Missa inte Månadens Drop!

Dela spel med vänner med Steam Families

Permalänk
Melding Plague

Dela spel med vänner med Steam Families

Tjänsten har nu lämnat betastadiet och är nu tillgänglig för alla.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äntligen kan jag dela biblioteket med syrra utan att hon blir utkastad när jag vill spela något.

Hoppas bara dom inte håller koll på IP-adresser, och att man måste bo i samma hushåll.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

När det gäller att dela spel med personer utanför sin familj (från deras FAQ):

Citat:

Även om vi vet att familjer finns i många former och storlekar är Steam-familjer avsedda för ett hushåll med upp till sex nära familjemedlemmar.

Vi räknar med att kraven för att delta i en Steam-familj kommer att förändras med tiden medan vi övervakar användningen och lägger till krav för att hålla användningen i linje med avsett syfte.

Jag tolkar det som att de räknar med att funktionen kommer missbrukas för att t.ex. dela spel med vänner, men att de vill få bättre koll på hur den faktiskt används innan de låser ner den mer.

Permalänk
Medlem
Citat:

What happens if my brother gets banned for cheating while playing my game?

If a family member gets banned for cheating while playing your copy of a game, you (the game owner) will also be banned in that game. Other family members are not impacted.

Just detta avskräcker lite, vet aldrig vad ungarna(eller andra vuxna) får för sig...

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Just detta avskräcker lite, vet aldrig vad ungarna(eller andra vuxna) får för sig...

Man delar förstås endast sina spel med personer man verkligen litar på och som förstår att man inte ska fuska. Det har dock alltid varit så i alla år som man har kunnat dela spel på Steam, så det är inget nytt.

Det handlar i första hand om att folk inte ska kunna köpa ett spel på ett konto och sedan fuska och bli bannad på ett obegränsat antal andra konton.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Skulle säga att detta överlag är en ruskigt trevlig och bra funktion, även om jag nu själv inte kommer använda den då jag inte har barn eller andra familjemedlemmar i mitt hushåll.

Dels ger det föräldrar mer kontroll, samt att det räcker med att köpa ett spel en gång för de som har fler barn etc... så oavsett är det en riktigt bra funktion... som till 100% kommer bli utnyttjad och de bli tvingade att låsa tjänsten mer och mer.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Dels ger det föräldrar mer kontroll, samt att det räcker med att köpa ett spel en gång för de som har fler barn etc... så oavsett är det en riktigt bra funktion... som till 100% kommer bli utnyttjad och de bli tvingade att låsa tjänsten mer och mer.

Hur menar du? Familjedelning har ju funnits tillgänglig en himla massa år. Den stora skillnaden nu är att det blir enklare att dela sina spel samt att man kan spela olika spel ur samma bibliotek - samtidigt. Tidigare kunde endast en användare använda ett bibliotek åt gången.

Man kommer fortfarande inte kunna vara flera som spelar samma kopia samtidigt (förutom om man går i offline-läge och spelet har LAN-stöd).

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Så nu ska man arrendera spel i 6-pack?
Hur lång tid kommer det ta innan de ger sig på kontodelning?
Vill dom måla sig en karta över spelares vän-nätverk?

Visa signatur

*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.
AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Gelantious:

Just detta avskräcker lite, vet aldrig vad ungarna(eller andra vuxna) får för sig...

Lär dem då vad de får eller inte får göra med ditt konto? Om du inte litar på din familj låna inte ut det eller signa avtal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Hur menar du? Familjedelning har ju funnits tillgänglig en himla massa år. Den stora skillnaden nu är att det blir enklare att dela sina spel samt att man kan spela olika spel ur samma bibliotek - samtidigt. Tidigare kunde endast en användare använda ett bibliotek åt gången.

Man kommer fortfarande inte kunna vara flera som spelar samma kopia samtidigt (förutom om man går i offline-läge och spelet har LAN-stöd).

Nu är jag inte speciellt insatt i hur det har fungerat tidigare då jag inte varit målgruppen för den funktionen och därmed inte varit av något intresse för mig.

Men som du säger kan flera personer använda ett bibliotek samtidigt t ex... vilket är en fördel. Och att det blir enklare är helt klart positivt... så oavsett står jag kvar vid åsikt att detta är mycket bra Som jag dessvärre tror kommer missbrukas till max, så att Valve kommer tvingas låsa ned det mer och mer....

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Jag delar mitt bibliotek (från betan) med sambon. Det har fungerat toppen skulle jag säga. Men rekommenderar att använda samma IP.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Använt föregångaren flitigt och delat spel med mina barn. Har fungerat finfint utom just det att man blir utsparkad om nån spelar samma spel samtidigt, men om den här uppdateringen löser det så är det ju stor-positivt!

Enda som fattas nu är att övriga launchers tar upp samma koncept.

Permalänk
Medlem

Har använt den tidigare funktionen för att dela mitt spelbibliotek med barnen, har fungerat fint. Hoppas det fortsätter fungera bra även med Steam Families. Jag får ta och testa nya funktionen i helgen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag delar mitt bibliotek (från betan) med sambon. Det har fungerat toppen skulle jag säga. Men rekommenderar att använda samma IP.

varför ska man använda samma ip? Har delat mitt bibliotek med mellangrabbens dator han har hos sin mor och det har fungerat galant!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Jag ser detta som ett andra steg i rätt riktning.
Det är mycket kvar för Steam (och andra ) att göra:

1. Gör det möjligt för barn under 13 att skaffa konto i Steam, där föräldern givetvis skall ha 100% kontrol över allt
Just nu reggar barnen konton och ljuger om åldern. Gissar att ett respektabelt antal medlemmar här i SweC kanske inte har rätt ålder i Steam...

2. Göra så att alla inköp till ettt barnkonto kräver (minst) en förälders tillåtelse vid köptillfället
(borde inte vara ett problem för de som har Steam-appen i telefonen)

(Edit: detta stöds redan)

3. Kanske göra det möjligt för en förälder att ge bort ett/flera spel från sitt bibliotek till ett barn

Permalänk
Medlem

Värt att notera att före denna version så fanns det inga kollar alls typ men nu finns det i alla fall dessa:

Måste vara i samma land.
Måste ha samma IP eller haft samma ip nyligen när ni skapar en familj.

Efter det när en familj har skapats o.s.v. så verkar de inte göra någon koll igen.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Niiice, nu får syrrans barn access till mitt steambibliotek - tidig julklapp

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

varför ska man använda samma ip? Har delat mitt bibliotek med mellangrabbens dator han har hos sin mor och det har fungerat galant!

För att Steam absolut loggar allt, och de kan säkert stoppa det om de bara väljer att trycka på knappen. De kanske samlar så mycket data som möjligt innan de kör en stor wave. Valve style.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Lite nyfiken på om man kan bjuda in någon under ett LAN t.ex, för att sedan kunna fortsätta dela på olika håll. Nu är det ju låst till "hushåll". Gissar på att dom låser ner allt rätt duktigt.

Ändå sjukt bra när barnen får egna datorer senare.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Använt beta klienten både på steamdecken och htpcn just för denna funktionen, skönt att gå över till stable igen och förhoppningsvis få igång decky igen.

stavfel
Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem

Vad kul, nu kan jag äntligen spela Baldurs Gate som grabben äger. Lysande Valve!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Vad kul, nu kan jag äntligen spela Baldurs Gate som grabben äger. Lysande Valve!

Det har du väl redan kunnat? Friend sharing som funktion har ju funnits i många många år som redan sagts, så länge ni inte spelar samma spel samtidigt.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Använt föregångaren flitigt och delat spel med mina barn. Har fungerat finfint utom just det att man blir utsparkad om nån spelar samma spel samtidigt, men om den här uppdateringen löser det så är det ju stor-positivt!

Man kommer fortfarande inte kunna spela samma spel samtidigt. Numera kan man spela olika spel samtidigt, men inte samma. Alla som vill spela samtidigt behöver fortfarande en egen kopia i sitt bibliotek.

Skrivet av Tenerezza:

Värt att notera att före denna version så fanns det inga kollar alls typ men nu finns det i alla fall dessa:

Måste vara i samma land.
Måste ha samma IP eller haft samma ip nyligen när ni skapar en familj.

Efter det när en familj har skapats o.s.v. så verkar de inte göra någon koll igen.

Skrivet av drwlz:

Lite nyfiken på om man kan bjuda in någon under ett LAN t.ex, för att sedan kunna fortsätta dela på olika håll. Nu är det ju låst till "hushåll". Gissar på att dom låser ner allt rätt duktigt.

Jag skapade en familj och bjöd in brorsan som bor i Norge, bästa vännen som bor på annan ort (som jag har delat alla spel med via Steam sedan 2013) och dottern som bor hemma. Inga problem än så länge, så det finns nog inga sådana krav.

Edit: Jo, vännen fick tydligen felmeddelande om att hans steamaktivitet inte indikerar att vi bor i samma hushåll. Konstigt att brorsans invite gick bra.

Edit 2: Polaren anslöt till min VPN som jag har hemma och vips så gick det utan problem!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gräs-Mannen:

Det har du väl redan kunnat? Friend sharing som funktion har ju funnits i många många år som redan sagts, så länge ni inte spelar samma spel samtidigt.

Jag fick för mig att det gällde på kontonivå så har inte provat (alltså spelar någon från ditt bibliotek så kan inte någon annan göra det). Men du kanske har rätt. Nu kan jag definitivt spela det iallafall.

Permalänk
Medlem

Delar alla i familjen spel med varandra eller är det enbart den person som skapat familjen?

Grammatik
Permalänk
Medlem
Skrivet av Benedict:

Delar alla i familjen spel med varandra eller är det enbart den person som skapat familjen?

Alla kan dela med varandra.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Sjukt besviken ändå.. 2 av 3 bröder är bosatta i finland och vi kan inte köra family share :I
Så de fick göra en finsk family och vi här i swedeland fick göra en egen.. >_>

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

Permalänk
Medlem

Om en medlem i din Steam-familj blir bannad för exempelvis fusk i ett spel som du äger blir även du bannad, men inte de andra medlemmarna

Bannad från tjänsten?! Backloggen lär bli kortare då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

För att Steam absolut loggar allt, och de kan säkert stoppa det om de bara väljer att trycka på knappen. De kanske samlar så mycket data som möjligt innan de kör en stor wave. Valve style.

Well inget dom har gjort än så länge. Och vad är det värsta dom kan göra utan att få för mycket skit för det, inaktivera funktionen?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerd Moyen:

Om en medlem i din Steam-familj blir bannad för exempelvis fusk i ett spel som du äger blir även du bannad, men inte de andra medlemmarna

Bannad från tjänsten?! Backloggen lär bli kortare då.

Bannad från spelet.

Visa signatur

Ny signatur!