Följ Black Week på SweClockers
Permalänk

Montering av radiator? fram? upptill?

Köpt ett phanteks p600s som kan ta 360mm radiator framtill och 360mm radiator upptill, jag har även köpt ett aio-kit med 360mm radiator för att kyla processorn och funderar lite på monteringen.
första gången jag strular med vattenkylning så har ett par frågor.

1. när radiatorn monteras högst upp i chassit, ska fläktarna sitta så att dom suger luft ur chassit eller trycker luft in i chassit?

2. i största allmänhet, är det bättre med radiatorn i fronten eller upptill?
Mvh R

Permalänk
Medlem

Beror på hur du vill ha luftflödet. Personligen tar jag in all luft i fronten. Radiator ut i toppen och GPU baktill.

Visa signatur

Ok grabbar, vad e fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av raven6666:

Köpt ett phanteks p600s som kan ta 360mm radiator framtill och 360mm radiator upptill, jag har även köpt ett aio-kit med 360mm radiator för att kyla processorn och funderar lite på monteringen.

1. när radiatorn monteras högst upp i chassit, ska fläktarna sitta så att dom suger luft ur chassit eller trycker luft in i chassit?

Mvh R

Bäst är i fram med slangar nedåt då det är minst chans att ram eller moderkort blir ivägen dock kan nu gpu bli ivägen....

Jag skulle montera fläktarna I chassit och radiatorn mot fläktarna om jag monterade I toppen

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Bäst är i fram med slangar nedåt då det är minst chans att ram eller moderkort blir ivägen dock kan nu gpu bli ivägen....

Jag skulle montera fläktarna I chassit och radiatorn mot fläktarna om jag monterade I toppen

Det finns en bra guide på inet har jag för mig.

Som personen ovan skriver så får man effektiv kylning men tänk på hur det påverkar luftflöden i chassit generellt.
Har man en radiator i fronten så blir det lätt så att frånluften via utblåsande fläktar är mer än luften som kommer in vilket kan leda till att det sugs in luft och damm på små springor och ställen där det inte finns luftfilter.
Alltid trist med damm i datorn.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| R7 5700x3D | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Asus ProArt RTX 4070 Ti Super | Kingston NVMe 512GB + 1TB + 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Det finns möjlighet att montera gpu'n med riser, undviker det helst för sladden kostar runt 500kr men får se hur allt passar ihop.

https://basic-tutorials.com/wp-content/uploads/2019/01/Phante...

Citat:

radiatorn kommer med 3x120mm sen sitter det 3x140mm i chassit sen finns det plats för 1x120/140 fläkt på baksidan så lite alternativ finns, kan tänka mig att komplettera med en sjunde fläkt för att balansera luftflödet om det behövs, egentligen borde man fixa ett par röktändstickor så man kan se precis hur luften rör sig.

Psu'n har egna luftkanaler(och dammfilter) så den påverkar inte luftflödet i chassit.

Skrivet av Pooslice:

Beror på hur du vill ha luftflödet. Personligen tar jag in all luft i fronten. Radiator ut i toppen och GPU baktill.

Det enda som är spikat är att jag vill ha lite mer luft in än det kommer ut så dammfiltren gör sitt, sitter löstagbart dammfilter i fronten + ett fast dammfilter i toppen.

Skrivet av zorfex8400:

Har man en radiator i fronten så blir det lätt så att frånluften via utblåsande fläktar är mer än luften som kommer in vilket kan leda till att det sugs in luft och damm på små springor och ställen där det inte finns luftfilter.
Alltid trist med damm i datorn.

Ett alternativ är 3x140mm i fronten och radiator med 3x120mm fläktar i toppen som drar luft ut ur chassit.

Fick grävt fram lite data på fläktarna och för radiatorn är det 200-1800rpm, 56.3cfm och 2.2 mmH2O, för chassit är det 500-1800 rpm, 104.62cfm och 2.8 mmH2O

Permalänk

så ~5 graders skillnad för gpu med front vs top, blir sugen på att testa med 3x140mm fläktar fram och radiator med 3x120 högst upp.

Har en ryzen 5600 för tillfället så det är inga extrema mängder värme som behöver kylas bort, kanske kan koppla alla fläktarna till samma hub dessutom så fläktarna varvtalsregleras ihop.

Permalänk

Bästa är i fronten och gärna ett chassi som kan ta in luft i botten för gpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raven6666:

Det enda som är spikat är att jag vill ha lite mer luft in än det kommer ut så dammfiltren gör sitt
[...]
Ett alternativ är 3x140mm i fronten och radiator med 3x120mm fläktar i toppen som drar luft ut ur chassit.

Detta är vad jag hade gjort, eller rättare t.om. sagt har gjort.

Ger ett fint flöde utan turbulens inne i chassit och 3x140 insug trycker in mer luft än 3x120 blåser ut, f.a. när dom blir lite "kvävda" av radiatorn = önskvärt övertryck.

Förstår inte riktigt varför folk vill ha radiatorn i fronten med insugen. Processorn blir möjligen marginellt svagare, men luften som passerar genom radiatorn blir ju uppvärmd, så luften som kommer in i chassit blir ju avsevärt varmare, så alla andra komponenter (f.a. grafikkortet) blir varmare.
Utöver detta får man passa sig med hur man monterar övriga insug (om man ens har några) och utblås så man inte får undertryck inne i chassit med allt mög det innebär.
Undantaget till ovan scenario är om man även kan ha insug i botten av chassit som dels hjälper kyla ner GPU:n genom att trycka dit sval luft som inte värmts upp av radiatorn i fronten + bidrar till övertryck så man slipper undertryck.

(Och citera mig inte på detta då det kan vara en skröna, men vill minnas att jag hört vid flertalet tillfällen att det är ovanligare att det bildas luftansamlingar inne i en AIO med en horisontellt monterad radiator än en vertikalt monterad radiator, f.a. om pumpen sitter "rätt" i förhållande till radiatorn.)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Detta är vad jag hade gjort, eller rättare t.om. sagt har gjort.

Ger ett fint flöde utan turbulens inne i chassit och 3x140 insug trycker in mer luft än 3x120 blåser ut, f.a. när dom blir lite "kvävda" av radiatorn = önskvärt övertryck.

Förstår inte riktigt varför folk vill ha radiatorn i fronten med insugen. Processorn blir möjligen marginellt svagare, men luften som passerar genom radiatorn blir ju uppvärmd, så luften som kommer in i chassit blir ju avsevärt varmare, så alla andra komponenter (f.a. grafikkortet) blir varmare.
Utöver detta får man passa sig med hur man monterar övriga insug (om man ens har några) och utblås så man inte får undertryck inne i chassit med allt mög det innebär.
Undantaget till ovan scenario är om man även kan ha insug i botten av chassit som dels hjälper kyla ner GPU:n genom att trycka dit sval luft som inte värmts upp av radiatorn i fronten + bidrar till övertryck så man slipper undertryck.

(Och citera mig inte på detta då det kan vara en skröna, men vill minnas att jag hört vid flertalet tillfällen att det är ovanligare att det bildas luftansamlingar inne i en AIO med en horisontellt monterad radiator än en vertikalt monterad radiator, f.a. om pumpen sitter "rätt" i förhållande till radiatorn.)

Jag har min aio monterad i sidan iofs vilket är det optimala 😀 luftansamlingar beror på om slangar är upp eller ned vid front montering. En aio med slangar ned kommer aldrig få en luftbubbla som låter medan en med slangar upp kan få ett gurglande ljud.
Topp monterad har också svårt att få gurgel men kan vara problem att få dit ram/moderkort i många chassin

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av raven6666:

Mvh R

Som med allting med radiatorer så är själva fläktarna det viktigaste. Högt tryck är ett måste oavsett vart du sätter radiatorn.
Har du bra nog fläktar så agerar som också som luftintag om du sätter radiatoren i front, och då kan du ha jättetysta fläktar i resten av chassit för själva sirkulationen. En radiator blir aldrig såpass varm att det ger en sämre delta än att ha den i toppen och få all värme på sig nedifrån. Jag hade satt fläktarna så de blåser på radiatorn i front.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz