Fractal Design Refine – en utmärkt stolsdebut

Permalänk
Melding Plague

Fractal Design Refine – en utmärkt stolsdebut

Fractal Designs datorstolsdebut resulterar i en utmärkt produkt och testlabbet har givetvis provsuttit.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Vad erbjuder dessa för 6500 kr som en stol för 3000 - 4500 kr inte erbjuder?

Permalänk
Chassi-Jesus 📦
Skrivet av Leiri:

Jadu, är det någon speciell stol du tänker på i 3000-4500 kr-klassen?

Permalänk
Medlem

Ytterst tveksamt om den skulle vara värd 6,5 k. Ser inte varför den skulle vara bättre än exempelvis Ikea Marcus för 2,5 k.

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör

6500 kr?!!!? Marius på Ikea kostar 59 kronor och gör typ samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Rygghälsa om man sitter mycket i arbetet, köpte min Herman miller Aeron för nästan det dubbla vad Refine kostar och kunde inte vart mer nöjd.

Permalänk
Snusfri

Är intresserad av denna, Fractal gör kvalitétsprodukter så har svårt att tro att denna inte skulle vara det.

Har i dag en noblechairs HERO som jag har varit riktigt nöjd med, dock så har lädret fram på dynan spruckit.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Chassi-Jesus 📦
Skrivet av Freezelag:

Ytterst tveksamt om den skulle vara värd 6,5 k. Ser inte varför den skulle vara bättre än exempelvis Ikea Marcus för 2,5 k.

De rör sig inte i närheten av samma segment. Marcus är väldigt prisvärd ja, men estetiskt (smaksak givetvis), byggkvalitetsmässigt och komfortmässigt är Refine klart vassare. Sen om det är värt 6500 kronor är givetvis upp till var och en. Vissa väljer exempelvis att para sitt snordyra grafikkort med en bildskärm för 2000 kronor, så det är väl en fråga om prioriteringar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JonasT:

Jadu, är det någon speciell stol du tänker på i 3000-4500 kr-klassen?

Exempelvis https://www.dpj.se/ergonomiska-kontorsstolar/17054-kontorssto...
Eller en Noble.

Fractal har fått lite storhetsvansinne sedan deras chassin gick från 500 kr i define segmentet till 1500-2000 kr.

Skrivet av JonasT:

De rör sig inte i närheten av samma segment. Marcus är väldigt prisvärd ja, men estetiskt (smaksak givetvis), byggkvalitetsmässigt och komfortmässigt är Refine klart vassare. Sen om det är värt 6500 kronor är givetvis upp till var och en. Vissa väljer exempelvis att para sitt snordyra grafikkort med en bildskärm för 2000 kronor, så det är väl en fråga om prioriteringar.

Hur vet ni att den är vassare komfortmässigt under en lika lång period som en Ikea Markus?

Permalänk

Har köpt en sån här stol och de är den bästa stolen jag haft någonsin. Värd varenda krona, blir en till flickvännen inom kort 👌

Permalänk
Medlem

Kan säga att jag tycker inte det är "nitpick" att klaga på att armstöden inte går att låsa. Min stol går inte heller låsa armstöden och jag stör mig på exakt samma sak, att de åker bakåt/framåt när jag inte vill.

Hade gärna velat höra vad ni tycker jämfört med andra specifika stolar som ni har eller haft (oavsett prisklass på dem).

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Wallhack SP-004 Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagicMushMike:

Har köpt en sån här stol och de är den bästa stolen jag haft någonsin. Värd varenda krona, blir en till flickvännen inom kort 👌

Nu kommer eftermiddagströttheten.. Läste "blir en till flickvän inom kort", och tänkte "jäklar, han måste verkligen ha gillat den stolen"..

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Östfelt:

Rygghälsa om man sitter mycket i arbetet, köpte min Herman miller Aeron för nästan det dubbla vad Refine kostar och kunde inte vart mer nöjd.

Men nu pratar vi inte om en Herman Miller utan den här stolen som verkar erbjuda samma saker som en stol för 3-3500 kr om inte billigare beroende på vartifrån man köper den. Alltså dubbla priset för vad, märket?

Permalänk
Medlem

Är på jakt efter en ny stol och den såg helt klart trevlig ut. Kanske inte villig att lägga 6500kr i slutändan men den är definitivt en kandidat.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x, 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezelag:

Jag som har haft en Ikea Markus stol en gång i tiden och har nu denna stol så har IKEAs stol noll inställningsmöjligheter jämfört med denna. Denna är mycket mer ergonomisk. Det enda likheterna är att båda har "mesh", annars är det två helt olika stolar.

Permalänk
Chassi-Jesus 📦
Skrivet av Leiri:

Exempelvis https://www.dpj.se/ergonomiska-kontorsstolar/17054-kontorssto...
Eller en Noble.

Fractal har fått lite storhetsvansinne sedan deras chassin gick från 500 kr i define segmentet till 1500-2000 kr.

Hur vet ni att den är vassare komfortmässigt under en lika lång period som en Ikea Markus?

Ergo-stolen ser fine ut för 3500 kr, men utan att ha suttit i den kan jag inte uttala mig om byggkvalité eller komfort. Verkar sakna ett mer omfattande svankstöd med goda justeringsmöjligheter plus att den var rätt ful i min mening.

Ikea Markus har jag mycket erfarenhet av, och de är inte i samma division.

Permalänk
Medlem

Hoppas Inet tar beslut att sätta upp denna som demostol inom kort då jag anar att sittdjup samt bredden på sitsen nog kommer kännas för snäv för mig då jag ofta sitter med det ena benet under det andra på sitsen. Andra reviews har nämnt att kanterna på sidan av sitsen (varför existerar ens dessa kanter på sidorna?!) är såpass vinklade att just den sittställningen inte blir bekväm i denna stol.

Frågan är, har någon någon som helst insikt i hur denna står sig vs tex AJs egna stolar som ligger runt samma prisklass?

Permalänk
Chassi-Jesus 📦
Skrivet av Kimball:

Hoppas Inet tar beslut att sätta upp denna som demostol inom kort då jag anar att sittdjup samt bredden på sitsen nog kommer kännas för snäv för mig då jag ofta sitter med det ena benet under det andra på sitsen. Andra reviews har nämnt att kanterna på sidan av sitsen (varför existerar ens dessa kanter på sidorna?!) är såpass vinklade att just den sittställningen inte blir bekväm i denna stol.

Frågan är, har någon någon som helst insikt i hur denna står sig vs tex AJs egna stolar som ligger runt samma prisklass?

Om man ofta sitter med ena benet under det andra skulle jag nog avråda från Refine. Skålningen gör att foten hamnar konstigt.

Permalänk
Musikälskare

En begagnad Kinnarps är ett mycket bra alternativ

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Det där är en rätt typisk OEM-stol från Kina, den finns på t.ex. Alibaba för ungefär en tusenlapp. Så man kan diskutera huruvida Fractal Designs stol är värd priset eller ej, men den där är definitivt inte det.

Permalänk
Medlem

De där "knapparna" under sätet för justeringar känner jag igen från en annan stol! Kommer dock inte ihåg vilken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezelag:

Jag provsatt varenda gamingstol på Ikea och de var så jävla dåliga allihop. Armstöden gick inte att höja tillräckligt så jag fick något stöd av dem på någon, (nej jag är inte 2m lång) och byggkvaliten kändes bara skranglig och budget.

Denna verkar definitivt vara ett alternativ, särskilt mesh!

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
PC - Potatis

Permalänk
Avstängd
Skrivet av perost:

Det där är en rätt typisk OEM-stol från Kina, den finns på t.ex. Alibaba för ungefär en tusenlapp. Så man kan diskutera huruvida Fractal Designs stol är värd priset eller ej, men den där är definitivt inte det.

Så 1000 kr vs 6500 kr? Bra deal. Var ju någon eller några på sweclockers som köpte den stolen. Finns en tråd. Kanske kan de inflika.

Återigen varför köpa fractal stolen? Finns ju noble och gajming stolar från 3k som erbjuder samma justeringsmöjligheter för det mesta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av daskedennis:

Jag provsatt varenda gamingstol på Ikea och de var så jävla dåliga allihop. Armstöden gick inte att höja tillräckligt så jag fick något stöd av dem på någon, (nej jag är inte 2m lång) och byggkvaliten kändes bara skranglig och budget.

Denna verkar definitivt vara ett alternativ, särskilt mesh!

Ikeas gaming stolar är skräp. Deras nya markus (glömt namnet)med justerbart svankstöd och armstöd är däremot mycket bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezelag:

Den stolen får man statiska stötar av.

Permalänk
Chassi-Jesus 📦
Skrivet av Leiri:

Så 1000 kr vs 6500 kr? Bra deal. Var ju någon eller några på sweclockers som köpte den stolen. Finns en tråd. Kanske kan de inflika.

Återigen varför köpa fractal stolen? Finns ju noble och gajming stolar från 3k som erbjuder samma justeringsmöjligheter för det mesta.

Vilken Noble-stol syftar du på?

Permalänk
Medlem

Alldeles för mycket pengar.
Sen HATAR jag skålade säten, gör de helt odugliga för mig då jag ofta sitter med ena benet under andra.
Går inte med dessa korkade höga kanter.
Ärligt talat förstår jag inte varför "gaming" stolar envisas med dessa jäkla kanter på sätena, inte som jag ska ta min stol ut på Nürburgring i 200km/h och måste sitta fastkilad i stolen.

Sen förstår jag inte armstöd som inte går att låsa, hur kan man missa detta. Jag tar alltid i armstöden när jag sätter o reser mig. Att de åker fram och bak och sidleds är bara en sådan löjlig oversight. Många av dessa "gaming" stolar är samma att de inte går att låsa

Nej en kinnarps 100 gånger bättre och går ofta hitta begagnat billigt.

Permalänk
Medlem

Fasiken vad alla var bitter idag på sweclockers..

Permalänk
Medlem

Jag har länge undrat varför det inte sålts en sådan här riktig kontorsstol i denna prisklass av de vanliga stora hemelektronikkedjorna. Det enda vi haft är gamingstolar runt 2-4k spannet som dels inte varit estetiskt tilltalande, varit av dålig kvalitet samt inte varit lika ergonomiska som en riktig kontorsstol.

Nu tror jag inte att denna kan mäta sig med en 13k stol från Kinnarps, men det verkar vara ett bra mellanting.

Jag tror och hoppas att denna kommer sälja bra! Skulle lätt köpt den om jag inte nyligen köpt en annan stol 🙂

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Chassi-Jesus 📦
Skrivet av Treant:

Jag har länge undrat varför det inte sålts en sådan här riktig kontorsstol i denna prisklass av de vanliga stora hemelektronikkedjorna. Det enda vi haft är gamingstolar runt 2-4k spannet som dels inte varit estetiskt tilltalande, varit av dålig kvalitet samt inte varit lika ergonomiska som en riktig kontorsstol.

Nu tror jag inte att denna kan mäta sig med en 13k stol från Kinnarps, men det verkar vara ett bra mellanting.

Jag tror och hoppas att denna kommer sälja bra! Skulle lätt köpt den om jag inte nyligen köpt en annan stol 🙂

Vilken stol slog du till på?