Roborocks nya modeller klarar trösklar på 4 centimeter

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Har sagt det förut och säger det igen - nämn ett företag som innoverar så mycket som Roborock gör? Helt sjukt att dom släpper dammsugare efter dammsugare under samma år dessutom(!), som förbättrar något från sin föregångare! iRobot må ha snäppet bättre byggkvalitet på sina produkter, men på alla andra områden är de helt ute ur leken sedan många år tillbaka!

Kan knappt gissa mig till hur en robotdammsugare från Roborock ser ut om ynka 5 år

ok, Dreame. (båda ägs dock av xiaomi)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Har relativt höga 70-talströsklar men som tur var är så klarar vår S7:a att ta sig över dem utan problem. Både inifrån rummet på den sida som är ursågad för dörrbladet men även utifrån över den avsevärt högre kanten. Så på den punkten är vi helnöjda. Det är endast in till badrummet, som har en ännu högre tröskel, den inte kan ta sig.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 9070 XT
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Ooohh, snart har de ben och kan gå i trappor.. (hoppas)

Det finns redan de som klarar trappor.

Permalänk
Medlem

Oh no! Dags att stoppa utvecklingen innan det är för sent

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur det är för er, men jag personligen klarar trösklar betydligt högre än så!

Permalänk
Moderator
Moderator

Kommer säkert mer sammanställd information framåt, men kikade lite snabbt på deras site..

Börjar för övrigt bli många modeller nu! xD

"FlexiArm Arc Side Brush" som skjuter ut borsten, och liknande för moppen, för att komma åt bättre i hörn verkar vara standard nu på dessa, vilket jag tror är nytt på bredare front. Förhoppningsvis ett bra framsteg för täckningen, annars känns det som att "själva städningen" i sig inte får större nyheter alltför ofta.
Q Revo Master har funktionen också, men har nog inte sett den modellen här i EU.

På ytan ser det ut som att Curve syftar till en ny variant av dockan, med samma dammsugare.

Hoppas själv på att dockan som kopplas direkt till vatten och avlopp kommer hit, det skulle kanske kunna motivera mig till en uppgradering av min S7+ som annars tuffar på bra. Verkar vara Kina som gäller för den än så länge.. :C

Bild.
Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

18,5k suction power!!!!1
Min roborock s5max har 2k

edit: Undra hur mkt den låter 🤔

Visa signatur

Jag gillar att försöka odla tropiska växter från frön, i ett nordiskt klimat.
🌱 Min YouTube-kanal: https://www.youtube.com/c/NordicPlantLover 🌱

Permalänk
Medlem

Blir kanske lagom dags att uppgradera snart då från min S5 Max. Spännande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Kommer säkert mer sammanställd information framåt, men kikade lite snabbt på deras site..

https://i.imgur.com/Id4D668.png

"FlexiArm Arc Side Brush" som skjuter ut borsten, och liknande för moppen, för att komma åt bättre i hörn verkar vara standard nu på dessa, vilket jag tror är nytt på bredare front. Förhoppningsvis ett bra framsteg för täckningen, annars känns det som att "själva städningen" i sig inte får större nyheter alltför ofta.
Q Revo Master har funktionen också, men har nog inte sett den modellen här i EU.

På ytan ser det ut som att Curve syftar till en ny variant av dockan, med samma dammsugare.

Hoppas själv på att dockan som kopplas direkt till vatten och avlopp kommer hit, det skulle kanske kunna motivera mig till en uppgradering av min S7+ som annars tuffar på bra. Verkar vara Kina som gäller för den än så länge.. :C

https://i.imgur.com/imIPdwv.png

Det där kommer aldrig bli godkänt i Sverige, om du inte tänker ha stationen i badrummet eller ev tvättstugan om det finns golvbrunn.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem

Minst 60% av jobbet med att dammsuga är att flytta undan prylar.
Så en robot som klarar max 40% och ändå troligen kommer fastna tuggandes på en strumpa vet jag inte ens om jag skulle använda om den var gratis.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Ryzer:

Det där kommer aldrig bli godkänt i Sverige, om du inte tänker ha stationen i badrummet eller ev tvättstugan om det finns golvbrunn.

Absolut, badrummet/tvättstugan eller vid diskmaskinen skulle det nog vara i mitt fall.

Skrivet av Fenrisulvfan:

Så en robot som klarar max 40% och ändå troligen kommer fastna tuggandes på en strumpa vet jag inte ens om jag skulle använda om den var gratis.

De har rätt bra sensorer nu, så strumpan kanske klarar sig. Om du nu behöver strö strumpor och andra prylar överallt på 60% av boytan.

Jag har mycket prylar jag med, men tycker inte att det är svårt att "bädda" så att säga (edit: även med en dammsugare utan de mer noggranna sensorerna då). Större prylar är ju rätt skitsamma och de är som sagt bättre nu på att även märka småsaker som kanske blir liggande.

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Beror ju säkert lite på hur man bor och vilken familjesituation man har. Jag och frugan som bor ensamma i ett hus skulle jag säga har på sin höjd 10% plocka undan för att sen kunna dammsuga. Så att då gå och plocka undan saker i tio minuter för att slippa gå och dammsuga och torka golvet i 30-60min som dammsugaren gör när man själv tar en promenad är riktigt bekvämt.

Men kan tänka mig att det blir en lite annorlunda process om man har barn och/eller husdjur

Visa signatur

Ryzen 5 7600X | RAM 2x16GB DDR5 | MSI Suprim RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag plockar sällan upp något. Min Dreame L10S Ultra har AI, så den känner igen saker och märker upp dem på kartan själv.
Allt från kablar & strumpor, till skor och leksaker.

Jag har nog aldrig behövt trassla upp något ifrån den, förutom en gång. Då hade ena moppen lossnat och den hade den försökt käka upp.

Då har denna ändå kört:

6317 m²
14049 minuter

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Daemon:

https://i.imgur.com/Id4D668.png

https://i.imgur.com/imIPdwv.png

Jag ser många framtida vattenskador på parketten framför mig Men ärligt, så jobbigt är det inte att tömma smutsvattnet 1 ggr / vecka och fylla på färskvatten 1 ggr / vecka - på sin höjd.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

Jag plockar sällan upp något. Min Dreame L10S Ultra har AI, så den känner igen saker och märker upp dem på kartan själv.
Allt från kablar & strumpor, till skor och leksaker.

Jag har nog aldrig behövt trassla upp något ifrån den, förutom en gång. Då hade ena moppen lossnat och den hade den försökt käka upp.

Då har denna ändå kört:

6317 m²
14049 minuter

dreame har klart bäst ai när det handlar om att inte fastna, samt är dom bäst på att inte förstöra gummiborstar när hår fastnar.
min roborock s7+ får jag byta huvudborste på ofta för den skurits sönder av hår som fastnar mitt på borsten.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Überklass:

Jag ser många framtida vattenskador på parketten framför mig Men ärligt, så jobbigt är det inte att tömma smutsvattnet 1 ggr / vecka och fylla på färskvatten 1 ggr / vecka - på sin höjd.

Nä, man bör ju helt klart placera den lite mer lämpligt än på deras demobild.
Men andra fördelen är ju att stationen inte behöver vara så stor och inte behöver ha lika mycket fritt utrymme omkring när den inte har interna tankar som behöver lyftas ut.

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Absolut, badrummet/tvättstugan eller vid diskmaskinen skulle det nog vara i mitt fall.

De har rätt bra sensorer nu, så strumpan kanske klarar sig. Om du nu behöver strö strumpor och andra prylar överallt på 60% av boytan.

Jag har mycket prylar jag med, men tycker inte att det är svårt att "bädda" så att säga (edit: även med en dammsugare utan de mer noggranna sensorerna då). Större prylar är ju rätt skitsamma och de är som sagt bättre nu på att även märka småsaker som kanske blir liggande.

Vad annars ska man ha boyta till om den inte används?
Jag har svårt att se den ta sig mellan benen på köksstolar och bordsben på köksbordet, den kommer garanterat fastna på en sko i hallen då dom inte har en hylla. på toa har säkert någon missat tvättkorgen och den kommer inte in bakom toastolen.
I vardagsrummet kommer den köra in i sköra träben, börja tugga på matthörnen eller ge sig på kablarna under datorbordet, den kommer inte ha en chans att komma in under sofforna och under sängarna kommer den inte komma åt mellan ben och vägg.
Så även om den skulle kunna fixa 70% av golvytorna så kvarstår de övriga jobbigaste 30%'en.
Vilket skulle spara mig max 5-10 minuter av minst 1 timmes städning.

Ja, jag har för liten bostad, så eventuella pengar är nog bättre spenderade på att utöka den innan jag skaffar en städpuck.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Vad annars ska man ha boyta till om den inte används?
Jag har svårt att se den ta sig mellan benen på köksstolar och bordsben på köksbordet, den kommer garanterat fastna på en sko i hallen då dom inte har en hylla. på toa har säkert någon missat tvättkorgen och den kommer inte in bakom toastolen.
I vardagsrummet kommer den köra in i sköra träben, börja tugga på matthörnen eller ge sig på kablarna under datorbordet, den kommer inte ha en chans att komma in under sofforna och under sängarna kommer den inte komma åt mellan ben och vägg.
Så även om den skulle kunna fixa 70% av golvytorna så kvarstår de övriga jobbigaste 30%'en.
Vilket skulle spara mig max 5-10 minuter av minst 1 timmes städning.

Ja, jag har för liten bostad, så eventuella pengar är nog bättre spenderade på att utöka den innan jag skaffar en städpuck.

Flera saker du nämner har en hyfsad robot inga som helst problem att klara. Skor går den bara runt, den kan cirkla väl runt ben vid matbordet och ser till att borsta där den inte kommer igenom helt, den har inte lämnat minsta märke på finmålade vita möbler (eller något annat för den delen, men vitt visar skador mest), osv. Att ha kläder kastade på golvet är inte något som sker här hemma så jag har inte koll på igenkänning av just det, men de kan känna igen många saker och undvika dem.

Vad gäller ytor där den inte kommer åt så kan man ha fördel av att det dammsugs oftare på de andra ytorna (för de flesta, vissa dammsuger ju manuellt varje dag ändå) så det blir mindre damm som flyger till de svåråtkomliga platserna.

Det behöver absolut inte vara en produkt som passar dig men det är ju lite onödigt att bara gissa vad de klarar eller inte klarar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ge den propeller så den kan flyga.

För min del inväntar jag en humanoid robot som kan städa, lägga tvätt i tvättmaskin, slänga sopor etc innan jag börjar med robotar i hemmet eller trädgårdarna.

Ja, en verklig hushållsassistent. Det där skräpet de säljer idag assisterar ju inte ett dugg, enda den (dvs hushållsassistenten) gör är att se dum ut och samla damm

Hallå konsumentverket, snacka om falsk marknadsföring

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av mats42:

enda den (dvs hushållsassistenten) gör är att se dum ut och samla damm

Samla damm är ju den huvudsakliga uppgiften!

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ge den propeller så den kan flyga.

Peter Sripol har redan löst detta

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic

Permalänk
Medlem

Tycker dom blivit förskräckligt dyra. Betalade 3490kr för min Neato för 12 år sen. Still going strong.

Om/när den slutar funka går jag nog över till en batteridriven skaftdammsugare för några hundralappar.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av taliz:

Tycker dom blivit förskräckligt dyra. Betalade 3490kr för min Neato för 12 år sen. Still going strong.

Om/när den slutar funka går jag nog över till en batteridriven skaftdammsugare för några hundralappar.

Både ja och nej skulle jag nog säga. Det har blivit rätt segmenterat, men ja de mest avancerade flaggskeppen som ofta har en rejäl docka drar iväg rejält.

Men just nu, för en bra grundläggande version så kan du få t.ex. en Dreame D9 Max för ~2200 :-.
Eller en Q Revo med dockningsstation för 5 890:- som kommer med betydligt mer funktionalitet, i princip nästan allt utom just dessa ovan nämnda nyheter.

(Antar att din Neato inte hade en docka, var det inklusive en docka så var det givetvis ett väldigt bra pris.)

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Du menar som frysar med ismaskin? 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Vet inte vilken du har men vi hade D6 och bytte till Roborock S8. Den nya låter mindre och dammsuger bättre. Den är mera driftsäker också då den inte fastnar på lika många saker och man slipper tömma filtret varannan dag…
Det enda som var bättre med Neato var priset, för de nya är inte billiga…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lovan:

Du menar som frysar med ismaskin? 😉

Aldrig sett en frys med ett avlopp. Men det kanske finns.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Gurrrra:

Det låter som det är feber.se ni är ute efter. Visst att det kan gå en bit utanför just överklockade datorer, men nån måtta får det väl vara?

SweClockers har väl inte skrivit exklusivt om datorer och överklockning på över 10 år vid denna punkt? Förstår ärligt talat inte upprymdheten att man skriver om robotdammsugare, inte så att det är första artikeln på det ämnet över åren, har till och med varit tävlingar och dylikt

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd rensad på tröttsamt och meningslöst sidospår.*

Har man missat att Sweclockers rapporter kring t.ex. smarta hem så kan jag bara beklaga, inget tvång att läsa om det man inte är intresserad av.

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Avstängd

Har en höjdskillnad på ungefär 10 cm till kök och sovrum... i övrigt finns inga trösklar. Samt en trappa ned till hallen/entrén.

Så en robotdammsugare skulle inte göra så mycket nytta här hemma tyvärr.