Permalänk
Medlem

Nytt grafikkort och skärm?

Hej!

Uppgraderade min dator förra året, Black Week, till detta:

AMD Ryzen 5 7600
Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 5600MHz CL36
Gigabyte B650M Gaming X AX
Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 1TB

Det jag behöll är ett GTX 1050Ti och en 22" Samsung skärm

Jag spelar D4 mest och med det kortet så funkar det. Men jag vill ändå få lite bättre spelupplevelse samt att jag tittar på lite nyare titlar också.

Så jag skulle behöva ett prisvärt grafikkort och en skärm. 1440p och 24-25".

Budget... tja, 3000-4000kr för grafikkortet och 2500-3500kr för skärmen. Inte alls hugget i sten

Permalänk
Medlem

Utmärkt tillfälle att hålla koll på begagnat-marknaden här på SweClockers tycker jag

Om du ska gå från ett GTX 1050 Ti så finns det flertalet bra kliv att göra för i sammanhanget prisvärda nivåer:

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

Utmärkt tillfälle att hålla koll på begagnat-marknaden här på SweClockers tycker jag

Om du ska gå från ett GTX 1050 Ti så finns det flertalet bra kliv att göra för i sammanhanget prisvärda nivåer:

Tack, men jag föredrar nytt

Permalänk
Medlem

Grafikkort skulle jag rekommendera begagnat, och då beror det lite på vad man hittar för deal men rx 6700xt, 6800 är nog bland de bättre valen. RTX 2080ti, 3070, 3080 kan också vara bra men svårare att hitta bra deals. Speciellt på den prisklass får man inte mycket för 1440p nytt från butik, för nya spel.

För skärm är AOC ganska prisvärt, och jag är nöjd med min med VA panel, däremot finns det de som klagar så kanske inte för den kräsna. Detta är en ISP, iaf på pappret (och enligt omdömen) verkar det rätt bra:
https://www.amazon.se/dp/B0C28CV7KD

edit: jag skrev detta innan ditt svar. Köp ett rtx 4060 för det priset nytt, men det för nya krävande spel behöver man sänka grafikinställnigar på 1440p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Grafikkort skulle jag rekommendera begagnat, och då beror det lite på vad man hittar för deal men rx 6700xt, 6800 är nog bland de bättre valen. RTX 2080ti, 3070, 3080 kan också vara bra men svårare att hitta bra deals. Speciellt på den prisklass får man inte mycket för 1440p nytt från butik, för nya spel.

För skärm är AOC ganska prisvärt, och jag är nöjd med min med VA panel, däremot finns det de som klagar så kanske inte för den kräsna. Detta är en ISP, iaf på pappret (och enligt omdömen) verkar det rätt bra:
https://www.amazon.se/dp/B0C28CV7KD

edit: jag skrev detta innan ditt svar. Köp ett rtx 4060 för det priset nytt, men det för nya krävande spel behöver man sänka grafikinställnigar på 1440p.

Om vi struntar 1440p då? Ja, jo, sky is the limit antar jag, men vad är ett "vettigt" val med den setup jag har?

Permalänk
Medlem

Något över budgeten men riktigt bra grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Något över budgeten men riktigt bra grejer.

https://komponentkoll.se/bild/eYHCG.png

Bra val.

Ett alternativ från Nvidia är 4070 (ej super) för samma pris https://www.proshop.se/Grafikkort/GIGABYTE-GeForce-RTX-4070-W...

Lite långsammare och mindre VRAM men mer effektiv och har RTX och DLSS. Så beror på vad man vill ha.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wip3:

Om vi struntar 1440p då? Ja, jo, sky is the limit antar jag, men vad är ett "vettigt" val med den setup jag har?

Nu ska jag inte skrämmas allt för mycket heller. Jag tycker att 1080p är ok på ett 24" skärm, men det finns de som tycker att 1440p är långt bättre. Det är de mest krävande spelen jag tänker på när jag säger att det inte kommer att räcka till, och det finns ju DLSS också, på 1440p bör det se ok ut. Mest att 8gb vram är lite undermåligt för nya grafikkrävande spel.

För mig räcker 5700xt på 1440p då jag inte spelar sådana spel.

Rtx 4060 som val av grafikkort kvarstår fortfarande, tycker det har bäst värde nytt inom den budgeten. (för c.a 3600kr)

Denna 1080p AOC har 240hz jämfört med 165hz av förra, men det spelar i princip bara roll för spel som Countr Strike
https://www.amazon.se/dp/B0BGCG4NJM

Permalänk
Medlem

Svårt köpa ett vettigt grafikkort för max 4000 nytt. Med vettigt menar jag ett som har minst 12GB Vram. Skulle inte rekommendera någon att köpa ett med bara 8GB idag, särskilt om man ska spela i 1440 eller högre.

Det billigaste som är någorlunda vettigt idag är 6750 XT som finns för runt 4800.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Svårt köpa ett vettigt grafikkort för max 4000 nytt. Med vettigt menar jag ett som har minst 12GB Vram. Skulle inte rekommendera någon att köpa ett med bara 8GB idag, särskilt om man ska spela i 1440 eller högre.

Det billigaste som är någorlunda vettigt idag är 6750 XT som finns för runt 4800.

Ah, tack för info!

Ser ut som att jag får utöka budgeten lite

Ett 7800 XT och AOC skärmen ovan känns som ett bra val med andra ord?

Permalänk
Medlem

Köpte denna skärm då det var kampanj, 1590kr.

https://www.webhallen.com/se/product/367536-MSI-G255F-25-IPS-...

Vad rek. ni för grafikkort? 7600XT eller ska man satsa på 77 eller tom. 78?

Permalänk
Medlem

Behöver jag bry mig om AMD Adaptive-Sync? Eller funkar det att köra ett GeForce kort likaväl som ett AMD kort?

Hittade detta, men lite klent med minne?
https://www.webhallen.com/se/product/369004-ASUS-Dual-GeForce...

Eller detta med 16GB minne.
https://www.webhallen.com/se/product/368481-Sapphire-PULSE-RX...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wip3:

Köpte denna skärm då det var kampanj, 1590kr.

https://www.webhallen.com/se/product/367536-MSI-G255F-25-IPS-...

Vad rek. ni för grafikkort? 7600XT eller ska man satsa på 77 eller tom. 78?

7800 XT snittade 156,5 FPS i 1080p i speltesterna som TechPowerUp gjorde så jag skulle inte säga att det är overkill om du har råd med det.

https://www.amazon.se/dp/B0CGM19NMS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wip3:

Behöver jag bry mig om AMD Adaptive-Sync? Eller funkar det att köra ett GeForce kort likaväl som ett AMD kort?

Tekniken du tänker på är nog VESA Adaptive Sync, som är en del av DisplayPort-standarden. AMD kallar det Freesync och Nvidia kallar det G-Sync Compatible, men i grunden är det samma sak och fungerar på både AMD, Nvidia, och Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Tekniken du tänker på är nog VESA Adaptive Sync, som är en del av DisplayPort-standarden. AMD kallar det Freesync och Nvidia kallar det G-Sync Compatible, men i grunden är det samma sak och fungerar på både AMD, Nvidia, och Intel.

Står så här i produktinformationen.

Bildskärm
Adaptive-Sync-teknologi: AMD Adaptive-Sync

Men du menar att man kan använda AMD eller GeForce och Adaptive Sync fungerar, bara att dom har döpt det olika?

Permalänk
Skrivet av Wip3:

Bildskärm

Men du menar att man kan använda AMD eller GeForce och Adaptive Sync fungerar, bara att dom har döpt det olika?

Exakt bara olikna namn för samma funktion

Bägge baseras nu mer på vesa standarden för variabel uppdateringsfrekvens.

Vet inte äns om det säljs skärmar längre med riktig g-sync modul som bygger på nvidias egen standard som endast är nvidia kompatibel.

Men hur som hälst så kommer du inte hitta någon för dom pengarna i slutänden.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Wip3:

Ja, det är i första hand etiketter och varumärkesrevirpinkande. Så länge du kör Displayport fungerar adaptiv synk med alla moderna grafikkort. Via HDMI är det ofta så att skärmen endast ger adaptiv synk via AMD-kort såvida den inte går på HDMI VRR-normen vilket oftast bara är intressant om man kör konsol eller har en laptop och vill köra med HDMI. Från stationär kör man enklast DP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wip3:

Bildskärm

Ja, det är bara tillverkaren som uttrycker sig slarvigt, de blandar ihop AMD Freesync och VESA Adaptive Sync (som är samma sak). Sweclockers har en artikel om synksoppan om du vill veta mer.

Permalänk
Medlem

Nu har man lärt sig nåt nytt
Trodde det var skillnad på dom olika begreppen så att säga. Alltså, om man köper en skärm som stödjer AMD Freesync så måste man köpa ett AMD grafikkort för att få "synken" att fungera?

Men dåså, då måste jag ju inte köpa ett AMD kort bara för att...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Wip3:

Nu har man lärt sig nåt nytt
Trodde det var skillnad på dom olika begreppen så att säga. Alltså, om man köper en skärm som stödjer AMD Freesync så måste man köpa ett AMD grafikkort för att få "synken" att fungera?

Men dåså, då måste jag ju inte köpa ett AMD kort bara för att...

Det läget med "Freesync" = endast full funktion med AMD-kort och "G-sync" = endast full funktion Nvidia-kort var det aktuella läget fram till 2019 någongång. Tror många missade att situationen ändrades helt från från den ursprungliga läget.

Enda gången man idag kan råka ut för den här problematiken är med de fåtal (tror det är färre än 1% av nya skärmar) skärmmodeller som har specifika G-syncmoduler och då handlar det (förutom begagnade skärmar) om nya och jämförelsevis dyra högprofilskärmar som jag tror få råkar köpa spontant. Inte alls med den typen av första-bästa-billigaste skärmen du letar efter. För de skärmarna är detta i princip en icke-fråga idag, även om diskussionen hela tiden återkommer som om det vore 2018 fortfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det läget med "Freesync" = endast full funktion med AMD-kort och "G-sync" = endast full funktion Nvidia-kort var det aktuella läget fram till 2019 någongång. Tror många missade att situationen ändrades helt från från den ursprungliga läget.

Enda gången man idag kan råka ut för den här problematiken är med de fåtal (tror det är färre än 1% av nya skärmar) skärmmodeller som har specifika G-syncmoduler och då handlar det (förutom begagnade skärmar) om nya och jämförelsevis dyra högprofilskärmar som jag tror få råkar köpa spontant. Inte alls med den typen av första-bästa-billigaste skärmen du letar efter. För de skärmarna är detta i princip en icke-fråga idag, även om diskussionen hela tiden återkommer som om det vore 2018 fortfarande.

Ok, var inte helt fel ute med andra ord.

Tack för förklaringen!

Men frågan återstår ju fortfarande, vilket kort ska jag köpa

Permalänk

2 st olika gpun och har knappt använts, började bygga men intresset svalnade en del..kan bygga men inte nån programmering utöver en nyinstallation

Skrivet av Wip3:

Hej!

Uppgraderade min dator förra året, Black Week, till detta:

AMD Ryzen 5 7600
Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 5600MHz CL36
Gigabyte B650M Gaming X AX
Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 1TB

Det jag behöll är ett GTX 1050Ti och en 22" Samsung skärm

Jag spelar D4 mest och med det kortet så funkar det. Men jag vill ändå få lite bättre spelupplevelse samt att jag tittar på lite nyare titlar också.

Så jag skulle behöva ett prisvärt grafikkort och en skärm. 1440p och 24-25".

Budget... tja, 3000-4000kr för grafikkortet och 2500-3500kr för skärmen. Inte alls hugget i sten

Jag impulsköpte en hel dator i delar lite för snabbt förra hösten och har bara surfat lite.. Jag har ett asus rog strix radeon rx 6650 xt 8 gb och ett asus radeon rx dual 6750 xt 12gb. Har en hel dator om du behöver annat oxå, tyvärr ingen vanlig datorskärm men jag har en 42" tcl smart tv som du kan kalla för dator skärm om intresset finns, fortfarande bara 60hz men jag har inte upplevt några problem när en film rullat åtminstone..
Egen priside eller är det helt ointressant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebballenSucks:

Jag impulsköpte en hel dator i delar lite för snabbt förra hösten och har bara surfat lite.. Jag har ett asus rog strix radeon rx 6650 xt 8 gb och ett asus radeon rx dual 6750 xt 12gb. Har en hel dator om du behöver annat oxå, tyvärr ingen vanlig datorskärm men jag har en 42" tcl smart tv som du kan kalla för dator skärm om intresset finns, fortfarande bara 60hz men jag har inte upplevt några problem när en film rullat åtminstone..
Egen priside eller är det helt ointressant?

I så fall intresserad av 6750XT kortet, vad vill du ha för det?