Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Kia EV3

https://youtu.be/Lu7qbFWf6i0?si=bo_ePxdyArRA6RGR

Tror att den här kommer att sälja som smör i solsken.

Inte om priset hamnar på över 500k. Jag hade hoppats EV5 skulle komma snart med en liknande prislapp, men den lär ju bli ännu dyrare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

En bekant med en m3 nyaste varianten har dessvärre liknande uppevelse. Han kan regler och gillar att läsa igenom kontrakt och avtal noga så han läxade upp tesla rejält senast han var där.
Till slut skickades en service hem till honom och de bytte alla defekta delar som de försökt laga genom att tömma en burk wd-40 på delarna. Hela hans bil vart helt kladdig.
Det är hans första tesla och han vart rätt besviken på hur dåligt hela hans ärende hanterades.

Det förstår jag att han blev!

Jag har för egen del rätt bra koll men det har bara inte hjälpt med Tesla. Vid något tillfälle bad de mig hitta paragraferna i lagen som skulle stödja mitt krav och när jag väl hittat paragraferna sa servicechefen att "det där kan diskuteras" och till slut att "hon skiter i vad lagen säger".

Skrivet av Aktsu:

När jag köpte min Model S 2018 var servicen sjukt bra, vid ett tillfälle fick jag en felkod som ville jag skulle stanna snarast. Då kunde jag bara ringa service som medan vi pratade på distans läste av bilen och såg att det rörde sig om en mjukvarubugg i en sensor som redan var fixad i den nyaste mjukvaran som min bil inte blivit tilldelad ännu, så det var ingen fara att köra vidare efter en omstart. Lösningen på längre sikt var att de pushade ut uppdateringen till mig direkt så samma kväll var bilen ”patchad och klar”.

Det är ju såhär det ska vara. Speciellt om man köper en svindyr bil.

Skrivet av Aktsu:

Jag gick över till andra märken för jag inte orkade med att behöva vara arg, för om jag inte var arg och hotade med allt möjligt så gjorde de inte ens minimumnivån man kan förvänta sig vilket är att laga bilen och följa konsumentlagar.

Nej jag är också trött på att vara arg. Varje gång jag kliver in i deras serviceverkstad så känner jag bara hur pulsen går upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Inte om priset hamnar på över 500k. Jag hade hoppats EV5 skulle komma snart med en liknande prislapp, men den lär ju bli ännu dyrare!

Jag förstår om folk är priskänsliga i dagsläget men det behöver också falla in i folks huvuden att våra cementerade uppfattningar av "vad saker borde kosta" eller "brukade kosta" behöver revideras.

Exempelvis: tidiga-pandemin, pre-inflations-BS "500tkr för x-pryl" från 2020 motsvarar ca 620tkr idag. På mindre än fyra år har vi alltså gått från en halv miljon till nästan 24% dyrare i juli 2024.

Allt har blivit dyrare. Bilar generellt, EV3: an och kanske EV5: an specifikt. Jag vill inte heller att saker ska kosta mer men vi kan heller inte sticka huvudet i sanden och låtsas att det inte händer. Det är bara att gilla läget och anpassa sig, eller stå över ett köp så länge man kan/vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Jag förstår om folk är priskänsliga i dagsläget men det behöver också falla in i folks huvuden att våra cementerade uppfattningar av "vad saker borde kosta" eller "brukade kosta" behöver revideras.

Exempelvis: tidiga-pandemin, pre-inflations-BS "500tkr för x-pryl" från 2020 motsvarar ca 620tkr idag. På mindre än fyra år har vi alltså gått från en halv miljon till nästan 24% dyrare i juli 2024.

Allt har blivit dyrare. Bilar generellt, EV3: an och kanske EV5: an specifikt. Jag vill inte heller att saker ska kosta mer men vi kan heller inte sticka huvudet i sanden och låtsas att det inte händer. Det är bara att gilla läget och anpassa sig, eller stå över ett köp så länge man kan/vill.

Min åsikt är att då priserna steg under pandemin pga ökade energipriser och leveransproblem så borde priserna ha fallit tillbaka idag. Det enda som sitter kvar är vissa länder som tryckte pengar (läs USA).

Inflation och arbetslöshet brukar hänga ihop men Sverige har en av EUs högsta arbetslöshet så inflationen borde sjunka. Inflationen beror i varje fall inte på ökade löner.

Som ni hör är jag ingen nationalekonom men så länge som min lön inte stiger så kommer jag anse att bilar är dyra.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har koll på Renault Scenic kontra EV3 storleksmässigt? Som jag ser det så är de rätt stora konkurrenter om samma kunder. Priserna verkar heller inte skilja nämnvärt kontra utrustningsnivå. Om något så kommer Niro EV behöva prissänkas (eftersom de påstår att den ska vara kvar), men jag misstänker att de kommer "Nerf:a" den utrustningsmässigt (verkar redan vara på G med årets "Special Edition"). Detta så att när köparen säger att de vill ha funktion A, B, C, och D så säger säljaren att "det inte finns på Niro EV, men titta här på EV3". Vad tror ni andra?

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anogr:

Min åsikt är att då priserna steg under pandemin pga ökade energipriser och leveransproblem så borde priserna ha fallit tillbaka idag. Det enda som sitter kvar är vissa länder som tryckte pengar (läs USA).

Inflation och arbetslöshet brukar hänga ihop men Sverige har en av EUs högsta arbetslöshet så inflationen borde sjunka. Inflationen beror i varje fall inte på ökade löner.

Som ni hör är jag ingen nationalekonom men så länge som min lön inte stiger så kommer jag anse att bilar är dyra.

Det är inte så man tänker om inflation, man kommer göra allt från Riksbankens sida för att inte få deflation (dvs sänkta priser) utan man vill ha nära 2% inflation, priserna för enskilda kategorier kan såklart minska lite men då måste annat istället öka så KPIF hamnar nära 2%. Ser man tendenser på någon vidare deflation kommer Riksbanken komma springandes med minusränta igen om det behövs för att elda på.

Den inflation som vi såg kan ses som att den reallöneutveckling vi hade innan dess korrigerades nedåt. Så bilar och elbilar kommer i allmänhet kosta mer framöver än de gjorde för fyra år sedan, vilket gör att man får justera vad en mellanklass-bil kostar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Det förstår jag att han blev!

Jag har för egen del rätt bra koll men det har bara inte hjälpt med Tesla. Vid något tillfälle bad de mig hitta paragraferna i lagen som skulle stödja mitt krav och när jag väl hittat paragraferna sa servicechefen att "det där kan diskuteras" och till slut att "hon skiter i vad lagen säger"

Hade hon sagt att hon skiter i lagen hade jag ringt dit polisen som fått lösa ärendet och sedan göra anonyna anmälningar till arbetsmiljöverket och lite andra organ.
Jävlas dom får man jävlas tillbaka.

Personligen håller jag kvar i mina gamla bilar som jag alltid lagar själv. Har aldrig satt min fot på en verkstad och hoppas jag slipper göra det också.
Verkar bli vörre och värre ju mer man hör och har fått hjälpa allt mer vänner med sina bilar eller skicka det jag inte klarar till min bror som ör bilmeck vid sidan av sitt vanliga yrke. Men har jobbat som blimeck förr.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Hade hon sagt att hon skiter i lagen hade jag ringt dit polisen som fått lösa ärendet och sedan göra anonyna anmälningar till arbetsmiljöverket och lite andra organ.
Jävlas dom får man jävlas tillbaka.

Personligen håller jag kvar i mina gamla bilar som jag alltid lagar själv. Har aldrig satt min fot på en verkstad och hoppas jag slipper göra det också.
Verkar bli vörre och värre ju mer man hör och har fått hjälpa allt mer vänner med sina bilar eller skicka det jag inte klarar till min bror som ör bilmeck vid sidan av sitt vanliga yrke. Men har jobbat som blimeck förr.

Det bygger på att det är ICE bilar. Jag rekommenderar inte att jobba med HV Batterier om man inte är utbildad i det + vikten av batteripack är svårt att hantera utan specialutrustning för tunga lyft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Det bygger på att det är ICE bilar. Jag rekommenderar inte att jobba med HV Batterier om man inte är utbildad i det + vikten av batteripack är svårt att hantera utan specialutrustning för tunga lyft.

Dessutom, hur ska du "arbeta" med all mjukvara i en modern bil? Det är väl typ omöjligt. Även för mig som är en utvecklare.

Testa att felsöka ett batteris BMS till exempel, nästan bara lite sensorer och mjukvara men också extremt kritiskt för hur batteriet fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Det bygger på att det är ICE bilar. Jag rekommenderar inte att jobba med HV Batterier om man inte är utbildad i det + vikten av batteripack är svårt att hantera utan specialutrustning för tunga lyft.

Batterier är simpla och samma regler kommer jag applicera den dagen jag kommi kontakt med dem som vid all annan dödlig ström. Koppla ifrån, lås så ingen kan koppla på och mät.
Jag har byggt en del specialverktyg genom åren, en batteri släde kommer inte bli ett problem och när det blir vanligt kommer det troligen finnas både info och material tillgängligt. Vi får hoppas på att right to repair blir en grej även på bilar.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Dessutom, hur ska du "arbeta" med all mjukvara i en modern bil? Det är väl typ omöjligt. Även för mig som är en utvecklare.

Testa att felsöka ett batteris BMS till exempel, nästan bara lite sensorer och mjukvara men också extremt kritiskt för hur batteriet fungerar.

Helt rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Inte om priset hamnar på över 500k. Jag hade hoppats EV5 skulle komma snart med en liknande prislapp, men den lär ju bli ännu dyrare!

Tror den skulle behöva komma ner minst 50.000kr för att "sälja som smör" (iaf på privatköpsmarknaden). Hade intstegsmodellen med 80kwh batteri haft en prislapp runt 420-450 så tror jag att den hade gjort det. De flesta bilarna behöver gå ner i pris rent generellt (eller leverera attraktiva privatleasingar) för att medelsvensson ska vilja köpa. Inte konstigt att elbilsförsäljningen dippat med 30% i år när alla pressats ekonomiskt, nu måste även bilbranschen börja få ner sina priser ytterligare annars väljer folk begagnade bilar för att deras köpkraft är så pass stukad.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | 4070 super | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Tror den skulle behöva komma ner minst 50.000kr för att "sälja som smör" (iaf på privatköpsmarknaden). Hade intstegsmodellen med 80kwh batteri haft en prislapp runt 420-450 så tror jag att den hade gjort det. De flesta bilarna behöver gå ner i pris rent generellt (eller leverera attraktiva privatleasingar) för att medelsvensson ska vilja köpa. Inte konstigt att elbilsförsäljningen dippat med 30% i år när alla pressats ekonomiskt, nu måste även bilbranschen börja få ner sina priser ytterligare annars väljer folk begagnade bilar för att deras köpkraft är så pass stukad.

Helt rätt. Folk har inte pengar. Titta på begagnatmarknade för ICE. Bilar för ca 200k har nästan varit gratis att köra de senaste åren, de har hållit värdet extremt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NDanielN:

Helt rätt. Folk har inte pengar. Titta på begagnatmarknade för ICE. Bilar för ca 200k har nästan varit gratis att köra de senaste åren, de har hållit värdet extremt bra.

Med tanke på att jag tjänar 43.000 och min fru tjänar 50.000 och vi känner inte riktigt att det är
ekonomiskt försvarbart att köpa en elbil så förstår jag att elbilsbranschen har det svårt just nu. Ned med priserna så kommer hjulen att börja snurra. Ni kan inte överleva på företagskunder för evigt.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | 4070 super | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Med tanke på att jag tjänar 43.000 och min fru tjänar 50.000 och vi känner inte riktigt att det är
ekonomiskt försvarbart att köpa en elbil så förstår jag att elbilsbranschen har det svårt just nu. Ned med priserna så kommer hjulen att börja snurra. Ni kan inte överleva på företagskunder för evigt.

Du måste skämta? Har ni inte råd med en elbil med 93k i månaden i inkomst? Eller ska ni prompt ha en blir för +750k? Förklara hur du tänker.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Du måste skämta? Har ni inte råd med en elbil med 93k i månaden i inkomst? Eller ska ni prompt ha en blir för +750k? Förklara hur du tänker.

Ekonomiskt försvarbart och råd är väl olika saker. En elbil som kostar 500k+ går lätt på 100k per år med värdeminskning, försäkring däckslitage osv. 100k är en ganska fet resa för familjen. Allt handlar ju om vad man själv vill prioritera.

Permalänk
Medlem

Det är ett evigt prat om att däck slits snabbare på en elbil än en besin/diesel. Jag har kört min elbil 3 år på samma däck och jag har svårt att tro att gemene man drar slut en uppsättning svindyra däck per säsong, så den kostnaden är försumbar i sammanhanget tycker jag. Sen köper jag inte riktigt resonemanget att bilen sjunker 100k per år för då skulle 5 år gamla bilar vara gratis, kolla på blocket så visas motsatsen. Lägg sen till att pi tycker att bilarna är för dyra vilket är motsägelsefullt till det du säger, att de tappar så mkt i värde. Visst en ny bil i miljonklassen tappar i värde, och det var därför jag var nyfiken på om de enkom tittat på bilar +750k. Rörande försäkring så har jag högre försäkringspremie på min Passat än min elbil. Visserligen kör jag en svennebanan E-niro utan hundratals hästar osv men jag vill hävda att den är billig att äga, speciellt när man pendlar 8 mil ToR om dagen till jobbet.

EDIT, Läste fel, det var inte enkom värdeminskningen som var på 100k om året, utan totala kostnaden. Oavsett så står sig väl inte en ICE, för 500k sig så mkt bättre på den fronten heller inbillar jag mig.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Det är ett evigt prat om att däck slits snabbare på en elbil än en besin/diesel. Jag har kört min elbil 3 år på samma däck och jag har svårt att tro att gemene man drar slut en uppsättning svindyra däck per säsong, så den kostnaden är försumbar i sammanhanget tycker jag.

Aningen överdrivet har det blivit ja, men det går ju inte att komma undan att elbilarna är tyngre (vår Model 3 väger som en Passat Alltrack) och mer vrid, det kommer slitas däck i större usträckning och ska man dessutom köpa dessa EV-däck (vilket vi inte gjort) så är det dessutom dyrare. Inget köpet står och faller på, men dyrare skulle jag säga att det är.

Skrivet av SiD:

Sen köper jag inte riktigt resonemanget att bilen sjunker 100k per år för då skulle 5 år gamla bilar vara gratis, kolla på blocket så visas motsatsen.

Vi köpte vår Model 3 för ganska exakt ett år sedan för 400k, får vi över 300k idag skulle jag nog bli förvånad. Då var den inte ens ny när vi köpte.

Skrivet av SiD:

Rörande försäkring så har jag högre försäkringspremie på min Passat än min elbil.

Och min premie är dubbelt så dyr som den var för passaten (17100kr/år får vi betala nästa period med diverse samlingsrabatter, vansinne.)

Skrivet av SiD:

Oavsett så står sig väl inte en ICE, för 500k sig så mkt bättre på den fronten heller inbillar jag mig.

Nä det tror inte jag heller. Personligen skulle jag nog säga att det inte är ekonomiskt försvarbart att köpa ny bil, oavsett drivmedel

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av NDanielN:

Ekonomiskt försvarbart och råd är väl olika saker. En elbil som kostar 500k+ går lätt på 100k per år med värdeminskning, försäkring däckslitage osv. 100k är en ganska fet resa för familjen. Allt handlar ju om vad man själv vill prioritera.

Jag skulle vilja veta hur du kommit fram till den summan 100K om året för ägandet av en elbil, värdeminskning är väl inget som är en årskostnad i sådana fall skulle ju ingen har råd med en ny bil idag.

Visa signatur

"That Rally Guy"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Service har jag ingen aning om var man kan göra den men det löser sig.

Zeekr ska visst ha avtal med Mekonomens verkstäder.

https://meko.com/sv/press/pm/2023-11-16-meko-inleder-strategi...

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av StegeSWE:

Jag skulle vilja veta hur du kommit fram till den summan 100K om året för ägandet av en elbil, värdeminskning är väl inget som är en årskostnad i sådana fall skulle ju ingen har råd med en ny bil idag.

Självklart är det en kostnad. Det är inget som syns på bankkontot varje månad men du har ju likväl betalat det den dagen du byter bil. Men det är först då du vet hur illa det blev

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Det är ett evigt prat om att däck slits snabbare på en elbil än en besin/diesel. Jag har kört min elbil 3 år på samma däck och jag har svårt att tro att gemene man drar slut en uppsättning svindyra däck per säsong, så den kostnaden är försumbar i sammanhanget tycker jag. Sen köper jag inte riktigt resonemanget att bilen sjunker 100k per år för då skulle 5 år gamla bilar vara gratis, kolla på blocket så visas motsatsen. Lägg sen till att pi tycker att bilarna är för dyra vilket är motsägelsefullt till det du säger, att de tappar så mkt i värde. Visst en ny bil i miljonklassen tappar i värde, och det var därför jag var nyfiken på om de enkom tittat på bilar +750k. Rörande försäkring så har jag högre försäkringspremie på min Passat än min elbil. Visserligen kör jag en svennebanan E-niro utan hundratals hästar osv men jag vill hävda att den är billig att äga, speciellt när man pendlar 8 mil ToR om dagen till jobbet.

EDIT, Läste fel, det var inte enkom värdeminskningen som var på 100k om året, utan totala kostnaden. Oavsett så står sig väl inte en ICE, för 500k sig så mkt bättre på den fronten heller inbillar jag mig.

Nej du har kanske ännu sämre ekonomi i en ICE. Men bil generallt är dyrt och elbilar har överlag en högre prislapp. När det kommer till däck är det väl snarare att det är lågprofil däck etc som gör det dyrt. Tror inte det slits mer. Men i dagsläget räcker ett par däck i 3 år på min ICE. Med vinterdäck blir det alltså 2 uppsättningar däck över 3 år. Med däck som kostar 30k för en uppsättning blir det ju 20k per år i snitt. Sen har du förkring på 10k per år och lite service. En värdeminskning på 60k per år på en ny bil som kostar 500k+ är inte orimligt. Nu är du nära 100k per år.

Många leasingbilar på 1500 mil är ju en kostnad på 60kr+ milen. Bil är helt enkelt dyrt och jag förstår varför man avstår nya dyra bilar även om man tjänar bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StegeSWE:

Jag skulle vilja veta hur du kommit fram till den summan 100K om året för ägandet av en elbil, värdeminskning är väl inget som är en årskostnad i sådana fall skulle ju ingen har råd med en ny bil idag.

Köper du en bil för 700k äger i 7 år och får ut 300k när du säljer den har du ju förlorat 400k. Då har du ju förlorat 60k bara där per är. Sen tillkommer soppa försäkring etc. 300k i restvärde på en bil som är 7 år gammal är dessutom högt. Dock har ju de senaste åren vänt lite upp och ner på begagnatmarknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NDanielN:

Nej du har kanske ännu sämre ekonomi i en ICE. Men bil generallt är dyrt och elbilar har överlag en högre prislapp. När det kommer till däck är det väl snarare att det är lågprofil däck etc som gör det dyrt. Tror inte det slits mer. Men i dagsläget räcker ett par däck i 3 år på min ICE. Med vinterdäck blir det alltså 2 uppsättningar däck över 3 år. Med däck som kostar 30k för en uppsättning blir det ju 20k per år i snitt. Sen har du förkring på 10k per år och lite service. En värdeminskning på 60k per år på en ny bil som kostar 500k+ är inte orimligt. Nu är du nära 100k per år.

Många leasingbilar på 1500 mil är ju en kostnad på 60kr+ milen. Bil är helt enkelt dyrt och jag förstår varför man avstår nya dyra bilar även om man tjänar bra.

7500 kr per däck, sommar så väl som vinterdäck, håller i 3 år. Får jag fråga hur långt du kör på ett år? Kör du väldigt långt- och eller hårt så är det knappast något som vanliga svensson gör. Tror inte heller att en vanligt Svensson köper gummi för 7,5k per styck.

Goodyesr F1 är väl ett bra däck? i 22" kostar det knappt hälften av dina 7,5k per st. Vad rullar du på för gummin?

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Och min premie är dubbelt så dyr som den var för passaten (17100kr/år får vi betala nästa period med diverse samlingsrabatter, vansinne.)

17100 låter ju väldigt högt. Helförsäkring? Väldigt många mil per år? Jag Gick in på LF och lade in ett regnummer på en M3P och fick 15200 i helförsäklring i centrala Stockholm. Jag får 9900 på en Passat GTE. Känns väl som det motsvarar ganska exakt att Teslan är 50% dyrare på de beg-annonser jag jämförde.

Tycker det här med försäkringar är som bolån, lönar sig inte att vara trogen och känns helt beroende av vem man råkar prata med och när. Fast det brukar ju korrelera rätt bra med värde på bilen.

Skrivet av macmann1:

Nä det tror inte jag heller. Personligen skulle jag nog säga att det inte är ekonomiskt försvarbart att köpa ny bil, oavsett drivmedel

Detta tycker jag är springande punkten. Det är alltid en skitaffär att köpa ny bil.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

7500 kr per däck, sommar så väl som vinterdäck, håller i 3 år. Får jag fråga hur långt du kör på ett år? Kör du väldigt långt- och eller hårt så är det knappast något som vanliga svensson gör. Tror inte heller att en vanligt Svensson köper gummi för 7,5k per styck.

Goodyesr F1 är väl ett bra däck? i 22" kostar det knappt hälften av dina 7,5k per st. Vad rullar du på för gummin?
<Uppladdad bildlänk>

Jag utgick nu bara från vad bilhandlaren skulle ha för däcken vi nyköp. Finns säkert billigare så siffran kan vara överdriven och jag hoppas att du har rätt Oavsett så är det dyrt med bil. Nu har jag ju själv nyligen beställt en helt ny elbil.... men jag förstår helt klart de som inte tycker det är värt pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

17100 låter ju väldigt högt. Helförsäkring? Väldigt många mil per år? Jag Gick in på LF och lade in ett regnummer på en M3P och fick 15200 i helförsäklring i centrala Stockholm. Jag får 9900 på en Passat GTE. Känns väl som det motsvarar ganska exakt att Teslan är 50% dyrare på de beg-annonser jag jämförde.

Tycker det här med försäkringar är som bolån, lönar sig inte att vara trogen och känns helt beroende av vem man råkar prata med och när. Fast det brukar ju korrelera rätt bra med värde på bilen.

Helförsäkring, upp till 2500 mil per år. Model 3 LR 2020. Villa ett par mil utanför Umeå. Det verkar skilja sig ofantligt för olika personer och bolag. Vi fick ungefär samma priser överallt. Något bolag hade lite lägre men vi har valt att stanna hos nuvarande då dom skötte vårt senaste ärende exemplariskt. Man vet vad man har men inte vad man får

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av NDanielN:

Jag utgick nu bara från vad bilhandlaren skulle ha för däcken vi nyköp. Finns säkert billigare så siffran kan vara överdriven och jag hoppas att du har rätt Oavsett så är det dyrt med bil. Nu har jag ju själv nyligen beställt en helt ny elbil.... men jag förstår helt klart de som inte tycker det är värt pengarna.

Med fälgar så är det inte otroligt men fälgarna behöver man inte byta var 3e år Man får schyssta däck för 12k, bara gummi då, och håller de i 3 år så är det 4k per år, 8k om man mot all förmodan byter vinterdäck var 3e också, således långt under 30k.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Med fälgar så är det inte otroligt men fälgarna behöver man inte byta var 3e år Man får schyssta däck för 12k, bara gummi då, och håller de i 3 år så är det 4k per år, 8k om man mot all förmodan byter vinterdäck var 3e också, således långt under 30k.

Det är ju såklart sant att det är fälgar med... nu känner man sig dum. Men skönt ändå att det hela blev lite billigare 😀

Permalänk
Medlem

Tänkte bara dela med mig av en erfarenhet av Santander och Hedin bil.

Jag har haft en E-Niro på leasing i snart 3 år och har börjat kolla på vad vi ska ersätta den med nu i november då den ska tillbaka. Vi är rätt nöjda med bilen förutom att den är lite seg att ladda på AC och lite högljudd i kupén, dock inget vi inte kan leva med. Så jag frågade min säljare om jag kunde få köpa bilen, redan nu 2 månader innan leasing avtalet gick ut och det var inga problem. De skulle till i med bjuda på de 2 innestående avgifterna på dryga 10k. Jag har fått en offert, som är helt i linje med hur prisbilden ser ut på blocket men jag har gett ett motbud på några tusen lägre och jag hoppas att de går med på det. Får känslan att Hedin inte vill ha tillbaka en E-Niro till Dock blir det win-win för jag får en bil som jag vet hur all historik med skötsel, laddning osv sett ut sedan ny och de slipper en "hyllvärmare"

Fick erbjudande att ta den för 313.900 inkl vinterhjul och Advance plus utrustningspaket. Så nu i början på veckan hoppas jag att de nappar på mitt bud och vi kan göra affär.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁