Permalänk
Medlem

FORTINET - FortiGate 40 F

Tjenare allihopa på the world wide web,

Jag fick ta hem en Fortigate 40 F från jobbet när vi bytte företag och den bara legat kvar i ett hörn, helt oöppnad och inplastad. Efter lite research så verkar det vara typ en WIFI/Brandvägg för ett ordentligt företag, (inte privat). Jag försöker lista ut var eller hur man kan sälja den, om det äns är möjligt? Jag var i kontakt med FORTINET och dom sa att den inte är kopplad till företaget, så det är ju ett plus. Om någon har en idé, hojta gärna till.

Visa signatur

RX 5600 XT
Ryzen 3600
Vengeance ddr4 3200 Mhz.. Dags att uppgrader för tusan.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Säkert... Nichad marknad dock

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Som ovan skriver, nischad marknad.
Det är som du säger en enterprise-produkt avsedd för företag.

Problemet är inte vad den kostar att köpa, utan vad licensen till den kostar, och utan licens är den rätt så meningslös.

Permalänk
Medlem

Visst kan du kränga den på blocket, dock behöver du en prenumeration för att bruka funktionerna som gör den bra (Unified Threat Protection). Vi har dessa på jobb och skola, bra men dyra för en svensson

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Visst kan du kränga den på blocket, dock behöver du en prenumeration för att bruka funktionerna som gör den bra (Unified Threat Protection). Vi har dessa på jobb och skola, bra men dyra för en svensson

Med version 7.4 kan man inte ens uppdatera fanskapet utan en supportprenumeration.

Och skulle man sen någon gång vilja skaffa en prenumeration, så kommer den först att gälla från datumet när den förra prenumerationen löpte ut, så om brandväggen har några år på nacken kan det vara en lång "skuld" som behöver betalas innan ny prenumeration blir giltig.

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem

Trevligt, en 40F är rätt duglig som brandvägg hemmavid om du gillar att labba. Om det är modellen med inbyggt wifi så är det en FWF-40F, jag har själv en FG-40F dvs den utan wifi.

Kruxet med dessa är som sagt att du behöver FortiCare Essentials för att kunna uppdatera firmware från och med 7.4.2, vilket kostar ca 1000:-/år. Och vill du dessutom kunna utnyttja UTP-delen så kostar det runt 3500:-/år (med FortiCare inbakat). Vid registrering av brandväggen så aktiveras en 90-dagars FortiCare trial som åtminstone gör det möjligt att uppdatera firmware till aktuell. Om man lämnar enheten i detta skick så FortiCare löper ut och några månader går så hamnar du på minus-sidan vilket då dras av vid köp av FortiCare men då maximalt upp till 6 månader.

Du finner vanliga FG-40F för ca 5K på Dustin, och FWF-40F kostar några hundralappar mer. Men vad du får för den beror förstås på köparen, det är ju ingen Svenne-brandvägg om man säger så. Jag har nog bara sålt en enda FortiWifi-brandvägg genom åren och det var till en hotellanläggning. x-)

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
vSphere Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Trevligt, en 40F är rätt duglig som brandvägg hemmavid om du gillar att labba. Om det är modellen med inbyggt wifi så är det en FWF-40F, jag har själv en FG-40F dvs den utan wifi.

Kruxet med dessa är som sagt att du behöver FortiCare Essentials för att kunna uppdatera firmware från och med 7.4.2, vilket kostar ca 1000:-/år. Och vill du dessutom kunna utnyttja UTP-delen så kostar det runt 3500:-/år (med FortiCare inbakat). Vid registrering av brandväggen så aktiveras en 90-dagars FortiCare trial som åtminstone gör det möjligt att uppdatera firmware till aktuell. Om man lämnar enheten i detta skick så FortiCare löper ut och några månader går så hamnar du på minus-sidan vilket då dras av vid köp av FortiCare men då maximalt upp till 6 månader.

Du finner vanliga FG-40F för ca 5K på Dustin, och FWF-40F kostar några hundralappar mer. Men vad du får för den beror förstås på köparen, det är ju ingen Svenne-brandvägg om man säger så. Jag har nog bara sålt en enda FortiWifi-brandvägg genom åren och det var till en hotellanläggning. x-)

Tack för så genomgående svar, uppskattar engagemanget. Det verkar vara en sådan utan Wi-Fi. Har du något tips på var man gör sig av med en sådan? Eller finns det äns något jag kan använda den till hemma? Du skrev något om jag gillar att labba så kan man ha den, men förstod inte riktigt vad du menade. Jag är inne i gaming svängen så det här med servrar, modem, brandväggar etc är väldigt främmande för mig.

Visa signatur

RX 5600 XT
Ryzen 3600
Vengeance ddr4 3200 Mhz.. Dags att uppgrader för tusan.

Permalänk
Medlem

Företag köper nog helst inte begagnat och privatpersoner är nog måttligt intresserade av att betala prenumerationkostnaderna som nämns i tråden.

Nyvärdet för hårdvara och ett års prenumeration tycks vara 333 dollar i USA, så inga enorma summor om du ska sälja prenumerationslöst och begagnat.

Chansen att bli av med den är nog störst på typ Ebay. Kunden är nog en nätverksnörd. Jag hade varit intresserad för gratis+fraktkostnaden, eftersom det eventuellt skulle kunna vara en tacksam enhet för att göra ett första försök att porta OpenWrt till, men det är skitsvårt att surfa fram exakt vilken hårdvara som sitter i, så det är ett projekt med rätt hög risk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockos:

Och skulle man sen någon gång vilja skaffa en prenumeration, så kommer den först att gälla från datumet när den förra prenumerationen löpte ut, så om brandväggen har några år på nacken kan det vara en lång "skuld" som behöver betalas innan ny prenumeration blir giltig.

Inte helt sant som sagt, du kan som max räkna av 6 månader på tillköpt tjänst. Så om brandväggen har varit utan tjänster i säg 2 år, och du köper till en 3-års FortiCare Essential så blir resultatet 3 år minus 6 månader.

Allt som allt är det en väldigt kompetent router/brandvägg med stöd för VLAN, virtuella domäner (läs virtualiseraed brandväggar), brandväggslatens om 2.97 μs (den tid det tar för brandväggen att bearbeta ett data-paket), samt att den kan realtidsskanna SSL-krypterad trafik efter virus och skadligt i upp till 310Mbps och applikationsfiltrering i upp till 990Mbps, därtill hanterar den upp till 200 samtidigta SSL VPN-användare. Men är det rätt brandvägg för någon som mest spelar datorspel och inte har läst nätverk i skolan eller har ett egenintresse för nätverk och server-infrastruktur... troligtvis inte.

Jag hade lätt kunnat köpt den för att sätta upp som HA till min nuvarande FG-40F, men har gjort lite för mycket teknikköp senaste tiden för att få igenom ytterligare. Men om du lägger ut den för säg 2000:- eller högstbjudande antingen här i forumet, på Tradera eller Blocket så bör du få den såld.

P.S. Hårdvarumässigt så bygger 40F på deras SOC4-platform vilket är en ARMv8 med integrerad CP9XLite och NP9XLite accelerationskretsar, samt 2GB RAM och 4GB EMMC-lagring. Det framgår inte tydligt vilken klockfrekvens ARMv8:orna körs i, men jag skulle gissa 1.2GHz, dvs samma som på FG-100F rev1, den senare har dock 4 ytterligare kärnor för 8 totalt.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
vSphere Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD