Pausreklam för alla på Youtube

Permalänk
Medlem

Premium höjs till 149 kr i månaden från 24:e oktober.. :/

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och precis nu höjde de priset för youtube premium till 149kr/månaden.

Jag håller med dina argument. Men jag tror gratis alternativ kan komma och bli starkare när youtube blir sämre.

Vad har blivit sämre?

Permalänk
Skrivet av norrgrd:

Vad har blivit sämre?

Jag skulle inte klara av att använda Youtube med reklam. I vissa klipp jag testade kom reklam så fort jag hoppade i reglaget. Och sedan kommer det komma reklam vid paus. För oss som har premium så blir det dyrare.
Det öppnar upp för alternativa tjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Premium höjs till 149 kr i månaden från 24:e oktober.. :/

13 november för mig.

Permalänk
Hedersmedlem

Och precis nu höjde de priset för youtube premium till 149kr/månaden.

Jag håller med dina argument. Men jag tror gratis alternativ kan komma och bli starkare när youtube blir sämre.

På vilket sätt har Youtube blivit sämre? Personligen tycker jag det blir bättre och bättre genom åren och jag har haft det väldigt länge. I princip sedan starten.

Det lär snarare bli ännu bättre om plattformen har mer pengar till utveckling och kan locka till sig ännu fler duktiga människor som för närvarande känner behov av Patreon och andra sidoinkomster för att klara sig. Jag stöttar flera genom att betala där, förutom YT Premium då, men det är dyrt, på riktigt.

Youtube har fortsatt mycket stora mängder av riktigt högkvalitativt innehåll som jag inte hittar någon annanstans.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte klara av att använda Youtube med reklam. I vissa klipp jag testade kom reklam så fort jag hoppade i reglaget. Och sedan kommer det komma reklam vid paus. För oss som har premium så blir det dyrare.
Det öppnar upp för alternativa tjänster.

Dyrare behöver ju inte betyda sämre. Men då fattar jag vad du menar.
Själv tycker jag plattformen och kvaliteten på innehållet bara blir bättre och bättre.

Har också premium och haft sedan dag ett.

Permalänk
Skrivet av Darc:

Detta blir nog döden för youtube för mig.

youtube premium har ingen reklam (än)

Jodå, många kanaler har reklam i videon, så sliper tyvärr inte all reklam 🥺

Permalänk
Skrivet av norrgrd:

Själv tycker jag plattformen och kvaliteten på innehållet bara blir bättre och bättre.

njae vet i fasen om kvalitén blir bättre. har några få kanaler jag återvänder till men tycker mest det är reuploadade 30-60sec tiktok videos om allt möjligt skit på startsidan som man inte har det minsta intresse för.

och kvittar typ hur många videos man kryssar i inte intresserad av så typ ett par timmar senare dyker typ samma video på random snubbe med sandaler oftast ett par fingrar kort med nått nytt hack till vinkelslipen som är totalt livsfarligt att utföra...

och nej jag brukar inte kolla på videon äns ser redan på previewen att det här ä en totalt livsfarlig video som inte borde fått laddas upp alls...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Har aldrig hänt mig, hittills iaf

Permalänk
Medlem

Tack för mer digitalt brus! 🫠

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Den överlägset största kategorin på Twitch är "Just Chatting". Nästan 3 gånger så många tittartimmar som 2an 2023.

Fast det är ju för att det inte finns en enskild gaming-kategori.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrgrd:

Jag tycker snarare det går rakt utför. Sökfunktionen är numera helt värdelös. Förutom att det är nedkluddat av annat än själva sökresultaten, så är resultaten i sig bara löst baserade på informationen man faktiskt söker och istället viktade mot popularitet. Det mesta innehållet är klickbete och utfyllnad för att lira med algoritmen och få önskad längd på videorna. Allt är upplagt för att fördumma och generera klick, för att driva reklamintäkterna.

Alphabet har tyvärr blivit en cancersvulst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Alphabet har tyvärr blivit en cancersvulst.

Google gick rätt så snabbt från vaddetnostod "Do no evil" eller liknande till vad de är idag, de insåg hur mycket pengar de kunde tjäna.

Permalänk
Medlem

Gällande eventuella konkurrenter.

Floatplane?
Kräver (som jag fattar det) att man skaffar ett konto innan man kan se vilka kreatörer som finns där och hur mycket de tar för att man skall kunna se deras videor. Kan inte riktigt se att den affärsmodellen kommer att få folk att flocka sig dit från youtube. Känns mer som något för stora kreatörer som vill ha så mycket som möjligt av kakan kvar.

Vimeo?
Som påpekats, en framsida som inte får en att söka sig vidare i deras eventuella material. Alltid sett vimeo som mer riktat mot hosting för företag.

Dailymotion?
Känns som en resa tillbaka i tiden.

Rumble?
Här hänvisar jag till forumregel 1.7

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Google gick rätt så snabbt från vaddetnostod "Do no evil" eller liknande till vad de är idag, de insåg hur mycket pengar de kunde tjäna.

Tror Google har kvar "don't be evil" medan Alphabet kör på "do the right thing".

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DasIch:

Tror Google har kvar "don't be evil" medan Alphabet kör på "do the right thing".

De har tydligen gömt undan det mer och mer. Från början var det deras motto, sedan flyttades det till toppen av "code of conduct", och nu är det i slutet av code of conduct istället.

Från Wikipedia:

Citat:

"Don't be evil" is Google's former motto, and a phrase used in Google's corporate code of conduct.

Following Google's corporate restructuring under the conglomerate Alphabet Inc. in October 2015, Alphabet took "Do the right thing" as its motto, also forming the opening of its corporate code of conduct. The original motto was retained in Google's code of conduct, now a subsidiary of Alphabet. Between April 21st and May 4th of 2018, the motto was removed from the code of conduct's preface and retained in its last sentence.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Fast det är ju för att det inte finns en enskild gaming-kategori.

Nej.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Verkar som google har dödat de sätt program som invidious hade för att komma runt reklam o.dyl. på google

https://github.com/iv-org/invidious/issues/4734

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt vad den där skulle visa?

Just Chatting är en enskild kategori, alla spel är också kategorier, det finns inte en enda spelkategori.

En snabb googling ger det här:

https://www.statista.com/statistics/1227939/hours-watched-mos...

Just Chatting, 2,863 miljarder timmar tittade under 2023.

League of Legends, 1,228 miljarder timmar.
Grand Theft Auto V, 1,1175 miljarder timmar.
Valorant, 0,916 miljarder timmar.

Dvs de tre spelen har tillsammans mer timmar tittade än Just Chatting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Förstår inte riktigt vad den där skulle visa?

Just Chatting är en enskild kategori, alla spel är också kategorier, det finns inte en enda spelkategori.

En snabb googling ger det här:

https://www.statista.com/statistics/1227939/hours-watched-mos...

Just Chatting, 2,863 miljarder timmar tittade under 2023.

League of Legends, 1,228 miljarder timmar.
Grand Theft Auto V, 1,1175 miljarder timmar.
Valorant, 0,916 miljarder timmar.

Dvs de tre spelen har tillsammans mer timmar tittade än Just Chatting.

Och jag skrev att "Just Chatting" är den största kategorin, som du ser stämmer. Klart från min sida.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Och jag skrev att "Just Chatting" är den största kategorin, som du ser stämmer. Klart från min sida.

Och jag svarade att det är pga av att det inte finns en enskild kategori för spel.

På vilket du sedan svarade nej.

Edit: förövrigt fel vy för att visa vad du ville visa.

Det här vore den korrekta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

De har tydligen gömt undan det mer och mer. Från början var det deras motto, sedan flyttades det till toppen av "code of conduct", och nu är det i slutet av code of conduct istället.

Från Wikipedia:

Ah, så det är flyttat ned till en lägre prioritet. Låter rimligt. Man kan ju inte ha för rigida krav på att inte göra ondskefulla saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r80x:

Skulle gärna se hur mycket av ett problem det är för dom. Med de siffrorna de har på användare och views så skulle det vara kul att se hur mycket de tjänar på det istället. Skulle tippa på att de både skulle kunna dra ner på reklam och sänka priset för premium rätt ordentligt utan att oroa sig för sina servrar.

Personligen ser jag inte reklamen som ett jätteproblem, däremot så är premium helt sjukt prissatt. Ge folk alternativ, ta bort musikskiten och annat bling och erbjud reklamfritt för ett mindre summa, exempelvis 39 så tror jag många fler hoppas på tåget. Sen kan de ju höja med en femma eller så året efter och året efter de och plötsligt så har det många fler premiumanvändare som sedan kan köpa till extratjänster.

Jag tror du underskattar hur mycket reklam faktiskt är värt.

Har vissa insikter och lite beroende på platform kan en användare vara värd mellan 50-150:- i bara ren reklam per månad.

Så 39:- kommer nog aldrig kunna ske ens i en light version, en bolagsstyrelse skulle aldrig tillåta det.

Och just youtube är väldigt lukrativt för reklam (konverterar väldigt högt) så minska mängden reklam där kommer bara ske om det rent finansiellt inte är värt det tyvärr.

Permalänk

Världen blir mer och mer som ett Black Mirror-avsnitt. "Tur" man skaffade Premium för ett tag sedan. Hatar reklam över allt annat.

Permalänk
Medlem

Så stört.. Hälften av gångerna när jag pausar så är det för att ta en skärmdump eller för att kunna titta lite noggrannare på något.. Om ett förbaskat reklamklipp istället kommer täcka hela bilden, hur f-n gör man då??

Visa signatur

/ Preed
[ Intel i7 13700K ] [ MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI ] [ 2x32GB Kingston Fury Beast 6000MHz DDR5 ] [ Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB ] [ Noctua NH-D15 chromax ]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Preed:

Så stört.. Hälften av gångerna när jag pausar så är det för att ta en skärmdump eller för att kunna titta lite noggrannare på något.. Om ett förbaskat reklamklipp istället kommer täcka hela bilden, hur f-n gör man då??

"På större skärmar hamnar reklamen till höger om videon, som fortfarande visas, medan den på de mindre skärmarna på mobiler täcker över videon."

Så är det på dator/TV är det nog inga problem med just den biten. På mobil får vi hoppas man kan trycka bort reklamen...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS