Quiz: Kan du lista ut vad som ska bort? Del 2

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jobbigt när det finns olika sätt att tänka på endel av frågorna, som också vore rätt. Blir lite av en gissniongslek när man inte vad ni syftar på

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Bommade på Konsol frågan, trodde temat hade varit generationer då Switch är previous gen och 2:an ska släppas nästa år och blir då samma generation som PS5 / XSX.

Bommade också sista frågan trots att jag gissade rätt på vad den handlade om. Vet att DVI kan skicka ljud (fast det är tydligen out of spec) men hade ärligt ingen aning om att Displayport kunde det! Mest kört det på skärmar utan högtalare till stationära och många laptops implementerar det tydligen inte (vilket är varför jag trodde det inte stöddes, försökt på jobbet ett par gånger med ljud över DP). En riktig kuggfråga, om än kanske oavsiktligen.

Sen på båda två om tillverkare så trodde jag det var "Tillverkare i Taiwan" för allihop hade 3 från Taiwan och en inte från Taiwan, Corsair USA, Sapphire Hong-Kong, de var rätt svar bara av en helt annan anledning Sjukt sammanträffande.

Permalänk
Medlem

Lite mindre långsökt än förra

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Cpu:Intel 5820k H2O Gpu:Gainward 970 sli Mobo:Asus x99-S 16Gb DDR4 PSU:CorsairAX860W Chassis:NZXT H440

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Core i5 13600K @5,3GHz(P-core) @4.0Ghz (E-core) | Kylning: Corsair Hydro H100x | Minne: G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL40 | GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix | Lagring: 2x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB (Read: 7000MB/s - Write: 6000MB/s) | Chassi: Corsair 4000D Airflow | Nätagg: Corsair RM850e 850W (Gold)

Tillbehör: Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS (@ 1440p 165hz) | Microsoft intellimouse 3.0 | Tangentbord: Zon Keyboard1 | Headset: HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

DVI i sig specificerar inte ljud men då DVI ingår i HDMI-specen och i praktiken (vid TMDS) är samma elektriska och logiska gränssnitt kan två enheter i praktiken köra HDMI och därmed också hantera ljud över en fysiskt DVI-kontakt. Dock inte självklart att man får ljud att fungera på detta sätt utan beror som så ofta annars på vilka enheter man kopplar ihop.

Sure, men jag tycker att texten "... men DVI sticker ut här då det inte finns något stöd för ljudöverföring" är direkt felaktig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rådström:

Svårt när det finns kantbollar. Google, Microsoft och Valve har mjukvarubutiker vilket Dropbox inte har. 🤷‍♂️ Valve har dock Steam Cloud för att lagra data.

Jag tänkte att Google, Valve och MS har OS

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Mycket godtyckligt denna gång, det finns fler rätt svar... Men om målet är att vara som fem myror... så lyckas man.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Jag tänkte att Google, Valve och MS har OS

De har också spelpublicering vilket inte Dropbox har.

Permalänk
Medlem

Det får duga, hade lite otur när jag tänkte på vissa frågor. 😅

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

USB C på sista frågan! Den enda man inte behöver vända på 2ggr för att få den att passa!

Permalänk
Medlem

Fick 3/10 men tyckte jag tänkte smartare än er 😜 haha men super roligt annorlunda quiz. Så olika man kan tänka egentligen 😁

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Haha, det var det mest godtyckliga quizet på länge

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Helt ok ändå.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-6600K | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8) | Grafikkort: Geforce RTX 3050 | Kylare: Be Quiet Pure Rock | SSD: Samsung 850 EVO 500 GB | Hårddisk: WD Blue 3TB 7200rpm 64MB | Chassi: NZXT S340 Elite | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W | Skärm: 2xSamsung 1080p

Permalänk
Medlem

Ni kan lika gärna göra ett lottotest där vi får gissa vilka nummer ni valt.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

Kul quiz! Lurade mig själv på konsol-frågan, övriga två missar kan jag leva med.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Hopefully another 25 years with AMD!"

Permalänk
Medlem

Okej, antar jag.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Haha, det var det mest godtyckliga quizet på länge

Sen förra (första) gången för nån månad sen

Permalänk
Medlem
Visa signatur

WS: ASUS TUF X470-PG | Ryzen 3700X | 64GB DDR4 | MSI RTX 3070Ti | 2x 960 EVO 250GB | Fractal Design 750W | Define R7 Compact | Noctua NH-D15
LT: MacBook Pro 14" 16/512
Min fotosida

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Antar det var från en dator du kopplade med den kabeln till datorn? Ist så hade ditt moderkort då stöd för HDCP på DVI-porten. Då får du ljud ut via den kabeln. Men DVI har inget "officiellt" stöd för ljud, egentligen.

Det var kopplat till en dator ja, men nu har du nog missförstått.

TVn var gammal och hade bara DVI. Minns inte säkert vilken dator jag hade ihop med den men det har varit GeForce 570, 680 eller 980 med HDMI.
Moderkortets eventuella portar eller stöd har inte med saken att göra.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Permalänk
Medlem

aj, trodde det skulle vara enkelt.