Raptor Lake. De 3:e-parts användare som fått testat på Lunar Lake (som kör samma mikroarkitektur) har nämnt att de varit imponerade av hur lite ström plattformen verkar dra.

Väntar med intresse på recensioner av Arrow Lake. Blir intressant att se hur mycket effektivare de är i praktiken. Om de håller en del av det som ryktats blir de ett bra alternativ. Även om de kanske inte blir någon större prestandaökning relativt Raptor Lake.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Är dom 14% snabbare före eller efter patchen som gör att dom inte brinner upp?
Är ju dessutom fortfarande sämre ST-prestanda än en iPads Geekbench-score.

Annan tillverkningsprocess och annan arkitektur.

Sen degraderar raptor lake i värsta fall. Den enda processorn som faktiskt brunnit upp är 7800x3d.. eller ja, exploderade gjorde den nog snarare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Väldigt mycket pekar på att även Arrow Lake kommer använda TSMC N3B för CPU-delen. Finns en del rykten om att icke-K modeller kommer där köra med 20A.

Intel har bekräftat det officiellt. Arrow Lake görs av tredjepart, där TSMC är enda alternativet förstås. Rätt intressant skifte faktiskt, Intel och AMD använder samma tillverkare.
https://www.techpowerup.com/326289/intel-20a-node-cancelled-a...

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Samtidigt köper folk gladeligen grafikkort som lätt drar 300 W i varenda spel, men CPUer får tydligen max ha ett TDP på 65 W annars är det bara att kasta. En notering; min 12900K har 125 W TDP men verklig förbrukning i spel är snarare 50-70 W.

TDP (som är precis vad det säger på utrikiska) har ett samband med totala effektförbrukningen men det är inte samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rildiz:

Kan någon förklara, som jag vore fem, varför?
Hört om allt från batteritid till en hypotetisk scaling factor om varför just ARM64 skulle vara framtiden men så fort man började göra annat än word och slö surfa så käka det upp batteritiden lika illa som x86 burkarna.
Jag förstår att spel inte är värt att nämna då det inte varit en prio för dom men det är rätt så viktigt för mig.
Så igen, varför är detta framtiden om man faktiskt spelar spel på sin egen burk istället för att streama?

Svar skulle uppskattas.

ARM kör RISC = Reduced Instruction Set Computing
x86 kör CISC = Complex Instruction Set Computing

Skillnaden är alltså primärt de instruktioner som CPU:n kan hantera. RISC bygger som känt på en mindre instruktionsuppsättning vilket gör dem mer energieffektiva och även billigare eftersom de är enklare att designa. Historiskt har detta inneburit att ARM varit mer lämpat för energisnåla och bärbara alternativ, medan x86 varit bättre lämpat för servrar och stationära datorer. Linjerna har väl dock börjat suddats ut en aning då RISC byggt på sin instruktionsuppsättning medan x86 i sin strävan att nå marknaden för bärbara enheter gjort lite av en resa åt det andra hållet.

Med tanke på att grafikkort numera brukar användas för de tyngsta beräkningarna snarare än processorn, så kommer x86 antagligen ha sin primära framtid som workstation eller i serverhallar, medan ARM antagligen kommer att dominera den bärbara marknaden och IoT. Det är ju ungefär så det redan ser ut också.

När det kommer till stationära datorer och burkar folk har i hemmet så kommer antagligen ARM att börja äta sig in så småningom. Det känns dock lite mer som en gråzon, och kan helt enkelt bero på vad man vill göra med sin dator. Det är inte omöjligt att vi kommer landa på något mellanting, där speldatorer och avancerad/tungdriven produktion fortsätter med x86 eftersom den kan utföra flera instruktioner per cykel samt mer komplexa instruktioner, medan ARM är mer för dem som använder sin dator till att surfa och lättare produktion (tänk Office-arbete) som inte är lika tungdrivet. Fler fördelar med x86 är att den är snabbare vid samma klockfrekvens, har bättre minneshantering som ligger närmare hårdvaran, och högre kompatibilitet.

ARM:s största problem är just programvarustödet, då du inte bara kan byta ut en x86-processor mot ett ARM-baserat dito och sedan köra programmen som vanligt. Att t.ex. Apple lyckas åstadkomma en del med M2/M3 beror ju egentligen på att de har hur mycket pengar som helst att lägga på utveckling. Men i grund och botten behöver hela mjukvarumarknaden anpassas efter ARM för att det ska kunna få sitt stora genomslag. Spelar du spel så kommer x86 vara dominant åtminstone över en överskådlig framtid.

Men vi befinner oss helt klart i en tid nu där ARM börjar ge x86 en hel del huvudbry. Men jag skulle inte säga att vi är så långt fram än att vi kan säga att det kommer att ta över x86 helt och hållet. Långt därifrån. De båda plattformarna har fortfarande sina styrkor och svagheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Just face it, x86/x64 har gjort sitt.
ARM64 och Risc-V är framtiden.

Risc-v har verkligen inte imponerat än i riktiga prestandachip, inte ARM64 heller om man bortser från Apple. Qualcomm verkar vara efter i alla fall med denna generation

Egentligen är det väl Apple mot resten om man vill ha energieffektivt och bra batteritid. Och Apple vinner med hästlängder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Intel kanske ändå har något på gång med Arrow Lake. De delade tydligen ut review-units av Lunar Lake i tisdags och de första utsagorna har dykt upp. De är unisont positiva, dels presterar GPU-delen minst så bra de förväntade sig men framförallt är enegieffektiviteten på en helt ny nivå för en x86 SoC.

Så man kan nog räkna med rejält förbättrad perf/W även för Arrow Lake.

Är inte med på hur man betala premium för Snapdragon X. Ja, ett av de stora klagomålen när den släpptes var "oj, vad dyra alla datorer är!".

Grejen är att den lanserads som första "Copilot+ PC" generationen och man valde att enbart sätta den stämpeln på high-end supertunna bärbara. Denna typ av datorer är, oavsett val och SoC, dyra för de är byggda med dyra material, använder högupplösta dyra paneler etc.

Ställer man två rätt likvärdiga datorer (t.ex. Asus Vivobook S 15 S5507QA-MA049W 15,6" X Elite 32GB RAM 1TB och Asus Zenbook S 16 OLED UM5606WA-RJ072W 16" Ryzen AI 9 HX 370 32GB RAM 1TB SSD) mot varandra (båda har 1 TB SSD, båda har högupplöst OLED-skärm, 32 GB RAM, metallchassi och vikt på <1,5 kg) får man betala 15000 kr för Snapdragon X versionen och 24000 kr för Strix Point versionen.

Det är rätt mycket pengar för en snabbare iGPU och sämre batteritid.

Jämförelsen haltar ändå lite då det inte är exakt samma chassi. Men det är två SoC som är riktade mot lite olika marknader...

Nu verkar Lunar Lake faktiskt uppfylla den nivå på perf/W som Intel skyltat om. Det lär bli ett sänke för ARM64 på Windows i närtid, men har svårt att se hur Lunar Lake alls kommer kunna konkurrera med Snapdragon X i pris. Det lär bli samma prisnivå för Intels som för AMD Strix Point (tveksamt att det räcker för att pusha på ARM64 på Windows, för det måste man "knock it out of the park" likt vad Apple gjorde med M1, d.v.s. vara bättre på allt).

En sak är säker det är att AMD's AI Ryzen bärbara måste sänkas i pris en hel del framöver och Intel kommer ha en stor fördel med Lunar Lake trots att det bara kör fyra P-core. AMD skulle ha satsat på 3 nm nu får de betala för det.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av medbor:

Risc-v har verkligen inte imponerat än i riktiga prestandachip, inte ARM64 heller om man bortser från Apple. Qualcomm verkar vara efter i alla fall med denna generation

Egentligen är det väl Apple mot resten om man vill ha energieffektivt och bra batteritid. Och Apple vinner med hästlängder

Vänta här nu...

Snapdragon X må ligga en bit bakom M3 i perf/W, men det har (bl.a. långtidstestet som LTT gjorde) visat att de laptops som har denna krets ändå levererar en batteritid som inte existerat tidigare på Windows-sidan.

Sen måste man ha med sig att Qualcomm har designat Snapdragon X likt i praktiken alla Arm-tillverkare förutom Apple gör: det är väldigt mycket fokus på att bygga en, i sammanhanget, billig krets.

Snapdragon X innehåller 12 st "stora" CPU-kärnor som drar helt jämt i ST med Intels/AMDs senaste (i alla fall innan Lunar Lake). Ändå är storleken på kretsen för Snapdragon X i nivå med den AMD har i Hawk Point (som har 8 kärnor), samma TSMC 4 nm.

Strix Point är ~35 % större jämfört med Snapdragon X (samma TSMC process), GPU-delen är större men den tar totalt ca 15 % av kretsytan i Strix Point, Snapdragon X GPUn tar en icke-noll yta + de också har deras DSP (Hexagon) som är förklaringen till varför så många blivit så positivt överraskad över kvalitén på webbkameras ljud/bild i Snapdragon X datorer.

Allt pekar på att det Intel sagt om Lunar Lake verkar stämma rätt bra. Vi pratar om en 2x förbättring av perf/W från Meteor Lake (som är helt jämförbar med Hawk Point på den punkten) och enligt Intel tar det dem till parritet (inte förbi) Snapdragon X.

Grejen är då att Intel är i överlägsen ledning med Lunar Lake sett till perf/W, men de är på en nyare/dyrare nod med en väseltligt dyrare krets (hur mycket dyrare vet vi inte än) jämfört med Qualcomm. För att i praktiken få paritet i NPU-prestanda och perf/W samt leda CPU ST med med 10-15 %. GPU-delen verkar Intel verkligen fått till denna gång, så det är det.

Även Arms Cortex X kärnor imponerar. Dessa klockar ännu lägre jämfört med Apple/Qualcomm, men existerande Cortex X4 har en perf/cykel som inte är speciellt långt efter Oryon. Kommande (oktober) Cortex X925 beskrivs som största ökning i perf/cykel någonsin för X-serien (+25 %) och händer det kommer även den serien matcha Intel/AMD i ST-prestanda, åter igen på väsentligt färre transistorer per CPU-kärna.

Av allt att döma har Intel gjort en "home-run" med Lunar Lake sett till dess segment. Vad vi inte vet än är just hur mycket man kommer få betala för datorer med denna krets! Och de nådde inte M3 trots att Intel använder samma TSMC N3B process.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Med tanke på att grafikkort numera brukar användas för de tyngsta beräkningarna snarare än processorn, så kommer x86 antagligen ha sin primära framtid som workstation eller i serverhallar, medan ARM antagligen kommer att dominera den bärbara marknaden och IoT. Det är ju ungefär så det redan ser ut också.

När det kommer till stationära datorer och burkar folk har i hemmet så kommer antagligen ARM att börja äta sig in så småningom. Det känns dock lite mer som en gråzon, och kan helt enkelt bero på vad man vill göra med sin dator. Det är inte omöjligt att vi kommer landa på något mellanting, där speldatorer och avancerad/tungdriven produktion fortsätter med x86 eftersom den kan utföra flera instruktioner per cykel samt mer komplexa instruktioner, medan ARM är mer för dem som använder sin dator till att surfa och lättare produktion (tänk Office-arbete) som inte är lika tungdrivet. Fler fördelar med x86 är att den är snabbare vid samma klockfrekvens, har bättre minneshantering som ligger närmare hårdvaran, och högre kompatibilitet.

ARM:s största problem är just programvarustödet, då du inte bara kan byta ut en x86-processor mot ett ARM-baserat dito och sedan köra programmen som vanligt. Att t.ex. Apple lyckas åstadkomma en del med M2/M3 beror ju egentligen på att de har hur mycket pengar som helst att lägga på utveckling. Men i grund och botten behöver hela mjukvarumarknaden anpassas efter ARM för att det ska kunna få sitt stora genomslag. Spelar du spel så kommer x86 vara dominant åtminstone över en överskådlig framtid.

Men vi befinner oss helt klart i en tid nu där ARM börjar ge x86 en hel del huvudbry. Men jag skulle inte säga att vi är så långt fram än att vi kan säga att det kommer att ta över x86 helt och hållet. Långt därifrån. De båda plattformarna har fortfarande sina styrkor och svagheter.

ARM är redan på plats i serverhallarna hos molnleverantörerna och växer enormt fort.
AWS har Graviton; Google har Axion; Hertzner och många andra kör Ampere.
ARM har dock ännu inte fått en marknad för ordinarie större organisationers on-prem-lösningar.
Det är väl kanske sista större steget de behöver ta.
Prestanda per watt i serverhallar är enormt viktigt eftersom man vill få in så mycket serverkapacitet på liten yta som möjligt och största begränsningen är värme. Och i serverhallarna dominerar linux totalt och där finns heller inget mjukvaruproblem att köra i princip all linux/*nix-mjukvara på ARM eftersom källkoden till programvaran är oftast tillgänglig och kan kompileras om till vilken plattform som helst.

Av alla de stora operativsystemen idag är det bara Windows-ekosystemet som har svårt att byta arkitektur.
Därav står x86_64 och faller med Windows och den kraftigt krympande andelen stationära datorer hos företag och i folks hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Det har nog att göra med vilket elområde man bor i, här i norr kör vi energislukande x86 som om det inte fanns någon morgondag, just nu 4.98 öre kWh 😂

Känns som om vi har början på en cover på "30 KMH" någonstans i detta inlägg...
Pinga mig när den är klar!

Visa signatur

🛜🫀: HP 290 PRO G9, i3 14100, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: i5 12400F | RTX 4070 | Acer XF270HUA | 16GB @ 3600 | MSI B760M-P DDR4 | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vänta här nu...

Snapdragon X må ligga en bit bakom M3 i perf/W, men det har (bl.a. långtidstestet som LTT gjorde) visat att de laptops som har denna krets ändå levererar en batteritid som inte existerat tidigare på Windows-sidan.

Sen måste man ha med sig att Qualcomm har designat Snapdragon X likt i praktiken alla Arm-tillverkare förutom Apple gör: det är väldigt mycket fokus på att bygga en, i sammanhanget, billig krets.

Snapdragon X innehåller 12 st "stora" CPU-kärnor som drar helt jämt i ST med Intels/AMDs senaste (i alla fall innan Lunar Lake). Ändå är storleken på kretsen för Snapdragon X i nivå med den AMD har i Hawk Point (som har 8 kärnor), samma TSMC 4 nm.

Strix Point är ~35 % större jämfört med Snapdragon X (samma TSMC process), GPU-delen är större men den tar totalt ca 15 % av kretsytan i Strix Point, Snapdragon X GPUn tar en icke-noll yta + de också har deras DSP (Hexagon) som är förklaringen till varför så många blivit så positivt överraskad över kvalitén på webbkameras ljud/bild i Snapdragon X datorer.

Allt pekar på att det Intel sagt om Lunar Lake verkar stämma rätt bra. Vi pratar om en 2x förbättring av perf/W från Meteor Lake (som är helt jämförbar med Hawk Point på den punkten) och enligt Intel tar det dem till parritet (inte förbi) Snapdragon X.

Grejen är då att Intel är i överlägsen ledning med Lunar Lake sett till perf/W, men de är på en nyare/dyrare nod med en väseltligt dyrare krets (hur mycket dyrare vet vi inte än) jämfört med Qualcomm. För att i praktiken få paritet i NPU-prestanda och perf/W samt leda CPU ST med med 10-15 %. GPU-delen verkar Intel verkligen fått till denna gång, så det är det.

Även Arms Cortex X kärnor imponerar. Dessa klockar ännu lägre jämfört med Apple/Qualcomm, men existerande Cortex X4 har en perf/cykel som inte är speciellt långt efter Oryon. Kommande (oktober) Cortex X925 beskrivs som största ökning i perf/cykel någonsin för X-serien (+25 %) och händer det kommer även den serien matcha Intel/AMD i ST-prestanda, åter igen på väsentligt färre transistorer per CPU-kärna.

Av allt att döma har Intel gjort en "home-run" med Lunar Lake sett till dess segment. Vad vi inte vet än är just hur mycket man kommer få betala för datorer med denna krets! Och de nådde inte M3 trots att Intel använder samma TSMC N3B process.

Hur mycket hamnar inte AMD efter nu? Vad är AMDs motdrag Zen 6? Det kommer inte förrän om två år.

AMD har inte heller längre ett försprång på GPU sidan hur ska de nu komma ifatt?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dinkefing:

Hur mycket hamnar inte AMD efter nu? Vad är AMDs motdrag Zen 6? Det kommer inte förrän om två år.

AMD har inte heller längre ett försprång på GPU sidan hur ska de nu komma ifatt?

Det är inte alls säkert att AMD "hamnar efter" med Strix Point. Lunar Lake och Strix Point är inte riktigt riktade mot samma marknad, även om de har ett hyfsat stort överlapp.

Strix Point är riktad mot riktigt kompakta gaming-laptops / mobila-workstations, d.v.s. sådana som kommer ha en dGPU. För det segmetet är Strix Point bättre än något Intel har just nu. Motsvarande från Intel blir mobile Arrow Lake, givet att desktop K-serien verkar vara först ut med Arrow Lake i oktober kan resten mycket väl dröja till 2025.

Att stoppa in en dGPU i Lunar Lake känns rätt korkat. En av huvudpoängerna med denna plattform är "Arm-level efficiency on x86". Tänkt TDP-nivå för Lunar Lake är 9-30 W, finns ingen chans att få in en dGPU där. Den mer direkta konkurrenten från AMD är Kraken Point (som likt Strix Point använder en kombination av Zen 5 och Zen 5C).

Om nu AMD tappat fördelen över Intel på iGPU sidan (vilket all information så här långt pekar på är fallet) så borde Intel dominera "arbetslaptops" då de har bättre programvara för GPGPU och definitivt för NPU samtidigt som dGPU inte alls är speciellt vanligt här. Undantaget är de som måste ha en laptop och vill ha bättre "AI-prestanda" men vägrar köra Apples Pro/Max-serie, då finns bara laptop med Nvidia GPU kvar och en såda lär inte köra Lunar Lake.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Stora frågan är är snarare om dom lyckas få hutlösa 1,8% för enkeltrådat och 12% multitrådat och max drar 250 watt.

Sen har jag inte lyckats hitta något om 24h2/KB5041587 gör skillnad i geekbench? tror överlag att alla tester för 9950x bör tas med en stor nypa salt tills alla hinner uppdatera med nya uppdateringen.

Visa signatur

here we go!