Missa inte Månadens Drop!
Permalänk
Medlem
Skrivet av n0kturnal:

Menar du som *inte* supportar?

Har aldrig haft nåra problem i något spel, gammalt eller nytt. 1440p är 16:9 aspect ratio precis som 1080p så skulle det vara så att av nån anledning spelet inte stödjer 1440 så kan du alltid falla tillbaka på 1080p.

Enda gången upplösningen brukar vara något problem idag är om du kör nån ultra wide upplösning.

Ang din post om komponentkoll, så ja. Det är ingen affär i sig. Vill du ej sätta ihop själv så handla förslagsvis på inet som kan göra det åt dig.

Menade *inte* ja, gjorde en edit någon minut efter men du var snabbare
Åh fan, trodde det var större än 16:9. Men dåså, då kan jag likagärna skaffa en större skärm.

Okej, ska kolla upp iNet. Är verkligen inte confident att jag kan lyckas sätta ihop datan själv

Permalänk
Medlem

Grymt! Sparar denna bilden. Tack som fan för hjälpen, du är en livräddare<3

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpatr0s:

Menade *inte* ja, gjorde en edit någon minut efter men du var snabbare
Åh fan, trodde det var större än 16:9. Men dåså, då kan jag likagärna skaffa en större skärm.

Okej, ska kolla upp iNet. Är verkligen inte confident att jag kan lyckas sätta ihop datan själv

16:9 är en ratio, det kan vara 10" eller 1000"

Permalänk
Medlem

Tjena boys!
Nu har jag fått min dator men hade inte råd med skärmen jag tänkte köpa. Så nu sitter jag här med min BenQ XL2411 och får inte skärmen att fungera på nya datorn. Det är då en HDMI kabel. Ringde iNet och pratade med support, han guidade mig och vi gick igenom allting och det ska fungera. Enligt honom är skärmen helt enkelt för gammal, vilket låter väldigt konstigt. Har ni några tips på hur jag kan få det att fungera med nuvarande skärm?

Permalänk

Ska inte va nån skillnad om du kör hdmi sålänge du har en kabel som pallar med upplösningen.

Ska iaf ge bild mer troligt att du inte valt hdmi porten som ingång på skärmen såvida inte porten på skärmen eller kabeln är trasig.

Grafikkortet stödjer garanterat högre bandbredd än den antika skärmen men hdmi är bakåtkompatibelt med alla äldre standarder så iaf 1080p 60hz ska gå att visa på den över hdmi.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpatr0s:

Tjena boys!
Nu har jag fått min dator men hade inte råd med skärmen jag tänkte köpa. Så nu sitter jag här med min BenQ XL2411 och får inte skärmen att fungera på nya datorn. Det är då en HDMI kabel. Ringde iNet och pratade med support, han guidade mig och vi gick igenom allting och det ska fungera. Enligt honom är skärmen helt enkelt för gammal, vilket låter väldigt konstigt. Har ni några tips på hur jag kan få det att fungera med nuvarande skärm?

Körde du HDMI-HDMI tidigare också? Annars kanske du måste ställa in skärmen att använda HDMI även om sånt brukar skötas automatiskt. Du skulle också kunna testa med en DisplayPort-HDMI-kabel och se om det fungerar. Att skärmen skulle vara för gammal för att visa bild med den nya datorn är trams däremot.

Permalänk
Medlem

Som sagt, jag hade iNet killen på telefon medans jag meckade med kabeln. Jag testade allt han sa och ingenting fungerade. Sladden är inte trasig eftersom den funkar felfritt i min nuvarande gamla dator. Jag testade att sätta HDMIn både i moderkortet och grafikkortet. Inget av dom fungerade. Jag har använt HDMI-HDMI i två år nu på min nuvarande gamla dator med samma sladd som jag har nu och det har aldrig varit något problem. Jag såg till så att HDMI var valt på skärmen men det funkar inte.
Finns det en chans att datorn möjligen skadats under transport? Den slår på utan problem och fläktarna snurrar. Det lyser även i datorn.

Permalänk

Inte omöjligt.

Kan mycket väl vara så att något skadats under transporten men kan vara svårt att verifiera utan att veta om datorrn än bootar som den ska.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jo, det är ju väldigt svårt att veta om datorn bootar när min skärm inte ens kopplar. Hur ska jag gå till väga?

Permalänk
Hedersmedlem

Köpte du moderkortet Alastor länkade, alltså TUF B650-Plus WIFI?
Isåfall har du 4 debug-LEDs uppe i höger hörn, till höger om minnesplatserna och ovanför de tjocka strömsladdarna till moderkortet. Kolla hur de beter sig när du startar datorn, och om alla slocknar till slut.
Om någon av dem fortsätter lysa så bootar inte datorn korrekt, och problemet är mer sannolikt med datorn än med skärmen.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Köpte du moderkortet Alastor länkade, alltså TUF B650-Plus WIFI?
Isåfall har du 4 debug-LEDs uppe i höger hörn, till höger om minnesplatserna och ovanför de tjocka strömsladdarna till moderkortet. Kolla hur de beter sig när du startar datorn, och om alla slocknar till slut.
Om någon av dem fortsätter lysa så bootar inte datorn korrekt, och problemet är mer sannolikt med datorn än med skärmen.

Boot (gul) och VGA (vit) lyser hela tiden. Vad innebär det? Och hur åtgärdar jag det?

Permalänk
Medlem

Ringde iNet precis och han sa att datorn inte bootar för jag inte har köpt med något Windows till den så den har liksom inget operativsystem. Så jag ska försöka lista ut hur jag får in Windows på mitt USB så jag kan boota genom den.

Permalänk
Medlem

Min någorlunda kunniga kompis påstår dock att killen på iNet inte vet vad han pratar om eftersom jag inte ens får tillgång till BIOS på datorn.

Permalänk
Medlem

Skickade in en felanmälan till iNet och ska skicka tillbaka datorn så dom får titta på den...

Permalänk
Medlem

Har du bytt ingång på skärmen till hdmi? Kolla så att ingen kabel sitter i lite halvdant (internt) Grafikkort kan få fnatt och det är för hårt uppspänt i bakkant så att videokabel ligger mot chassit. Moderkortet kommer du inte få bild ifrån om ett dedikerat grafikkort är inkopplat.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Xtia xProto-L
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo
Motherboard: Asus ROG Strix X570-i Cooler: AC NeXXos 1080mm
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

varför HDMI?

kör displayport istället har du typ ett modernare kort från denna sidan 2015 så har alla grafikkort minst 1 displayport finns ingen anledning att köra HDMI till annat än TV-apparater som inte brukar ha display port.

Kanske en dum fråga men varför inte köra med HDMI? Varför är DP att föredra framför HDMI?

Permalänk
Skrivet av To33eAW:

Kanske en dum fråga men varför inte köra med HDMI? Varför är DP att föredra framför HDMI?

De flesta skärmar som har displayport brukar generellt vara den port som ger tillgång till skärmars fulla specifikationer som står på kartongen för skärmen.

Hdmi porten på skärmen brukar ofta vara lite insnålad i komponenterna så kan va begränsad till 60 eller 120hz över hdmi t.ex.

Finns givetvis undantag som med allt annat.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tack till alla som hjälpt mig!
Nu har jag fått tillbaka datorn från felsökningen och den funkar som den ska. Högsta grafiken på allt och laddar ändå in snabbare än polarna när vi lirar!
Stort tack!