Iphone 16-recensionerna ute – detta säger experterna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

iPhone 16 Pro kan filma i 4K 120 fps, då är det också bra med 120 Hz skärm.

Men vadå, det spelas inte upp i 120 fps, det är ju bara för slow motion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Tar du backup på dina bilder och videor?

Någon gång då och då. Mesta av bilderna är non important. In med kabeln och dra över bilderna till datorn

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Det gör du, det kan jag lova

120+Hz i Windows är ju som dag och natt och det är samma sak (om inte mer med touchskärmar - pollingraten blir väl automatiskt högre pga uppdateringsfrekvensen så allt känns mycket bättre)

Det är känslan som är skillnaden, inte att du ser någon större skillnad

Även om det är en märkbar skillnad "i Windows" så är den stora frågan....är man villig att betala för det om man inte spelar? Tvek. Det drar väl mer batteri också med 120Hz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Även om det är en märkbar skillnad "i Windows" så är den stora frågan....är man villig att betala för det om man inte spelar? Tvek. Det drar väl mer batteri också med 120Hz?

Iphone använder sig av den teknik de kallar "ProMotion" (adaptiv sync) som kan dra ner refresh rate ända ner till 1hz. Så det drar endast mer batteri om du alltid behöver 120Hz vilket ju inte är normalfallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zanoii:

Men vadå, det spelas inte upp i 120 fps, det är ju bara för slow motion.

"The iPhone 16 Pro now supports 4K120 fps recording in both Slo-mo and Video modes. For professional workflows, the device can capture 4K120 fps ProRes and Log directly to external storage devices. This feature could potentially integrate smartphone footage more seamlessly into existing post-production pipelines."

https://www.cined.com/apple-iphone-16-pro-shoots-4k120-fps-in...

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Ang. backup av foton och videos, så är det numera enkelt att exportera ut allt i full kvalitet från Photos-appen. Bara att koppla in valfri SSD via USB-C och dundra ut allt

Har alltid ogillat export via iCloud, då filnamn och annat ofta blivit smått kryptiskt. Är väl smått allergisk mot iCloud generellt, där jag kör med enbart 50GB abonnemanget, medan min iPhone är på 256GB + valfri SSD.

Körde tidigare med iXpand från SanDisk, men övergången från Lightning till USB gjorde mitt minne smått värdelöst.

Någon som vet hur länge exporten från Photos funnits? Upptäckte det främst av en händelse nu i iOS 18, men hade aldrig direkt behovet innan.

Har snålat med utrymmet innan, så brukar bara filma i 4K@24fps med Dolby Vision. Dock tog 20 minuter aktivt filmande under Teddybears senaste framträdande i Stockholm en hel del utrymme.

Skönt att ha 2TB SSD i fickan numera och kunna kräma på lite mer!

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Angående prestanda: nu när CPU-delen i Iphone presterar jämnt med desktop x86 (per kärna) så är det väldigt spännande att se det enorma gen-over-gen lyftet som Qualcomm gjort i kommande (oktober) Snapdragon 8 gen 4.

Stämmer "läckorna" når nu även Android-sidan väl över 3000 poäng i GB6, d.v.s. man är med marginal förbi Intels och AMDs senaste generation CPUer för bärbara (de har en poäng på 2800-2900 poäng).

https://www.techspot.com/images2/news/bigimage/2024/09/2024-09-13-image-20-j.webp
https://www.techspot.com/images2/news/bigimage/2024/09/2024-09-13-image-19-j.webp

Så här nära har inte Android-sidan varit sedan Apple började använda sin egen CPU-design. Än mer anmärkningsvärt är att det trots allt sker i ett läge när Apples gen-over-gen ökning fortfarande håller sig 15-20 %.

Naturligtvis är spel en marknad som kommer dra nytta av den kraftiga prestadan, men det är nu väl förbi den nivån att man borde fundera på hur man skulle kunna börja använda telefonen som "dator" genom att docka den mot extern skärm/tangentbord.

Är lite busy tänkte också kommentera det. Jag läste häromdagen att Oneplus 13 som används SD8 Gen 4 hade slått A18 det var inte direkt hyoer ändå mer än A18

Det endaste jag inte gillar på IPhone är att det finns inte någon inbyggd PRO läge för foto
Tvungen att köpa fristående app. Äger 15 PRO Max och har tidigare haft Samsung Galaxy S2x
Anledning till varför jag gått IPhone nu sist är att skärmen passar mig bättre även fast de också kör Samsung Display

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Anledning till varför jag gått IPhone nu sist är att skärmen passar mig bättre även fast de också kör Samsung Display

Om det är samma skärm (vilket jag inte har en aning om), vad är det då med iPhones skärm som passar dig bättre än samma skärm på en Android?

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Om det är samma skärm (vilket jag inte har en aning om), vad är det då med iPhones skärm som passar dig bättre än samma skärm på en Android?

Kanske skillnad i hur skärmen är kalibrerad

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av Superfrog:

Den är inte lika stark mot ögonen som Samsung har tendens till att vara. Apple har bättre funktioner för om man är svagsynt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Det e väl mest i spel det är användbart ?

Jag ser i alla fall skillnad när jag använder en enhet som har 90-120hz skärm och går tillbaka till min iphone 15 plus.
När jag hade Razer phone 2 kunde jag välja 60hz-90hz-120hz spelade aldrig på telefonen men hade den alltid ställd på 120hz för allt blev "mjukare" även om det kostade lite batteritid. Sen gick jag tillbaka till iphone 12 och nu 15 har väl vant mig men skulle inte tacka nej till en 120hz skärm på vanliga iphone. Om det inte kostade mig många tusenlappar extra som med iphone pro...

Spelar i stort sett aldrig på telefon och gör jag det är det typ wordfeud.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av zanoii:

Jag tillhör de (få) som inte alls bryr sig om det. Tror inte ens jag märker skillnad på 60 och 120Hz.

Det gör du garanterat

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av zanoii:

Jag tillhör de (få) som inte alls bryr sig om det. Tror inte ens jag märker skillnad på 60 och 120Hz.

Jag märker skillnad men kunde inte bry mig mindre när det gäller telefonen. Har haft 120Hz tidigare och det gjorde inte särskilt mycket för upplevelsen. Iphones har också bra respons så de är trevliga att använda på 60Hz.

Permalänk
Medlem

Det förvånar mig inte faktiskt. Det finns egentligen inget för den stora massan som motiverar ett byte till 16 givet priset man måste betala. Men det är kanske som det sägs i artikeln att bristen på AI kan vara en orsak och därför väntar folk? Personligen finner jag ingen nytta av den i telefonen, iaf om det är som det beskrivits. Däremot i homepods skulle den göra nytta för en annan tror jag. Jag menar, siri är inte lite dum i huvudet Jag har google home också och märker den enorma skillnaden.
Apple är bäst på estetik och integration mest (och varför jag drogs till den)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

"The iPhone 16 Pro now supports 4K120 fps recording in both Slo-mo and Video modes. For professional workflows, the device can capture 4K120 fps ProRes and Log directly to external storage devices. This feature could potentially integrate smartphone footage more seamlessly into existing post-production pipelines."

https://www.cined.com/apple-iphone-16-pro-shoots-4k120-fps-in...

TIL!

Permalänk
Skrivet av Hakinger:

Det förvånar mig inte faktiskt. Det finns egentligen inget för den stora massan som motiverar ett byte till 16 givet priset man måste betala. Men det är kanske som det sägs i artikeln att bristen på AI kan vara en orsak och därför väntar folk? Personligen finner jag ingen nytta av den i telefonen, iaf om det är som det beskrivits. Däremot i homepods skulle den göra nytta för en annan tror jag. Jag menar, siri är inte lite dum i huvudet Jag har google home också och märker den enorma skillnaden.
Apple är bäst på estetik och integration mest (och varför jag drogs till den)

Håller med det här känns som nog sämsta uppdateringen på länge ifrån Apple enligt min åsikt och jag har överlag bytt varje år men kommer behålla min 15 pro max även om jag skulle gilla större skärmen men väntar helt klart hellre till 17.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W][Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 pro Digital Edition
*📱 Iphone 15 pro max | 🎧Airpods pro max|
*📺LG Oled CX48
*Noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twicefire:

Håller med det här känns som nog sämsta uppdateringen på länge ifrån Apple enligt min åsikt och jag har överlag bytt varje år men kommer behålla min 15 pro max även om jag skulle gilla större skärmen men väntar helt klart hellre till 17.

Ja, särskilt om du har 15 pro finns ju ännu mindre anledning att uppgradera. Själv sitter jag på en vanlig 15 (som jag uppgraderade från 12) och skulle förvisso ha en minimal fördel att uppgradera, men inte till priset Apple kräver. (och ja, jag har råd att slänga pengar på en iphone eller 3)
Nog för att man är en sk "fanboy" men det finns gänser även för oss

Permalänk
Skrivet av Hakinger:

Ja, särskilt om du har 15 pro finns ju ännu mindre anledning att uppgradera. Själv sitter jag på en vanlig 15 (som jag uppgraderade från 12) och skulle förvisso ha en minimal fördel att uppgradera, men inte till priset Apple kräver. (och ja, jag har råd att slänga pengar på en iphone eller 3)
Nog för att man är en sk "fanboy" men det finns gänser även för oss

Håller helt med, kan utan problem uppgradera osv men även jag som riktigt fanboy och älskar tech tycker att nu är det nog

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W][Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 pro Digital Edition
*📱 Iphone 15 pro max | 🎧Airpods pro max|
*📺LG Oled CX48
*Noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk

Tråkigt med lågkonjekturen som kan påverka försäljningen.

Annars tycker jag det är intressant att vanligt folk med ett litet teknikintresse kommer att skaffa en sådan schysst mobil som iPhone 16 ändå är. Det öppnar upp för allt fler mobillösningar.

Att det är extremt få som behöver byta mobil, laptop, tv varje år är inte konstigt. Men det finns gott om folk med iPhone och äldre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Austin Mann har testat kameran i iPhone 16 Pro.

https://www.austinmann.com/trek/iphone-16-pro-camera-review-k...

<Uppladdad bildlänk>

Trist att Sweclockers komprimerar sönder bilden, men på länken du gav var det riktigt fina bilder för att vara tagna med en telefon. 😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Ja, tveklöst.

Fast det gör den ju inte eftersom 1-120hz oftast innebär lägre än 60hz konstant, så det gör inte så stor skillnad idag (dessutom har ju Pron längre batteritid oavsett)

Med förköpserbjudanden landade en 16 Pro på 9000 för min del, det är en hiskeligt massa pengar som jag egentligen aldrig någonsin hade lagt på en telefon men bara 1500kr mer än för vanliga 16 - den prisskillnaden är inget i det stora hela

Edit*
Och jag har kört Android senaste 15 åren så jag är knappast partisk, förutom för 120hz-skärmar för det har jag haft på mina senaste 2 telefoner, och båda kostade under 6000kr så jag vet att jag blir kissad på...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Ett till kameratest.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Jajajajaja alla dessa ”experter”

Jag själv är expert på att vara expert.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av aLx:

Jajajajaja alla dessa ”experter”

Jag själv är expert på att vara expert.

Jag är gasexpert.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger system

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Jag är gasexpert.

Haha najs

Permalänk
Medlem

Var roligare förr när man såg och märkte skillnad utan att behöva se sakerna sida vid sida och sedan behöva zooma in för att se eller märka skillnad.
Skillnaderna mellan mobil generationer idag är löjligt liten.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Med förköpserbjudanden landade en 16 Pro på 9000 för min del, det är en hiskeligt massa pengar som jag egentligen aldrig någonsin hade lagt på en telefon men bara 1500kr mer än för vanliga 16 - den prisskillnaden är inget i det stora hela

Vad är det för erbjudande?!? Köpt 100st på företag så pris utan moms och med inbyte eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Vad är det för erbjudande?!? Köpt 100st på företag så pris utan moms och med inbyte eller?

Comviq med inbyte (nåja, jag fick typ en tusenlapp för min Xperia.

645kr i månaden, abonnemanget kostar vanligtvis 255kr i månaden utan telefon över 24 månader (men nedsatt till 205 men för att smälta köpet lägger jag över den besparingen på telefonen )

Så 15.480 - abonnemanget (255*24) = 9300kr för telefonen.

När man gör korkade inköp gäller det att vrida det på så sätt att det blir lättare att smälta men slutkostnaden är ju densamma - kan likväl se det som att jag ger fullpris för telefonen men får 40gb data i månaden gratis, whatever floats your boat

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Comviq med inbyte (nåja, jag fick typ en tusenlapp för min Xperia.

645kr i månaden, abonnemanget kostar vanligtvis 255kr i månaden utan telefon över 24 månader (men nedsatt till 205 men för att smälta köpet lägger jag över den besparingen på telefonen )

Så 15.480 - abonnemanget (255*24) = 9300kr för telefonen.

När man gör korkade inköp gäller det att vrida det på så sätt att det blir lättare att smälta men slutkostnaden är ju densamma - kan likväl se det som att jag ger fullpris för telefonen men får 40gb data i månaden gratis, whatever floats your boat

Ok, tack för svar. Kollade med Tele2 där jag har tre abonnemang men som vanligt skiter de här företagen i att ge rabatt till befintliga kunder och bara vid nyteckning av abonnemang får man rabatt.