Alla fyndtips från mellandagsrean

Övriga Fynd – Diskussionstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murgatroyd:

Produkt: PremiumCord nätverkskabel, Ethernet, LAN & Patch-kabel Cat6, UTP, snabb flexibel och robust RJ45-kabel 1 Gbit/S, AWG 26/7, kopparkabel 100% Cu, röd, 5 m
Länk: https://www.amazon.se/gp/product/B07NSM9GT7/
37:- (-59% rabatt 90:-) Kan även kombineras med "Köp 10 spara 15% med Prime"

Skrivet av glemmy:

Grå 30 meter CAT6 känns som ett bra pris också för 57 kr

Tackar! Ganska svårslaget pris på 30m kabeln. Hade tänkt köpa rulle först men detta blev billigare även inräknat lite extra spill.
Köpte några 0,5 och 1m kablar också (ca 17 kr/st) för att patcha i framtiden också.

Nån som har erfarenhet av julas sortiment av crimptång, slitsverktyg, kontakter osv?
https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/hemelektronik/nat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

Tackar! Ganska svårslaget pris på 30m kabeln. Hade tänkt köpa rulle först men detta blev billigare även inräknat lite extra spill.
Köpte några 0,5 och 1m kablar också (ca 17 kr/st) för att patcha i framtiden också.

Nån som har erfarenhet av julas sortiment av crimptång, slitsverktyg, kontakter osv?
https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/hemelektronik/nat...

Kunde inte hålla mig så blev några 30m också

Jag köpte en Knipex 97 51 10 crimptång och en billig testare på Amazon i våras. Knipex gör fina verktyg och den var inte farligt dyr.
Den klarar inte pass through-kontakter som visst ska vara lite smidigare, men det var skön känsla i tången. Kontakterade 3-4 kablar utan problem då och fler blir det.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Tänk bara på att om ni ska göra fasta uttag vs crimpa på kontakt så är det olika typ av kabel man ska ha. Så för fast installation skulle jag inte köpa lös kabel och tvärt om.

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zapa:

https://www.amazon.se/gp/product/B0B97W7LXP

H.Koenig Gas Plancha PLX920 2 gas burners

571kr

Annars kostar den runt 2500kr.

Någon som har denna? Är den bra?

Visa signatur

Main: i5-6600k - 2x8GB DDR4-3200 - AMD FURY Tri-X - Corsair MP510 960 GB M.2
pfSense: GA-J1900N-D3V - SK Hynix 2x2gb
unRAID: Xeon E3-1230v2 - 16 GB DDR3 (ECC) - Dell PERC H310 - 8x4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Kunde inte hålla mig så blev några 30m också

Jag köpte en Knipex 97 51 10 crimptång och en billig testare på Amazon i våras. Knipex gör fina verktyg och den var inte farligt dyr.
Den klarar inte pass through-kontakter som visst ska vara lite smidigare, men det var skön känsla i tången. Kontakterade 3-4 kablar utan problem då och fler blir det.

Knipex kan aldrig gå fel. Förvånad att den säljs för endast 280 på amazon. Bara dubbla priset jämfört med julas no-name kopia. Helt klart värt med knipex i så fall, lär hålla en livstid som hobbyanvändare.
https://www.amazon.se/Western-kontakt-flerkomponents%C3%B6ver...

Finns det någon billig testare som även kollar dataöverföring eller håller sig alla billiga endast till DC med öppen/kortslutning?

Inte snubblat på pass through RJ45 kontakter tidigare. Ser faktiskt otroligt smidigt ut!
Edit: Googlat lite på blandade forum och det kan vara lite bekymmer med pass through i kombination med PoE. Funkar toppen för vissa men inte för andra... Så för mig blir det klassiska kontakter framöver även om jag gillar tanken.

Skrivet av kniven:

Tänk bara på att om ni ska göra fasta uttag vs crimpa på kontakt så är det olika typ av kabel man ska ha. Så för fast installation skulle jag inte köpa lös kabel och tvärt om.

Kan du utveckla mer?
Var säker att jag läste solid core men måste ha klickat runt på nån annan annons för nu ser jag bara "patch" som nyckelord så misstänker att det är flerkardelig som dyker upp. Funkar oavsett till mitt kortsiktiga behov då jag lär dra utanpåliggande först innan stora projektet kommer igång med att dra rör i väggar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

Kan du utveckla mer?
Var säker att jag läste solid core men måste ha klickat runt på nån annan annons för nu ser jag bara "patch" som nyckelord så misstänker att det är flerkardelig som dyker upp. Funkar oavsett till mitt kortsiktiga behov då jag lär dra utanpåliggande först innan stora projektet kommer igång med att dra rör i väggar...

Bara precis det du säger, flerkarderlig i kontakter och solid core i patch/uttag. Det finns kontakter som passar bra på solid core men jag har inte sett några patch/uttag som gillar flerkarderlig kabel utan de tenderar att släppa väldigt enkelt.

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem
Skrivet av kniven:

Bara precis det du säger, flerkarderlig i kontakter och solid core i patch/uttag. Det finns kontakter som passar bra på solid core men jag har inte sett några patch/uttag som gillar flerkarderlig kabel utan de tenderar att släppa väldigt enkelt.

Tackar! Mitt första steg blir att kunna koppla in alla enheter och blir lättare att dra kabel ibland utan kontakt. Patchpanel samt uttag kommer det bli framöver också när jag ska dra om på riktigt, första steget är att få internet i huset på andra ställen än sovrummet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murgatroyd:

Overmont 5 l emaljerad gjutjärn rund gryta med lock kokbok och bomullspytlappar – non-stick holländsk ugn köksredskap för flätning, grytor, rostning, brödbakning – grön, 26 cm

https://www.amazon.se/Overmont-emaljerad-gjutj%C3%A4rn-kokbok...

499kr (-19% 616kr)

Grymt tips. Precis vad jag var på jakt efter. Tittat lite på Le Creuset och Ronneby bruk men är betydligt dyrare. Får se hur denna är men verkar lovande. Blev en orange för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Produkt: Xiaomi Portable Electric Air Compressor 2
Länk: https://www.amazon.se/dp/B0CBBP8BQX
Pris: 416:-

Jag köpte en sådan för 2 år sedan, då 339:-, fungerar fortfarande utmärkt och klarar lätt att toppa upp 4 rätt breda bildäck, vår eller höst vid däcksskifte. Relativt tyst också, man blir inte döv som med de enkla hoppande 12V cig uttag kompressorerna från förr!

Visa signatur

"There's a Sucker Born Every Minute"
På nätet sedan 1994

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Produkt: Ledvance Smart+ zigbee outdoor plug. 4-pack
Länk: https://amazon.se/dp/B0BFKRD272
Pris: 349 kr för 4.

Sjukt bra pris. Bättre än fyndet på. Black Friday förra året.

Verkar som att priset ökat nu?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Japp. Förmodligen råkade de sätta för lågt tlll en början. Grejen med Amazon är tyvärr att man måste beställa direkt, annars riskerar man att missa dealsen. Fast man vill ju inte behöva sitta 24/7 för att få några kap så tyvärr blir det ju att man missar en del bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Idag 1046kr med -12% rabatt, tack för tipset från igår, mina är redan skickade ser jag👍

Visa signatur

På nätet sedan 1994

Permalänk
Medlem

Brukar Spotify komma med något black Friday erbjudande?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murgatroyd:

Jag köpte en sådan för 2 år sedan, då 339:-, fungerar fortfarande utmärkt och klarar lätt att toppa upp 4 rätt breda bildäck, vår eller höst vid däcksskifte. Relativt tyst också, man blir inte döv som med de enkla hoppande 12V cig uttag kompressorerna från förr!

Dessutom så verkar denna nya version förbättrad med klart snabbare pumpning och kraftigare kylning:

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB], Windows: Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE], HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murgatroyd:

SHAN ZU Kockkniv i Pulverstål, Japansk Kökskniv 20 cm Professionella Matlagningsknivar med Hög Kolhalt Ultraskarp Snidkniv Utility Kniv med Ergonomiskt Full Tang Pakkawood Handtag
Länk: https://www.amazon.se/SHAN-ZU-Professionella-Matlagningskniva...
300kr (-50% kupong på 600:-)

Made in China (och slipningen av bladet är fake med mönster gjort med laser, och inte äkta behandlat/slipat).

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB], Windows: Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE], HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand

Permalänk
Snusfri
Skrivet av martinot:

Made in China (och slipningen av bladet är fake med mönster gjort med laser, och inte äkta behandlat/slipat).

Japp.
Det står klart och tydligt att det är laser etching och inte Damaskus.

Läste lite snabba reviews och de har fått bra betyg iaf.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Japp.
Det står klart och tydligt att det är laser etching och inte Damaskus.

Läste lite snabba reviews och de har fått bra betyg iaf.

Ja, det är ett lågkvalitetsbygge som speglar det låga priset. Det är inte ens en smidd kniv som normala kvalitesknivar.

The first thing about this knife is that part of the reason it is a good price is that it is not an outrageously high quality blade. Add a quick look it does a good job of mimicking higher end kitchen knives. For all that it works adequately well, Holton Edge adequately well, at only time will tell how Well it wears.

The handle is a comfortable shape in the hand much like it's more expensive counterpart and the wood grain on the handle is attractive. The blade itself is a little bit thin although the blade and the handle are pretty well evenly balanced. The listing explains that the blade is "powder steel" which is to say it has not been forged from a single piece of metal but is made by heating up metal powders.

The kicker though to show that this is intended to mimic a better quality knife is that the Damascus style steel pattern on the blade is lasered on and does not have anything to do with the way the metal has been worked.

When a product has had the characteristics of a high end product effectively painted on to mimic the higher quality, that should be a clue in and of itself. This is not hidden, but it is touted on the listing as a feature, so know what you're getting.

The logo etched into the blade is rather large, although not unattractive.

That having been said it will make a decent everyday work knife in the classic chef knife design. It is fairly sharp out of the box but did sharpen up further, And how well it holds an edge will require some time in the kitchen. If there is any particular negative element to report this review will be amended.

Bottom line, if you know a casual cook or are one yourself, and would like a knife with a very comfortable handle even if most of the other elements don't quite live up to the quality it is imitating, this is for you. If you are buying a gift for someone that really knows their knives, you may want to find out what their brand is and go with that.

Verkar som att den är OK för sitt låga pris, och att man får vad man betalar för. Men den är nog absolut inget fynd, och är nog inte en höjdare att köpa till ordinarie pris. För 50% så är den troligen (utan att testat själv) värd sina pengar. Men troligen inte heller mer än så.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

köp en bra kniv som Victorinox kockkniv och var lycklig i år om inte decennier. du betalar inte mycket mer men du får en verklig högkvalitativ kniv tillverkad i Schweiz

Permalänk
Medlem

Ni ska veta att dedär är fejk reviews det är "köpta" reviews de har alla fått kniven gratis dedär är inget att ha ni kan lika gärna kasta pengarna i sjön eller sätta allt på rött.

Visa signatur

▰ RTX 4070 Super ▰ Ryzen 5 7800X3D ▰ ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI ▰ Define R5 ▰ Crucial P3 Plus
▰ G.Skill Flare X5 32GB 6000Mhz CL30 ▰ MSI MAG CoreLiquid 240R V2 ▰ Prisma AL-18/14 ▰ Acer XV282KK

Permalänk
Medlem

Givetvis får man inga riktiga Japanska kockknivar för 300:-.... bara skicka tillbaka om det är skit.
Här är en lite dyrare liknande kniv bättre tillverkad från samma tillverkare med ca 800 reviews och inte bara 4st "köpta" reviews:
https://www.amazon.se/-/en/Japanese-Damascus-Layers-Kitchen-P...

Visa signatur

På nätet sedan 1994

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murgatroyd:

Givetvis får man inga riktiga Japanska kockknivar för 300:-.... bara skicka tillbaka om det är skit.
Här är en lite dyrare liknande kniv bättre tillverkad från samma tillverkare med ca 800 reviews och inte bara 4st "köpta" reviews:

Eller bara sluta länka till skräp som folk köper för köpandets skull.

Permalänk
Skrivet av Murgatroyd:

Om det är så givet, varför fetmarkerar du japansk i tipset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zapa:

Fick genom en beställning och nu verkar varianten i mässing vara borttagen. Den svarta verkar kosta det egentliga priset i kr. Får se om den kommer eller inte, tyckte det var värt att prova för 105 kr. Hittar dock inte lampan på någon annan sida så frågan är om de är skit bara

Edit: Verkar vara italienskt företag som till viss del säljer i Europa men verkar även vara en del i Ryssland... Får se om jag får och om den är kass blir det retur https://artelamp.it/

Permalänk

https://amzn.eu/d/7Ob9Gbe

För bra för att vara sant erbjudande eller världens deal?
Förväntat lång leveranstid, men jag har sett att andra på forumet fått sånt skickat snabbt ändå?

Verkar som den är borttagen nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NikkoPrime:

Förväntat lång leveranstid, men jag har sett att andra på forumet fått sånt skickat snabbt ändå?

Bra deal.

När det står 6-7 månader så kan produkten skickas allt ifrån någon dag till flera månader eller "aldrig" men oftast, baserat på min egen erfarenhet och väldigt många köp där det stått sådär så har jag fått produkten skickad till mig efter ungefär 2-3 veckor i de allra flesta fall.

Nackdelen nu är att man måste ligga ute med pengarna. Annars avbryts ordern.
Förut på amazon så kunde man beställa (och använda ett kort med inga pengar på) för att ordern låg då vilande på grund av att produkten ej var i lager. Sedan när den var redo att skickas så fick man 4-5 dagar på sig att betala. Det var mycket bättre då man slapp ligga ute med massa pengar på saker som man inte visste skulle skickas men som med allt annat så blir det sämre med det mesta. Amazon vill väl tjäna lite ränta på pengarna antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NikkoPrime:

Är det två batterier som ingår också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ol-korv:

Enligt produktbeskrivning samt recensioner så är det inklusive 2x 4Ah-batterier. Så en riktigt bra deal!

Permalänk
Skrivet av ol-korv:

Ja det verkar vara med två batterier och laddare med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Grå 30 meter CAT6 känns som ett bra pris också för 57 kr

Hämtade ur dessa idag. Riktigt bra pris. Ej testat än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potatissallad:

Grymt tips. Precis vad jag var på jakt efter. Tittat lite på Le Creuset och Ronneby bruk men är betydligt dyrare. Får se hur denna är men verkar lovande. Blev en orange för mig.

Fick hem min idag men litet nålstort hål i emaljen så lämnar tillbaka. Inte så farligt just nu kanske men misstänker det kommer börja rosta och sprida sig under emaljen