Analyser: Priset inget hinder för PS5 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Det har ju redan kommit en hel del 30-fps spel till nya konsollerna, jag tror att flera kommer att överge hoppet att optimera för vanillaversionen, och låta ev Pro-ägare ta del av det.

En hel del? 4-5 stycken är det, vad jag hört. Inte gjort nån egen undersökning dock.

Eftersom CPU och minne är nästan samma i Poor och Pro så drabbar ev. skippad optimering av CPU-relaterade tasks dem båda iprincip lika mkt. Och drabbar ju PC med förresten, det är inte direkt så att genomsnitts PC hemma hos folk är nått monster heller.

Citat:

De flesta studios vi jobbar med har svårt att nå 60 fps på nuvarande konsoller, en del ligger mellan 30-45 fps och behöver ganska grova optimeringar för att komma i närheten av 60. Lägre upplösning med uppskalning blir ibland lösningen på det. Alternativt kan man släppa spelet ett år senare, men det kostar en del.

Precis, man drar ner på grafiken. Varför skulle Pro få dem att sluta med det? Makes no sense.

Ärligt talat, skulle bli överraskad om vi får se ett enda spel (eller ja, undantag finns alltid - ska vi säga "mer än 4-5 stycken"? ) som stannar på 30 fps på Poor samtidigt som det lirar upp mot 60 fps på Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Det är just det jag inte håller med om och vad den så kallade "experten" tycker kunde jag inte bry mig mindre om. För dom flesta är det höga priset i förhållande till vad man får ett av dom största problemen. Och att man dessutom blir tvungen att betala ännu mer om man vill/behöver ha diskläsaren gör ju inte saken bättre.

Ja alltså, det är många som tycker Pro är dyr.
Men det hindrar inte enskilda att tycka annorlunda och det var mot dem (och som samtidigt gnällde på att driven inte ingick) som diskussionen var ämnad för.

"Experten"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Black(1)cat:

Får tillföra lite gubbgnäll här😋😉 tycker att läsere eller inte läsare är oväsentligt det som händer nu är inte en ny generation av PS utan en uppgraderad för den som släpptes under pandermi helvetet och inte fanns tillgängliga visar sig inte hålla måttet? Som att köpa en ny bil 2024 april och sen släpper volvo samma bil i sept för det visar sig att bara var 60 hästar i april versionen.

Det kallas iofs teknikutveckling och det innebär inte nödvändigtvis att ursprunglig produkt "inte håller måttet".

Alla teknikföretag släpper vidareutvecklade produkter. Faktiskt t.o.m. Volvo. Lite svårt att se vad som är så dramatiskt med att specfikt konsoltillverkare oxå gör det.

Permalänk
Medlem

Var det inte så att en Playstation brukade vara billigare än motsvarande PC bygge och så fick mand DVD/Bluray-spelare på köpet?

Om jag inte räknat fel kan man bygga en ny PC för mindre pengar idag med bättre prestanda? Eller har jag missat något?

Mitt senaste köp var PS4 Pro för att få Bluray 4K i biosalongen...he he en PS5 Pro funkar inte så bra till mina 2000 filmer om jag måste köpa till en spelare...då kan jag lika gärna köpa en ny Pana eller Sony 4K spelare för 4000 kr.

Det dagens unga inte fattat är att streamingtjänster inte är bra om man vill se om flera gånger på filmer man gillar. Att behöva betala 39 kr för att hyra en film man köpte för 29 kr 10 år tidigare är bara knas. Vet man inte bättre tror man att det är normalt att trycka på Hyr-knappen.

Permalänk
Medlem

10k är mycket för en konsol för att du jämför med andra konsoler och vad de har kostat tidigare, köper du en dator för 20k tycker ingen att det är konstigt även om du bara använder den för underhållning. Köper du en TV eller mobil för 20k är det inte heller någon som tycker att det är märkligt.

För mig är känns inte 10k på något sätt orimligt, men jag tycker å andra sidan inte heller att det är konstigt att köpa god öl för 50kr styck på systembolaget, däremot går jag inte ut och dricker Falcon för 110 kr styck på krogen 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av GinTonic:

Om jag inte räknat fel kan man bygga en ny PC för mindre pengar idag med bättre prestanda? Eller har jag missat något?

Det beror på vilket grafikkort du väljer (inkl >8GB och hårdvara för ML-uppskalning, annars är "bättre" alldeles för lätt att skjuta i sank) och om du har fått med allt (inkl färdigbyggd med operativ, 2TB "PS5 godkänd" SSD och PS5 kontroller) eller om du jämför äpplen med päron.

Får du ihop det för ~9000 kr så absolut, men vi pratar idag i praktiken ändå om 4070 för att ligga på plusmarginal (ett 16GB 3070Ti, om det hade släppts, hade förmodligen varit bästa matchning) så det är en utmaning...

Men ja, det börjar bli stora pengar här och så stor prisskillnad är det inte. Och tänker man sig "near PS5 Pro" (sämre än Pro i vissa spel) så räcker 4060Ti 8GB säkert rätt långt. Vore kul att se hur nära det blir.

Fake edit: Ok, du skriver ju faktiskt "bygga", så färdigbyggd skulle man ju kunna dra bort iofs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ja alltså, det är många som tycker Pro är dyr.
Men det hindrar inte enskilda att tycka annorlunda och det var mot dem (och som samtidigt gnällde på att driven inte ingick) som diskussionen var ämnad för.

"Experten"?

Ja, jag syftar ju givetvis på han i artikeln när jag nämnde "Experten". Det var inte dig jag syftade på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Förmodligen citerade jag detta helt utan dess kontext, men, det finns definitivt dom som har kosingen men som inte tänker inhandla 5 år gammal hårdvara med begränsat med minne, eller betala Sony-premium för lagringsutrymme (som redan vissa investerat i tidigare dessutom).

Jo, jag är exakt i det läget. Alltså 10kkr är något jag definitivt har råd med, inom ramen för hobby/fritid/nöje, men det är tillräckligt dyrt för att jag inte ska köpa en produkt som är så pass felprissatt.

Hade jag dock haft 100 mille på banken hade jag skitit i vilket och betalat. De var min poäng.

Skrivet av Dalton Sleeper:

Utöver det så vill man inte ha någon extern skivläsare dinglandes, ännu mindre till Sony-premium-pris.

Det här ser jag lite här och var och vet inte var det kommer ifrån.
https://youtu.be/EOuRalLpvHo?t=48
Det man gör är alltså att ta bort en del av sidopanelen och ersätta den med en disc drive. Resultatet blir snarlikt vanilla-konsolen med discdrive inkluderad.
Det här är ju skälet till att det blev ett svart streck på sidan på dom nya enheterna, för att halva sidan ska kunna tas bort och ersättas med discdriven.

Skrivet av Dalton Sleeper:

Jag ser denna release som mer negativ än positiv, för jag gissar att det endast kommer att komma 30-fps versioner av spelen till PS5, medan 60-fps kommer till Pro.

Jag vill inte helt negligera din risk i detta, men det skulle ju alltså betyda att utvecklarna frångår den statistik som sades under demot: 3/4 spelare väljer 60 fps.
Då vore det snarare rimligt att enbart 60 fps forsätter komma till PS5, att man alltså tar bort fidelity-läget som man nu erbjuder.

Det skulle ju då ge utvecklarna 2 targets:
PS5: 60 fps
PS5Pro: 60 fps fidelity

Men jag delar din uppfattning om risk att nått händer här, eftersom dom går från 2 till 3 targets om dom ska behålla 60 fps / fidelity på vanilla PS5.

Sen ska det ju även nämnas att det är långt ifrån alla spel som gett valet 60 fps / fidelity.

Skrivet av Black(1)cat:

Får tillföra lite gubbgnäll här😋😉 tycker att läsere eller inte läsare är oväsentligt det som händer nu är inte en ny generation av PS utan en uppgraderad för den som släpptes under pandermi helvetet och inte fanns tillgängliga visar sig inte hålla måttet? Som att köpa en ny bil 2024 april och sen släpper volvo samma bil i sept för det visar sig att bara var 60 hästar i april versionen.

Nu tar jag detta från ingenstans, men jag skulle säga att en stor del av PS4 Pro - köparna var PS4 köpare som uppgraderade.

https://www.gamesradar.com/platforms/ps5/former-blizzard-boss...

Jag tror det ligger något i det där. Att man alltså från Sonys sida resonerar som så att folk kommer titta på priset för att uppgradera snarare än att köpa nytt, det är iaf så jag resonerar. Jag har spanat av och förväntar mig att kunna få runt 4k på blocket för min gamla PS5:a, men det kanske är orealistiskt nu när alla PS5 Pro upgraderares maskiner kommer börja manglas ut.

Den primära målgruppen för PS5 Pro är inte nya kunder, det är befintliga Sony-anhängare som vill uppgradera efter 4 år.
Jag är en av dom.
Problemet med att inte inkludera disc-driven är att alla vi som sitter på 4 år av spelbibliotek på skiva tvingas hosta upp 1500:- till för att kunna fortsätta. Mao är det för många inte en "optional" tillsats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Ja, jag syftar ju givetvis på han i artikeln när jag nämnde "Experten". Det var inte dig jag syftade på.

Aha, du menade han, då är jag rejält bortfintad. Jag trodde du menade de i tråden som inte tyckte pengarna var ett problem.

Permalänk

Kör en Xbox Series S, tycker allt flyter på väldigt bra, duger och blir över för det jag spelar på konsol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Kör en Xbox Series S, tycker allt flyter på väldigt bra, duger och blir över för det jag spelar på konsol.

Säg inget till denna man

Permalänk
Medlem

Lite synd de blev så dyrt men förstår samtidigt problemet med ökade priser på allt. FSR2 flimmret på alla nya släpp på PS5 dödar ju totalt bildkvaliteten så hade varit skönt å få slippa de men spelar för lite för å investera så mycket pengar.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

Lite synd de blev så dyrt men förstår samtidigt problemet med ökade priser på allt. FSR2 flimmret på alla nya släpp på PS5 dödar ju totalt bildkvaliteten så hade varit skönt å få slippa de men spelar för lite för å investera så mycket pengar.

F*ck, jag vet inte ens vad FSR2 Flimmer är. Bäst att inte googla så att jag inte blir varse om något jag inte tycker är ett problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Eftersom CPU och minne är nästan samma i Poor och Pro så drabbar ev. skippad optimering av CPU-relaterade tasks dem båda iprincip lika mkt. Och drabbar ju PC med förresten, det är inte direkt så att genomsnitts PC hemma hos folk är nått monster heller.

Precis, man drar ner på grafiken. Varför skulle Pro få dem att sluta med det? Makes no sense.

Visst kan det vara cpu-optimerade tasks som optimeras till viss del, dock är det det grafiska sidan vi jobbar med och där tar det tid (och därav pengar) att optimera alla assets i spelet, speciellt om spelet skall släppas på flera plattformar. Att bara sänka grafiken är inte alltid så lätt, och många optimeringar har tradeoffs så allt beror på vilket spel och platform det skall rulla på.

Exempelvis om en extra lod-nivå ökar prestandan (och försämrar bildkvaliten) så kan det också öka minnesanvändning av ram och vram. Sedan finns ju enklare inställningar så som draw distance, eller helt enkelt switcha till sämre lods tidigare, men det kan också påverka det visuella väldigt negativt.

UE5, lumen och nanite är ju lite annorlunda, det går ju att trimma naniteparametrarna men generellt så kan det sköta sig någolunda själv, klustren som används anpassas till upplösningen som specificeras, och ifrån den upplösningen till skärmupplösning kör man TAA och upscaler (lägre upplösning blir ju så klart suddigare och kan ge shimmer). Det finns dock geometrier som nanite inte gillar, och det blir rätt rejäl overdraw. Lumen har också en hel del guidelines för att det skall prestera optimalt, exempelvis små modulära delar för mesh card genereringen. Dock kan minnet dra iväg, också disk space. Foliage loddas traditionellt i en del spel. Med nanite så vill man bli av med alpamasken, dock förekommer högre grader av overdraw med så tät / överlagrad geometri. Med nanite så fungerar lumen och virtual shadow maps bättre, men det resulterar i lägre flexibilitet. Grejer som rör sig kan också invalidera skuggor och påverka prestandan negativt.

Raytracing måste ju ha mer data i minnet än utan, och man får göra optimeringar i stil med shadow proxies, jag är inte helt 100 i alla fall fallbackmeshen används, men den bör vara aktiv med HW RT. Nuvarande konsoller är totalt urusla på RT. Många verkar köra screenspace reflections även när raytracing är aktivt, då kvaliten är för dålig (alt raytracing för dyrt för att ge hyfsad kvalitet)

Det sker väldigt mycket optimeringar på konsoller, det är helt galet, jag tror de flesta här inte har en aning om till vilken grad de nyttjar konsollerna. Vi får ta del av studiornas information i form av långa dokument med undersökningar och benchmarks.

Summeringen är att de lägger enormt mycket tid som det är på att få ut maximal prestanda ur de här gamla maskinerna.

Permalänk
Medlem

Har en speldator som springer cirklar kring PlayStationer. Ser ingen anledning alls att köpa denna eller någon annan spelkonsol.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Har en speldator som springer cirklar kring PlayStationer. Ser ingen anledning alls att köpa denna eller någon annan spelkonsol.

Två anledningar.
Det finns en del exklusiva spel och man slipper shader compilation stutter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Har en speldator som springer cirklar kring PlayStationer. Ser ingen anledning alls att köpa denna eller någon annan spelkonsol.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av GinTonic:

Var det inte så att en Playstation brukade vara billigare än motsvarande PC bygge och så fick mand DVD/Bluray-spelare på köpet?

Om jag inte räknat fel kan man bygga en ny PC för mindre pengar idag med bättre prestanda? Eller har jag missat något?

Mitt senaste köp var PS4 Pro för att få Bluray 4K i biosalongen...he he en PS5 Pro funkar inte så bra till mina 2000 filmer om jag måste köpa till en spelare...då kan jag lika gärna köpa en ny Pana eller Sony 4K spelare för 4000 kr.

Det dagens unga inte fattat är att streamingtjänster inte är bra om man vill se om flera gånger på filmer man gillar. Att behöva betala 39 kr för att hyra en film man köpte för 29 kr 10 år tidigare är bara knas. Vet man inte bättre tror man att det är normalt att trycka på Hyr-knappen.

Man kan aldrig jämföra pc med konsol rakt av- liknande specs på PC presterar sämre än konsol i spel, däremot kan ju PC användas till fler saker. Däremot nej, att köpa en ny pc, färdigbyggd, kostar fortfarande lika mycket eller mer än en konsol ifall man vill ha liknande prestanda. Endast gpu kostar 4000-5000kr.