Viaplay och kontobegränsningen

Permalänk
Medlem

Viaplay och kontobegränsningen

Är det någon som redan nu listat ut hur viaplay begränsar åtkomsten till ”hemmanätverket” för tv-apparna?

Råkade i dagarna ut för spärren vilket leder till att man i sommarstugan inte kan vara inloggad genom appen i TVn och i vårt ordinarie hus utan att behöva skifta vad som är vårt ”hemmanätverk” varje gång.

Tänkte först att de kanske var lata och gick på ssid men så verkar icke vara fallet. Någon som redan löst samma problem eller har tips?

Permalänk
Medlem

Rimligen görs kontrollen mot publik IP som är källan för appens trafik. Sätt upp Wireguard till hemmet och kör via hemmets internetuppkoppling?

TV-appar är förhoppningsvis ordentligt sandboxade och kan förhoppningsvis inte veta var de fysiskt befinner sig. Så kontrollen ligger troligen på server-sidan. Det gör också att det inte hjälper att modda spelaren (vilket dock är komplicerat på en TV).

Har du riktig otur tillåts bara en inloggning i taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Rimligen görs kontrollen mot publik IP som är källan för appens trafik. Sätt upp Wireguard till hemmet och kör via hemmets internetuppkoppling?

TV-appar är förhoppningsvis ordentligt sandboxade och kan förhoppningsvis inte veta var de fysiskt befinner sig. Så kontrollen ligger troligen på server-sidan. Det gör också att det inte hjälper att modda spelaren (vilket dock är komplicerat på en TV).

Har du riktig otur tillåts bara en inloggning i taget.

Flera inloggningar tillåts som tur är.. går att köra på telefonen och casta utan att bli drabbad.. men skulle vara gött att slippa nyttja telefonen..

Kanske får bli att sätta upp ett VPN då och kolla om det avhjälper spärren.

Permalänk
Medlem

Netflix är lite osmarta kring dedär och anar Viaplay antar någon liknande metod; Köra man apparna direkt i TVn slängs du ut väldigt snabbt, men via appleTV tuffar det på. Fanns någon förklaring för dedär jag inte minns nu, men kan vara värt att kika på. Vi var 4 som delade på Netflix innan, de andra 2 som körde Netflix appen via WebOS i deras LG slängdes ut väldigt snabbt när de började jaga kontodelare, mitt konto via appleTVn tuffar på perfekt än idag.

Permalänk
Medlem

Enklast är bara att du installerar Tailscale på båda nätverken. Tar 5 min, är gratis och löser alla problem.
I hemmanätverket sätter du upp en exit node (du kan använda din apple tv som exit node om du inte har någon dator eller server igång)
https://tailscale.com/kb/1103/exit-nodes

Kan du inte installera det direkt i TVn gör du en subnet router
https://tailscale.com/kb/1019/subnets
Vill du slippa huvudvärk skaffar du bara en androidtv eller appletv där tailscale finns i app butiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Netflix är lite osmarta kring dedär och anar Viaplay antar någon liknande metod; Köra man apparna direkt i TVn slängs du ut väldigt snabbt, men via appleTV tuffar det på. Fanns någon förklaring för dedär jag inte minns nu, men kan vara värt att kika på. Vi var 4 som delade på Netflix innan, de andra 2 som körde Netflix appen via WebOS i deras LG slängdes ut väldigt snabbt när de började jaga kontodelare, mitt konto via appleTVn tuffar på perfekt än idag.

Nyttjat faktiskt appleTV för ena, och där har jag precis nu i helgen blivit utkastad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Nyttjat faktiskt appleTV för ena, och där har jag precis nu i helgen blivit utkastad

Från viaplay alltså? Sablars också, det var inga goda nyheter! Då får man kika på Tailscale som nämndes, verkade ju brutalt simpelt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Från viaplay alltså? Sablars också, det var inga goda nyheter! Då får man kika på Tailscale som nämndes, verkade ju brutalt simpelt!

Precis, från viaplay.. Fick felkod när jag försökte starta streamar, uppdaterade appen, och sen var det kört

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Precis, från viaplay.. Fick felkod när jag försökte starta streamar, uppdaterade appen, och sen var det kört

Haha se på… viaplay frågar även mig nu idag om TVn är i rätt hushåll… happ…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Haha se på… viaplay frågar även mig nu idag om TVn är i rätt hushåll… happ…

Samma för mig.

Yarr matey!!

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB