Missa inte Månadens Drop!
Permalänk
Medlem

Fiber-hastighet

Hej!
Har nu flyttat till en lägenhet där det finns fiber.

Jag har en liten fiberdosa på väggen med 1 uttag (ser ut som en fördelning).
Jag får max ut 96/96 från dosan (ska vara 500/500), jag har testa direkt från datorn till vägguttaget samt via routern.
Använder jag det trådlösa så är det väldigt instabilt, samt om jag kopplar nätverkskabeln via routern.
Använder cat6 kablar, datorn klarar 1000/1000.

I tidigare lägenhet kunde jag få ut 500/500 med exakt samma setup, så jag känner att det måste ligga något fel i fiberdosan jag har? Någon som har varit med om något liknande och har någon lösning?

Tacksam för alla tips!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Refflan:

Hej!
Har nu flyttat till en lägenhet där det finns fiber.

Jag har en liten fiberdosa på väggen med 1 uttag (ser ut som en fördelning).
Jag får max ut 96/96 från dosan (ska vara 500/500), jag har testa direkt från datorn till vägguttaget samt via routern.
Använder jag det trådlösa så är det väldigt instabilt, samt om jag kopplar nätverkskabeln via routern.
Använder cat6 kablar, datorn klarar 1000/1000.

I tidigare lägenhet kunde jag få ut 500/500 med exakt samma setup, så jag känner att det måste ligga något fel i fiberdosan jag har? Någon som har varit med om något liknande och har någon lösning?

Tacksam för alla tips!

Läs av alla länkhastigheterna och se var/om någon är 100Mbit och om du inte hittar nån 100Mbit länk så är det nått fel hos operatören.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Starta om fiberdosan om du inte testat det.

Kolla vad du får för länkhastighet i windows när du kopplar direkt.

Felanmäl.

Permalänk

Om du är nyinslyttad med nytt eller flyttat abonemang så kan de vara så att du inte är omkopplad än och du kör på kopplingen föregående hade.

Finns ju även fall där föregående hyresgäst inte sagt up sitt i tid så deras uppsägningstid fortfarande är i drift eller de glömt det helt och förhindrar din isp från att koppla på dig tills deras koppling är borta.

Eller så är det så simpelt att de behöver starta om fiberomvandlaren i källaren för att länka om uppkopplingen till dig med rätt hastighet om det är en rj45 dosa du menar du har i lägenheten och det går koppar kabel från källaren upp till lägenheterna.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Refflan:

Hej!
Har nu flyttat till en lägenhet där det finns fiber.

Jag har en liten fiberdosa på väggen med 1 uttag (ser ut som en fördelning).
Jag får max ut 96/96 från dosan (ska vara 500/500), jag har testa direkt från datorn till vägguttaget samt via routern.
Använder jag det trådlösa så är det väldigt instabilt, samt om jag kopplar nätverkskabeln via routern.
Använder cat6 kablar, datorn klarar 1000/1000.

I tidigare lägenhet kunde jag få ut 500/500 med exakt samma setup, så jag känner att det måste ligga något fel i fiberdosan jag har? Någon som har varit med om något liknande och har någon lösning?

Tacksam för alla tips!

Antar att du redan ringt din operatör och frågat, vad sa dom att du hade för hastighet registrerat på ditt uttag? Var omkopplingen till din hastighet gjord?

Permalänk
Medlem

När jag flyttade och hastigheten dummade sig så var det brott på två kabelpar vilket resulterade i att jag bara fick 100Mbit/s med router men 1000/1000 direktansluten

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Xtia xProto-L
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo
Motherboard: Asus ROG Strix X570-i Cooler: AC NeXXos 1080mm
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Antar att du redan ringt din operatör och frågat, vad sa dom att du hade för hastighet registrerat på ditt uttag? Var omkopplingen till din hastighet gjord?

Yes, omkopplingen var gjord och de kunde se att fiberdosan skulle klara 1000/1000.
De rådde mig att testa nya kablar (vilket är gjort)
Nästa steg är att leta upp vart fiberomvandlaren sitter och starta om.

Var nere i källaren och kikade men hittade inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Om du är nyinslyttad med nytt eller flyttat abonemang så kan de vara så att du inte är omkopplad än och du kör på kopplingen föregående hade.

Finns ju även fall där föregående hyresgäst inte sagt up sitt i tid så deras uppsägningstid fortfarande är i drift eller de glömt det helt och förhindrar din isp från att koppla på dig tills deras koppling är borta.

Eller så är det så simpelt att de behöver starta om fiberomvandlaren i källaren för att länka om uppkopplingen till dig med rätt hastighet om det är en rj45 dosa du menar du har i lägenheten och det går koppar kabel från källaren upp till lägenheterna.

Låter logiskt!
Jag ska kika vidare på detta!
Det är en rj45 dosa som sitter, jajamen.
Tack för svar

Permalänk
Medlem

Du har inte tillgång till fibern i källaren utan det är operatörens, det du kan starta om sitter i lägenheten förmodligen i ett media skåp, där det sitter en dosa som ska koppla sin i en router, som vidare kopplas till patchpanel.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Skrivet av Refflan:

Yes, omkopplingen var gjord och de kunde se att fiberdosan skulle klara 1000/1000.
De rådde mig att testa nya kablar (vilket är gjort)
Nästa steg är att leta upp vart fiberomvandlaren sitter och starta om.

Var nere i källaren och kikade men hittade inget.

Fiberomvandlaren sitter oftast inlåst föra inte ungar och annat otyg ska skena och pilla på grejerna och skapa driftstörningar.
så du får kontakta din hyresvärd för det om denne äns har tillgång till den kan va så att de bara är fibernätets tekniker som har tillgång till rummet men det är ändå din hyresvärd isf som får anordna med det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

jag hade exakt samma problem. visade sig att jag använt fel kabel. jag hade min webhallen cat5e kabel, samt den från telia, också cat5e. samma text på kablarna... men den från telia visar sig kunna ge mig 500mbit, medans min identiska webhallen kabel gav mig max 96mbit..

så dubbelkolla nu att du använder rätt kablage också för än idag sitter jag och switchar kablarna för att försöka förstå varför den som telia tillhandahåller funkar bättre än min webhallen kabel.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Medlem

Problemet är nu löst!
Det var tydligen så lätt som att göra en omstart på fiberomvandlaren.

Jag tackar alla för era tips och engagemang!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

jag hade exakt samma problem. visade sig att jag använt fel kabel. jag hade min webhallen cat5e kabel, samt den från telia, också cat5e. samma text på kablarna... men den från telia visar sig kunna ge mig 500mbit, medans min identiska webhallen kabel gav mig max 96mbit..

så dubbelkolla nu att du använder rätt kablage också för än idag sitter jag och switchar kablarna för att försöka förstå varför den som telia tillhandahåller funkar bättre än min webhallen kabel.

Trasigt kabelpar, då begränsas hastigheten till 100 mbit. Klassiskt fel och tyvärr lite för vanligt

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM