Följ Black Week på SweClockers

Snabbtest: Single-channel mot dual-channel – hur stor är prestandaskillnaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3tr0:

Inte jättebra test. Olika minnesstickor användes ju. Är det single rank eller dual rank på minnesstickorna? Det kan påverka prestandan enormt. Och några timings (de som inte skrevs ut i testet) kanske skiljer mellan dem.

8GB och 16GB Fury Beast stickorna ska vara single rank

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av m3tr0:

Inte jättebra test. Olika minnesstickor användes ju. Är det single rank eller dual rank på minnesstickorna? Det kan påverka prestandan enormt. Och några timings (de som inte skrevs ut i testet) kanske skiljer mellan dem.

Skrivet av MarkSix:

8GB och 16GB Fury Beast stickorna ska vara single rank

Ja, de är single rank. Och latenserna (som hålls desamma mellan modulerna) är utskrivna under testsystem.

Permalänk
Medlem

Lite off-topic
Mitt moderkort (Asus prime b650-m) startar inte med ram i plats b, har byggt om datorn flera gånger och bytt minnen (listade på qvl). Är moderkort paj, tro? Har bara testat med en processor (7600X)

On-topic
Jag har velat inte behöva bandbredden, så jag fortsätter på en sticka, än att jag har en till liggande..

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

Lite off-topic
Mitt moderkort (Asus prime b650-m) startar inte med ram i plats b, har byggt om datorn flera gånger och bytt minnen (listade på qvl). Är moderkort paj, tro? Har bara testat med en processor (7600X)

Menar du att varken B1 eller B2 fungerar? Det brukar oftast bero på en böjd pinne i CPU-sockeln, men det skulle förstås även kunna vara CPUn eller moderkortet som är trasigt även om det är ovanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Menar du att varken B1 eller B2 fungerar? Det brukar oftast bero på en böjd pinne i CPU-sockeln, men det skulle förstås även kunna vara CPUn eller moderkortet som är trasigt även om det är ovanligt.

B1 funkar för alla minnen jag sätter i. Monteras ett minne i b2 startar inte datorn alls oberoende om det är ett minne i b2 eller ej

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

B1 funkar för alla minnen jag sätter i. Monteras ett minne i b2 startar inte datorn alls oberoende om det är ett minne i b2 eller ej

Ok, låter som att något är fel på just den porten i så fall snarare än hela minneskanalen. Men då kan du ju ändå få dual channel genom att sätta en sticka i B1 och en i A1 eller A2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Ok, låter som att något är fel på just den porten i så fall snarare än hela minneskanalen. Men då kan du ju ändå få dual channel genom att sätta en sticka i B1 och en i A1 eller A2.

Ok, synd att butiken jag köpte det i vill ha 900kr för att felsöka, så jag kanske får det på garantin..
Jo, sant, men det var mest minnesmängd jag behöver, tyvärr..
Tack för svaren!

Permalänk
Medlem

Kul test! Kan ni göra samma test med DDR4 på ett AMD system?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

Om du sätter en minnesmodul i B2 måste du ha en minnesmodul i en annan port också! När jag tänker tillbaka på mitt senaste bygge hade jag ett liknande problem där användning av en modul i B2 endast innebar att datorn inte fungerade. Enligt Asus support då får inte B2 vara ensamt populerad utan måste åtföljas av en minnesmodul till, helst i A2.

Tilläggstext
Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Ja, de är single rank. Och latenserna (som hålls desamma mellan modulerna) är utskrivna under testsystem.

Inte alla latenser. Finns många fler.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Det kan det mycket väl vara i exakt samma test.
Det beror helt på systemet.
Titta på lite äldre tester på youtube så ser du.
Det är många system som folk fortfarande använder, tex jag där det kan göra ordentlig skillnad.

Jag tänker mig att i min dator tex så gör det stor skillnad. 8700k och den generationen

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonhed:

Jag tänker mig att i min dator tex så gör det stor skillnad. 8700k och den generationen

Japp.
Och än mer i tidigare som tex 2600k

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Japp.
Och än mer i tidigare som tex 2600k

Ah okej, jag förstår!
Har inte så hemskt mycket koll på sånt där.
Är det någon särskilt som gör att det skiljer sig mellan dom gamla och nya systemen i det här fallet?

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem

Intressant test

Visa signatur

>>> Rigg: FD Define Mini | Corsair HX750 | Asrock Z270M Pro4 | i5 6600k | Cooler Master Hyper 212 | 2x8GB Corsair Vengeance CL16 3000Mhz | MSI RTX2060 AERO 6GB | Samsung 830 256GB | Seagate 1TB SSHD <<<

Spela så mycket du orkar, och helst lite till ;)

Permalänk
Medlem

Intressant 🫶👍

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Undrar hur stor skillnad det gör om man spelar i högre upplösningar som 1080p,1440p eller 4K som jag tror är väldigt vanligt, förstår varför man testar i 720p men i verkligheten tror jag inte många använder den upplösningen.

Permalänk
Medlem

Jag har ett B350 moderkort där varken B1 eller B2 verkar fungera, då datorn vägrar posta om jag sätter ett minne i någon av dessa, jag har testat samtliga konfigurationer med 1 och 2 stickor. Dock ej 3 eller 4 stickor, men jag tvivlar på bättre lycka med det.
Kanal B verkar helt död på moderkortet och ja jag har testat olika processorer som annars funkar helt perfekt på andra moderkort.

Vad som vore intressant att veta men som jag kanske borde testa själv är om det spelar någon större roll om jag kör en eller 2 stickor i samma kanal (kanal A) och om det påverkas av att köra single-rank eller dual-rank på RAM-stickorna (fortfarande i samma kanal).
Alla test jag sett mellan single rank och dual rank körs ju i minst 2 kanaler med 2 eller 4 stickor.

Därför vore ett test med 1 sticka single rank, 2 stickor single rank, 1 sticka dual rank samt 2 stickor dual rank.
Både i 1 kanal och i 2 kanaler väldigt intressant.
För jag tänker att om man kör 2-single rank eller 2 dual-rank i samma kanal, samt även har en X3D processor så kan man kloa tillbaks en del prestanda från att köra dual-channel.

Visa signatur

*5800X|B550M|32GB|RX6600|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 Vengeance 3200C16 @XMP|MSI Mech 2X Radeon @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk

Jonas kan ni inte försöka förklara röran när det kommer med minnen med XMP eller EXPO märkning för DDR5 minne? Det är så rörigt när det förr var så enkelt då minnen fungerade lika bra för båda system. Skulle vara väldigt bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawler:

Undrar hur stor skillnad det gör om man spelar i högre upplösningar som 1080p,1440p eller 4K som jag tror är väldigt vanligt, förstår varför man testar i 720p men i verkligheten tror jag inte många använder den upplösningen.

1080p är också med i testet om du råkade missa det. Men det som egentligen är mer intressant än upplösningen är hur RAM påverkar vid en viss fps, för att bara testa med t.ex. 4K och högsta grafik är ju inte heller särskilt realistiskt eftersom man normalt sänker inställningarna tills man får en acceptabel fps.

Permalänk
Medlem

Hade varit intressant att se skillnaden på om 2/4 platser används med? Dvs 4×16GB kontra 2×32GB, som en del av oss kanske sneglar på?

Permalänk

Det finns väl ingen konsument CPU som stödjer 4 minnesmoduler/4 minneskanaler. 2+2 minnesmoduler finns men det är fortfarande bara 2 minneskanaler. Man måste upp i server CPU eller rena workstation CPU (Threadripper, Xeon för att få fler än 2 minneskanaler). Men rätta mig gärna om jag har fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpan4all:

Det finns väl ingen konsument CPU som stödjer 4 minnesmoduler/4 minneskanaler. 2+2 minnesmoduler finns men det är fortfarande bara 2 minneskanaler. Man måste upp i server CPU eller rena workstation CPU (Threadripper, Xeon för att få fler än 2 minneskanaler). Men rätta mig gärna om jag har fel.

Det råder ofta förvirring runt detta. Precis som du säger så har nuvarande generationer av konsument CPU 2st minneskanaler men gärna plats för 4 minnesmoduler. Många misstar 4 minnesplatser för 4 minneskanaler. På konsument CPU sidan var det senast Haswell-E (X99/2011-3 socket) plattformen som hade 4 minneskanaler. En intressant detalj är att trots att den plattformen lanserades för 10 år sedan (q3 2014) så har minnesbandbredden (tack vare 4 minneskanaler) varit överlägsen tills DDR5 lanserades. Haswell-E var med sina många kärnor och överlägsen minnesbandbredd egentligen en bättre serverplattform än vad det lanserades som under namnet "Entusiast".

Permalänk
Medlem
Skrivet av DLM:

Det råder ofta förvirring runt detta. Precis som du säger så har nuvarande generationer av konsument CPU 2st minneskanaler men gärna plats för 4 minnesmoduler. Många misstar 4 minnesplatser för 4 minneskanaler. På konsument CPU sidan var det senast Haswell-E (X99/2011-3 socket) plattformen som hade 4 minneskanaler. En intressant detalj är att trots att den plattformen lanserades för 10 år sedan (q3 2014) så har minnesbandbredden (tack vare 4 minneskanaler) varit överlägsen tills DDR5 lanserades. Haswell-E var med sina många kärnor och överlägsen minnesbandbredd egentligen en bättre serverplattform än vad det lanserades som under namnet "Entusiast".

Det var 4 kanaler även på skylakes motsvarighet till haswell e. Även threadripper hade 4 kanaler om jag inte minns fel.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

<Uppladdad bildlänk>

Jag var tvungen att forska kring detta. Alltså varför man ska börja med just A2/B2 istället för A1/B1.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Det är en intressant artikel, om än att den inte innehåller några direkta nyheter för de flesta.

Jag tycker dock att artikeln hade kunnat expanderas med jämförelser med 4 ramstickor. Skillnaden mellan single channel och dual channel är givetvis betydligt större än att jämföra dual channel och fyra stickor, men skillnaden finns där, och det är väl just hur stor den är som är intressant.

GamersNexus gjorde en sådan för några år sedan (https://www.youtube.com/watch?v=-UkGu6A-6sQ), men man hade ju inte haft något emot att se Sweclockers ge sig på något liknande framförallt med Ryzen 9000-serien.

Permalänk
Skrivet av Hanka456:

Det hade varit intressant att se skillnaden när man använder någon av AMDs senare APUer, exempelvis 8700G, som ju använder datorns arbetsminne som grafikminne. 🙂

På äldre maskiner där CPUn har betydligt mindre cache så blir skillnaden klart märkbar dvs ca 30-40% i grafikprestanda. Men på nyare cpuer med mer cache så blir skillnaden mindre.

Permalänk
Medlem

Intressant artikel. Vore skoj att se på en mer troligt bygge. Typ i3/i5 gen 12 med ddr4.
Att någon bygger eller säljer en dator med rtx 4090 med bara en sticka är ganska lite om man jämför med budget byggen.

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

Testa att låta datorn stå vid POST. Alltså LÄNGE. Det kan ta en stund, men till slut brukar man få ett felmeddelande, eller så brakar det igång.

Permalänk
Skrivet av ELF:

Jag var tvungen att forska kring detta. Alltså varför man ska börja med just A2/B2 istället för A1/B1.
https://www.youtube.com/watch?v=zxGqGCtPxn4&t=415s

Det är "enklare" att bestämma sig för att det "måste" vara A2 och inte B2. Det ger enklare minneskontroller i CPUn.
Att det måste vara A2 och B2 istället för A1 och B1 är enklare att förklara. Det har med signalintegretet att göra. Flankhastigheterna är med nuvarande minnesbussar så pass höga att om termineringen inte sitter nära eller på den sista modulen så blir signalerna skit och man får felaktig information in eller ut från modulen.

Jag hade nog lagt termineringen på minnesmodulen men avstängbar så att A2 terminerar men inte A1. Modulerna fungerar som "stubbar" och jag förvånas över att det fungerar. Det vore faktiskt enklare med 4 kanaler, men det skulle "kosta" några hundra pinnar till. Samt kannibalisera på försäljning av nästa steg uppåt Threadripper t.ex.

En annan möjlig lösning vore om varje modul skulle ha in och ut-pinnar dvs in på ena sidan av modulen och ut på andra sidan. Det skulle ge större moduler och dyrare kontakter men gör termineringen lättare.

Moderkortsdokumentationen kunde vara betydligt bättre angående detta dock. För det har vid tidigare DDR generationer varit möjligt att placera modulerna friare. Samt före DDR.

Rambus hade en bättre lösning än den nuvarande, men de var för giriga så den åkte ut.

Ett mera nördigt test vore att se om det fanns någon skillnad mellan 2 och 4 moduler. Det "borde" inte vara någon skillnad alls. Men vi "vet" inte det innan någon har testat...

Samt en dual rank i A2 mot två single rank i A2, B2.

Och som avslutning två eller fyra dual rank.

Då skulle alla varianter vara provade...

Tillägg