Apple presenterar Iphone 16-serien – A18-krets och ny kameraknapp

Permalänk
Medlem

Minns när iPhone-presentationen var någonting man såg fram emot, nu somnar man när de försöker lyfta en kameraknapp som någonting efterlängtat och intressant. Sjukt tråkig presentation, sjukt tråkig telefon.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av xcluzive:

Blir helt klart 16 pro för min del. Min 11 pro funkar fortfarande utmärkt, men lite sugen på ny teknik, wifi 7, 5G, 48MP osv..

Lutar åt det för min del också. Just 5g känns rätt relevant också, samtidigt som kameran är viktigare idag än för 5 år sedan.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 16 PRO Max256GB 

Permalänk
Skrivet av Hulle:

MAGISK! Alltså det är bara Apple i sin visdom som hade kunnat komma på detta. Android kan slänga sig i väggen! Har ni en knapp eller? Vadå, har Xperialurar haft kameraknappar länge? Mmmhmm... visst, säkert, detta är fanimig en magnifik uppfinning direkt från Apple!

/hulle.

Haha kameraknapp hade jag redan 2005 på min Sony Ericsson w800 😛 och inte fan var det någon ”smartphone”

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Hmm, kändes ju lite meh.
Är dags att byta ut min 13pro, men tror fan att det får bli en pixel 9 med GrapheneOS istället för en 16... Ska sova lite på saken

Varför känner du att det är dags att byta ut den? Tycker 13 Pro gör allt som de senaste telefonerna klarar av, förutom AI.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x, 6700 XT

Permalänk
Medlem

Kameraknapp har iPhone haft under lång tid, genom vol+ knappen. Så nu försöker man göra en ny knapp lite mer dedikerad och mer marknadsförd bara.

Visa signatur

🖥️ Intel 12700K@5.3GHz ~ ASUS TUF Z690 PLUS WIFI D4 ~ 32GB Ballistix 4000MHz CL16 ~ PNY GeForce RTX 4080 Verto ~ Fractal Define 7 Compact ~ Seasonic FOCUS GX 750W ~ Noctua NH-D15 ~ WD SN850 NVMe 1TB ~ Kingston NV1 NVMe 2TB

Permalänk
Medlem

Ganska tråkig uppdatering, kameraknappen ser jag som något dåligt då jag aldrig kommer använda den förutom av misstag och i övrigt hände inte så mycket jämfört med förra årets. Kanske får man gå över till något vikbart från Androidsidan igen för att få lite spänning i vardagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

A18 vs A18Pro, det enda som skilde var ju 5 eller 6 kärnor i GPUn?

Ger lite mindre poäng att köpa Pro i alla fall

Största skillnaden är väl batteritiden. 33 timmar video vs 27 timmar video

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Jag glömde bort att det va idag de skulle ha keynoten men jag snabbspolade igenom hela för nån timme sen och allt va helt ointressant tills de visa den långa reklamfilmen för telefonen - Löjligt ballt (jobbat i post-hus med vfx ett gäng år, med kameror o allt som igår) Riktigt snygg. Enda som eventuellt köps framöver är nya airpodsen. Min 12 Pro fungerar fortfarande lika bra idag som en digital DN som den gjorde dagen jag köpte den! hehe....

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem

Rätt sömnigt. Klockan ser väl iofs snygg ut, men det är ju inga stora skillnader på nånting.

Skrivet av Wizbro:

Inga nyheter om iPad?

Det är sällan det på iPhone-eventet, även om det har hänt.

Skrivet av evil penguin:

Vad jag förstår har åtminstone följande skillnader nämnts:

• 6 vs 5 gpu-kärnor

• Större cache

• Advanced media

• Promotion display support

• Always-on display support

• Faster USB 3 speeds

• ProRes video recording

Se t.ex. https://www.gsmarena.com/apple_introduces_the_new_a18_and_a18...

Oklart om det är mer skillnader, Apple är ju generellt inte jätteförtjusta i att prata specifikationer.

Tycker att det ser ut som om det är samma kisel och så har man stängt av delar av det. En GPU-kärna och lite cache är typiska grejer man stänger av.

Skrivet av ZD:

Kameraknapp har iPhone haft under lång tid, genom vol+ knappen. Så nu försöker man göra en ny knapp lite mer dedikerad och mer marknadsförd bara.

Nu var det ju synnerligen fjantigt hur mycket de pratade om att de hade en kameraknapp, men poängen var dels att man kunde aktivera kameran med den knappen (istället för på låsskärmen eller Control Center) och dels att man sedan kunde manövrera gränssnittet med den knappen utan att dölja bilden på skärmen med för många knappar. Lite mer som en ”kameratelefon” från 2005 när operatörerna betalade för att man skulle sätta en speciell kameraknapp på telefonen.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Hmm, kändes ju lite meh.
Är dags att byta ut min 13pro, men tror fan att det får bli en pixel 9 med GrapheneOS istället för en 16... Ska sova lite på saken

13 pro borde hålla ett tag till utan större problem

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Så utan Apples AI så känns ju 16 rätt så värdelös 😕

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Jag glömde bort att det va idag de skulle ha keynoten men jag snabbspolade igenom hela för nån timme sen och allt va helt ointressant tills de visa den långa reklamfilmen för telefonen - Löjligt ballt (jobbat i post-hus med vfx ett gäng år, med kameror o allt som igår) Riktigt snygg. Enda som eventuellt köps framöver är nya airpodsen. Min 12 Pro fungerar fortfarande lika bra idag som en digital DN som den gjorde dagen jag köpte den! hehe....

Samma har en 12 Pro i fint skick så känns inte som man behöver byta upp ännu åtminstone. Har för mig att nya EU krav nästa år begär att mobilernas batterier ska bli lättare att byta ut, kanske byter då eller provar något nytt innan då man haft iPhone rätt länge nu. Nothing Phone verkar kanska bra och kostar inte +17k.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Yes gjorde det i somras!

Hur lång tid tar de, hur länge är man utan telefon? Bor i Norrland, så har ingen Apple butik i närheten.

Permalänk
Datavetare

Segmentet "smartphone" börjar ligga väldigt sent i sin S-kurva. Positiva är väl att det höga priset då blir mindre kännbart när en telefon håller sig relevant väldigt länge.

Som nämnts i tråden, de sa väldigt lite om SoC utöver "35 TOPS", "upp till 20 % snabbare GPU med 2x ray-tracing" och "15 % snabbare CPU".

Blir lite att slå på en död häst, men stämmer det sista om CPU-prestanda kommer M4 i A18-skrud då ta ST-prestanda till de snabbaste desktop Zen4/Raptor Cove. Intel får trösta sig med att Lion Cove i Lunar Lake, som trots allt verkar hålla plats #2 efter Apple på laptopsidan, ändå matchar förra årets A17.

Iphone 12 Pro Max:en får jobba på ett år till. Den börjar bli lite skamfilad, men batteriet är fortfarande helt OK (85 % hälsa), den är under aktiv support och allt utom de mest krävande spelen rullar på hur bra som helst. AI-prylarna kan bli vettiga med tiden, fast där skadar det nog inte att låta dem mogna i alla fall ett år till.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Samma har en 12 Pro i fint skick så känns inte som man behöver byta upp ännu åtminstone. Har för mig att nya EU krav nästa år begär att mobilernas batterier ska bli lättare att byta ut, kanske byter då eller provar något nytt innan då man haft iPhone rätt länge nu. Nothing Phone verkar kanska bra och kostar inte +17k.

Det där med att kunna byta batteriet själv är från februari 2027. Visst kan Apple ändra designen redan nästa år, men kravet är alltså ytterligare ett år bort.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

Det känns lite trött med folk som klagar över förändringarna från förra årets modell. Genomsnittspersonen byter inte telefon varje år. Frågan för de flesta presumtiva kunder är istället vad som hänt på tre till fem år, och det är rätt mycket.

Personligen skulle jag också vara betydligt mindre benägen att betala 15-20 tusen spänn för en telefon om förändringstakten fortfarande var så hög att den investeringen var värdelös efter ett eller två år. Telefonen är min näst mest använda dator (efter jobbdatorn) i praktiken - och den manick som enskilt täcker flest av mina tekniska behov, så jag är OK med att betala en del för att få bra grejer. Men att köpa nytt varje gång det finns är ju rent slöseri. Och att förvänta sig makalös innovation varje år är bortskämd ignorans. 🙄

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Största skillnaden är väl batteritiden. 33 timmar video vs 27 timmar video

Men det är ju större skärmar på båda pro-telefonerna, då kan de säkert ha fått plats med mer batteri

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Vad jag förstår har åtminstone följande skillnader nämnts:

• 6 vs 5 gpu-kärnor

• Större cache

• Advanced media

• Promotion display support

• Always-on display support

• Faster USB 3 speeds

• ProRes video recording

Se t.ex. https://www.gsmarena.com/apple_introduces_the_new_a18_and_a18...

Oklart om det är mer skillnader, Apple är ju generellt inte jätteförtjusta i att prata specifikationer.

Jag skulle bli väldigt förvånad om det är olika kisel i dessa, såklart har de stängt av vissa delar, men annars är det troligen samma i grunden

Permalänk
Medlem

Ännu en ny generation telefoner som inte har något nytt och stort. Förr var det ju nästan som om man knappt kunde hålla sig från uppdaterade versionen av fjolårets modell, nu är det svårt att motivera mellan tre generationer om du inte vill byta t ex skärmstorlek för att nuvarande är för liten/stor. Fördelen är ju att man får mer värde ur sin nuvarande telefon åtminstone…

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Hur blir det nu, kommer RCS att funka i Sverige så fort iOS 18 kommer nästa vecka? Så att man äntligen slipper leva i stenåldern bara för att man vill skicka ett mess till en Iphone-ägare?

Skrivet av trickeh2k:

Ännu en ny generation telefoner som inte har något nytt och stort. Förr var det ju nästan som om man knappt kunde hålla sig från uppdaterade versionen av fjolårets modell, nu är det svårt att motivera mellan tre generationer om du inte vill byta t ex skärmstorlek för att nuvarande är för liten/stor. Fördelen är ju att man får mer värde ur sin nuvarande telefon åtminstone…

Känns som en fördel att kunna ha samma mobil längre tid, inte minst för minskat avfall.

Jag har lite svårt att se vilka features som saknas, de har ju typ allt redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpazzz:

Hur lång tid tar de, hur länge är man utan telefon? Bor i Norrland, så har ingen Apple butik i närheten.

Gjorde det själv, 1 timme typ. Ingen original men fungerar prima ändå.

Ändå ingen garanti på telefonen..

Permalänk
Medlem

Lite trist med 60Hz på den vanliga modellen. Folk förtjänar bättre 2024.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Den genomsnittliga iphoneanvädaren bryr sig inte om sånt, det viktigaste är att det är ett äpple på baksidan.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det som är mest spännande är 6,3" skärmen på Pro.
Jag har en iPhone 11 Pro Max med 6,5" idag och upplever den för stor.
Samtidigt tycker jag att min sambos iPhone 11 Pro med 5,8" är för liten.

Hoppas på att 6.3" kan bli nån typ av sweetspot, men lite oroad över att även den luren kommer kännas för stor i handen.

Edit: Fanns en nice compare på Apples hemsida. 11 Pro och 16 pro har samma bredd, vilket är sjukt nice! Jag tror 16 Pro kommer bli utmärkt!
https://www.apple.com/iphone/compare/?modelList=iphone-11-pro...

Skrivet av trickeh2k:

Jag väljer att vända på det, som du säger i slutet. Man får mer värde. Jag går från en 11->16. Känns ändå nice att den förra luren levt i 5 år, men den börjar kännas trött nu. Främst 64GB minne är problemet. Jag kan inte längre göra iOS-uppdateringar utan att offloada appar. Samt att den går långsamt, men det fick jag hjälp med i den förra tråden att utreda att det förmodligen beror på att batteriet är slut. Ska byta batteri och ge den gamla luren till morsan som sitter på en iPhone 7

Skrivet av mpat:

Det där med att kunna byta batteriet själv är från februari 2027. Visst kan Apple ändra designen redan nästa år, men kravet är alltså ytterligare ett år bort.

Jag är lite kluven på batteribytet. Vattentätheten har utan problem räddat min telefon 5 ggr på 5 år. Jag är nog inte benägen att offra vattentätet för att kunna byta batteri. Men det kanske går att få till båda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Man hade ju kunnat drömma om att de gick händelserna i förväg, men det är ju å andra sidan ett idiotdrag rent företagsmässigt att se till att ens produkter lever längre.

Och var är nya SE/Mini? Ska man behöva vänta till januari på den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Tycker att det ser ut som om det är samma kisel och så har man stängt av delar av det. En GPU-kärna och lite cache är typiska grejer man stänger av.

Skrivet av medbor:

Jag skulle bli väldigt förvånad om det är olika kisel i dessa, såklart har de stängt av vissa delar, men annars är det troligen samma i grunden

Ja, sannolikt är det så.

Samtidigt, spelar det roll? Det känns som en mer akademisk frågeställning än det jag svarade på.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

De flesta AI funktionerna var helt ointressanta och kameraknappen gör väl sånt man redan kan styra väldigt smidigt på skärmen. Så de två största nya funktionerna gav inte mycket sug för en uppgradering.

Tyckte annars Airpods 4 med ANC var eventets highlight.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x, 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag är lite kluven på batteribytet. Vattentätheten har utan problem räddat min telefon 5 ggr på 5 år. Jag är nog inte benägen att offra vattentätet för att kunna byta batteri. Men det kanske går att få till båda?

Jag tänker att om man gör en separat kammare till batteriet och resten är vattentätt, så kan man tappa en telefon i vattnet och rädda den genom att ta ur batteriet och låta det torka separat. Det är kanske inte lika bra, men det är rätt OK.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Ja, speciellt när iPhone 16 och 16 Plus kostar 11500 kr och uppåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Hur blir det nu, kommer RCS att funka i Sverige så fort iOS 18 kommer nästa vecka? Så att man äntligen slipper leva i stenåldern bara för att man vill skicka ett mess till en Iphone-ägare?

Det behöver sannolikt stöd från operatörerna. Om svenska operatörer stödjer det har jag ingen aning om.

Skrivet av Napoleongl:

Och var är nya SE/Mini? Ska man behöva vänta till januari på den?

Mars, antagligen - eller köp en begagnad iPhone 12/13 och byt till färskt batteri, för det är sannolikt vad nya SE kommer att bli.

Visa signatur

5900X | 6700XT