Min son har börjat med gaming och jag vill uppgradera äldre dator

Permalänk
Medlem

Min son har börjat med gaming och jag vill uppgradera äldre dator

Hej,

Grabben har börjat spela med sina kompisar på datorn och datorn håller inte riktigt måttet. Det är visserligen ett lite äldre bygg men tror spel som han lirar fungerar ifall man bara uppgraderar datorn lite med komponenter: Jag har inte råd med en ny dator tyvärr.

Datorn: Webhallen länk till datorn

Kort summering:

• Intel Core i5-6500 - 4 trådar / 3,2GHz / 6MB / Socket 1151

• ASUS GeForce GTX 1060 6GB TURBO (TURBO-GTX1060-6G)

• Corsair Vengeance LPX 8GB (2x4GB) / 2666MHz / DDR4 / CL16 / CMK8GX4M2A2666C16

• Samsung SSD 750 EVO 250GB (MZ-750250BW)

• Seagate Intern Hårddisk Desktop HDD 1TB (Cache 64MB / 7200RPM / Sata 6Gb/s) ST1000DM003

• ASUS Z170-P- ATX / Z170

• Cryorig H7 CPU Kylare

• Corsair PowerSupply (PSU) CS550M 550W

Vad borde man uppgradera och i vilken ordning? Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Budget?

Visa signatur

7800X3D - 7900XT - 4K

Permalänk
Medlem

Jag skulle uppgraderat till 16Gb minne till att börja med sen kanske ett bättre grafikkort. Sen kanske det är ny/bättre begagnad dator som är rätt riktning i långa loppet då dina komponenter är väldigt gamla/utdaterade.

Visa signatur

||Fractal North XL||
Main system: Asus ROG Crosshair x670E Hero, AMD 9800X3D, 64GB DDR5 CL30, ASUS RX 7900 XTX TUF||
Sekundär system: Asus ROG STRIX B760-I, Intel i5 12600k, 32GB DDR5 5600MHz, Asrock Intel B580||
||Nikon Z6ii, 24-200 f4-5.6|| 105 z macro f2.8||

Permalänk

Som de andra säger möjligen nyt ut dina minnen till ett paket med 16-32Gb total mängd aka 2x8 eller 2x16.

I övrigt borde datorn kunna hantera lättare spel iaf. Men räkna inte med någon topprestanda i modernare 3d skjutare från denna sidan typ 2020.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Beror ju lite på budget men, kanske även exakt vilka spel som spelas.

Ny processor och moderkort: AMD Ryzen 5600, B550 moderkort, 16 GB ram kan man köpa för under 3000kr.

Finns ett stort gäng grafikkort nånstans mellan 3000-4000kr som hade kunnat hjälpa. Nvidia 3060/4060, AMD 6600/7600, Intel B570/A770.

Visa signatur

FD Define 7 Comp. ~ ASUS Z790-F ~ Intel 13700K ~ Noctua NH-D15 ~ MSI RX 6800 ~ ASUS PG32UCDP
FD Meshify 2 Comp. ~ Gigabyte B550 G X V2 ~ AMD 5700X3D ~ Thermalright PA 120 SE ~ ASUS GTX 1080 ~ BenQ XL2740

Permalänk
Medlem

Det här ger oerhört mycket för pengarna.

Permalänk
Medlem

Jadu. Det blir nog svårt att få ut något vettigt ur det hela utan att byta ut i princip allting. Chassit går nog att ha kvar iaf :). I princip alla nyare spel kräver en SSD disk, helst NVME disk. Den där på 250gb kommer du inte långt med om du även tänkt ha ett OS installerat.

Mitt råd är att titta på begagnat marknaden så kan du få något skapligt för samma peng som det kostar att köpa ett nytt grafikkort typ.

Permalänk
Medlem

Tack för alla bra svar. Otroligt hjälpsamt!

Som svar på alla frågor:

• Budget? 2000 kr kortsiktigt

• Spel som spelas - Minecraft, fortnite, FIFA, nått rollspel

• Hur tänker jag i längden? Jag satt och funderade lite med alla bra frågor, jag hoppas jag kan ta med alla bra komponenter som jag inhandlar nu till nästa dator när det är dags för att byta ut mer

Ifall jag tittar på det som ni alla rekommenderar är det egentligen minnet, SSD eller CPU och moderkort. Grafikkort ser långt bort från budget ut.

Tittade på priser och minnet ser ut som det mest prisvärda som en enkel uppgradering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av junksy:

Som svar på alla frågor:

• Hur tänker jag i längden? Jag satt och funderade lite med alla bra frågor, jag hoppas jag kan ta med alla bra komponenter som jag inhandlar nu till nästa dator när det är dags för att byta ut mer

Ifall jag tittar på det som ni alla rekommenderar är det egentligen minnet, SSD eller CPU och moderkort. Grafikkort ser långt bort från budget ut.

Tittade på priser och minnet ser ut som det mest prisvärda som en enkel uppgradering?

Kliv upp till 2 500 kr och köp det här.

Permalänk
Skrivet av junksy:

Som svar på alla frågor:

Ja några av spelen rekommenderar jag af minst 16Gb. Vilket kan ge en liten knuff men t bättre prestanda om man lider av minnesbrist och cachande på disk för ram är fullt.

Men räkna inte med några underverk direkt datorn är antik.

Ska du få någon större skillnad så är nog byta hela kittet som gäller 4 kärniga cpuer är lite ur tiden.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Kliv upp till 2 500 kr och köp det här.

https://komponentkoll.se/bild/XRjnq.png

Detta är ett bra alternativ. Du kan även spana på begagnat av samma kaliber för att spara några hundralappar.

Permalänk
Medlem

Slå till på det här. https://www.sweclockers.com/marknad/250137-9600k-mobo-16gb-ra...

Är ju inom din budget. Sedan kan du sälja ditt gamla krimskrams och få någon extra veckopeng som du kan ge till gossen så blir han extra glad.