Extremt långsam boot (innan boot loader) samt ingen bild förrän Windows uppstart

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengansBlogg:

Problemet med Memory Contex restore som ofta verkar förvilla är att det kräver att även Powerdown mode är tillslaget. För vissa moderkort och bios-versioner görs det automatiskt när man slår till MCR, andra inte. PÅ en del nyare bios så verkar både MCR och Powerdown slås på automatiskt men många inte.

Men det är enkelt att testa. Bara slå till Memory Contex restore och prova sen att bota till Windows. Är det stabilt så har Powerdown mode automatiskt slagits till. Får ni en blåskärm inom nån minut så har den det inte och får slås till manuellt (alltså ON och inte Auto).

Det här förutsätter så klart att ni redan har testat om minnena är stabila med Expo tillslaget INNAN ni ens rör MCR.

QVL har inget att göra med om man kan få snabb boot-tid eller inte. Antingen är minnet stabilt eller så är det inte.

När jag slog på CMR så satte den PowerDown från "auto" till "disable" om jag minns rätt. Mitt system har varit stabilt idag i alla fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

När jag slog på CMR så satte den PowerDown från "auto" till "disable" om jag minns rätt. Mitt system har varit stabilt idag i alla fall!

Hmmm. Vore lite märkligt om det gör tvärt om mot alla andra. Observera att det ofta finns på två ställen, ett i AMDs egna overclock meny och ett annat som moderkorts-tillverkaren samlar sina inställningar. Asus har synkat MCR & Powerdown på nyare bios så kanske den bara visar att inställningen inte kan ändras då?

Vill du verkligen veta så testa med Zen-timings: https://zentimings.com/

Men huvudsaken är ju att det funkar!

Visa signatur